Ik wissel toch zo,n 40 wielen p/j. Ik heb (nog) geen bedrijf en de aankoop is uiteraard hobby-gerelateerd. Ik moet nog 12 16 inch velgjes doen (1 setjes voor mijzelf en 2 voor pa) en dan heb ik het apparaat er weer uit qua kosten. Ik baal soms - en steeds vaker - dat ik voor een driftbandje weer naar de bandenboer moet...
Verder ben ik geen "amateurtje" die eventjes dit aanschaft en weet wat er te koop is (behalve deze aanschaf, is een probeersel). Ik heb op vele Butlers, Rema, Balco en VLT gewerkt. Dergelijke machines is qua aanschaf niet rendabel qua ROI en heb tevens niet de ruimte en 380 voor dit soort machines.
Have fun en kom maar op met de kritiek

Besluitvorming:
1. Oudere demonteer-apparaten kunnen vaak tot 18 inch en feitelijk vaak tot 17 inch als je de velg niet wil vernielen
2. Mijn oude Ravaglioli (staat nu bij zwager) is groot, lomp en grof
3. Nieuwe instap demonteer-apparaten hebben een simpele "kop" en vaak uitgevoerd in staal. Staal op staal = verneuken van je velgrand
4. De meeste modellen zijn op 380v en hebben lucht nodig
5. Op het moment dat het mis gaat met een band (happen) ben je al te laat met een machine. De oog/voet coordinatie is vaak te laat (welk pedaal moet ik nu ook alweer nemen). Tijdens die gedachte scheurt je rubber al uit.In het ergste geval trap op de verkeerde richting en dan is het einde oefening (nieuwe) band
6. Aanschafprijs is redelijk hoog van een goede "Butler"
Wat heb ik besteld, iets wat:
1. Van 8 tot 21 inch kan gaan
2. Licht, redelijk compact (in perspectief) en verplaatsbaar is!
3. Van hard kunstof is qua kop en andere tools die bij het LM of staal komen
4. Geen lucht 380/230v nodig heeft
5. Als het mis gaat qua band, jou eerder op mechanisch niveau attendeert: lees je lichaam!
6. Lage aanschafprijs
Dus:
Accessoires:
Video:
Personenwagen band
SUV band
Quad band