Zo, vandaag nieuwe zaagjes gekocht, dat ging beter.
Er moeten dus een aantal gaten in het schutbord gezaagd worden.
De eerste is het gat voor de airco aansluiting, daarna die voor de kachel en als laatste moeten er ook nog 2 gaten gemaakt worden voor de kabels die naar de motor lopen.
De MY05 WRX heeft een andere set-up dan de coupe, ik kan dus niet de originele gaten gebruiken.
Dit had ik ook al met de GL dus ik wist wat er komen ging, en dat is dus ook de reden dat ik eerst met het dashbord begonnen ben, dan is dit als eerste achter de rug. 8)
Nu lijkt het simpel om wat gaten in je schutbord te hakken...en dat is het ook.
Maar het schutbord is niet mooi vlak, er zitten namelijk allemaal vouwen in geperst.
Wat ten eerste voor de stijfheid is en resonantie tegengaat, omdat koud vervormd metaal enorm sterk is.
Maar de airco terminal moet mooi vlak tegen het schutbord aan zodat er geen lekkage kan ontstaan.
En dat is nogal wat geklooi, ik had de kachelunit, waar de airco inzit, al vaste plek gegeven omdat deze aan moet sluiten op het bovenste dashbord gedeelte die op zijn beurt weer aan een bepaalde plek vastzit i.v.m. het voorraam etc.
Kortom die airco terminal had een vaste plek waar het schutbord dus omheen moet worden aangepast.
Dat betekend dus gaten zagen en het plaatmetaal wat om het gat zit plat maken zodat alles netjes aansluit.
Mooi gaatje gezaagd:
Natuurlijk zit het niet in een keer goed dus ik moest eerst het schutbord een paar keer op de gok ergens heen hameren, maar door die vouwen in het metaal was dat niet makkelijk.
Door het persen van vouwen in het metaal word het ook wat uitgerekt, dus als je het weer plat wil slaan heb je dus materiaal over, en dat moet ergens heen.
Wat je dus krijgt is dat je als je aan 1 kant slaat dat het ernaast weer terug komt.
Dit heb ik opgelost door op de grotere vouwen en in de scherpen hoeken een zaagsnede te maken, dit haalt de spanning uit het materiaal.
Helaas was het eerste gat wat ik gezaagd had door het vervormen dus niet goed en besloot ik het wat groter te maken:
Later besloot ik net als op de GL een grote plaat te maken om alles af te dekken en daar ook een van de gaten voor de kabeldoorvoer bij te trekken.
Dus moest ik een groter oppervlak vrij plat maken, dus werd het gat nog groter:
Toen dat klaar was zat er al een groot gat in de dag.

=
Daarna gingen we een mal maken voor over het gat, daar komt wat verpakkingsmateriaal handig van pas. 8)
En als laatste ben ik begonnen met het zagen van het gat voor de kachel aanvoer:
Om goed uit te komen met de kachelaanvoer had ik een rubbertje nodig die nog op de kachel van de GL zat (voor het bouwen heb ik een extra kachel unit).
Dus moesten we weer wat gaan slopen aan de GL.
Tijdens het lozen van de koelvloeistof hebben we het andere voorscherm eraf gesloopt zodat de kabelboom vrij kwam te liggen die we voor de volgende stap na het gaten zagen in het schutbord nodig hebben.
Morgen meer!