Dat moet jij toch weten als Starlet / Toyota rijder.
Project Impreza Group-N
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
duifjes.com schreef:@ G. Kolkman net zoals alle andere Franse auto's die moeten gemaakt worden
Dat moet jij toch weten als Starlet / Toyota rijder.
yeah yeah, maar het kón zijn dat het stiekem een 2.0 turbo was waar allerlei gein mee uitgehaald werd toch
Offtopic: zelf dit jaar anders wel mijn oude blok in de staalbak gemieterd
- Aram
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Zo, de eerste dag zit erop. 
Vanochtend stonden Dick en Alex om 9 uur voor de deur.
Gelijk maar begonnen met het slopen van de GL, het laatste uur had geslagen voor hem...*snif*
We zijn al gelijk aardig opgeschoten, het dashbord zit nu al in de coupe.
Foto's:
Dashbord uit de GL:


Dick bezig met z'n passie:

Ehh....

R.I.P. GL 24-12-2007

Dick in z'n sas:

Alex ziet het nog niet helemaal:

We konden de brackets die we met veel moeite voor de GL gemaakt hadden gebruiken voor de GN, helaas zat het dashbord niet helemaal recht in de GL dus er was toch wat slijpwerk vereist.


Er zit natuurlijk nog wat werk aan maar ik kon me niet inhouden en heb gelijk de midden console erin gezet, ook om te kijken of alles recht zit:



Donderdag verder, hopelijk kunnen we weer lekker opschieten.
Vanochtend stonden Dick en Alex om 9 uur voor de deur.
Gelijk maar begonnen met het slopen van de GL, het laatste uur had geslagen voor hem...*snif*
We zijn al gelijk aardig opgeschoten, het dashbord zit nu al in de coupe.
Foto's:
Dashbord uit de GL:
Dick bezig met z'n passie:
Ehh....
R.I.P. GL 24-12-2007
Dick in z'n sas:
Alex ziet het nog niet helemaal:
We konden de brackets die we met veel moeite voor de GL gemaakt hadden gebruiken voor de GN, helaas zat het dashbord niet helemaal recht in de GL dus er was toch wat slijpwerk vereist.
Er zit natuurlijk nog wat werk aan maar ik kon me niet inhouden en heb gelijk de midden console erin gezet, ook om te kijken of alles recht zit:
Donderdag verder, hopelijk kunnen we weer lekker opschieten.
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Steven N.
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
- MartijnGizmo
- Berichten: 13068
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Aram
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Vandaag weer wat gedaan.
Maandag hadden we alvast voor de looks even de middenconsole erop gezet, en vandaag hebben we alles vast gemaakt.



Daarna was de kachel unit aan de beurt, dit moet helemaal uitgemeten worden zodat hij goed aansluit op de kunstof buizen in het bovenste deel van het dashbord.
Anders krijg je valse lucht etc.


En weer in elkaar maar nu zo vast als een huis:

Maandag hadden we alvast voor de looks even de middenconsole erop gezet, en vandaag hebben we alles vast gemaakt.
Daarna was de kachel unit aan de beurt, dit moet helemaal uitgemeten worden zodat hij goed aansluit op de kunstof buizen in het bovenste deel van het dashbord.
Anders krijg je valse lucht etc.
En weer in elkaar maar nu zo vast als een huis:
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
- Aram
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Zo, vandaag nieuwe zaagjes gekocht, dat ging beter.
Er moeten dus een aantal gaten in het schutbord gezaagd worden.
De eerste is het gat voor de airco aansluiting, daarna die voor de kachel en als laatste moeten er ook nog 2 gaten gemaakt worden voor de kabels die naar de motor lopen.
De MY05 WRX heeft een andere set-up dan de coupe, ik kan dus niet de originele gaten gebruiken.
Dit had ik ook al met de GL dus ik wist wat er komen ging, en dat is dus ook de reden dat ik eerst met het dashbord begonnen ben, dan is dit als eerste achter de rug. 8)
Nu lijkt het simpel om wat gaten in je schutbord te hakken...en dat is het ook.
Maar het schutbord is niet mooi vlak, er zitten namelijk allemaal vouwen in geperst.
Wat ten eerste voor de stijfheid is en resonantie tegengaat, omdat koud vervormd metaal enorm sterk is.
Maar de airco terminal moet mooi vlak tegen het schutbord aan zodat er geen lekkage kan ontstaan.
En dat is nogal wat geklooi, ik had de kachelunit, waar de airco inzit, al vaste plek gegeven omdat deze aan moet sluiten op het bovenste dashbord gedeelte die op zijn beurt weer aan een bepaalde plek vastzit i.v.m. het voorraam etc.
Kortom die airco terminal had een vaste plek waar het schutbord dus omheen moet worden aangepast.
Dat betekend dus gaten zagen en het plaatmetaal wat om het gat zit plat maken zodat alles netjes aansluit.
Mooi gaatje gezaagd:

Natuurlijk zit het niet in een keer goed dus ik moest eerst het schutbord een paar keer op de gok ergens heen hameren, maar door die vouwen in het metaal was dat niet makkelijk.
Door het persen van vouwen in het metaal word het ook wat uitgerekt, dus als je het weer plat wil slaan heb je dus materiaal over, en dat moet ergens heen.
Wat je dus krijgt is dat je als je aan 1 kant slaat dat het ernaast weer terug komt.
Dit heb ik opgelost door op de grotere vouwen en in de scherpen hoeken een zaagsnede te maken, dit haalt de spanning uit het materiaal.
Helaas was het eerste gat wat ik gezaagd had door het vervormen dus niet goed en besloot ik het wat groter te maken:

Later besloot ik net als op de GL een grote plaat te maken om alles af te dekken en daar ook een van de gaten voor de kabeldoorvoer bij te trekken.
Dus moest ik een groter oppervlak vrij plat maken, dus werd het gat nog groter:

Toen dat klaar was zat er al een groot gat in de dag.
=
Daarna gingen we een mal maken voor over het gat, daar komt wat verpakkingsmateriaal handig van pas. 8)

En als laatste ben ik begonnen met het zagen van het gat voor de kachel aanvoer:

Om goed uit te komen met de kachelaanvoer had ik een rubbertje nodig die nog op de kachel van de GL zat (voor het bouwen heb ik een extra kachel unit).
Dus moesten we weer wat gaan slopen aan de GL.
Tijdens het lozen van de koelvloeistof hebben we het andere voorscherm eraf gesloopt zodat de kabelboom vrij kwam te liggen die we voor de volgende stap na het gaten zagen in het schutbord nodig hebben.
Morgen meer!
Er moeten dus een aantal gaten in het schutbord gezaagd worden.
De eerste is het gat voor de airco aansluiting, daarna die voor de kachel en als laatste moeten er ook nog 2 gaten gemaakt worden voor de kabels die naar de motor lopen.
De MY05 WRX heeft een andere set-up dan de coupe, ik kan dus niet de originele gaten gebruiken.
Dit had ik ook al met de GL dus ik wist wat er komen ging, en dat is dus ook de reden dat ik eerst met het dashbord begonnen ben, dan is dit als eerste achter de rug. 8)
Nu lijkt het simpel om wat gaten in je schutbord te hakken...en dat is het ook.
Maar het schutbord is niet mooi vlak, er zitten namelijk allemaal vouwen in geperst.
Wat ten eerste voor de stijfheid is en resonantie tegengaat, omdat koud vervormd metaal enorm sterk is.
Maar de airco terminal moet mooi vlak tegen het schutbord aan zodat er geen lekkage kan ontstaan.
En dat is nogal wat geklooi, ik had de kachelunit, waar de airco inzit, al vaste plek gegeven omdat deze aan moet sluiten op het bovenste dashbord gedeelte die op zijn beurt weer aan een bepaalde plek vastzit i.v.m. het voorraam etc.
Kortom die airco terminal had een vaste plek waar het schutbord dus omheen moet worden aangepast.
Dat betekend dus gaten zagen en het plaatmetaal wat om het gat zit plat maken zodat alles netjes aansluit.
Mooi gaatje gezaagd:
Natuurlijk zit het niet in een keer goed dus ik moest eerst het schutbord een paar keer op de gok ergens heen hameren, maar door die vouwen in het metaal was dat niet makkelijk.
Door het persen van vouwen in het metaal word het ook wat uitgerekt, dus als je het weer plat wil slaan heb je dus materiaal over, en dat moet ergens heen.
Wat je dus krijgt is dat je als je aan 1 kant slaat dat het ernaast weer terug komt.
Dit heb ik opgelost door op de grotere vouwen en in de scherpen hoeken een zaagsnede te maken, dit haalt de spanning uit het materiaal.
Helaas was het eerste gat wat ik gezaagd had door het vervormen dus niet goed en besloot ik het wat groter te maken:
Later besloot ik net als op de GL een grote plaat te maken om alles af te dekken en daar ook een van de gaten voor de kabeldoorvoer bij te trekken.
Dus moest ik een groter oppervlak vrij plat maken, dus werd het gat nog groter:
Toen dat klaar was zat er al een groot gat in de dag.
Daarna gingen we een mal maken voor over het gat, daar komt wat verpakkingsmateriaal handig van pas. 8)
En als laatste ben ik begonnen met het zagen van het gat voor de kachel aanvoer:
Om goed uit te komen met de kachelaanvoer had ik een rubbertje nodig die nog op de kachel van de GL zat (voor het bouwen heb ik een extra kachel unit).
Dus moesten we weer wat gaan slopen aan de GL.
Tijdens het lozen van de koelvloeistof hebben we het andere voorscherm eraf gesloopt zodat de kabelboom vrij kwam te liggen die we voor de volgende stap na het gaten zagen in het schutbord nodig hebben.
Morgen meer!
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
- Aram
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Vandaag de laatste hele dag hobbyen aan de auto voorlopig, volgende week weer werken. 
Nu het gat voor de airco goed zat konden we door met de kachelaansluiting.
Gister alvast een benodigd onderdeel van de GL afgesloopt, dus we konden voort.
Gisteren na het aftekenen een gat gezaagd en vandaag doorgegaan.
Het gat moest nog wat groter gemaakt worden en hij zat eigenlijk gelijk goed!


Maar het gat moest nog groter voor het rubber:


Beetje nabewerken:

Daarna nog wat aanpassingen gedaan voor de kabeldoorvoer gaten.
Degene bij de airco wat omhoog verplaatst en de andere wat groter gemaakt:


Even wat achtergrond info, dit hebben nu een stuk of 30x gedaan.
De kachel inbouwen:
Leeg!

Linker kachelhelft, deze moet eerst tussen de kooi en het schutbord gefreubeld worden en daarna helemaal doorgeschoven worden naar rechts, anders past het kachel element er niet in.:



Dan het kachel element eerst met de twee buisjes door het gat voeren en dan de linker kachel helft eroverheen schuiven:



Dan de rechterkachelhelft tegen linkerkant proberen te krijgen:



De airco unit kanerin, niet het piepschuimpie vergeten!
Dan links en rechts de afscherm delen erop en de kachel kan vast geschroefd worden!





Et viola!!

Nu het gat voor de airco goed zat konden we door met de kachelaansluiting.
Gister alvast een benodigd onderdeel van de GL afgesloopt, dus we konden voort.
Gisteren na het aftekenen een gat gezaagd en vandaag doorgegaan.
Het gat moest nog wat groter gemaakt worden en hij zat eigenlijk gelijk goed!
Maar het gat moest nog groter voor het rubber:
Beetje nabewerken:
Daarna nog wat aanpassingen gedaan voor de kabeldoorvoer gaten.
Degene bij de airco wat omhoog verplaatst en de andere wat groter gemaakt:
Even wat achtergrond info, dit hebben nu een stuk of 30x gedaan.
De kachel inbouwen:
Leeg!
Linker kachelhelft, deze moet eerst tussen de kooi en het schutbord gefreubeld worden en daarna helemaal doorgeschoven worden naar rechts, anders past het kachel element er niet in.:
Dan het kachel element eerst met de twee buisjes door het gat voeren en dan de linker kachel helft eroverheen schuiven:
Dan de rechterkachelhelft tegen linkerkant proberen te krijgen:
De airco unit kanerin, niet het piepschuimpie vergeten!
Dan links en rechts de afscherm delen erop en de kachel kan vast geschroefd worden!
Et viola!!
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Aram
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
De stuurkolom moet pas gemaakt worden, de bevestigings punten komen niet overeen, dus om te kijken of alles recht komt te staan moet er een stoel in.
Bij de GL zijn Leo en ik een dag bezig geweest om het onderstel vd stoel passend en lager te maken.
Bij de GN zitten er kokers ingelast en warempel, het paste gelijk!
Ik kon de zijdragers van de stoel direct op de kokers monteren wat dus weer een frame en verbreders overbodig maakte.
=


Daarna het dashboard ingebouwd zodat de stuurkolom gepast kon worden:

De stoel moest natuurlijk nog even gepast worden:


Het stuur zit precies goed!
Volgende keer gaan we de beugels pas maken:

Helaas is het gat in het schutbord veel te groot, dat word dus weer plaatwerk verbouwen:

Ook hebben we nogeven snel wat pedalen uit de GL geschoeft en in de GN gemonteerd:

Dat was het voor dit jaar, helaas volgende week werken, dus dan gaat het weer wat langzamer.
Maar we hebben in 4 dagen een mooi begin gemaakt.
=
Alex bedankt voor de hulp zover!!
Bij de GL zijn Leo en ik een dag bezig geweest om het onderstel vd stoel passend en lager te maken.
Bij de GN zitten er kokers ingelast en warempel, het paste gelijk!
Ik kon de zijdragers van de stoel direct op de kokers monteren wat dus weer een frame en verbreders overbodig maakte.
Daarna het dashboard ingebouwd zodat de stuurkolom gepast kon worden:
De stoel moest natuurlijk nog even gepast worden:
Het stuur zit precies goed!
Volgende keer gaan we de beugels pas maken:
Helaas is het gat in het schutbord veel te groot, dat word dus weer plaatwerk verbouwen:
Ook hebben we nogeven snel wat pedalen uit de GL geschoeft en in de GN gemonteerd:
Dat was het voor dit jaar, helaas volgende week werken, dus dan gaat het weer wat langzamer.
Maar we hebben in 4 dagen een mooi begin gemaakt.
Alex bedankt voor de hulp zover!!
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Luco
respect hoor, ziet er goed uit [img:25:18]http://www.extreme-machines.nl/forum/im ... m_tmbs.gif[/img]
- Desmond Prins
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 14 jun 2006, 20:40
- Locatie: Vaassen
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Streefdatum is een nutteloos idee bij auto's als je er wat aan gaat doen wat niet standaard isDesmond Prins schreef:Nee hoor die streefdatum stel je telkens bij is mijn ervaring.
- Aram
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 16:42
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Vandaag en Donderdag weer wat gedaan.
Donderdag:
De stuurkolom past zowel in het schutbord als op de bevestigings punten niet, dus dat moet worden aangepakt.
De bevestigings beugel van de dashboard stang afgeslepen zodat ik die kon gebruiken in het chassis.

Alex kwam 's avonds nog even langs en toen hebben we een laatse bevestigingsbeugel voor de kachel gemaakt:

Vandaag:
Ik moest een stuk uit het schutbord van de GL zagen, maar daarvoor moest eerst de rembekrachtiger eruit.
Dus eerst remolie aftappen en de hoofrdrem cilinder eruit, daarna het benodige deel eruit zagen:


Daarna met een borstel de randen schoongemaakt waar later afdekplaten opkomen:

Daarna een poging tot lassen gedaan, de plaat waar de stuurkolom heb ik alleen gehecht omdat ik eerst wil kijken of hij daar goed zit:



En het stuur zit erin!!
Naja bijna dan, de montage punten moeten nog vastgelast worden, maar dat komt binnenkort:


Donderdag:
De stuurkolom past zowel in het schutbord als op de bevestigings punten niet, dus dat moet worden aangepakt.
De bevestigings beugel van de dashboard stang afgeslepen zodat ik die kon gebruiken in het chassis.
Alex kwam 's avonds nog even langs en toen hebben we een laatse bevestigingsbeugel voor de kachel gemaakt:
Vandaag:
Ik moest een stuk uit het schutbord van de GL zagen, maar daarvoor moest eerst de rembekrachtiger eruit.
Dus eerst remolie aftappen en de hoofrdrem cilinder eruit, daarna het benodige deel eruit zagen:
Daarna met een borstel de randen schoongemaakt waar later afdekplaten opkomen:
Daarna een poging tot lassen gedaan, de plaat waar de stuurkolom heb ik alleen gehecht omdat ik eerst wil kijken of hij daar goed zit:
En het stuur zit erin!!
Naja bijna dan, de montage punten moeten nog vastgelast worden, maar dat komt binnenkort:
Laatst gewijzigd door Aram op 18 sep 2008, 17:37, 4 keer totaal gewijzigd.
