Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Re: Fotografie

Bericht door Opa » 06 mei 2025, 13:41

SlowCo schreef: 04 mei 2025, 21:10 Mooie foto's, vreselijke geschiedenis!
Martijn_bmw schreef: 04 mei 2025, 20:12 Bizar wat een verschrikkelijke plek hè Opa. Heel mooie foto’s wederom!
Thnx en inderdaad een vreselijke plek, waar echt heel veel verschrikkelijke dingen zijn gebeurd en dat 'voel' je gewoon als je daar loopt. :? :(

Vanos
Auto: BMW 325i

Bericht door Vanos » 10 mei 2025, 12:20

Luco schreef: 06 mei 2025, 13:01 wat is nu een leuke digitale kleine camera voor niet teveel geld?
Ik had een smsung pl 65, maar die is gesneuveld.
In dat segment is er denk ik niet veel meer te koop wat betere foto's maakt dan je smartphone, tenzij het maximale van de zoom vaak gebruikt?

Wil je daar net een klasse boven kan je kijken naar varianten van de Canon G7X of de Sony RX100.

WJ

Bericht door WJ » 10 mei 2025, 18:09

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_c ... 76932.html

Je mobiele telefoon komt heel dichtbij die sub 450euro digitale camera's tegenwoordig, wil je iets dat echt beter is en met optische zoom ga je al snel naar dit soort prijzen.

Hier wat reviews van bovenstaande; https://tweakers.net/pricewatch/2181724 ... t/reviews/

edit; shit had niet gezien dat die op het moment niet beschikbaar is. Beste is misschien om een mediamarkt of een fotozaak binnen te lopen en even te kijken wat ze hebben in de gewenste prijs range. Het grote voordeel tov een telefoon is een echte optische zoom.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 13 mei 2025, 13:37

Kwaliteit van een echte camera tov telefoon is in de praktijk toch wel serieus hoor WJ! Voor 99% van de mensen voldoet een goede camera op je telefoon echter. Zeker een moderne iphone pro heb je ook al optische zoom in de vorm van 3 verschillende lenzen.

Vanos

Bericht door Vanos » 13 mei 2025, 20:19

Philipoo schreef: 13 mei 2025, 13:37 Kwaliteit van een echte camera tov telefoon is in de praktijk toch wel serieus hoor WJ! Voor 99% van de mensen voldoet een goede camera op je telefoon echter. Zeker een moderne iphone pro heb je ook al optische zoom in de vorm van 3 verschillende lenzen.
Even los van optische zoom is kwaliteit vooral een functie van de grootte van de sensor. De door mij eerder aangehaalde camera's (Canon G7X en Sony RX100) hebben een 1" sensor, dit is eigenlijk het eerste wat groter is dan een moderne smartphone.

De standaard camera op moderne iPhones is 1/1.56". Ter vergelijking, een basic compact-camera zoals die WJ aanhaalt heeft een 1/2.3" sensor. Dit is dus zelfs kleiner dan een iPhone. Daar komt nog bovenop dat de postprocessing en softwarekant bij compactcamera's nagenoeg heeft stilgestaan, terwijl de iPhone daar een hoop rekenwerk overheen gooit om meer uit de sensor te kunnen trekken, met features als nachtmodus, etc.

Wat de iPhone standaard ook doet is overbelichte en donkere delen in je foto wat naar elkaar toe trekken (HDR) zodanig dat je niet snel een overbelichte lucht of een zwart stuk in je foto hebt als er veel contrast is. Dit zal een compactcamera minder doen. Hierdoor heb je een meer klassieke look, waardoor er misschien een perceptie is van meer kwaliteit omdat dit is hoe je gewend bent dat foto's eruit zien.

WJ

Bericht door WJ » 13 mei 2025, 20:33

Vanos schreef: 13 mei 2025, 20:19
Philipoo schreef: 13 mei 2025, 13:37 Kwaliteit van een echte camera tov telefoon is in de praktijk toch wel serieus hoor WJ! Voor 99% van de mensen voldoet een goede camera op je telefoon echter. Zeker een moderne iphone pro heb je ook al optische zoom in de vorm van 3 verschillende lenzen.
Even los van optische zoom is kwaliteit vooral een functie van de grootte van de sensor. De door mij eerder aangehaalde camera's (Canon G7X en Sony RX100) hebben een 1" sensor, dit is eigenlijk het eerste wat groter is dan een moderne smartphone.

De standaard camera op moderne iPhones is 1/1.56". Ter vergelijking, een basic compact-camera zoals die WJ aanhaalt heeft een 1/2.3" sensor. Dit is dus zelfs kleiner dan een iPhone. Daar komt nog bovenop dat de postprocessing en softwarekant bij compactcamera's nagenoeg heeft stilgestaan, terwijl de iPhone daar een hoop rekenwerk overheen gooit om meer uit de sensor te kunnen trekken, met features als nachtmodus, etc.

Wat de iPhone standaard ook doet is overbelichte en donkere delen in je foto wat naar elkaar toe trekken (HDR) zodanig dat je niet snel een overbelichte lucht of een zwart stuk in je foto hebt als er veel contrast is. Dit zal een compactcamera minder doen. Hierdoor heb je een meer klassieke look, waardoor er misschien een perceptie is van meer kwaliteit omdat dit is hoe je gewend bent dat foto's eruit zien.
Ja, maar als iemand aangeeft dat die een camera van 200e had en vraagt voor een leuke kleine camera voor niet al teveel geld dan is niet het eerste dat in mij opkomt om er eentje van 1000/1200e aan te raden.
Maar misschien wil Luco wel echt een dikke upgrade, en dan is het mooi spul ja.

Vanos

Bericht door Vanos » 14 mei 2025, 09:15

WJ schreef: 13 mei 2025, 20:33
Vanos schreef: 13 mei 2025, 20:19

Ja, maar als iemand aangeeft dat die een camera van 200e had en vraagt voor een leuke kleine camera voor niet al teveel geld dan is niet het eerste dat in mij opkomt om er eentje van 1000/1200e aan te raden.
Maar misschien wil Luco wel echt een dikke upgrade, en dan is het mooi spul ja.
Snap ik, ik zeg er alleen maar bij, weet wat je koopt, en waarom je het koopt. En dan kunnen er nog steeds redenen voor zijn voor een simpele compact. Inhoudelijk reageerde ik waarschijnlijk meer op het statement van Philipoo in combinatie met jouw suggestie.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 14 mei 2025, 09:55

Nouja, alleen formaat sensor zegt natuurlijk nog steeds niet zoveel. Ik heb net een XT50 gekocht, APSC sensor, niet extreem veel groter dan een iphone sensor als je het zo bekijkt, maar het verschil in kwaliteit is mijlenver.

Plaats reactie