Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin Hartog

Re: Fotografie

Bericht door Robin Hartog » 05 nov 2013, 17:38

€3000+ ?! :duh:

allen

Bericht door allen » 05 nov 2013, 17:48

Mooie aanschaf. Wanneer komen er zwart wit testshots van die X-E1? :mrgreen:

---
edit: overigens werd de 5D3 destijds rap goedkoper. Wellicht gebeurd dat met dit toestel ook.

Michele

Bericht door Michele » 05 nov 2013, 19:25

Oh, ongetwijfeld zal de straatprijs starten bij 2995 en na een jaar zakken naar 2499 o.i.d. maar voor 2099 heb je een D800 en da's toch andere koek. Los daarvan wil ik die 50mm helemaal niet. mooi ding, maar heb er al eentje. Weliswaar geen 200.000 ISO, maar wie heeft dat nou echt nodig?
Moet zeggen: ik vind m erg mooi qua specs en bediening, maar als ik ruim 2,5 mille moet gaan aftikken voor een camera dan wordt t toch echt een D800 (als Nikon niet meer met een D400 komt, wat steeds waarschijnlijker lijkt).

X-E1 zal ik volgende week eens stevig doornemen in Schotland, naast mijn Nikons.
Laatst gewijzigd door Michele op 06 nov 2013, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Tim N

Bericht door Tim N » 05 nov 2013, 23:07

Nu met de kleine dames veel moeite om met de huidige simpele digi cam de kleine boefjes scherp te krijgen.
Zat te denken aan een Nikon 1, wil snel en effectief foto's maken.
Nu heb ik heel vaak net niet het moment erop ivm trage camera.

Is dit wat, heeft iemand ervaring met dit toestel?

KW

Bericht door KW » 06 nov 2013, 01:48

@ Nikon Df: heb via Facebook al gezien dat ze hem bij Cameranu.nl hebben. Daar hebben ze 4 uitvoeringen: Een zwarte en een zilveren zonder lens voor € 2749,- en een zwarte en zilveren met 50mm f1.8G lens voor € 3049,-.

Ik schrok toen ik het zag ook erg van de prijs, zeker toen ik zag "16 Megapixel". Maar toen ik verder las en zag dat het om dezelfde Full frame sensor als in de D4 gaat weet ik ook gelijk waarom die zo duur is. De D4 is immers ook zo belachelijk duur (5299,-).

Maar ook als hij spotgoedkoop zou zijn koop ik hem nog niet, ik geef namelijk niks om dat retro-look design :mrgreen:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 06 nov 2013, 13:29

Aangezien hier nogal wat deskundigheid zit hoop ik dat jullie me kunnen voorzien van een advies. Ik ben de laatste tijd steeds meer auto's aan het detailen en zou graag de resultaten goed op foto vastleggen. Ik ben momenteel in bezit van een simpel hobby-cameraatje:

Afbeelding

Dit blijkt erg lastig scherpstellen op glimmende oppervlaktes en de foto's stemmen me niet tot tevredenheid. De instelmogelijkheden met zo'n apparaatje zijn natuurlijk ook beperkt vandaar dat ik aan het kijken ben voor wat anders waarbij ik twijfel tussen Olympus PEN E-PL3 en een willekeurig niet al te kostbare DSLR. Ik zal hem met name bij detailen gebruiken en uiteraard op vakanties. Heb te veel hobbies dus van de fotografie echt mijn hobby maken zie ik nog niet gebeuren.

Groot voordeel van de PEN is dat ik die ook nog eenvoudig mee kan nemen op vakanties door zijn compacte formaat vandaar dat daar mijn voorkeur naar uit gaat. Echter heb ik twee vragen:
- is het mogelijk om met de PEN bv onderstaande foto's te maken?
- zijn er grote voordelen aan de DSLR t.o.v. van de PEN voor het nemen van foto's zoals hieronder?
- nog tips t.a.v. een DSLR & lens voor dit soort foto's?

Alvast dank voor jullie advies!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Michele

Bericht door Michele » 06 nov 2013, 13:31

KW schreef: Ik schrok toen ik het zag ook erg van de prijs, zeker toen ik zag "16 Megapixel". Maar toen ik verder las en zag dat het om dezelfde Full frame sensor als in de D4 gaat weet ik ook gelijk waarom die zo duur is. De D4 is immers ook zo belachelijk duur (5299,-).
De D4 is op zich niet belachelijk duur voor een professioneel werkpaard. Het is een camera waar je gegarandeerd onder alle omstandigheden je brood mee kunt verdienen. Vergelijk het met professionele koksmessen, een professioneel fornuis of professionele boormachines. Die zijn ook stukken duurder dan hobbyspul van de Marskramer, de keukenconcurrent of de Praxis. Of vergelijk het met een studioflitserset. Goedkope chinese flitsers voor thuisgebruik hebben niet dezelfde kwaliteit en prijs als professionele Broncolor apparatuur waar je altijd en overal op kunt vertrouwen. Kwestie van kwaliteitsnormen.

Dat de Df een prijskaartje heeft dat op het niveau van de D800 ligt, vind ik in die zin verrassend, dat alleen de sensor uit de D4 komt. De rest van de camera is gebaseerd op de D610 / D600. En die is beduidend goedkoper. Ik had dan ook een adviesprijs verwacht in die categorie.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 06 nov 2013, 14:14

@Paskal
Ik heb laatst een PEN E-PL6 gekocht en ben super tevreden over die systeemcamera, weet zeker dat je die foto's die je laat zien er mee kunt maken en daarnaast is het een erg uitgebreid maar toch makkelijk te gebruiken ding voor de niet professional :thumbup: ...

Weet niet hoe de E-PL3 zich verhoudt tot de 6, maar dat zul je goed kunnen vergelijken op de Olympus site, misschien kan een echte kenner hier nog even reageren ;) ...

Ben

Metchu

Bericht door Metchu » 06 nov 2013, 14:21

ik heb een e-pl3, ben er ook zeer tevreden mee! Zeer compact, maar toch uitgebreid en met een mooie lens erbij zou je topfoto's maken denk ik ;)

KW

Bericht door KW » 06 nov 2013, 18:05

@ detailing fotografie:
Met een moderne camera met handmatige instelmogelijkheden kun je al snel fatsoenlijke foto's maken. Dus welk model of type, denk niet dat dat heel veel uitmaakt. Wat denk ik wel belangrijk is dat je een lens gebruikt met een redelijk groot diafragma ivm moeilijke belichting, zodat je zonder de iso omhoog te gooien toch nog een fatsoenlijke sluitertijd kan krijgen. Hogere iso geeft ruis en dat wil je juist met dit soort detailfoto's niet. En een lens die van dichtbij kan scherpstellen. Zeker als het zoals je voorbeeldfoto's voornamelijk om details gaat lijkt me een macro/macrogeschikte lens wel een pre.

Michele schreef:De D4 is op zich niet belachelijk duur voor een professioneel werkpaard. Het is een camera waar je gegarandeerd onder alle omstandigheden je brood mee kunt verdienen. Vergelijk het met professionele koksmessen, een professioneel fornuis of professionele boormachines. Die zijn ook stukken duurder dan hobbyspul van de Marskramer, de keukenconcurrent of de Praxis. Of vergelijk het met een studioflitserset. Goedkope chinese flitsers voor thuisgebruik hebben niet dezelfde kwaliteit en prijs als professionele Broncolor apparatuur waar je altijd en overal op kunt vertrouwen. Kwestie van kwaliteitsnormen.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar het blijft een enorme bak geld :) en je moet er idd wel je brood mee verdienen (of zowiezo geld teveel hebben) voor zo'n aanschaf zich pas rechtvaardigd/terugverdient.

Dat de Df een prijskaartje heeft dat op het niveau van de D800 ligt, vind ik in die zin verrassend, dat alleen de sensor uit de D4 komt. De rest van de camera is gebaseerd op de D610 / D600. En die is beduidend goedkoper. Ik had dan ook een adviesprijs verwacht in die categorie.
Dat de rest van de camera op de D600/610 gebaseerd is heb ik nog niet meegekregen, dat maakt de prijs gevoelsmatig idd nog duurder dan het al is.
Voor het geld zou ik in ieder geval zonder twijfel voor de D800E gaan.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 06 nov 2013, 21:07

Dank voor de tips :thumbup: Als ik het zo lees moet een E-PL3 icm een goede lens voldoende zijn. Maar wat is in jullie ogen een goede lens zonder dat ik direct een jaarkaart voor de Ring kwijt ben :)?

Booooh

Bericht door Booooh » 06 nov 2013, 23:19

Ik heb onderstaande lens bij m'n setje gekocht, mooie lichtgevoelige lens heb ik me laten vertellen, resultaten echt prima...

http://www.kamera-express.nl/product/12 ... -1-4-asph/

Heb deze set maar dan icm de E-PL6 , bij m'n overbuurman en kon voor dezelfde prijs, de 6 is net iets uitgebreider dan de 5 en alleen bij de vakhandel verkrijgbaar...

http://www.kamera-express.nl/product/12 ... 5mm-zwart/

Lenzenset bij de kamera ook erg fijn vind ik, 14-42 gewoon prettig om af en toe toch te kunnen zoomen ...

Succes...

Ben

PS Ik weet niet wat een jaarkaart voor de Ring kost overigens ;) ...

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 06 nov 2013, 23:23

Als jullie voor een PEN gaan; koop er direct de Panasonic 20mm f/1.7 bij. Echt heerlijke lens!

Deze dus: http://www.fotokonijnenberg.nl/panasoni ... -asph-ii-1" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook heerlijk compact. :)

Booooh

Bericht door Booooh » 07 nov 2013, 00:00

Daar had ik inderdaad al naar gekeken, is dus wel een zinvolle toevoeging? Gaan ook die voorzetlenzen van Olympus op deze pancake of je weet?

Dan stop ik wel want anders heb ik toch weer een grote cameratas nodig ;) en daar wilde ik juist vanaf ...

Ben

http://www.kamera-express.nl/product/12 ... verterkit/

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 07 nov 2013, 00:34

Ben zelf totaal geen fan van voorzetlenzen, maar dat terzijde; ik denk niet dat die passen op de lens die ik postte.

Voor jou is het misschien niet een nuttige toevoeging omdat je al die 25mm 1.4 hebt; dan heb je iets meer groothoek maar ook iets minder lichtsterk. Het enige is dat de 20mm 1.7 erg compact is, dat vond ik het grote voordeel; ik kan mijn PEN nu gewoon in mijn jaszak steken met die lens. Dat lukt met de standaard 14-42 niet.

Ik weet niet hoe groot die 25mm 1.4 is, maar hij ziet er groter uit dan de pancake 20 1.7. :)

Booooh

Bericht door Booooh » 07 nov 2013, 00:57

Die voorzet lensjes gaan erg gemakkelijk op de standaard Olympus lenzen, de effecten lijken me af en toe wel wat, ben het fotograferen aan het ontdekken, dus schaar het maar op beginners enthousiasme ;) ...

Die 25mm lens is denk ik 2,5x langer/dikker dan deze 20mm, voegt wellicht niet zoveel toe aan de foto's met de 25mm lens maar hij maakt het geheel inderdaad een stuk kleiner en dat is voor mij reden genoeg denk ik, ik ga er morgen even naar kijken :thumbup: ...

Ben

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 07 nov 2013, 10:42

Booooh schreef:Die voorzet lensjes gaan erg gemakkelijk op de standaard Olympus lenzen, de effecten lijken me af en toe wel wat, ben het fotograferen aan het ontdekken, dus schaar het maar op beginners enthousiasme ;) ...

Die 25mm lens is denk ik 2,5x langer/dikker dan deze 20mm, voegt wellicht niet zoveel toe aan de foto's met de 25mm lens maar hij maakt het geheel inderdaad een stuk kleiner en dat is voor mij reden genoeg denk ik, ik ga er morgen even naar kijken :thumbup: ...

Ben
Het is dat je niet om de hoek woont, anders had je hem wel uit mogen testen. ;)

allen

Bericht door allen » 07 nov 2013, 10:52

Z'n 25mm Is een prachtlens en 2,5
keer zo groot is nogsteeds klein.
20mm ligt veel te dicht in de buurt. Imho zonde van je geld.

Booooh

Bericht door Booooh » 07 nov 2013, 13:33

Begrijp je punt Allen...

Moet nog gaan kijken, maar het is dan voor het geval ik de camera in de binnenzak wil meenemen zonder de tas te hoeven mee sjouwen, wellicht is het dan wat overdreven/onnodig inderdaad, maar wel makkelijk dat het dan kan (dat van die binnenzak) ...

Ben

allen

Bericht door allen » 07 nov 2013, 15:50

Voor de dagen dat ik de camera echt op zak wil hebben (gebeurd in mijn geval gelukkig niet zo vaak) heb ik een Panasonic LX5 van de vrouw in beslag genomen. :mrgreen:
Een compact die in mijn overweging staat is een Sony RX100 omdat er nu een nieuw type van uit is. Er zijn altijd mensen die het nieuwste van het nieuwste willen hebben dus bij je overburen de Mark II voor 700+ euro aanschaffen. Het oude model maakt feitelijk net zulke mooie foto's, kost bij je overburen nu maar 500 euro. Dat betekent even onbeschoft onderhandelen op Marktplaats voor een koopje. Geen lenskap die je kwijt raakt en lekker klein voor de luie dagen.

Michele

Bericht door Michele » 08 nov 2013, 15:19

RIP: my beloved Domke F2.
Na 4 jaar trouwe dienst is 't voorbij voor mijn Domke tas. Gat in de bodem gesleten en dat is net één gat teveel. De tas was al gebruikt toen ik 'm kocht, maar heeft het toch nog 4 jaar volgehouden onder de meest uiteenlopende werkomstandigheden.
4x Le Mans 24 hours, 4x Spa 24 hours, 4 jaar FIA GT door heel Europa, 3x Blancpain Endurance, 4x Mille Miglia, 4x Orange Polo Tournament, 3x Amsterdam Polo Tournament en ontelbare andere reportages, events en vakanties.
Ondertussen heb ik al een nieuwe F2 in gebruik.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tomgtr

Bericht door tomgtr » 08 nov 2013, 15:40

Ben zelf ook aan het kijken voor zo'n PEN. Of een Nikon 1. Pen krijgt wat betere reviews maar op de Nikon 1 zou ik dan ook m'n Nikon lenzen kunnen zeten wat ook wel een voordeel is. Ben, als je eindelijk die smurf van je komt laten zieen, neem ff dat cameratje mee pls.

Booooh

Bericht door Booooh » 08 nov 2013, 15:51

tomgtr schreef:Ben zelf ook aan het kijken voor zo'n PEN. Of een Nikon 1. Pen krijgt wat betere reviews maar op de Nikon 1 zou ik dan ook m'n Nikon lenzen kunnen zeten wat ook wel een voordeel is. Ben, als je eindelijk die smurf van je komt laten zieen, neem ff dat cameratje mee pls.
Ben je al verhuisd inmiddels? Wilde vd week even toeren maar stond met lege accu :( , lang niet gebruikt zeg maar , staat nu op de druppellader ...

Ik vind het een geweldige camera die PEN, denk wel dat de Nikon 1 gewoon vergelijkbaar is en als je dan al lenzen hebt dan bespaar je je wel wat knaken, in gebruik is die PEN erg eenvoudig, leuke effecten (ART) en makkelijke instellingen (SCENES), handleiding en tips op de camera zelf voor als je het even niet meer weet ;) , de E-PL6 overigens alleen verkrijgbaar in de vakhandel heb ik begrepen, dus niet bij de pijsstunters als MediaMarkt ofzo ...

Ben

tomgtr

Bericht door tomgtr » 08 nov 2013, 15:55

Booooh schreef:
tomgtr schreef:Ben zelf ook aan het kijken voor zo'n PEN. Of een Nikon 1. Pen krijgt wat betere reviews maar op de Nikon 1 zou ik dan ook m'n Nikon lenzen kunnen zeten wat ook wel een voordeel is. Ben, als je eindelijk die smurf van je komt laten zieen, neem ff dat cameratje mee pls.
Ben je al verhuisd inmiddels? Wilde vd week even toeren maar stond met lege accu :( , lang niet gebruikt zeg maar , staat nu op de druppellader ...

Ik vind het een geweldige camera die PEN, denk wel dat de Nikon 1 gewoon vergelijkbaar is en als je dan al lenzen hebt dan bespaar je je wel wat knaken, in gebruik is die PEN erg eenvoudig, leuke effecten (ART) en makkelijke instellingen (SCENES), handleiding en tips op de camera zelf voor als je het even niet meer weet ;) , de E-PL6 overigens alleen verkrijgbaar in de vakhandel heb ik begrepen, dus niet bij de pijsstunters als MediaMarkt ofzo ...

Ben
Yep verhuisd. All good. Very welcome. Tja, heb eerlijk gezegd maar 1 lens bij de Nikon, dus zo'n dealbreaker is het niet. Je overbuurman verkoopt E-PL6?

Booooh

Bericht door Booooh » 08 nov 2013, 23:05

Ja die verkoopt de E-PL6 , ik ging voor de E-PL5 voordeel combi en kon toen zonder meerkosten de E-PL6 nemen, die is net ietsje uitgebreider vertelde ze me, kocht er op advies nog een mooie Panasonic 25mm lens bij (en ook nog de plattere 20mm versie), ben wel even klaar, nu nog leren fotograferen ;) ...

Ben

Plaats reactie