Onderstaand plaatje van m'n vakantie is niet eens ver bezijden de werkelijkheid door het late middaglicht... Ik heb achteraf alleen het contrast en de helderheid aangepast en er een klein vignetje op losgelaten.. Chateau du Bec, onze B&B in Normandië aan het begin van deze maand:
Fotografie
- Michele
Re: Fotografie
Ik ben d'r ook niet zo dol op. Als het goed gedaan is, ziet het er geweldig uit, maar vaak wordt het een (over the top) maniertje. Aan de andere kant, soms trek je een beetje aan je contast en verzadiging en dan ziet het beeld er opeens ook uit alsof je een soort van HDR-etje hebt geproduceerd terwijl dat niet de bedoeling was.
Onderstaand plaatje van m'n vakantie is niet eens ver bezijden de werkelijkheid door het late middaglicht... Ik heb achteraf alleen het contrast en de helderheid aangepast en er een klein vignetje op losgelaten.. Chateau du Bec, onze B&B in Normandië aan het begin van deze maand:

Laatst gewijzigd door Michele op 22 okt 2013, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- KW
Ok ik snap nu wat je bedoelt, maar moet zeggen dat het geweldige platen vindt
ook die eerste
- dvh
Schitterende foto Michelle!
@Allen.
Die eerste lijkt wel een Anime plaatje uit Akira ofzo
Tweede is wel fraai.
@Frank
Qua compositie zie ik ook liever een wat lager standpunt. Verder strakke foto's. Gaat bijna vanzelf met de 45 Zuiko
@Allen.
Die eerste lijkt wel een Anime plaatje uit Akira ofzo
Tweede is wel fraai.
@Frank
Qua compositie zie ik ook liever een wat lager standpunt. Verder strakke foto's. Gaat bijna vanzelf met de 45 Zuiko
- Michele
Hm, doet me allebei niet zoveel. Ik ben vooral dol op het wat gruizige werk van Huibert van der Meer (o.a: http://www.fotolook.nl/index.php?option ... 66&Itemid=" onclick="window.open(this.href);return false;), de "per ongeluk-stijl" van Sante d'Orazio (http://www.santedorazio.com" onclick="window.open(this.href);return false;) en het cleane werk van Antoine Verglas (http://antoineverglas.com" onclick="window.open(this.href);return false;), maar ook op dat van "Sean Archer" op 500px. En natuurlijk Willem Wensen, die heel indringend fotografeert, maar zo direct durf ik denk ik ooit te gaan.Robin Hartog schreef:[...] ik ben dan ook vooral fan van modellen-fotografie zoals Gerard Henninger dat doet.![]()
Overigens vond ik net nog een mooi Flickr account via via. Een beroepsfotograaf dit nogal van reizen houdt:
http://www.flickr.com/photos/gmacmt/with/6897829776/" onclick="window.open(this.href);return false;
@DvH: Dank!
Overigens... het is toch echt Michele met 1 L. Italiaanse uitspraak van mijn naam (zoals Michele Alboreto).
Nog eentje, maar dan met wat HDR-trucjes bewerkt. Dit vind ik eigenlijk al op het randje:
-
allen
Eerste foto vind ik mooi, de tweede komt inderdaad dicht tegen de grens aan waarbij ik afhaak. Overigens rommel ik er zelf ook wel eens mee, maar achteraf ben ik doorgaans ontevreden over het eindresultaat.
Hoe meer ik van die 'special effect' foto's tegen kom, hoe sterker ik neig naar het volledig terugkeren naar analoog. Zal geen enkel probleem zijn gezien ik niet onder tijdsdruk hoef te werken. M'n brood hangt er niet vanaf en ik hoef daarom geen foto's te maken die het gemiddeld publiek vandaag de dag mooi vindt.
Zelf afdrukken maken van m'n negatieven staat voor volgend jaar op m'n to do list.
Hoe meer ik van die 'special effect' foto's tegen kom, hoe sterker ik neig naar het volledig terugkeren naar analoog. Zal geen enkel probleem zijn gezien ik niet onder tijdsdruk hoef te werken. M'n brood hangt er niet vanaf en ik hoef daarom geen foto's te maken die het gemiddeld publiek vandaag de dag mooi vindt.
Zelf afdrukken maken van m'n negatieven staat voor volgend jaar op m'n to do list.
- dvh
Ook de 2e vind ik gaaf.
Alleen misschien de highlights iets lager en brightness iets hoger. Zodat ie niet minder fel wordt maar net iets minder hard.
Alleen misschien de highlights iets lager en brightness iets hoger. Zodat ie niet minder fel wordt maar net iets minder hard.
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Thanks, ik ben inderdaad ook door Nieuwerbrug gereden, maar deze foto is meer in de buurt van Bodegraven gemaakt....Boerderijweg of zoiets.Peric schreef:Da's dan Nieuwerbrug geweest. En zie inderdaad regelmatig kleine roofvogels vliegen hier.
Mooie foto weer Ron.
Ik had vanuit de vrachtauto vaker roofvogels[vooral buizerds] daar gespot en ben er eens gaan kijken.
Heb ook een aantal buizerds gezien, maar of tever weg, of ze vlogen weg als ik aan kwam rijden.
Het aantal weggetjes viel me een beetje tegen, je kan heel veel plekken niet bereiken, of je moet gaan lopen en dan weet je zeker dat de vogels gevlogen zijn.
De kleintjes zijn inderdaad torenvalkjes en heb er een stuk of 3 gezien die zaterdag, waarvan alleen deze een paar seconden goed wilde poseren.
Had ook nog een reiger op de plaat gezet die binnen een half uur 3 mollen, of muizen ving.
Jij ook bedankt Allen.allen schreef:Erg mooi Ron.
Ben blij dat je foto's nog echt foto's zijn. Zie helaas steeds meer foto's die op kleurplaten gaan lijken.
Bij dierenfoto's vind ik 't ook geen porum.....bij sommige takken van fotografie vind ik 't wel kunnen, maar dan wel met mate en niet over the top.
-
Xave30
Nr. 2 vind ik net wat fraaier Opa.
------------------------
------------------------
Laatst gewijzigd door Xave30 op 23 okt 2013, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
allen
Prachtige analoge look op de foto Xave.
Link die dingen van Flickr eens normaal door zodat ik ook nog weet waar je ze vandaan hebt getrokken.
Link die dingen van Flickr eens normaal door zodat ik ook nog weet waar je ze vandaan hebt getrokken.
- dvh
Zou een goede horrorcover zijn Xav........... 
-
Xave30
- Peric
Je zou 't bij afslag Nieuwerbrug-Driebruggen 's kunnen proberen Ron, er zitten daar regelmatig roofvogels. En er lopen best wel wat weggetjes hier hoor. Je moet ze alleen even weten.. 
En de Boerderijweg klopt, dat is tegen Bodegraven aan.
En de Boerderijweg klopt, dat is tegen Bodegraven aan.
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Bij die afslag ben ik ook nog even geweest en daar zat inderdaad een torenvalkje, maar die 'hopte' van de ene lantaarnpaal naar de andere......toen ik gisteren met de vrachtwagen weer daar voorbij kwam zat ie daar weer op een lantaarnpaal.
Ik ben geweest op de Boerderijweg, daar vandaan via Zuidzijde naar de Weiweg, Endelkade nog op geweest[daar zat ook een buizerd, maar die vloog weg] en ook nog door gereden over Laageind en Hoogeind, maar dat was te druk naar m'n zin en daar zag ik ook geen roofvogels, dus weer terug.
Toen weer via Weiweg, Weijpoort en Molendijk naar de Molendijkerdwarsweg.
Later weer terug naar de Boerderijweg en daar kon ik toen die foto van het torenvalkje maken.
Meeste van die weggetjes lopen dood op een fietspad had ik 't idee.
Ik ben geweest op de Boerderijweg, daar vandaan via Zuidzijde naar de Weiweg, Endelkade nog op geweest[daar zat ook een buizerd, maar die vloog weg] en ook nog door gereden over Laageind en Hoogeind, maar dat was te druk naar m'n zin en daar zag ik ook geen roofvogels, dus weer terug.
Toen weer via Weiweg, Weijpoort en Molendijk naar de Molendijkerdwarsweg.
Later weer terug naar de Boerderijweg en daar kon ik toen die foto van het torenvalkje maken.
Meeste van die weggetjes lopen dood op een fietspad had ik 't idee.
-
allen
BATAVUS! 
Bleek nog een fototoestel te hebben liggen met vakantiefoto's!
Toch niet ontevreden wat er uit een compact camera te halen is.

P1010586 - David Bowyer by Tookaphotoof, on Flickr
Bleek nog een fototoestel te hebben liggen met vakantiefoto's!
Toch niet ontevreden wat er uit een compact camera te halen is.
P1010586 - David Bowyer by Tookaphotoof, on Flickr
- frankv
Wat een aparte foto, het lijkt wel een ouderwets glasnegatief zo met een wat lichter randje om de man heen. Of heb je hem er in gesjopt? Het zou ook een slechte sjop kunnen zijn
Maar ik heb hem wel gefavorite, omdat ik hem zo apart vind.
- dvh
Goedheiligman met halo 
Vind het wel een lekker toontje.
Vind het wel een lekker toontje.
-
allen
Knippen en plakken kun je beter aan David over laten. Ik kan dat niet. ik heb selectief met de belichting gespeeld. Door al dat stomme gezeik over racisme deed de man me ineens denken aan de kerstman.
En iedereen die mij cadeautjes geeft is heilig. Die zet ik graag lichtjes in het zonnetje.
Wil er overigens aan toevoegen dat de man over geweldige 4x4 kennis beschikt en een prachtfiguur is om mee te praten.
En iedereen die mij cadeautjes geeft is heilig. Die zet ik graag lichtjes in het zonnetje.
Wil er overigens aan toevoegen dat de man over geweldige 4x4 kennis beschikt en een prachtfiguur is om mee te praten.
- dvh
Vandaag zitten plastidippen. Geniaal spul! Erg makkelijk.. Precies iets voor mij dus.
- Mnrk
- Auto: R53 tracktool
Ziet er stoer uit David!dvh schreef:
Vandaag zitten plastidippen. Geniaal spul! Erg makkelijk.. Precies iets voor mij dus.
- markk
Gisteren heerlijk rondgetoerd met de cabrio en 's avonds in een mooi natuurgebied wat foto's van de ondergaande zon gemaakt.
1

2

3

1

2

3

-
Xave30
Nr 2 vind ik het mooist. 
- Peric
Voor mij nr. 1.
Ik geloof toch dat Nikon beter met kleuren omgaat dan Canon.
Heb ooit 's een keer een vergelijk gedaan met een Nikon van een vriendin, en met mijn Canon. Daar kwam de Nikon toch beter uit.
Ik geloof toch dat Nikon beter met kleuren omgaat dan Canon.
Heb ooit 's een keer een vergelijk gedaan met een Nikon van een vriendin, en met mijn Canon. Daar kwam de Nikon toch beter uit.
- KW
Nummer 1 voor mij. 2 ook erg goed maar vind het hoge riet vooraan net iets te hoog en te overheersend.
- Michele
Nr 1 wat mij betreft. Mooie compositie die je oog goed rondleidt.
Bij nr 2 sluit ik me aan bij KW. Riet staat naar mijn mening "in de weg".
Nr 3 vind ik saai.
mbt Nikon versus Canon; het is ook van belang hoe je instellingen staan en wat je met je witbalans doet. De automatische witbalans van de meeste Nikons is prima in daglicht, maar bij kunstlicht doorgaans een ramp. Canon heeft dat laaste weer beter voor elkaar. Daar komt nog bij dat als je in jpeg schiet, de instellingen vwb de omzetting in de camera bepalend zijn voor je resultaat: wel of niet verzadigd en verscherpt, en welke kleurruimte gebruik je? In Raw kan je dat achteraf allemaal bijregelen, maar als je je jpeg zo uit de camera trekt niet.
ter illustratie 3x hetzelfde plaatje, maar wezenlijk verschillend "ontwikkeld".
De bovenste is de opname zoals ik 'm ter plekke gemaakt heb, met de witbalans op daglicht.
Bij de middelste is de witbalans ingesteld op "cloudy", waardoor de foto opgewarmd wordt, en het contrast en de verzadiging zijn extra aangezet. Daardoor ontstaat een warm namiddag zonnetje.
Bij de onderste is de witbalans koeler gezet, het contrast verlaagd en de verzadiging op neutraal gezet, wat een vlak en bleek plaatje oplevert.
Bij nr 2 sluit ik me aan bij KW. Riet staat naar mijn mening "in de weg".
Nr 3 vind ik saai.
mbt Nikon versus Canon; het is ook van belang hoe je instellingen staan en wat je met je witbalans doet. De automatische witbalans van de meeste Nikons is prima in daglicht, maar bij kunstlicht doorgaans een ramp. Canon heeft dat laaste weer beter voor elkaar. Daar komt nog bij dat als je in jpeg schiet, de instellingen vwb de omzetting in de camera bepalend zijn voor je resultaat: wel of niet verzadigd en verscherpt, en welke kleurruimte gebruik je? In Raw kan je dat achteraf allemaal bijregelen, maar als je je jpeg zo uit de camera trekt niet.
ter illustratie 3x hetzelfde plaatje, maar wezenlijk verschillend "ontwikkeld".
De bovenste is de opname zoals ik 'm ter plekke gemaakt heb, met de witbalans op daglicht.
Bij de middelste is de witbalans ingesteld op "cloudy", waardoor de foto opgewarmd wordt, en het contrast en de verzadiging zijn extra aangezet. Daardoor ontstaat een warm namiddag zonnetje.
Bij de onderste is de witbalans koeler gezet, het contrast verlaagd en de verzadiging op neutraal gezet, wat een vlak en bleek plaatje oplevert.
- Bijlagen
-
- _MM38998-2.jpg (782.08 KiB) 1191 keer bekeken
-
- _MM38998-1.jpg (769.45 KiB) 1191 keer bekeken
-
- _MM38998.jpg (670.09 KiB) 1191 keer bekeken
- Peric
Heb jij een voorkeur Michèle?
En inderdaad, nu je het schrijft, m'n Canon maakt wél mooie foto's met kunstlicht. Met gewoon licht ook wel hoor, maar nu ik veel foto's van m'n zoon zonder flits maak merk ik wel dat dat prima gaat.
En inderdaad, nu je het schrijft, m'n Canon maakt wél mooie foto's met kunstlicht. Met gewoon licht ook wel hoor, maar nu ik veel foto's van m'n zoon zonder flits maak merk ik wel dat dat prima gaat.