esp, dsc, psm - nut / noodzaak

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
markk

Bericht door markk » 01 mei 2007, 17:02

Goede post Rico. Ik misde het systeem ook nooit op mn vorige / andere auto's maar op de M3 vind ik het toch wel een veilig gevoel. 343pk met sper op alleen achterwieltjes wordt ook mij af en toe, blijkbaar, wat te veel.

Trouwens waarom heb jij een DSC M-track-mode en ik niet. Uitslover ! ;-)

Mark.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 mei 2007, 17:09

Joop schreef:
Robin schreef:...Mijn kar heeft dat half uitschakelbare systeem, geinig, maar met alles uit kun je 'm ook amper dwars krijgen(nog geen sperdiff) dus is ie erg vergevingsgezind, bijna saai....
Even het knopje langer vasthouden dan is ie toch echt helemaal uit...

De meeste op dit forum hebben leren rijden met een auto zonder die hulpsystemen, dus ik vraag me dan ook af waarom het nodig is. Heb me zonder ook altijd prima kunnen redden (heb diverse momentjes gehad zeg maar...)

Dat het er nou eenmaal op zit is technologische vooruitgang, zolang de boel maar wel uitschakelbaar is en zolang fabrikanten deze beschermengeltjes maar niet gebruiken om tekortkomingen in het onderstel mee op te lossen.

In 99% van de gevallen laat je deze systemen er gewoon op staan, je merkt er vrij weinig van, in een aantal gevallen wil je het gewoon uit hebben:
- wanneer je de ruimte hebt :wink: (om even dwars te gaan natuurlijk)
- sneeuw en modderige omstandigheden wanneer het motorvermogen dusdanig wordt afgeknepen dat de motor bijna afslaat
- wanneer je vlot over vloeiende verkeersdrempels gaat
- korte haakse bochten (waarom geen std. LSD op die auto's :? )

Joop, is de paus Rooms, is gras groen. DUHUH. Maar je kunt 'm ook half uit zetten(ik zei 't misschien iets verkeerd)

Man 't eerst wat ik doe als ik een BMW haal is dat ding uitzetten. Wat denk jij dan? :P

Hiero alles uit, 1 binnenwiel spint:
[IMG:1024:768]http://i171.photobucket.com/albums/u298 ... 000377.jpg[/img]

[IMG:1024:768]http://i171.photobucket.com/albums/u298 ... 000381.jpg[/img]

[IMG:1024:768]http://i171.photobucket.com/albums/u298 ... 000380.jpg[/img]

En hier 't verschil tussen zonder LSD:
[IMG:1024:768]http://i171.photobucket.com/albums/u298 ... /335ib.jpg[/img]

En met:)
[IMG:1024:768]http://i171.photobucket.com/albums/u298 ... _002-1.jpg[/img]

Remy

Bericht door Remy » 01 mei 2007, 17:31

Hahaha

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mei 2007, 17:39

Deze systemen hebben alleen maar nut icm uitleg. Een autoverkoper kan het die mensen niet uitleggen. Oefenen op de openbare weg is no-go. Tijdens je CBR examen mag je niet in een slip komen doorgaans, dus ik juich deze (uitschakelbare) systemen alleen maar toe icm aanvullende rijtrainingen. Tijdens een schrikreactie kunnen ze helpen om een hoop éxtra ellende te voorkomen, maar zaligmakend is het allemaal niet en de bestuurder blijft nog steeds afhankelijk van zijn eigen inzicht en capaciteiten icm ervaring.

Inzicht hebben de meesten niet. Capaciteiten worden niet voldoende aangeleerd en ervaring? Tja, wat is ervaring als je na het behalen van je papiertje nooit extra cursussen hebt gevolgd, of niet eens zelf op een afgesloten terrein bent gaan oefenen?

>90% van de mensen weet niet eens waartoe A.B.S. dient.
Zolang dat zo blijft, geloof ik meer in het nut van airbags en anti wiphlashsystemen dan in het nut van stabiliteitssystemen.

RVV

Bericht door RVV » 01 mei 2007, 17:47

markk schreef:Goede post Rico. Ik misde het systeem ook nooit op mn vorige / andere auto's maar op de M3 vind ik het toch wel een veilig gevoel. 343pk met sper op alleen achterwieltjes wordt ook mij af en toe, blijkbaar, wat te veel.

Trouwens waarom heb jij een DSC M-track-mode en ik niet. Uitslover ! ;-)

Mark.
Thanx, M track mode maakt deel uit van de CS uitvoering. Volgens mij is het niet op een standaard M3 te verkrijgen ?

Dutch

Bericht door Dutch » 01 mei 2007, 17:49

Exactly my point, Dennis.

Joop

Bericht door Joop » 01 mei 2007, 18:09

Robin schreef:...Joop, is de paus Rooms, is gras groen. DUHUH. Maar je kunt 'm ook half uit zetten(ik zei 't misschien iets verkeerd)

Man 't eerst wat ik doe als ik een BMW haal is dat ding uitzetten. Wat denk jij dan? :P
Had ook eigenlijk niet anders van je verwacht 8) Maar 'k dacht van: laat ik het toch nog maar even melden; 't is wel de bedoeling dat de rubberjongens winst blijven maken. :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mei 2007, 18:22

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:
http://www.driftworks.com/forum/media-s ... paign.html

Geeft precies aan wat ik bedoel. ESP e.d. had dit ongeval (ok, in scene gezet...) niet kunnen voorkomen weet ik uit ervaring. Sterker nog, er zijn soortgelijke ongevallen veroorzaakt door ESP. Iemand rijdt te hard, wijkt uit (om wat voor reden dan ook), wielen komen in berm, en/of er wordt té veel en te hard aan het stuur getrokken en dat veroorzaakt onbalans. Auto vliegt letterlijk alle kanten op, met alle gevolgen van dien.

Ik ben me hier (sinds mijn werk als instructeur meer dan daarvoor) enorm van bewust. Als ik te hard rijd en dat doe ik vrij vaak, dan weet ik wat voor risico's erbij komen kijken. Daarom drink ik nooit meer dan 2 bier als ik ga rijden, daarom rijd ik nooit hard/gevaarlijk als ik vermoeid ben (vermoeidheid is imho grote boosdoener en niet de drank). En na het stappen rijd ik niet als een malloot naar huis, met vrienden in mijn auto.

Mijn auto heeft alleen ABS, maar ik zie echt niet in waarom in die situaties ESP voor extra veiligheid kan zorgen. Dat filmpje bewijst dat maar weer, met ESP was het ook gebeurd. Die jongen reed te hard/wild, schrok en veroorzaakte een klapper.

Shit happens, maar had voorkomen kunnen worden door rustig aan te doen. Dát moet iedereen goed in zijn oren knopen. En dat is ook de enige reden waarom ik Rob Rebel in zijn Koos Spee draadje wel begrijp. Veel jongens/jongeren/hardrijders etc. snappen de gevolgen niet van flinke klappers. En ze snappen al helemaal niet dat ze zélf makkelijk kunnen voorkomen. Niet ABS of ESP of andere wondermiddeltjes.

Jammer dat de overheid daar niet voldoende op inhaakt en niet zoals in Ierland met goede campagnes komt.

---

P.s. Als honden aangelijnd zouden worden langs wegen waar de hard gereden wordt, dan was zo'n crash al helemaal niet nodig geweest :lol:

Dutch

Bericht door Dutch » 01 mei 2007, 21:14

Dennis Cavallino schreef:daarom rijd ik nooit hard/gevaarlijk als ik vermoeid ben (vermoeidheid is imho grote boosdoener
Grappig, ik was de afgelopen week in Engeland en daar zag ik nieuwe borden in de wegberm staan.

'Tiredness can kill'

Helemaal goed. En nog eens andere koek dan de aloude mantra 'Speed kills'. En nu Spee toch ter sprake komt, misschien moet ik in het andere draadje maar eens verder...

A1-G60

Bericht door A1-G60 » 01 mei 2007, 21:42

Nu heb ik wel de meest foute auto denk ik.

247pk op de voorwielen met 326nm koppel.
950kg gewicht.

-geen abs
-geen tc oid
-heel weinig motor vacuum voor de bekrachtiging
-bij 1500rpm meer koppel dan de gewone gti ooit had >170nm

-wel stuurbekrachtiging
-wel ingaand, uitgaand, hardheid regelbare dempers
-wel voor 305x28 met 4 zuigers remtangen
-wel achter trommeltjes

En je kunt er prima mee rijden.
Het is een kwestie van doseren.
Vooral de remmen.
Alleen niet met nat weer, maar dan ga ik wel krant lezen.
Of pak de bus, de T4 bus.
:lol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 02 mei 2007, 08:32

Nou nee Andre. Je motor is beresterk, je koppel ook, je auto weegt niks, je hebt geen hulpjes, en het is een voorwielaandrijver. Was het nou een TVR Chimaera 5.0 oid geweest... :!:

Makkelijk(er)in de hand te houden voor velen dan een achterwielaandrijver. Lees de 'statistieken' maar. :P

Als het regent ga je krantlezen of neem je de T4. Mij best. Neem nu een 247pk rwd 950kg 326Nm bakje. Zeg:Een 'getunede' Opel Speedster.(turbo?)
Ga daar maar eens mee in de regen rijden. Is opeens je Golf een tam konijntje :P

En :Ook al had ie 500pk. Onderstuur blijft. Lift off overstuur is de enige manco, maar dat wekte ik ook op met een Suzuki Swift 1.0.

Dennis heeft een prima post. Ergens was er vorige week een A8 in D gecrashed op een brugpijler.

Ligt aan meerdere factoren, maar fwd maakt de boel minder spannend zwartwitdus veiliger in het algemeen.

Plaats reactie