BMW 1 series coupe (vanaf pag 6 verder)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 nov 2007, 17:50

Maar als je naar het circuit toe rustig wil rijden omdat je geen bekeuringen wilt krijgen is het toch juist gemakkelijk om de auto op de cc danwel limiter (of hebben ze dat niet bij BMW :P) te zetten ;)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 nov 2007, 17:51

als je 't wel had , CC, had je d'r niet zo op gereageerd Rico, CC is 1 van de dingen die op langere afstand in dagelijks normaal verkeer een prima vinding is. Vreemd dat 't er niet opzit... Hoort er gewoon op. Het is potdomme niet een F40 of McLaren F1 :lol:

RVV

Bericht door RVV » 14 nov 2007, 17:54

Robin schreef:als je 't wel had , CC, had je d'r niet zo op gereageerd Rico, CC is 1 van de dingen die op langere afstand in dagelijks normaal verkeer een prima vinding is. Vreemd dat 't er niet opzit... Hoort er gewoon op. Het is potdomme niet een F40 of McLaren F1 :lol:
Robin ik heb CC op de 325i touring, en zelfs in die auto waar ik altijd lange afstanden mee rij gebruik ik het niet.

Kijk als het er in zit sloop ik het er niet uit, maar ik koop het nooit als extra. 120d en 130i kocht ik ook zonder CC.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 14 nov 2007, 18:04

Robin schreef:320Si is een dijk van een auto, misschien wel de best (in)sturende 'stock BMW' van het moment denk ik...Alleen mist ie bijv 100pk ofzo...en een sperdiff 8)
Yep ! Die 100PK niet per-se (wat mij betreft) maar iets meer had gemogen ;) Sper is altijd fijn 8)
Weergaloze wegligging voor een stock/straat auto :D

allen

Bericht door allen » 14 nov 2007, 21:25

Ik zal vast wel iets onbegrijpelijks zeggen voor de meesten hier maar ik vind helemaal niet dat de 320si 100 pk mist. Zeker niet voor het gebruik op de slingerende eifelwegen etc. Misschien kickt 99 procent hier op de versnelling van een 450 pk auto maar ik zie er de lol niet van in als de auto van bocht naar bocht tussen de 1200 en 3400 rpm blijft voor ik alweer moet afremmen. Ik dan heb ik liever dat ik regelmatig even de 7000 rpm mag horen icm met een wat lagere snelheid. Daarom zit ik ook echt niet te wachten op een 300 pk auto.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 14 nov 2007, 21:32

Je kan een 300 pk-auto toch ook hoog in de toeren houden? :roll:

allen

Bericht door allen » 14 nov 2007, 21:58

@Opa: Met een 300 pk auto knal je je pedaal 2,5 seconden naar de bodem en rijdt je bijv. 150 op de slingerende bergpassen. Wellicht heeft je auto zoveel koppel dat je eigenlijk niet eens meer hoeft te schakelen ook. Gewoon de bak in 4, af en toe een bliep op het gas en weer op de rem. Met minder vermogen (en een gebrek aan koppel onderin) moet de auto veel harder werken. Moet je blijven schakelen om de gang er in te houden en als je een fout maakt bij een haarspeldbocht omhoog verlies je erg veel snelheid. Proberen om de snelheid er zoveel mogelijk in te houden. Dat vind ik leuk. Daarom hoop ik ook het liefst dat de 1 straks zou komen met een atmosferisch blok ipv een 2 of zelfs 3,5 liter turbo waar waarschijnlijk weer direct een bak koppel en vermogen beschikbaar is.

Maar zoals eerder gezegd: 99 procent zal nooit begrijpen dat je om die reden lol kunt hebben. Daarvoor zal altijd gelden dat meer per definitie beter is.

Robin

Bericht door Robin » 14 nov 2007, 22:05

Misschien ben je wel relatief niks qua power gewend?

Anyway, een slingerweggetje met de m3/335i/EVO/Sti met 300+pk is minstens zo leuk, dus 1 en 1 is 2: 320Si met 270(is echt niet enorm superveel op een auto van 1350kg ofzo)ipv 170pk.

450pk heb ík nooit genoemd :lol:

Starred

Bericht door Starred » 14 nov 2007, 22:05

Rico v Velzen schreef:
Robin ik heb CC op de 325i touring, en zelfs in die auto waar ik altijd lange afstanden mee rij gebruik ik het niet.

Kijk als het er in zit sloop ik het er niet uit, maar ik koop het nooit als extra. 120d en 130i kocht ik ook zonder CC.
Mee eens, ik gebruik het ook echt nooit

Robin

Bericht door Robin » 14 nov 2007, 22:07

Ach ja, Starred/Rico, ieder z'n meug, jullie zijn van die fanatieke scheur/jakkerfreaks, dan begrijp ik dat wel. :wink: :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 nov 2007, 22:09

Starred schreef:
Rico v Velzen schreef:

Mee eens, ik gebruik het ook echt nooit
Ik gebruik het nog minder dan nooit...................... :lol:
Heeft niets met DF te maken, eerder met DS ( Driving Slaapverwekkend) in nederland een volstrekt overbodig iets..................................

Robin

Bericht door Robin » 14 nov 2007, 22:11

Ach ja in Duitsland kun je 'm mooi op 210/220 zetten. Deed ik vaak. En hier in 't Noorden soms ook nog. (140 ofzo)In de Randstad werkt 't inderdaad niet, da's waar.

allen

Bericht door allen » 14 nov 2007, 22:18

Robin schreef:450pk heb ík nooit genoemd :lol:
Idd, nog te weinig voor jullie powerpuffs. :lol:

Robin

Bericht door Robin » 14 nov 2007, 22:22

LOL, 450pk is leuk, maar 't gaat om insturen/weggedrag EN voldoende grunt om uit te accelereren...en dat vergeten sommigen nog wel eens(dat laatste) en of 't nou uit 7900rpm (M3 E46) komt of uit 6200(335i) of 7000 met een klap vanaf 4000(Sti/s en EVO's) ALS er maar sufficient power is(sufficient, niet TEVEEL als in 800 ofzo LOL)

En dan is 170pk op 1300/1350kg gewoon insufficient. Wat voor verhaal je er ook bij wilt bedenken qua doortekken/schakelen/werken(doe je met de bovengenoemde auto's ook), je vervloekt na een 10 minuten die tamme k*tmotor met zo'n mooi onderstel... 8)

RVV

Bericht door RVV » 14 nov 2007, 22:34

Robin ik vind het gaspedaal ongeveer het belangrijkste in mijn auto. Als ik gereden wil worden pak ik wel de bus. Mijn rechtervoet bepaald alles. Ik zie het voordeel van cc wel maar net wat romo zegt het gaat ten koste van alertheid.

Robin

Bericht door Robin » 14 nov 2007, 22:49

Als je 't nut op momenten maar ziet, want dat nut is er. Alertheid heb je een punt, maar dat moet je zowieso zijn, met of zonder CC aan.Het zit er bij mij op, dus soms gebruik ik 't, hangt van de situatie af. Ik heb m'n aircon ook 9 van de 10 gevallen aan(ja ook 's winters) want zonder dat beslaan de ruiten door de waarschijnlijke potdichtheid van het passagierscompartiment. Als ik wil doorknallen zet ik 'm wel uit, dát dan weer wel(pk verlies) Andere snufjes als boardcomputer staan bij mij op hoeveel km nog te gaan naar 't volgende tankstation, de rest zegt me niks. centraal slot(doh) is natuurlijk helemaal een openbaring(heb 't sinds 1998 pas.LOL) Heb een groene zonnewerende baan in m'n voorruit: Prachtig, en werkt echt prima(ben geen zonnebrildrager)

En zo kom je weer op dat overbodigheidsdraadje. Schuifdak, automaat, zoiets.

Een verwarmde vooruit zou ik dan weer wél willen.

8)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 nov 2007, 23:11

CC zelf gebruik ik ook nooit, maar de limiter bijna dagelijks met die prut hier in de Randstad (80-120 zones).

Femme

Bericht door Femme » 14 nov 2007, 23:45

allen schreef:Ik zal vast wel iets onbegrijpelijks zeggen voor de meesten hier maar ik vind helemaal niet dat de 320si 100 pk mist. Zeker niet voor het gebruik op de slingerende eifelwegen etc. Misschien kickt 99 procent hier op de versnelling van een 450 pk auto maar ik zie er de lol niet van in als de auto van bocht naar bocht tussen de 1200 en 3400 rpm blijft voor ik alweer moet afremmen. Ik dan heb ik liever dat ik regelmatig even de 7000 rpm mag horen icm met een wat lagere snelheid. Daarom zit ik ook echt niet te wachten op een 300 pk auto.
Het is erg leuk om een auto hoog in de toeren te jagen. Ik vind echter dat een auto ook goed weg moet komen en met het vermogen van een 320Si kun je in situaties komen waarbij de wagen op hogere snelheden op steile hellingen of wanneer je in de verkeerde versnelling zit gewoon geen fut heeft. Gaspedaal naar de vloer en niet accelleren zuigt nogal. Ik heb het zelf vaak meegemaakt met de 2,0 liter 307 (weliswaar 30 pk minder) waar ik een paar jaar geleden nog in reed.

Een (relatief lichte) auto met 300 pk kan ik op bochtige binnenweggetjes in Nederland al vaak genoeg naar 7000 toeren jagen dus moet heuvelop ook wel lukken.

Wat betreft cc-gebruik: als ik op weg ben van a naar b ga ik niet continu knallen (ivm veiligheid, risico op inbeslagname van rijbewijs en het feit dat niet gewaardeerd wordt door andere weggebruikers en omstanders). Ik heb dan bepaalde ideeën bij de snelheid die ik op een weg wil rijden. Die snelheid is een stuk lager dan wat ik theorisch zou kunnen halen. Ik heb geen enkele behoefte om dan krampachtig mijn rechtervoet boven het gaspedaal te houden. Als er niemand in de weg rijdt gaat hij bij mij op de cruise control. Alert zijn moet je toch wel omdat je ook weer tijdig moet remmen (op de cc inrijden op een trage voorligger en op het laatste moment remmen vind ik nogal dom gedrag dat typisch is voor SUV- en Mercedes-rijders, ik kies ervoor om dat laatste stukje gratis te rijden en dan moet je dus de hele tijd opletten wanneer je van de cc moet). Het feit dat bij de E90 cruise control niet mogelijk is in combinatie met DTC is de reden dat ik die tc-modus nooit gebruik. Bij de Z4 kan het gelukkig wel.

RVV

Bericht door RVV » 15 nov 2007, 00:00

In al mijn auto's die ik heb gehad/heb met CC heb ik ervaren dat het wel lijkt alsof er een vertraging zit in de reactie van het rempedaal als de CC aanstaat.

Net of die een fractie van een seconde moet nadenken om te vertragen. Dit vind ik uitermate irritant. Dit komt omdat je de natuurlijke vertraging van massa mist op het moment dat je normaal gesproken het gaspedaal lift om te moeten remmen.

Overigens vind ik dat er best wat voorlichting mag komen over de werking van CC. Jaren terug stond een bericht in de krant, van een ouder echttpaar die hun splinternieuwe A3 achter in file boorde.. vrouw dood, voorliggers in de kreukels..

Auto stond op CC, die man wist niet zo snel op dat moment zijn CC uit te schakelen.. dat ie gewoon kon remmen wist ie niet, was hem ook nooit verteld :shock:

Airco heb ik overigens ook altijd aanstaan.

Allen snap ik wel, gebieden die hij beschrijft eifel ed, daar komt het niet op veel vermogen aan.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 15 nov 2007, 01:48

allen schreef:maar ik zie er de lol niet van in als de auto van bocht naar bocht tussen de 1200 en 3400 rpm blijft voor ik alweer moet afremmen.
allen schreef:@Opa: Met een 300 pk auto knal je je pedaal 2,5 seconden naar de bodem en rijdt je bijv. 150 op de slingerende bergpassen. Wellicht heeft je auto zoveel koppel dat je eigenlijk niet eens meer hoeft te schakelen ook. Gewoon de bak in 4, af en toe een bliep op het gas en weer op de rem. Met minder vermogen (en een gebrek aan koppel onderin) moet de auto veel harder werken. Moet je blijven schakelen om de gang er in te houden en als je een fout maakt bij een haarspeldbocht omhoog verlies je erg veel snelheid. Proberen om de snelheid er zoveel mogelijk in te houden. Dat vind ik leuk. Daarom hoop ik ook het liefst dat de 1 straks zou komen met een atmosferisch blok ipv een 2 of zelfs 3,5 liter turbo waar waarschijnlijk weer direct een bak koppel en vermogen beschikbaar is.
Er zijn ook auto's[waaronder de mijne :wink: ] die onder de 3000 toeren nog weinig puf hebben, maar wel ruim 300 pk.
De meeste auto's met een 2 liter en een enkele turbo zijn onder de 2500 à 3000 toeren niet thuis, dus ook die moeten op toeren gereden worden. :wink:

Neemt trouwens niet weg dat ik liever een 2,5 liter motor erin zou willen, waardoor er vanaf 2000 toeren veel vermogen en koppel beschikbaar is.
Als je een beetje wilt spelen met een auto, dus bijv. driften, of gewoon ff 't kontje omgooien, dan gaat dat makkelijker met wat kracht onderin de toeren, vooral in korte bochten.

Joop

Bericht door Joop » 15 nov 2007, 23:27

Robin schreef:als je 't wel had , CC, had je d'r niet zo op gereageerd Rico, CC is 1 van de dingen die op langere afstand in dagelijks normaal verkeer een prima vinding is. Vreemd dat 't er niet opzit... Hoort er gewoon op. Het is potdomme niet een F40 of McLaren F1 :lol:
+1

Als je wilt doorknallen kan het gewoon uit...

Heb het zelf ook in 9 van 10 gevallen uit staan. Moet ik een stuk over de NL'se snelweg dan gaat bij mij de CC er wel op, op de zakelijke ritten (CC op 140/150).

Macboy

Bericht door Macboy » 16 nov 2007, 15:37

Koop dan Dynamic Cruise Controle Femme, remt ie vanzelf af ...

Teunis

Bericht door Teunis » 19 nov 2007, 16:42

allen schreef:@Opa: Met een 300 pk auto knal je je pedaal 2,5 seconden naar de bodem en rijdt je bijv. 150 op de slingerende bergpassen. Wellicht heeft je auto zoveel koppel dat je eigenlijk niet eens meer hoeft te schakelen ook. Gewoon de bak in 4, af en toe een bliep op het gas en weer op de rem. Met minder vermogen (en een gebrek aan koppel onderin) moet de auto veel harder werken. Moet je blijven schakelen om de gang er in te houden en als je een fout maakt bij een haarspeldbocht omhoog verlies je erg veel snelheid. Proberen om de snelheid er zoveel mogelijk in te houden. Dat vind ik leuk. Daarom hoop ik ook het liefst dat de 1 straks zou komen met een atmosferisch blok ipv een 2 of zelfs 3,5 liter turbo waar waarschijnlijk weer direct een bak koppel en vermogen beschikbaar is.
Maar zoals eerder gezegd: 99 procent zal nooit begrijpen dat je om die reden lol kunt hebben. Daarvoor zal altijd gelden dat meer per definitie beter is.
Ik lees hier nu al een tijdje mee, maar op deze post MOEST ik toch ff reageren. Ik ben het met deze opvatting helemaal eens! Het is helemaal niet zo van belang hoe veel pk's je hebt. De auto moet in balans zijn, het hele pakket moet kloppen. Ik heb een 106je rallye, ligt nu een ander blok in en ik mis de agressiviteit van het oude blokje, die moest je meer on cam houden opdat je goed vooruit kwam. Nu heb ik meer pk's maar geeft niet per definitie meer voldoening.

En kom niet met dat ik geen pk's gewend ben, heb het genoegen gehad met een E60 M5 te mogen spelen. Heerlijke auto, maar het mist pure beleving... Een uur oude s3 rijden, stap daarna in mn rallye, meer beleving, JIJ stuurt de auto, niet alle electronica. Het is puurder.

Dit is toch het driving-fun forum? Toch niet het hoe hard kan ik tussen de bochten-forum? Het idee dat JIJ de auto zo een hoek om krijgt, geeft mij driving fun, niet de brute pk's die de bochten aan elkaar rijgen.

Michel P

Bericht door Michel P » 19 nov 2007, 16:44

+1 :D

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 19 nov 2007, 16:49

Daar was ik het een jaar of een paar jaar geleden helemaal mee eens geweest, maar meer vermogen zorgt er ook voor dat meer bochten een uitdaging worden en alle bochten een grotere uitdaging worden.
Is heel simpel, als je op de Ring rijdt met een 106 rallye (wel eens in meegereden, volgens mij niet zelf mee gereden op de Ring maar dat weet ik niet meer zeker) kom je met 170 of zo op Schwedenkreuz af en dan is dat een flauwe bocht, net geen recht stuk, doe hetzelfde met een auto met 200pk meer, dan kom je daar met 240 of zo op af en dan wordt het ineens serieus remmen; is 100% uitdaging.
Dat ligt aan de bocht, niet aan het vermogen, maar het komt wel door het vermogen (proost, ik neem er nog eentje! :lol: ;)).

En om weer even on topic te komen, zo gaat een 240pk tii die je vol door de toeren moet janken om op te schieten hem toch ook niet worden, zeker niet voor 50k, neem dan maar een Impreza STi.
Rij maar eens achter elkaar in een S2000 met 240pk en een Impreza met 240pk en je snapt wat ik bedoel, Impreza is gewoon veel sneller ondanks dat de S2000 op papier de puurdere auto is.

Plaats reactie