Camber plates draaien

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
stefan555

Camber plates draaien

Bericht door stefan555 » 23 okt 2013, 23:02

Ik heb een vraag.
Misschien zijn er hier mensen die deze kan beantwoorden.

Zie wel is bij Subaru rijders dat de de camber plaat een kwart slag draaien.

Nu is me vraag wat is hier nu het nut van?

hanske

Re: Camber plates draaien

Bericht door hanske » 23 okt 2013, 23:08

Dan verander je het caster.

Afbeelding

stefan555

Bericht door stefan555 » 23 okt 2013, 23:20

Maar is dit verstandig om te draaien of zeggen jullie gewoon normaal laten staan.

hanske

Bericht door hanske » 23 okt 2013, 23:30

Ik kan je daar helaas geen zinnig woord over zeggen, heb geen ervaring met Subaru's. :nah:

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 okt 2013, 00:09

hanske schreef:Dan verander je het caster.

Afbeelding
En waarschijnlijk ook het camber. Mogelijk is het gelijk aan wat men bij een E36 M3 3.2 doet...het links/rechts wisselen van de top mounts om meer neg camber te verkrijgen.

Wat voor nut dit heeft bij Subaru weet ik niet. Maar als je de auto puur voor de straat gebruikt zou ik het zo laten als het is.

hanske

Bericht door hanske » 26 okt 2013, 00:55

///Joost schreef:En waarschijnlijk ook het camber. Mogelijk is het gelijk aan wat men bij een E36 M3 3.2 doet...het links/rechts wisselen van de top mounts om meer neg camber te verkrijgen.
Die modificatie heb ik bij mijn E36 trackbak ook uitgevoerd, het scheelt inderdaad wel wat maar ik haal de -3 negatief camber wat je toch minimaal wilt hebben op het circuit er bij lange na niet mee. Wil deze winter caster/camber-plates gaan monteren. Wat je het meeste tegenkomt op het internet zijn (de goedkopere) camber-plates die alleen maar het camber verstellen (vandaar waarschijnlijk ook de naam :wink: ). Wil je caster/camber-plates waarmee je dus beide variabele kan verstellen zul je dieper "de knip" in moeten duiken. De keuze in fabrikanten is hierin beduidend minder.

Camber-plates (BMW M3) van Turner Motorsport waarbij zowel het caster als het camber te verstellen is.
Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 26 okt 2013, 09:44

een Z3M (en m3 E36) hebben deze (nr:1) dan zit de versteller echt helemaal naar achter en dus max caster...

Afbeelding

maar als je bv coilovers koopt incl nwe verstelbare topmounts, dan krijg je van die dingen zoals boven getoond en alleen caster te verstellen, de versteller van de veerpoot komt dan weer midden in te zitten ala bij bv de Z3 2.8 e.d. zie nr:1>

Afbeelding

eigenlijk best raar dat als je dan coilovers koopt voor een M versie waar ook die speciale topmounts(lagers) bij zitten die je kan instellen, dat die dan niet meer zo'n caster krijgt,
doch alleen camber te verstellen is,
zou je dat merken dat 'gemis' aan caster? al staan bij de Z3M althans, de wielen toch al 1cm verder naar voren ivm andere draagarmen, wat opzich dan ook al wat extra caster geeft ten opzichten van de niet M modellen, maar toch.

328Ti

Bericht door 328Ti » 27 okt 2013, 08:07

Veel camber is erg leuk qua tractie maar je mag wel om de paar maanden je banden omdraaien omdat de helft van je profiel als een dolle weg slijt.

daNpy

Bericht door daNpy » 27 okt 2013, 11:13

328Ti schreef:Veel camber is erg leuk qua tractie maar je mag wel om de paar maanden je banden omdraaien omdat de helft van je profiel als een dolle weg slijt.
Dan moet je harder door de bocht gaan :df:

hanske

Bericht door hanske » 27 okt 2013, 17:36

328Ti schreef:Veel camber is erg leuk qua tractie maar je mag wel om de paar maanden je banden omdraaien omdat de helft van je profiel als een dolle weg slijt.
Ik heb het hier voornamelijk over circuit gebruik Jans. Op de openbare weg geeft het inderdaad bijna alleen maar nadelen. :kikker:

Walter

Bericht door Walter » 27 okt 2013, 21:43

.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

hanske

Bericht door hanske » 27 okt 2013, 22:14

Camber iedere keer aanpassen voor het circuit ga je niet willen Walter, mijn ervaring is dat met een camber van -2 je nog weinig negatieve invloeden krijgt op de weg en dat dit toch al aardig "hoekt" op een circuit.
Tijdje geleden op Assen toen je bij mij in de auto zat was mijn auto pas uitgelijnd en stond het camber op -2. Voor trackdays is dat al prima, niet echt hardcore maar stuurt al aardig. Voor de drift daarentegen, die jongens gaan soms erg extreem qua camber settings.

Positiv camber, wrong :stom:

Afbeelding

Negativ camber, right :thumbup:

Afbeelding

Jussi

Bericht door Jussi » 28 okt 2013, 00:23

Ik rij vooraan op -1,5 en -3 achteraan op mijn wagen, die voornamelijk daily is. Volgende week gaat hopelijk de Z3M schroefkit eronder met omgedraaide Z3M top mounts. Dat zou nog een graad extra op de vooras zetten.

Vorige week mijn banden geïnspecteerd die er sinds de verlaging opzitten. Die zijn voor de helft opgereden en niet schuin afgesleten. Dat verhaal dat je banden oneven afslijten gaat dus niet op. Ik heb gelezen dat eerder fout spoor voor oneven slijtage zorgt.

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 29 okt 2013, 20:25

Jussi schreef:Ik rij vooraan op -1,5 en -3 achteraan op mijn wagen, die voornamelijk daily is. Volgende week gaat hopelijk de Z3M schroefkit eronder met omgedraaide Z3M top mounts. Dat zou nog een graad extra op de vooras zetten.

Vorige week mijn banden geïnspecteerd die er sinds de verlaging opzitten. Die zijn voor de helft opgereden en niet schuin afgesleten. Dat verhaal dat je banden oneven afslijten gaat dus niet op. Ik heb gelezen dat eerder fout spoor voor oneven slijtage zorgt.
De meeste e30's vreten banden, die cabrio van mij heeft 2.8 negatief camber achter ( zelfde soort achteras als een Z3 )
Banden gaan iets van 15000km mee, dan is de binnenkant kaal en de buitenkant zit nog 3mm op.
Wel zijn de banden maar 205 breed, misschien dat brede banden er minder last van hebben omdat je ook maar contact met de weg hebt.

Plaats reactie