Het achterdiff zit er nu onder, niet zonder slag of stoot want ze zijn nogal lomp om in je eentje eronder te plaatsen.
Na een bezoekje aan Gerrit ging ik weer depri naar huis, want er kon wel eens een verassing zitten in mijn kabelboom, CANbus (Controlled Area Network ) genaamd.
Nog nooit van gehoord tot dan toe, maar dat schijnt een soort intern netwerk in moderne auto's te zijn, wat het voor automakers veel eenvoudiger en goedkoper maakt om kabelbomen in elkaar te zetten, en om de systemen onderling te laten communiceren.
Het schijnt zo te werken dat je met 2 draden een hele reeks onderdelen kunt bedienen door middel van ieder onderdeel een andere identificatie te geven, je kunt dus meerdere signalen doordezelfde kabels sturen wat een heleboel kabels overbodig maakt (zeg ik het zo goed??).
Anyway, als er wat onderdelen missen, zoals een achterlicht ofzo, krijg je dus foutmeldingen en ik was dus niet van plan om de achterlichten van de Forester eraan te gaan hangen.
Groot probleem dus.
Dit zijn een paar van de kastjes die een probleem zouden kunnen geven:
Mijn idee was om de Forester kabelboom niet alleen voor de motorruimte te gaan gebruiken maar ook het hele dashbord.
Je kunt ook alleen de motorbekabeling pas maken op de originele kabelboom v.d. auto wat waarschijnlijk makkelijker is uiteindelijk.
Reden voor mijn keus is het elektronische gasklephuis wat op de motor zit, deze wilde ik werkend hebben, ik had ook een mechanisch huis erop kunnen zetten maar ik weet niet of deECU dat zou pikken en ik vind het gewoon leuk om als enigste (toch?) een werkend drive by wire systeem in mijn GC8 te hebben, volgens mij heeft de MY06 serie in nederland pas voor het eerst dit systeem erop zitten.
Voor het DBW systeem heb je een gaspedaal nodig met een sensor die kijkt hoever je het pedaaltje intrapt enzo.
Daar komt dus ook een stekker op, en die zit niet op de kabelboom van een MY95 GL, ik had ook geen wire diagrams voor de Forester kunnen vinden dus even de draadjes trekken ging ook niet lukken, dus dan maar de hele meuk vervangen voor de STI kabelboom.
Sfeerfoto van de auto met STI kabelboom ervoor, helaas een beetje kleine foto:
Ik moest dus na mijn deprimerende gesprek met Gerrit eerst uit gaan vinden wat CANbus was en of ikhet kon omzeilen op een of andere manier.
Na vragen op zo'n beetje alle fora te hebben gepleegd kwam ik erachter dat er maar weinig kennis was op dit gebied, eigenlijk de enige info die ik kreeg was op het 22B en dit forum, en dan nog niet eens specifiek op Subaru gebied.
Maargoed ik was allang blij met alle info die ik kreeg en wist nu ongeveer hoe het systeem werkte.
Ik heb na zijn reacties op 2x8 RallyeSmoker op MSN aangesproken en hij heeft mij uiteindelijk het verlossende woord heeft gebracht

.
Hij wist mij te vertellen dat een CANbus systeem altijd met twisted pair kabels werkt, iets wat ook op andere fora had gezien.
Hij zou gaan zoeken voor me vertelde me na een paar dagen dat een auto met CANbus altijd een twisted pair kabel naar de diagnostic connector heeft lopen (dat is de stekker aansluiting wat bij de Subaru onder het stuur zit en waar je een apparaat op kunt aansluiten om je ECU uit te lezen).
En dat was bij mij niet het geval!!! :d :d :d
Kortom weken gestressed en nu heel verhaal getypt om niets uiteindelijk....
(PS, thanks alot RS

)
Dan iets anders.
Ik had ondertussen het dashbord eruit laten slopen door een professional.......... bedankt Deep

.
Kachel heb ik zelf maar gedaan en daarna ook de orignele kabelboom, dat ruimt op

.
Daarna er weer een zooitje van gemaakt door de STI boom erin te klooien.
Auto na chirurgische verwijdering van het dashbord door professional:
Het paste allemaal merkwaardig goed vond ik, zelfs de grote knot draad ommenabij het stuur lag aan de goede kant, de aansluitingen die naar de motor liepen zaten aan de goede kant.
Naja, ik blij.
Komt mijn externe kennis voorraad Marnix langs en die merkt fijntjes op dat ik dus geen Forester kabelboom heb maar eentje van een Impreza.
Hhmm, een LHD Impreza kabelboom kon maar van 1 auto zijn, een USDM STI, maar das handig!!
En dat verklaarde een hoop

Maar het zou allemaal te mooi zijnals er geen vragen bij zouden horen, zat er op de USDM Drive By Wire??
Op NASIOC werd gezegd van wel dus ik zag het hoopvol in.
Ik een goede pedaal met sensor gescoord en jawel er zat een connector in die puinhoop!!! YEAHAAAA!!!
Dus voor het eerst na het gesprek met Gerrit over CANbus zag ik het weer hoopvol in.
Auto nu met STI boom erin:
Gelijk het pedaal met sensor erin gehobbyied:
Daarna een gat in het binnenscherm gezaagd want de kabelboom liep dusdanig dat het niet anders kon.
De stekkers paste niet op de GL fusebox dus ik heb ook hiervoor de originele opgehaald, maar zelfs na het gat gezaagd te hebben zat het allemaal onder spanning aangesloten.
Enigste optie was alle tape vd boom afhalen en daarna weer opnieuw intapen, en dat werkte perfect, het ziet er niet uit maar het zit zonder stress op zijn plek.
Koste wel 2 rollen tape trouwens.
Nu nog een afscherming voor het gezaagde gat en het zit goed.
Accu past nu niet meer op de originele plek maar ik was toch al van plan deze naar achteren te verhuizen i.v.m. een betere gewichtsverdeling vd auto.
Half ontblote kabelboom:
En na het intapen:
Volgende stap was de radiateur, ik heb een mooie MY04 Legacy turbo radiateur met ingebouwde oliekoeler.
Kunstof en alu, wat minder rot...hopelijk.
Deze is voor mij erg geschikt omdat ik dus een 5bak met oliekoeling heb.
Helaas zat er een deuk in de onderste balk waar de bevestigingspunten zitten voor de radiateur.
Die punten zitten kennelijk sowieso al hoger dan de GTT.
Ik de auto op de handrem gezet en voor alle wielen dikke blokken hout geplaatst en daarna de ouwe vertrouwde heftruck weer tevoorschijn gehaald.
Nou dat heeft die balk geweten en de deuk is er nu weer uit

.
Het verdient geen schoonheids prijs maar dat past bij de huidige look van de auto.
Radiateur is dus te hoog en te diep....argh....
De fans zijn anders dan de GTT en dus lopen ze tegen het blok aan.
Helaas zal de balk dus weer op lazer krijgen en gaat er een stuk uit of hij gaat helemaal verdwijnen, er zal hoe dan ook een verstevegings balk inkomen, die uiteraard minder diep is zodat de radiateur kan zakken en ook naar voren komt.
Volgende week komen AlexSTI en Dick555 langs om even te kijken en Dick zal hopelijk de koker erin lassen.
Ik kan zelf wel lassen want de rembeugels heb ik ook gedaan maar wat ik niet weet is hoe het apparaat in te stellen.....vandaar.
De balk zal ik er zelf uitslopen want daar weet ik wel alles van

Word vervolgd dus.
Laatste wat ik gedaan heb is het stuur ombouwen.
Ik had ook het originele STI stuur liggen maar dat paste niet op het stuurhuis.
Dus dacht ik even de elektronica om te zetten...niet dus.
Zo makkelijk als het ene ding zo moeilijk doen de jappen het met andere.
De contactsloten zitten vast met afbreekbouten daar draai je dus de kop vanaf bij zoveel NM, die moesten dus uitgeboord worden.
Ook zat het bedieningspaneel per stuur met verschillende bevestingsplaten vast, dus moesten ze allebei eraf geslepen worden en weer op het goede stuur gelast, tenminste eentje dan, de andere is voor de weggooi.
Ook was het gat van het stuurslot anders bij beide contactsloten, de ene was rond de andere rechthoekig, dus moest er van het STI slot wat afgevreesd worden om het passend te maken.
Maar dat is deze week gelukt, ik kon het contactslot met (afgedraaide) inbussen weer vastzetten en de bediening zat precies op de goede plek weer vast.
Dus heb ik nu hopelijk geen problemen meer met de startonderbreking want de sleuetel zat er ook bij.
En alle stekkers zijn nu plug&play

.
Beide sturen naast elkaar, links ligt de MY95 met inmiddels al het plaatje weer vastgelast.
Rechts de GL sleutels en het oude plaatje:
En het stuur met alle STI elektronica erop.
Dus alles loopt opzich weer goed, op de geldboom na dan want ik zit weer door mijn budget heen van deze maand....blut dus
