Ik vind het apart voor zo’n specialistische zaak. Welke andere aanbieders hebben we in Nederland en hoe is der ervaring daarmee?Emiel schreef: 04 jul 2025, 20:22 Biesheuvel en stoelen en sledes. Die frustraties heb ik eerder gehoord. Advies is daarin toch wat spannend of onwetendheid.
Project HammBal - BMW E82 125i track car
- Marc42
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
-
Emiel
- Berichten: 4273
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Denk dat weinig mensen in Nederland precies kunnen vertellen hoe en wat met bepaalde sledes, stoelen, in elk type auto etc.Marc42 schreef: 12 jul 2025, 08:32Ik vind het apart voor zo’n specialistische zaak. Welke andere aanbieders hebben we in Nederland en hoe is der ervaring daarmee?Emiel schreef: 04 jul 2025, 20:22 Biesheuvel en stoelen en sledes. Die frustraties heb ik eerder gehoord. Advies is daarin toch wat spannend of onwetendheid.
Veelal op hoop van zegen en aanpassen wanneer nodig
- Marc42
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
- MartijnGizmo
- Berichten: 13056
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Yes!
-
Saxogijs
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 28 jul 2025, 18:05
- Auto: Bmw 125i
- Locatie: Buren
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Wow wat een ontzettend gaaf en gedetailleerd verhaal om te lezen, dank daarvoor!
T geeft mij ook enorm veel inspiratie voor de mijne moet ik zeggen, aangezien ik in kleine stapjes langzaam ook enkele dingen aan het doen ben wat jij meteen goed aangepakt hebt! Exht super fijn om te lezen!
Hoe bevalt die shifter en hoe sluit je die eigenlijk aan?
T geeft mij ook enorm veel inspiratie voor de mijne moet ik zeggen, aangezien ik in kleine stapjes langzaam ook enkele dingen aan het doen ben wat jij meteen goed aangepakt hebt! Exht super fijn om te lezen!
Hoe bevalt die shifter en hoe sluit je die eigenlijk aan?
- Marc42
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Leuk om te horen!Saxogijs schreef: 17 aug 2025, 08:13 Wow wat een ontzettend gaaf en gedetailleerd verhaal om te lezen, dank daarvoor!
T geeft mij ook enorm veel inspiratie voor de mijne moet ik zeggen, aangezien ik in kleine stapjes langzaam ook enkele dingen aan het doen ben wat jij meteen goed aangepakt hebt! Exht super fijn om te lezen!
Hoe bevalt die shifter en hoe sluit je die eigenlijk aan?
De shifter bevalt heel goed! Helemaal als je in gedachte houdt dat hij beduidend goedkoper is dan een CAE bijvoorbeeld. Montage heb ik gedaan door een 'Direct fit kit' erbij te bestellen voor het E8x chassis. Je kunt het ook zelf maken hoor, maar dit maakt het echt stukken makkelijker.
- Marc42
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update #19: Trackday op de Ring
Het was een drukke planning maar het is allemaal gelukt: 8 juli circuitdoop en test op Meppen (zie vorige update), daarna direct paar weken zomervakantie, bij terugkomst nog een paar dagen om wat aan de auto te werken toewerkend naar 8 aug met een track day op de Nordschleife. Een leuke update. heads-up: de auto heeft zich goed gehouden
Acties vooraf aan Nordschleife
Als uitkomst van de track day op Meppen kwam dat de auto goed in elkaar zit, en dat er maar een paar dingen moesten worden gedaan voor de volgende actie op de baan. Die volgende actie zou op 8 aug zijn, een volle dag Nordschleife. Voor die tijd wilde ik nog echt een paar dingen aanpassen, en dat waren
En toen was het tijd om de auto op te laden, gereedschap in te laden en naar de Ring te rijden. Ondanks dat de auto een kenteken heeft, ben ik toch met de trailer gegaan. Fijner idee om zelfs met brokken nog thuis te komen, en al je gereedschap bij je te hebben. Net voor 17u aangekomen om nog net tickets op te halen. Daarna naar hotel, hapje met vrienden, en op tijd naar bed.
Dit was voor mij de eerste keer op de Nordschleife. Dus ik had eigenlijk geen idee wat te verwachten. Maar ik had mijzelf ten doel gesteld voor 2025 om de Ring te leren. Dus ik wilde niet een rondje TF, maar direct een volle track day om maximaal te kunnen leren. Daarna doe ik in oktober nog de officiele Nurburgring training (1,5 dag). Dan heb ik een aardige stap gezet qua ervaring denk ik zo.
Nou, ervaring heb ik gekregen die dag. 12 ronden gereden, waarvan een aantal met een rijcoach naast me. En wat een gave baan is het!
Het doet me goed te zeggen dat ik de baan daadwerkelijk al kenden (lees: ik wist daadwerkelijk de bochtencombinaties, namen van bochten, en grove lijnen) - wat een paar avondjes oefenen met iRacing niet al kan doen! En ja die vele uren Gran Turismo van tig jaar geleden hebben ook vast geholpen ergens in die grijze massa
Omdat ik de baan redelijk snel 'onder de knie' had kon ik snel focussen op baangebruik en rempunten. Erg erg leuk!
Terug naar de auto: die deed het goed! Zo goed dat ik me eigenlijk alleen maar hoefde te focussen op het rijden zelf. En dat geeft een fijn gevoel. Met maar 220pk kon ik toch aardig wat snellere auto's bijhouden. En hoewel er 4 rode vlaggen waren, heb ik toch aardig wat rijtijd gemaakt.
Hier nog even een belabberd rijdende M5 aan het opduwen. En nog een 'action shot'. Issues met de auto
Uiteindelijk tijdens de track day niet echt zaken gehad die urgent waren. Maar met een buitentemperatuur van 28gr merkte ik wel dat de motortemperatuur opliep. Vooral het stuk omhoog vanaf Bergwerk werd het wat warm, tegen de 130gr. Voor mij als beginner was het prima om dat stuk een beetje te lossen. Tevens ben je daar sowieso flink aan het uitwijken voor de GT3 RSen die voorbij vliegen, dus storend was de motortemp niet. HammBal heeft nu geen oliekoeler. Ik twijfel nog een beetje of dat er op termijn wel moet komen, of dat dit meer een uitzondering was vanwege hoge buitentemperatuur, en/of dat een luchtslang vanaf de bumper gericht op de olie-warmtewisselaar misschien ook al genoeg scheelt.
Een ander punt wat het laatste half uur naar voren kwam is dat de hoodpins wat ruimte begonnen te geven. De moertjes trilde heel langzaam een beetje los. Daar had ik nog wel mee door kunnen rijden. Maar de schade is groot als het mis gaat, en ik was zelf bekaf. Dus tegen die tijd heb ik er een eind aan gemaakt en gelaten om het thuis op te lossen.
Eenmaal thuis heb ik de auto op de brug gezet en goed bekeken. Alles stond nog goed op moment. En op het eerste gezicht allemaal goed. Totdat ik beter ging kijken naar de motorsteun inserts. Er is er gewoon eentje met hitteschade?! Dit is de insert aan de kant van de cat. Dus ja die is warmer. Maar dat het plastic niet tegen de hitte kan verbaast me. Ik heb contact opgenomen met Powerflex en moet nog van ze terughoren. Maar een oplossing moet er zeker komen. Ik denk er aan om zelf een hitteschild te maken van wat materiaal dat ik nog over heb.
Tevens de hoodpins aangepakt. Eerst hadden we onder en boven moertjes met locktite en borgringen. Nu zijn we gegaan voor 1 moer maar dan vastlassen aan het chassis. Dan zit het echt vast. Eenmal klep dicht zit de pin zelf door de sluiting heen dus kan er echt niet gedraaid worden. Betere oplossing zo lijkt me. Al met al weer een flinke update. Echt klaar is de auto niet, er is altijd wel wat te doen. Maar voor nu is hij wel al lekker bruikbaar op de baan. Er moet oa nog een een andere voorbumper op zodat ik de remkoeling kan doen. En is er nog een klein issue met een beugeltje op de rem voor. Maar daarover meer in een volgende update.
Het was een drukke planning maar het is allemaal gelukt: 8 juli circuitdoop en test op Meppen (zie vorige update), daarna direct paar weken zomervakantie, bij terugkomst nog een paar dagen om wat aan de auto te werken toewerkend naar 8 aug met een track day op de Nordschleife. Een leuke update. heads-up: de auto heeft zich goed gehouden
Acties vooraf aan Nordschleife
Als uitkomst van de track day op Meppen kwam dat de auto goed in elkaar zit, en dat er maar een paar dingen moesten worden gedaan voor de volgende actie op de baan. Die volgende actie zou op 8 aug zijn, een volle dag Nordschleife. Voor die tijd wilde ik nog echt een paar dingen aanpassen, en dat waren
- Meer camber vooras - dit heb ik gedaan door de top mounts maximaal te zetten. Ik durfde niet zonder uitlijnmachine aan de onderkant te zitten, en een afspraak bij de uitlijner lukte niet meer qua tijd.
- Setje regenbanden op velg mee, voor het geval het slecht weer zou zijn. Dit is een setje Bridgestone Potenza Sport geworden. Uiteindelijk niet nodig gehad trouwens.
- Andere tellerunit met meter voor olietemperatuur erin. De unit komt uit een E82 135i en was snel gevonden via Kleinanzeigen.de. Echt plug 'n play.
- Radio comm unit voor in de auto geïnstalleerd zodat we makkelijk kunnen praten via headsets in onze helmen. Dit is een simpele Stilo WRC die zelfs op een 9v batterij werkt. Dit was dus super snel geplaatst, geen gedoe met stroomkabels en zekeringen maken.
- voorste swaybar verwijderd. Bij het terugplaatsen van het achterste subframe zijn we namelijk vergeten de sway bar te plaatsen. Dat moet aan de bovenzijde van het frame worden geplaatst. Om dat alsnog te doen moet het subframe losser. Daar had ik nou echt even geen tijd meer voor. Om extra onderstuur te voorkomen heb ik de swaybar van de voorzijde er ook maar even afgehaald. Dan is het tenminste wat meer in balans. Bij het verwijderen zag ik dat een van de armen ook tegen de swaybar komt, dus daar moet ik bij het terugplaatsen maar eens beter naar kijken.
En toen was het tijd om de auto op te laden, gereedschap in te laden en naar de Ring te rijden. Ondanks dat de auto een kenteken heeft, ben ik toch met de trailer gegaan. Fijner idee om zelfs met brokken nog thuis te komen, en al je gereedschap bij je te hebben. Net voor 17u aangekomen om nog net tickets op te halen. Daarna naar hotel, hapje met vrienden, en op tijd naar bed.
Dit was voor mij de eerste keer op de Nordschleife. Dus ik had eigenlijk geen idee wat te verwachten. Maar ik had mijzelf ten doel gesteld voor 2025 om de Ring te leren. Dus ik wilde niet een rondje TF, maar direct een volle track day om maximaal te kunnen leren. Daarna doe ik in oktober nog de officiele Nurburgring training (1,5 dag). Dan heb ik een aardige stap gezet qua ervaring denk ik zo.
Nou, ervaring heb ik gekregen die dag. 12 ronden gereden, waarvan een aantal met een rijcoach naast me. En wat een gave baan is het!
Het doet me goed te zeggen dat ik de baan daadwerkelijk al kenden (lees: ik wist daadwerkelijk de bochtencombinaties, namen van bochten, en grove lijnen) - wat een paar avondjes oefenen met iRacing niet al kan doen! En ja die vele uren Gran Turismo van tig jaar geleden hebben ook vast geholpen ergens in die grijze massa
Omdat ik de baan redelijk snel 'onder de knie' had kon ik snel focussen op baangebruik en rempunten. Erg erg leuk!
Terug naar de auto: die deed het goed! Zo goed dat ik me eigenlijk alleen maar hoefde te focussen op het rijden zelf. En dat geeft een fijn gevoel. Met maar 220pk kon ik toch aardig wat snellere auto's bijhouden. En hoewel er 4 rode vlaggen waren, heb ik toch aardig wat rijtijd gemaakt.
Hier nog even een belabberd rijdende M5 aan het opduwen. En nog een 'action shot'. Issues met de auto
Uiteindelijk tijdens de track day niet echt zaken gehad die urgent waren. Maar met een buitentemperatuur van 28gr merkte ik wel dat de motortemperatuur opliep. Vooral het stuk omhoog vanaf Bergwerk werd het wat warm, tegen de 130gr. Voor mij als beginner was het prima om dat stuk een beetje te lossen. Tevens ben je daar sowieso flink aan het uitwijken voor de GT3 RSen die voorbij vliegen, dus storend was de motortemp niet. HammBal heeft nu geen oliekoeler. Ik twijfel nog een beetje of dat er op termijn wel moet komen, of dat dit meer een uitzondering was vanwege hoge buitentemperatuur, en/of dat een luchtslang vanaf de bumper gericht op de olie-warmtewisselaar misschien ook al genoeg scheelt.
Een ander punt wat het laatste half uur naar voren kwam is dat de hoodpins wat ruimte begonnen te geven. De moertjes trilde heel langzaam een beetje los. Daar had ik nog wel mee door kunnen rijden. Maar de schade is groot als het mis gaat, en ik was zelf bekaf. Dus tegen die tijd heb ik er een eind aan gemaakt en gelaten om het thuis op te lossen.
Eenmaal thuis heb ik de auto op de brug gezet en goed bekeken. Alles stond nog goed op moment. En op het eerste gezicht allemaal goed. Totdat ik beter ging kijken naar de motorsteun inserts. Er is er gewoon eentje met hitteschade?! Dit is de insert aan de kant van de cat. Dus ja die is warmer. Maar dat het plastic niet tegen de hitte kan verbaast me. Ik heb contact opgenomen met Powerflex en moet nog van ze terughoren. Maar een oplossing moet er zeker komen. Ik denk er aan om zelf een hitteschild te maken van wat materiaal dat ik nog over heb.
Tevens de hoodpins aangepakt. Eerst hadden we onder en boven moertjes met locktite en borgringen. Nu zijn we gegaan voor 1 moer maar dan vastlassen aan het chassis. Dan zit het echt vast. Eenmal klep dicht zit de pin zelf door de sluiting heen dus kan er echt niet gedraaid worden. Betere oplossing zo lijkt me. Al met al weer een flinke update. Echt klaar is de auto niet, er is altijd wel wat te doen. Maar voor nu is hij wel al lekker bruikbaar op de baan. Er moet oa nog een een andere voorbumper op zodat ik de remkoeling kan doen. En is er nog een klein issue met een beugeltje op de rem voor. Maar daarover meer in een volgende update.
Laatst gewijzigd door Marc42 op 04 sep 2025, 08:40, 4 keer totaal gewijzigd.
-
SlowCo
- Berichten: 4562
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Leuke update. En meteen goed kunnen uittesten op de Nordschleife.
- Martijn_bmw
- Berichten: 29085
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Mooie update en gave ervaring op de Ring zo! 
-
Robin
- Berichten: 56313
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Mooi verslag!
- Marc42
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
SlowCo schreef: 03 sep 2025, 22:38 Leuke update. En meteen goed kunnen uittesten op de Nordschleife.
Thanks! Ja heerlijk uit kunnen laten op de Ring. Ik kan niet wachten tot de volgende keer
Hopelijk is het verslag ook bruikbaar voor anderen.
Laatst gewijzigd door Marc42 op 20 nov 2025, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bjeffindividual
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
- Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Ik heb je gespot die dag! Wij waren met de witte E46 WTCC body.
Je had er lekker de gang in
Je had er lekker de gang in
- Knot
- Berichten: 40990
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Lekker aan het rijden, meteen 12 ronden gedraaid, top voor de ervaring!
Mooi kenteken ook, is dat streven naar het totaalbedrag aan investering, 60k?
Mooi kenteken ook, is dat streven naar het totaalbedrag aan investering, 60k?
- Marc42
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Ah yes die herinner ik me ook, vette bak hoor die wtcc bodyBjeffindividual schreef: 08 sep 2025, 22:31 Ik heb je gespot die dag! Wij waren met de witte E46 WTCC body.
Je had er lekker de gang in![]()
En ach, ik doe mn best. Iets met ‘no risk, full push’
- Marc42
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Lol, alsjeblieft niet! 60k aan een non-M 1 serie, dat is nog best een opgave (maar ik ben wel al makkelijk over de helft…slik)Knot schreef: 09 sep 2025, 09:07 Lekker aan het rijden, meteen 12 ronden gedraaid, top voor de ervaring!
Mooi kenteken ook, is dat streven naar het totaalbedrag aan investering, 60k?![]()
- Martijn M
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Is 12 rondes op een hele dag Nordschleife niet weinig? Het klinkt in ieder geval best weinig op een hele dag.
- Philipoo
- Berichten: 5032
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Het blijft een super gave build dit! Echt leuk hoe je dit gebouwd hebt!
Je cat zal altijd veel temperatuur blijven verzamelen. Is een catless of racecat optie niet een idee voor jou?
Je cat zal altijd veel temperatuur blijven verzamelen. Is een catless of racecat optie niet een idee voor jou?
- Marc42
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Geen idee. Ik kreeg iig de opmerking dat het niet weinig was. Ook 4x een rode vlag trouwens, dus effectieve rijtijd was zeker geen volle dag.Martijn M schreef: 10 sep 2025, 09:19 Is 12 rondes op een hele dag Nordschleife niet weinig? Het klinkt in ieder geval best weinig op een hele dag.
- Marc42
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Dank!Philipoo schreef: 11 sep 2025, 11:05 Het blijft een super gave build dit! Echt leuk hoe je dit gebouwd hebt!
Ik wil de auto met apk houden, dus catless is dan niet echt een optie. Race cat kan wellicht. Maar ik ga nu voor de goedkopere oplossing: zelf een hitteschildje maken dat de motorsteun beschermt.Philipoo schreef: 11 sep 2025, 11:05 Je cat zal altijd veel temperatuur blijven verzamelen. Is een catless of racecat optie niet een idee voor jou?
- Marc42
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update #20: M-aero bumpertje
HammBal kwam met een standard voorbumpertjes. Omdat ik wel luchtkoeling wil naar de voorremmen heb ik eerder al een air duct en ankerplaten setje gekocht. Echter, dit krijg ik niet passend op de standaard bumper, ook niet met heel veel creativiteit. Ik ben eerst nog aan de slag geweest om de oude mistlichten open te maken en daar een duct van te maken. Dat werkt op zich wel met wat gehobby. Maar, de lichtunits zitten teveel naar achter en het midden waardoor de luchtbuis hoe dan ook niet lekker om het wiel kan.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een tweedehands M-aero bumpertje. Marktplaats staat er vol mee, en een weekje later had ik een bumper. Zwart, en wat gehavend, dat dan weer wel. Maar dat is op te lossen. Plus, race auto's moet je ín zitten, niet vóór liggen.
Voordat ik de bumper bij een spuiter zou afgeven eerst maar eens de oude bumper eraf gehaald. Hier ook even de dynamische koelsleuven in de nieren eruit gehaald, de tweede claxon eruit, en de gehele kabelboom van PDC. Allemaal niet nodig. Daarna de bumper eens gepast. Zit goed, tenminste aan de voorkant. Aan de onderzijde is deze M-aero bumper net anders dan de standaard bumper. Nou kun je vast flink aan de slag met tiewraps, maar ik wil niet riskeren dat er lucht wordt gehapt bij 200kmh+ en zo schade ontstaat. Enige echte oplossing is een nieuwe onderplaat die past bij de nieuwe bumper. Autodoc to the rescue. Terwijl de nieuwe bodemplaat onderweg is kan de bumper mooi naar de spuiter.
Althans dat dacht ik, want autodoc was het pakket kwijt geraakt
Ondertussen wel weer gevonden, maar flink vertraagd dus.
In de tussentijd was de spuiter alweer klaar met de bumper. Vandaag even snel opgehaald. Ziet er toch wel weer strak uit hoor zulk vers spuitwerk! je ziet het pas als je het ziet zeggen ze wel eens. Nou hier dus ook. De ene 'Karmesinrot' kleur is de andere niet. Blijkbaar iets mis gegaan bij het spuiten.
Direct met de spuiter overlegd. Hoewel we niet echt weten hoe dit kon, gaat hij het oplossen. Oude bumper ook aan hem meegegeven zodat hij exact de kleur kan opmeten en controleren.
Het voordeel: de vertraging van de bodemplaat is dus niet zo erg.
HammBal kwam met een standard voorbumpertjes. Omdat ik wel luchtkoeling wil naar de voorremmen heb ik eerder al een air duct en ankerplaten setje gekocht. Echter, dit krijg ik niet passend op de standaard bumper, ook niet met heel veel creativiteit. Ik ben eerst nog aan de slag geweest om de oude mistlichten open te maken en daar een duct van te maken. Dat werkt op zich wel met wat gehobby. Maar, de lichtunits zitten teveel naar achter en het midden waardoor de luchtbuis hoe dan ook niet lekker om het wiel kan.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een tweedehands M-aero bumpertje. Marktplaats staat er vol mee, en een weekje later had ik een bumper. Zwart, en wat gehavend, dat dan weer wel. Maar dat is op te lossen. Plus, race auto's moet je ín zitten, niet vóór liggen.
Voordat ik de bumper bij een spuiter zou afgeven eerst maar eens de oude bumper eraf gehaald. Hier ook even de dynamische koelsleuven in de nieren eruit gehaald, de tweede claxon eruit, en de gehele kabelboom van PDC. Allemaal niet nodig. Daarna de bumper eens gepast. Zit goed, tenminste aan de voorkant. Aan de onderzijde is deze M-aero bumper net anders dan de standaard bumper. Nou kun je vast flink aan de slag met tiewraps, maar ik wil niet riskeren dat er lucht wordt gehapt bij 200kmh+ en zo schade ontstaat. Enige echte oplossing is een nieuwe onderplaat die past bij de nieuwe bumper. Autodoc to the rescue. Terwijl de nieuwe bodemplaat onderweg is kan de bumper mooi naar de spuiter.
Althans dat dacht ik, want autodoc was het pakket kwijt geraakt
In de tussentijd was de spuiter alweer klaar met de bumper. Vandaag even snel opgehaald. Ziet er toch wel weer strak uit hoor zulk vers spuitwerk! je ziet het pas als je het ziet zeggen ze wel eens. Nou hier dus ook. De ene 'Karmesinrot' kleur is de andere niet. Blijkbaar iets mis gegaan bij het spuiten.
Het voordeel: de vertraging van de bodemplaat is dus niet zo erg.
- Bjeffindividual
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
- Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Voor een rijder is 12 rondes serieus veel op een intense baan als de ring. Met in en uit is het alsof je 12 heats van 10 minuten gaat kartenMartijn M schreef: 10 sep 2025, 09:19 Is 12 rondes op een hele dag Nordschleife niet weinig? Het klinkt in ieder geval best weinig op een hele dag.
-
Saxogijs
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 28 jul 2025, 18:05
- Auto: Bmw 125i
- Locatie: Buren
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Gaaf die ring doop zo! Heb de mijne afgelopen weekend ook weer heerlijk kunnen rijden, ben wel heel benieuwd naar jouw plannen met de bumper, want daar loop ik stiekem ook tegenaan nu.
- Marc42
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update #21: M-aero bumpertje poging 2
Er is veel gedaan aan HammBal de laatste tijd. Ik loop dan ook weer een stukje achter met dit draadje. Maar ik wil toch even de moeite nemen de voortgang te beschrijven. In deze update het vervolg van het gedoe met de M-aero bumper, en wat aanverwante zaken.
Bumper
De bumper had dus kleurverschil. Dat is opgelost door de spuiter. Hij heeft de exacte kleur gemeten van de oude bumper en die overgenomen. Nu is er nog steeds wat kleurverschil met het chassis, simpelweg omdat de oude bumper ook al wat was verkleurd. Maar toen dit speelde was de auto niet rollend, en ik alleen de bumper bij hem kreeg. Nadien kreeg ik de tip van iemand om het afdekplaatje van de tank-toegang los te maken en aan de spuiter te geven voor een betere meting. Slim, maar ik dacht er niet aan op het moment zelf. Ach, nu is het kleurverschil van achter- en voorbumper tov het chassis tenminste gelijk
Air ducts monteren
Montage van de bumper gaat vrij simpel. Het enige dat ik nog moest voorbereiden was de air ducts tbv de remkoeling. Dat was namelijk de hele reden dat ik deze bumper wilde hebben. De airducts komen van Speed Engineering uit Duitsland - zo'n heel setje van anker platen en air ducts. De air ducts zijn wewoon 3d geprint plastic, en krankzinnig duur voor wat het is. Maar het is wel op maat. Alleen, ik moest toch echt even goed zoeken waar ik de air duct nou eigenlijk vast moest maken...
Blijkt dat er dus niet op de bumper maar op de auto zelf 2 kleine gaatjes zitten waarop deze ducts kunnen worden gemonteerd. Dat is hetzelfde montage denk ik van de BMW-standaard air ducts die de lucht geleiden naar de modderkuipen. Maar ja, die heb ik niet, dus het was even zoeken. Hier is goed te zien waar ze uiteindelijk moeten. Daarna is het simpelweg bumper monteren en slang aansluiten.
Andere lampen en zwarte nieren
Nu de bumper er toch af ligt kon ik makkelijk direct de andere koplampen monteren. Het zijn nep angle eyes lampjes die ik van iemand van dit forum heb overgenomen. Niet super kwaliteit, maar een klap beter uitziend dan de standaard units die ik had. En beduidend goedkoper dan BMW OEM Angel eyes. De zwarte nieren die ik een keer in de aanbieding heb gescoord die konden er nu ook direct op. Of ik het echt mooi vind weet ik nog steeds niet. Maar ach, we proberen eens iets.
En dan ziet het geheel er zo uit. Echt een stuk stoerder dan de oorspronkelijke bumper. Remkoeling
Niet alleen stoerder, maar ook zeker functioneler. Want nu heb ik lucht inlaten voor de remmen. Grote vraag is wel hoe de luchtslang exact te geleiden zodat het stevig maar toch niet in de weg zitten. Om dat uit te vogelen had ik de bodemplaat nodig. Maar in de vorige update las je van de vertraging bij Autodoc met levering van de bodemplaat die past bij deze M-bumper. Nou, dat was nog een gedoe.
Na meerdere contactpogingen met Autodoc en GLS helpdesk was de conclusie dat GLS het pakket te groot vond voor aflevering, dat Autodoc geen nieuwe wilde sturen via een andere shipper zolang de andere nog niet terug is, maar dat GLS niet wilde terugsturen want ze miste info van Autodoc. Na de zoveelste keer de helpdesk te hebben gevraagd waar het bleef, stelde Autodoc voorof ik het zelf bij GLS wilde ophalen (op zich prima, hun distributiecentrum zit op 30min rijden). Echter, GLS kon niet garanderen dat ze het konden vinden/overhandigen als ik daar zou staan. Man man man, kastje-muur verhaal. Ik heb maar de conclusie getrokken dat ze het heen-en-weer kunnen krijgen en ik er geen vertrouwen meer in heb. Order geannuleerd, en voor 2 tientjes meer bij Offenga besteld. Drie dagen later in huis. Zo kan het dus ook.
Terug naar de luchtslang. Uiteindelijk een goede plek gevonden door een klein stukje uit de bodemplaat te halen. Dan komt de slang mooi recht in de wielkuip en kun je gemakkelijk geleiden.
In een volgende update beschrijf ik nog wat meer hoe dit in elkaar zit, en andere koelingsmogelijkheden.
Let op, dit is niet hoe de slang uiteindelijk moet gaan lopen. Dit is alleen even quick 'n dirty vastgemaakt.
Er is veel gedaan aan HammBal de laatste tijd. Ik loop dan ook weer een stukje achter met dit draadje. Maar ik wil toch even de moeite nemen de voortgang te beschrijven. In deze update het vervolg van het gedoe met de M-aero bumper, en wat aanverwante zaken.
Bumper
De bumper had dus kleurverschil. Dat is opgelost door de spuiter. Hij heeft de exacte kleur gemeten van de oude bumper en die overgenomen. Nu is er nog steeds wat kleurverschil met het chassis, simpelweg omdat de oude bumper ook al wat was verkleurd. Maar toen dit speelde was de auto niet rollend, en ik alleen de bumper bij hem kreeg. Nadien kreeg ik de tip van iemand om het afdekplaatje van de tank-toegang los te maken en aan de spuiter te geven voor een betere meting. Slim, maar ik dacht er niet aan op het moment zelf. Ach, nu is het kleurverschil van achter- en voorbumper tov het chassis tenminste gelijk
Air ducts monteren
Montage van de bumper gaat vrij simpel. Het enige dat ik nog moest voorbereiden was de air ducts tbv de remkoeling. Dat was namelijk de hele reden dat ik deze bumper wilde hebben. De airducts komen van Speed Engineering uit Duitsland - zo'n heel setje van anker platen en air ducts. De air ducts zijn wewoon 3d geprint plastic, en krankzinnig duur voor wat het is. Maar het is wel op maat. Alleen, ik moest toch echt even goed zoeken waar ik de air duct nou eigenlijk vast moest maken...
Blijkt dat er dus niet op de bumper maar op de auto zelf 2 kleine gaatjes zitten waarop deze ducts kunnen worden gemonteerd. Dat is hetzelfde montage denk ik van de BMW-standaard air ducts die de lucht geleiden naar de modderkuipen. Maar ja, die heb ik niet, dus het was even zoeken. Hier is goed te zien waar ze uiteindelijk moeten. Daarna is het simpelweg bumper monteren en slang aansluiten.
Andere lampen en zwarte nieren
Nu de bumper er toch af ligt kon ik makkelijk direct de andere koplampen monteren. Het zijn nep angle eyes lampjes die ik van iemand van dit forum heb overgenomen. Niet super kwaliteit, maar een klap beter uitziend dan de standaard units die ik had. En beduidend goedkoper dan BMW OEM Angel eyes. De zwarte nieren die ik een keer in de aanbieding heb gescoord die konden er nu ook direct op. Of ik het echt mooi vind weet ik nog steeds niet. Maar ach, we proberen eens iets.
En dan ziet het geheel er zo uit. Echt een stuk stoerder dan de oorspronkelijke bumper. Remkoeling
Niet alleen stoerder, maar ook zeker functioneler. Want nu heb ik lucht inlaten voor de remmen. Grote vraag is wel hoe de luchtslang exact te geleiden zodat het stevig maar toch niet in de weg zitten. Om dat uit te vogelen had ik de bodemplaat nodig. Maar in de vorige update las je van de vertraging bij Autodoc met levering van de bodemplaat die past bij deze M-bumper. Nou, dat was nog een gedoe.
Na meerdere contactpogingen met Autodoc en GLS helpdesk was de conclusie dat GLS het pakket te groot vond voor aflevering, dat Autodoc geen nieuwe wilde sturen via een andere shipper zolang de andere nog niet terug is, maar dat GLS niet wilde terugsturen want ze miste info van Autodoc. Na de zoveelste keer de helpdesk te hebben gevraagd waar het bleef, stelde Autodoc voorof ik het zelf bij GLS wilde ophalen (op zich prima, hun distributiecentrum zit op 30min rijden). Echter, GLS kon niet garanderen dat ze het konden vinden/overhandigen als ik daar zou staan. Man man man, kastje-muur verhaal. Ik heb maar de conclusie getrokken dat ze het heen-en-weer kunnen krijgen en ik er geen vertrouwen meer in heb. Order geannuleerd, en voor 2 tientjes meer bij Offenga besteld. Drie dagen later in huis. Zo kan het dus ook.
Terug naar de luchtslang. Uiteindelijk een goede plek gevonden door een klein stukje uit de bodemplaat te halen. Dan komt de slang mooi recht in de wielkuip en kun je gemakkelijk geleiden.
In een volgende update beschrijf ik nog wat meer hoe dit in elkaar zit, en andere koelingsmogelijkheden.
Let op, dit is niet hoe de slang uiteindelijk moet gaan lopen. Dit is alleen even quick 'n dirty vastgemaakt.
Laatst gewijzigd door Marc42 op 05 nov 2025, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc42
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update #22: Koeling²
Een verdere update over de koeling aan de voorzijde voor de remmen en motor, en dan ook nog een hitteschildje voor de smeltende motorsteun.
4 gaten in de voorbumper
Met de nieuwe M-aero bumper heb ik niet alleen wat ik wil bereiken: air ducts voor koeling naar de voorremmen. Maar omdat ik natuurlijk van een non-M bumper kom, en alleen een kale tweedehands bumper heb gekocht, heb ik de mistlichten niet. Dus nu heb ik 4 gaten in de voorbumper! Ik wist nog even niet wat ik er mee moest gaan doen. Maar mistlichten heb ik niet nodig. Dus in principe had ik de vrijheid er iets anders mee te doen.
Maar om er ook iets van koeling mee te doen, moest ik natuurlijk wel air ducts hebben. Een uurtje of wat googlen levert niet direct een goede match op. Gelukkig kwamen de mensen van ST Trackparts exact op dit moment met een nieuw product: air ducts voor de mistlichten
Deze direct besteld. Punt is wel, deze gaan in de *houder* van de mistlichten. Dus die moest ik ook nog even bestellen. Uiteraard niet bij Autodoc na het laatste gedoe, maar gewoon bij Ekris webshop of Offenga. Prijsverschil hier is ook bijna niets.
De spullen van ST Trackparts doen wat ze moeten doen. De pasvorm aan de voorzijde kan strakker. Dus of ze hebben een ontwerpfoutje gemaakt, of mijn plastic inlays aan de voorzijde zijn net anders. Maar als het nou 1 mm breder was dan past het perfect. De pootjes en schroefgaten zijn verder prima. Gewoon 3d geprint materiaal. Dus je kunt het ook zelf, maar het kost je echt wel wat tijd om goed te doen. Prima oplossing. Oh, en echt prima service van hun!
Zo ziet het er dan helemaal uit. Luchtslang naar remmen
Het geleiden van de luchtslangen naar de ankerplaten/remmen was even puzzelen, maar uiteindelijk prima te doen. Wellicht dat er andere methode is, maar dit kwam voor mij het beste uit. De slangen die Speed Engineering meelevert zijn net te kort, dus ik moest wat langers hebben. Maar op de foto is goed te zien hoe het nu loopt. Dit loopt nergens aan. Let wel even op dat ik dus een stukje uit de bodemplaat heb gedremeld - zie vorige update. Die twee andere luchtslangen
Tja, wat te doen met die andere airducts? Ik zag geen overduidelijke performance knaller, maar in de marge is wel wat te halen door 1) koele lucht naar de motor inlaat, 2) koele lucht naar de olie "koeler".
1) de slang linksvoor heb ik kort gehouden en direct gemikt op de luchtfilter. Kan nooit kwaad. 2) de slang rechtsvoor mik ik op de olie "koeler" of beter gezegd de warmtewisselaar. Hopelijk scheelt dit een paar graden en is het gebruik van een echte oliekoeler hiermee niet nodig. Dit is een experiment hoor. En echt meten kan ik pas volgend jaar als het weer flink warm wordt. Maar nu met mijn eerste test zag het er allemaal goed uit. Met al die extra lucht naar de motorruimte heb ik wel gezorgd dat de overtallige lucht ook weg kan. Dus het rubber dat motor en voorruit scheidt is weggehaald. Hiermee is er over de volle breedte een cm of wat doorvoerruimte naar het voorruit. Ik gok dat dit genoeg is en dat het verhogen van de motorkap niet nodig is.
Hitteschild motorsteun
Als laatste wilde ik nog de smeltende motorsteun aanpakken - zie een eerdere update. Eerst nog even contact gehad met de leverancier Powerflex. Hun bericht was dat ik pech had en dat ze hierom een race variant hebben. Mijn BS-meter slaat hier wel een beetje uit. De race variant is niet per se heel ander soort materiaal, en gaat dus alsnog koken als de cats warm worden. Maar goed. De race variant wil ik toch niet, want veel te hard en echt geen zin om weer te moeten vervangen.
Dus: hitteschild.
Van nog wat uitlaat-schild-blik over van de E46 drifter hebben we een hitteschildje gemaakt dat exact de vorm heeft over de motorsteun. Zit aan de voor- en achterkant vastgeschroefd. Prima oplossing om de ergste hitte vanuit de cat tegen te houden. Rijwindkoleing komt er wel nog bij, dus ook dat zou goed moeten gaan. De foto hieronder is van achteren naar voren. Je ziet de cats ook zitten.
Kosten
De kosten gemaakt voor dit grapje (incl btw prijzen):
- Tweedehands M-aero bumper: €200
- Spuiten: €150
- Bodemplaat: €170
- Speed Engineering kit - ankerplaat, air duct en te korte slang: €300
- ST Trackparts air ducts voor mistlichten: €130
- extra luchtslang van paar meter: €50 (geloof ik)
- roostertjes voor de bumper: €120
- mistlicht steunen: €160
Totaal: €1280.
Toch best prijzig! Ja het gaat zeker wat opleveren aan mindere slijtage remblokken. Maar het voordeel is vooral niet-financieel, het gaat toch vooral om minder brake fading.
Een verdere update over de koeling aan de voorzijde voor de remmen en motor, en dan ook nog een hitteschildje voor de smeltende motorsteun.
4 gaten in de voorbumper
Met de nieuwe M-aero bumper heb ik niet alleen wat ik wil bereiken: air ducts voor koeling naar de voorremmen. Maar omdat ik natuurlijk van een non-M bumper kom, en alleen een kale tweedehands bumper heb gekocht, heb ik de mistlichten niet. Dus nu heb ik 4 gaten in de voorbumper! Ik wist nog even niet wat ik er mee moest gaan doen. Maar mistlichten heb ik niet nodig. Dus in principe had ik de vrijheid er iets anders mee te doen.
Maar om er ook iets van koeling mee te doen, moest ik natuurlijk wel air ducts hebben. Een uurtje of wat googlen levert niet direct een goede match op. Gelukkig kwamen de mensen van ST Trackparts exact op dit moment met een nieuw product: air ducts voor de mistlichten
De spullen van ST Trackparts doen wat ze moeten doen. De pasvorm aan de voorzijde kan strakker. Dus of ze hebben een ontwerpfoutje gemaakt, of mijn plastic inlays aan de voorzijde zijn net anders. Maar als het nou 1 mm breder was dan past het perfect. De pootjes en schroefgaten zijn verder prima. Gewoon 3d geprint materiaal. Dus je kunt het ook zelf, maar het kost je echt wel wat tijd om goed te doen. Prima oplossing. Oh, en echt prima service van hun!
Zo ziet het er dan helemaal uit. Luchtslang naar remmen
Het geleiden van de luchtslangen naar de ankerplaten/remmen was even puzzelen, maar uiteindelijk prima te doen. Wellicht dat er andere methode is, maar dit kwam voor mij het beste uit. De slangen die Speed Engineering meelevert zijn net te kort, dus ik moest wat langers hebben. Maar op de foto is goed te zien hoe het nu loopt. Dit loopt nergens aan. Let wel even op dat ik dus een stukje uit de bodemplaat heb gedremeld - zie vorige update. Die twee andere luchtslangen
Tja, wat te doen met die andere airducts? Ik zag geen overduidelijke performance knaller, maar in de marge is wel wat te halen door 1) koele lucht naar de motor inlaat, 2) koele lucht naar de olie "koeler".
1) de slang linksvoor heb ik kort gehouden en direct gemikt op de luchtfilter. Kan nooit kwaad. 2) de slang rechtsvoor mik ik op de olie "koeler" of beter gezegd de warmtewisselaar. Hopelijk scheelt dit een paar graden en is het gebruik van een echte oliekoeler hiermee niet nodig. Dit is een experiment hoor. En echt meten kan ik pas volgend jaar als het weer flink warm wordt. Maar nu met mijn eerste test zag het er allemaal goed uit. Met al die extra lucht naar de motorruimte heb ik wel gezorgd dat de overtallige lucht ook weg kan. Dus het rubber dat motor en voorruit scheidt is weggehaald. Hiermee is er over de volle breedte een cm of wat doorvoerruimte naar het voorruit. Ik gok dat dit genoeg is en dat het verhogen van de motorkap niet nodig is.
Hitteschild motorsteun
Als laatste wilde ik nog de smeltende motorsteun aanpakken - zie een eerdere update. Eerst nog even contact gehad met de leverancier Powerflex. Hun bericht was dat ik pech had en dat ze hierom een race variant hebben. Mijn BS-meter slaat hier wel een beetje uit. De race variant is niet per se heel ander soort materiaal, en gaat dus alsnog koken als de cats warm worden. Maar goed. De race variant wil ik toch niet, want veel te hard en echt geen zin om weer te moeten vervangen.
Dus: hitteschild.
Van nog wat uitlaat-schild-blik over van de E46 drifter hebben we een hitteschildje gemaakt dat exact de vorm heeft over de motorsteun. Zit aan de voor- en achterkant vastgeschroefd. Prima oplossing om de ergste hitte vanuit de cat tegen te houden. Rijwindkoleing komt er wel nog bij, dus ook dat zou goed moeten gaan. De foto hieronder is van achteren naar voren. Je ziet de cats ook zitten.
Kosten
De kosten gemaakt voor dit grapje (incl btw prijzen):
- Tweedehands M-aero bumper: €200
- Spuiten: €150
- Bodemplaat: €170
- Speed Engineering kit - ankerplaat, air duct en te korte slang: €300
- ST Trackparts air ducts voor mistlichten: €130
- extra luchtslang van paar meter: €50 (geloof ik)
- roostertjes voor de bumper: €120
- mistlicht steunen: €160
Totaal: €1280.
Toch best prijzig! Ja het gaat zeker wat opleveren aan mindere slijtage remblokken. Maar het voordeel is vooral niet-financieel, het gaat toch vooral om minder brake fading.
- Marc42
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Waarschijnlijk geven de laatste twee updates een antwoord. Zo niet, dan hoor ik het welSaxogijs schreef: 08 okt 2025, 10:41 Gaaf die ring doop zo! Heb de mijne afgelopen weekend ook weer heerlijk kunnen rijden, ben wel heel benieuwd naar jouw plannen met de bumper, want daar loop ik stiekem ook tegenaan nu.
