esp, dsc, psm - nut / noodzaak
- markk
esp, dsc, psm - nut / noodzaak
Zie subject. DSC en dergelijk is dat nu nut of bittere noodzaak.
Ik was altijd van mening dat het niet aan mij besteed was. BoxsterS is zonder PSM besteld en heb ik nooit spijt van gehad. Je moet toch wel behoorlijk raar doen wil je echt problemen krijgen. Idem e30 m3 die in die tijd nog geen elektronische shit had. Ibiza TDI traction control stond bij mij ook altijd uit. K*T systeem. 206gti heeft het niet en mis het nooit. Impreza/EVO met 4WD is verder sowieso hoge mate van hufterproof.
Echter, e46 M3 is ander verhaal. Het heeft nog niet geregend en er echt mee gedrift heb ik dus nog niet. Maar sodeju wat moet dat makkelijk gaan zeg. Alleen nog maar op droog asfalt geregen maar met DSC uit is het zelfs op droog kinderspel de achterkant (iets) uit te laten breken. Beetje zetten, insturen, en in twee rustig gas naar beneden is ofwel zwetende handjes ofwel een heftig knipperend DSC lampje. Heeft vast met het koppel te maken dat een e46 M3 wel heeft en een e30 M3 niet.
Ook ongemerkt een aantal keren op droog al heftig knipperende lampjes gehad. Bijvoorbeeld volgas bij 8k rpm van 1 naar 2 en weer vol op het gas en ineens gele lampjes en vermogen dat 1 sec. weg valt.
Ben echt heel benieuwd hoe het stuurt in de regen maar ik begin m'n mening over DSC e.d. bij te stellen. Op een e46 M3 zou het wel eens bittere noodzaak kunnen zijn...
Mark.
Ik was altijd van mening dat het niet aan mij besteed was. BoxsterS is zonder PSM besteld en heb ik nooit spijt van gehad. Je moet toch wel behoorlijk raar doen wil je echt problemen krijgen. Idem e30 m3 die in die tijd nog geen elektronische shit had. Ibiza TDI traction control stond bij mij ook altijd uit. K*T systeem. 206gti heeft het niet en mis het nooit. Impreza/EVO met 4WD is verder sowieso hoge mate van hufterproof.
Echter, e46 M3 is ander verhaal. Het heeft nog niet geregend en er echt mee gedrift heb ik dus nog niet. Maar sodeju wat moet dat makkelijk gaan zeg. Alleen nog maar op droog asfalt geregen maar met DSC uit is het zelfs op droog kinderspel de achterkant (iets) uit te laten breken. Beetje zetten, insturen, en in twee rustig gas naar beneden is ofwel zwetende handjes ofwel een heftig knipperend DSC lampje. Heeft vast met het koppel te maken dat een e46 M3 wel heeft en een e30 M3 niet.
Ook ongemerkt een aantal keren op droog al heftig knipperende lampjes gehad. Bijvoorbeeld volgas bij 8k rpm van 1 naar 2 en weer vol op het gas en ineens gele lampjes en vermogen dat 1 sec. weg valt.
Ben echt heel benieuwd hoe het stuurt in de regen maar ik begin m'n mening over DSC e.d. bij te stellen. Op een e46 M3 zou het wel eens bittere noodzaak kunnen zijn...
Mark.
- volvoc30
- RVV
Vorige week op een avond reed ik via mijn favoriete binnendoorweggetje naar huis, eerst een stukje industrieterein, lekkere bochtjes, daarna hoge snelheid bochten in het veld (dijkweggetje). Op het industrieterein zet ik DSC uit om de kont lekker te laten glijden, op vreemd terein doe ik het niet zo snel maar dit stukje kan ik dromen. Meestal vergeet ik op de hoge snelheidsbochten op de dijkweg DSC weer in te schakelen. Nu deed ik het wel.. en mothafuck wat was ik achteraf blij.... Na circa 600 meter reed ik in de bocht met ca. 2x60 over een oliespoor heen dat was afgestrooid met zand, de kont maakte een flinke totaal onverwachte zwieper maar DSC hield de boel in gereel.. Anders was ik 100 procent in de sloot gegaan met DSC uit.
- Michel P
Dan is de auto te snel voor je
tijd voor een Arosa
Ik ben van mening dat er veel hulpjes worden ingebouwd omdat dit goedkoper is dan een perfect onderstel en wagenbalans standaard inbouwen. Dit kost vele uren testen en fijnafstellen. Kijk eens hoeveel EuroNCAP toppers als dwijlen op de weg liggen. Die zijn juist bagger zonder hulpjes, en levensgevaarlijk.
Michel

Ik ben van mening dat er veel hulpjes worden ingebouwd omdat dit goedkoper is dan een perfect onderstel en wagenbalans standaard inbouwen. Dit kost vele uren testen en fijnafstellen. Kijk eens hoeveel EuroNCAP toppers als dwijlen op de weg liggen. Die zijn juist bagger zonder hulpjes, en levensgevaarlijk.
Michel
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Zo is het met vliegtuigen toch ook, die vliegen als vliegtuig ook niet best, maar ja, die electronica he, wel pech als het uitvalt, dat dan weer wel. Nou ja, uitglijden overt een olie spoor in de lucht zal ook niet snel lukken.Joop schreef:Dat is idd wat er gebeurt, en wanneer ze het ook nog eens niet uitschakelbaar maken merkt de gewone man er niets van dat de auto slecht afgesteld is, totdat de electronica uitvalt...
Hoort er gewoon bij, leve de vooruitgang, anders allemaal maar in de bolderkar, en niet zeuren wie er in mag en wie moet trekken

- Knot
E46 M3 moet je nog knap intrappen voor je op nat in 1x de grip wil verbreken zonder een kort onderstuurmoment te krijgen met die sloffen vind ik.
Op de Astra vind ik de TC wel lekker, laat lichte wielspin toe, zet je het uit ben je zeker niet sneller. ESP is handig/grappig alleen als ie dan iets te ver wegbreekt als je aan het klooien bent trekt ie te hard aan de remmen en verlies je snelheid. Rij je normaal/sportief dan kom je niet eens tot zo een ingreep.
Op de Astra vind ik de TC wel lekker, laat lichte wielspin toe, zet je het uit ben je zeker niet sneller. ESP is handig/grappig alleen als ie dan iets te ver wegbreekt als je aan het klooien bent trekt ie te hard aan de remmen en verlies je snelheid. Rij je normaal/sportief dan kom je niet eens tot zo een ingreep.
- Michel P
Wat bevestigd dat de onderstelafstelling niet top is, lijkt me.Knot schreef:E46 M3 moet je nog knap intrappen voor je op nat in 1x de grip wil verbreken zonder een kort onderstuurmoment te krijgen met die sloffen vind ik.
Michel
- GTRene
Ik had DSC 3 op de S54 Z3 M coupe en die werkte perfect, liet zelfs lichte wheelspin toe en kleine drifthoek, en als ie ingreep heel subtiel, ja met die DSC leerde ik goed leven, soms ff uit als je een snelle sprint moest doen
maar meestal stond ie aan, en soms blij daarmee, maar moest wel zeggen je leunde er op den duur ook op, dus ging soms wat harder de bocht in als dat je anders zou doen, en tjs dan flitste het wel eens op :twisted: voelde me wel veiliger daardoor...
De Hartge heeft niks van dat net als de S50 Z3 M coupe's die ik eerder had, maar toch is de Hartge veel voorspelbaarder dan de oudere Z3 M coupe's door zijn fijne Sper en onderstel...eenmaal weer gewend om zonder DSC te rijden mis ik het nu nog niet, maar had het zeker geen probleem gevonden als het er wel opzat(uitschakelbaar) alhoewel je nu wel beter bij de les blijft zonder reddende engeltjes en dus eigenlijk meer leerervaring over je auto krijgt...(positief gesproken dan)

De Hartge heeft niks van dat net als de S50 Z3 M coupe's die ik eerder had, maar toch is de Hartge veel voorspelbaarder dan de oudere Z3 M coupe's door zijn fijne Sper en onderstel...eenmaal weer gewend om zonder DSC te rijden mis ik het nu nog niet, maar had het zeker geen probleem gevonden als het er wel opzat(uitschakelbaar) alhoewel je nu wel beter bij de les blijft zonder reddende engeltjes en dus eigenlijk meer leerervaring over je auto krijgt...(positief gesproken dan)
- RVV
Ik snap de prik, maar even serieus reageren in het belang van het draadjeMichel Pol schreef:Dan is de auto te snel voor jetijd voor een Arosa
![]()
Michel

Tegen de tijd dat een auto niet meer te snel voor je is dan ben je er op uitgekeken, uitdaging in het rijden bepaald het uiteindelijke rijplezier

De M3 is een auto met bijna 350pk en dat is serieus veel vermogen, tegenover sommige auto's hiero met 500pk+ lijkt het wat magertjes maar in absolute zin is 350pk genoeg power om de controle over de auto te verliezen doordat je iets te optimistisch met het gas speelt. Ik zeg niet dat dit zomaar gebeurt, maar als je niet weet waar je mee bezig bent of je kent zo'n auto niet goed dan is de kans aanzienlijk dat het vermogen met je aan de haal gaat. Er worden best veel M3's fikse schade gereden.
De moderne DSC/ESP systemen zijn een beetje een oorzaak en gevolg verhaal geworden. Omdat auto's steeds meer vermogen krijgen, 250pk is niet eens bijzonder meer vandaag de dag. En middenklassers zoals een Audi RS4 en M3 hebben al dik 420pk. Deze vermogens zouden nooit verantwoord zijn als er geen moderne DSC/ESP systemen zouden zijn. Men gaat altijd uit van een gemiddelde rijder, en geen racecoureur op het moment dat zo'n auto word ontwikkeld.
Het belangrijkste punt blijft wel dat het 100 procent uitschakelbaar moet zijn. Niet om stoer te zijn, van zie mij rijden zonder hulpjes maar omdat er altijd situaties kunnen zijn dat DSC/ESP in de weg zit op het moment dat het ingeschakeld is.
Hoe belangrijk is het dat je het op een auto hebt zitten ?
Die vraag is heel erg afhankelijk van het type auto en vooral de aandrijving. Mijn S3 had geen ESP, had 1 van de eersten en er is nooit een moment geweest dat ik het gemist hebt. Mijn Cooper S had het ook niet, het onderstel was zodanig dat de auto geen DSC/ESP nodig had.
Maar op de M3 vind ik het gewoon een must. Mischien ook wel omdat ik geen coureur ben, maar wel het gaspedaal weet te vinden. Het moet ook allemaal heel blijven aan het eind van de rit. Ik herinner me nog een keer een verhaal van Andre in zijn vorige M3, (Andre rijd altijd met DSC uit), hij reed met pak em beet 140/150 op de snelweg, regenachtig weer wat plassen en ineens was hij de auto bijna kwijt, maar een scherpe reactiesnelheid qua opvangen en corigeren hield hij de M3 na capriolen op de snelweg. En dan is hij coureur. ik zou hem 100 procent kwijt zijn geweest.
Hoe stoer is het om te zeggen dat je de auto kwijt bent geraakt omdat je altijd met DSC uit rijd ? Niet echt egostrelend natuurlijk.
Op mijn auto heb ik gelukkig een 2 fase DSC systeem, namelijk alles aan, De M track mode (CSL mode), die het vermogen niet knijpt, en beperkte wielspin toestaat maar ga je over de fysische grensen heen dan grijpt ie in, en alles uit.
Als ik op de ring rij dan durf ik echt niet alles uit te zetten, dan is de M track mode echt ideaal. Een gewone M mist die functie ook echt imho. Want dan is het gewoon alles aan of uit. en alles aan zit DSC soms in de weg en alles uit kun je de auto kwijt raken.
Mainstream en een groot aantal sportwagenfabrikanten zouden geen auto's uitbrengen met meer dan 350pk als er geen goede DSC/ESP systemen zouden zijn. De risico's zij dan te groot. Corvettes met 500pk, M6/M5 met 500pk noem ze maar op die modellen, dankzij DCS/ESP zijn ze er.
Er is 1 groot nadeel van een DSC systeem vind ik, het kan gebeuren dat je er teveel op gaat vertrouwen, beetje het stinger effect noem ik het. Wat doe je ? Zet je voor de rit alles uit ? Of tijdens de rit en later weer aan ? Waar wil je het meest op vertrouwen ? Op je eigen kunnen ? of toch op de tecnhniek ?
Eigen kunnen natuurlijk, maar wat als je je eigen kunnen overschat ?
Dan kan het wel eens flink zuur worden.
Gelukkig zit zelfs met DSC aan op de M3 het systeem me niet echt in de weg. Behalve natuurlijk als ik bewust wil gaan glijden.
Er is een catagorie auto's waar DSC echt geen zin op heeft, tot 150pk is het gewoon een grote farce en vast en zeker ook bedoeld om magere ondersteltechnieken te maskeren. Maar aan de andere kant wat moet een gemiddeld gezinsgebakje met state of art ondersteltechniek ?
- Knot
Prima dat het erop zit, als het maar uit kan, wat bijvoorbeeld bij Mercedes AMG niet altijd zo is helaas...
BMW weet hoe het moet! In geval van oudere modellen, toen was het er niet eens 8)
[img:1024:683]http://www.olieroe.nl/auto/bmwM3GT/BMW_ ... burg_3.jpg[/img]
BMW weet hoe het moet! In geval van oudere modellen, toen was het er niet eens 8)
[img:1024:683]http://www.olieroe.nl/auto/bmwM3GT/BMW_ ... burg_3.jpg[/img]
- Michel P
Mooie post Rico!
Ze zouden een soort warning boodschap verplicht bij alle auto's die verkocht worden met een bovengemiddelde pk gewichtsverhouding. Ik zelf denk dat het Stinger syndroom heel sterk aanwezig is bij veel automobilisten, en dat geld voor alle veiligheidsverhogende faciliteiten in een auto. Van gordel, tot ESP en alles er tussen in. Dit geeft menig bestuurder in het dagelijkse verkeer het gevoel onkwetsbaar te zijn. Dit heeft heel veel met het psychologische aspect van dit soort veiligheidsvoorzieningen te maken, tel daarbij op dat de auto's steeds stiller zijn, steeds betere onderstellen hebben die alle hobels en bobbels weg filteren, en men waant zich bijna thuis in de relaxstoel. Gevaar is dat mensen dus onbewust veels te hard rijden voor de situatie, bijvoorbeeld regen. Tel daar het gemiddelde leasrijdersgedrag bij en een groot deel van de ongelukken zijn verklaard.
Stel je eens voor dat er geen lease auto's bestonden, en geen electronische hulpmiddelen in auto's. Zou het dan niet veiliger zijn op de weg. De bestuurder is dan op meerdere vlakken veel kwetsbaarder, en dient aktiever achter het stuur te zitten. Stel je eens voor dat een auto geen noemenswaardige kreukelzone zou hebben, hoe zouden we dan rijden? zouden we dan nog bumperen omdat iemand niet doorrijd of optijd aan de kant gaat?
Mijn ervaring met ESP achtige systemen zijn minimaal. Op de Cupra V6 zat het, en daarop was het dramatisch, en zelfs gevaarlijk. Op alle andere auto's die ik heb gehad, zat het niet, en op de SpecB was het een optie, en heb ik er niet voor gekozen. Ik heb het ook nog nooit gemist op de SpecB.
@Rico,
Zou jij de M3 hebben gekocht als deze alleen zonder ESP te koop zou zijn?
Michel
Ze zouden een soort warning boodschap verplicht bij alle auto's die verkocht worden met een bovengemiddelde pk gewichtsverhouding. Ik zelf denk dat het Stinger syndroom heel sterk aanwezig is bij veel automobilisten, en dat geld voor alle veiligheidsverhogende faciliteiten in een auto. Van gordel, tot ESP en alles er tussen in. Dit geeft menig bestuurder in het dagelijkse verkeer het gevoel onkwetsbaar te zijn. Dit heeft heel veel met het psychologische aspect van dit soort veiligheidsvoorzieningen te maken, tel daarbij op dat de auto's steeds stiller zijn, steeds betere onderstellen hebben die alle hobels en bobbels weg filteren, en men waant zich bijna thuis in de relaxstoel. Gevaar is dat mensen dus onbewust veels te hard rijden voor de situatie, bijvoorbeeld regen. Tel daar het gemiddelde leasrijdersgedrag bij en een groot deel van de ongelukken zijn verklaard.
Stel je eens voor dat er geen lease auto's bestonden, en geen electronische hulpmiddelen in auto's. Zou het dan niet veiliger zijn op de weg. De bestuurder is dan op meerdere vlakken veel kwetsbaarder, en dient aktiever achter het stuur te zitten. Stel je eens voor dat een auto geen noemenswaardige kreukelzone zou hebben, hoe zouden we dan rijden? zouden we dan nog bumperen omdat iemand niet doorrijd of optijd aan de kant gaat?
Mijn ervaring met ESP achtige systemen zijn minimaal. Op de Cupra V6 zat het, en daarop was het dramatisch, en zelfs gevaarlijk. Op alle andere auto's die ik heb gehad, zat het niet, en op de SpecB was het een optie, en heb ik er niet voor gekozen. Ik heb het ook nog nooit gemist op de SpecB.
@Rico,
Zou jij de M3 hebben gekocht als deze alleen zonder ESP te koop zou zijn?
Michel
-
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Dat neemt niet weg, dat je met 150 PK op een olie spoor ook aan de beurt kan zijn, dus dan hoeft het helemaal geen farce te zijn dat het er op zit, dan ben je er ook dankbaar voor net als jij Rico en Andre, want ook in de regen kan het blijkbaar zonder aanwijsbare oorzaak noodzakelijk zijn, dat zo`n systeem ingrijpt.
Uiteindelijk gaat het om de veiligheid, en wil je die uitschakelen omdat je dwars wil of anderzins, dan moet je dat maar doen, wel voor eigen risico dan.
Heb het zelf ook gehad op een licht aangevroren weg, dan is het toch prettig dat het systeem ingrijpt.
Uiteindelijk gaat het om de veiligheid, en wil je die uitschakelen omdat je dwars wil of anderzins, dan moet je dat maar doen, wel voor eigen risico dan.
Heb het zelf ook gehad op een licht aangevroren weg, dan is het toch prettig dat het systeem ingrijpt.
- RVV
Michel ik heb nog nooit een aankoop van een auto laten afhangen van ESP/DSC. Ik zou ook de M3 hebben gekocht als het systeem er niet op zou zitten.
Het is ook een beetje paraxodaal. Een auto waar het op zit en die het ook nodig heeft bv de M3 daar zou ik het niet op willen missen, maar als de M3 het niet zou heben dan zou ik het ook niet missen.
Je mist pas iets als je het hebt gehad en niet meer hebt. Ik mis geen geen Ferrari F430, want ik heb hem nooit gehad.
Eigenlijk vind ik dat het OF er op moet zitten en dat je het ook gebruikt, OF het moet er helemaal niet op zitten. Alles wat er tussen zit is halfslachtig en bevorderd ook niet het optimale vertrouwen in de techniek en zijn kunnen. Het feit dat veel fabrikanten niet 100% uitschakelbare ESP/DSC systemen uitbrengen zegt al genoeg. En ja zelfs BMW is overstag gegaan met de M5 handbak in de USA die geen 100% uitschakelbaar systeem heeft.
En moeten van DSC/ESP ook geen vieze smaak in de mond krijgen natuurlijk. Het is een onomkeerbaar proces geworden in de autotechnische ontwikkeling.
Voor wat betreft het veilig wanen in de auto, in absolute zin zijn auto's ook heel erg veilig geworden. Neem als vorbeeld de regelmatig voorkomende dodelijke ongelukken op SBS6 RTL4, regionale televisie, vaak in geuren en kleuren word het weer gegeven. Waar ik altijd op let zijn de auto's, op het moment dat er echt doden vallen zijn het bijna altijd oudere auto's + 10 jaar oud, voorzien van matige kooiconstructies, bijna nooit airbags, auto's met oude techniek, mischien ook wel slecht onderhouden, zijn meestal niet de meest vertrouwde auto's.
Ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik crashste met de 323i sedan. Met 130 km/h van de weg afvliegen, meerdere keren over de kop op de vaingrail, In menig gebakje/oudere auto overleef je zoiets niet.
Het is ook een beetje paraxodaal. Een auto waar het op zit en die het ook nodig heeft bv de M3 daar zou ik het niet op willen missen, maar als de M3 het niet zou heben dan zou ik het ook niet missen.
Je mist pas iets als je het hebt gehad en niet meer hebt. Ik mis geen geen Ferrari F430, want ik heb hem nooit gehad.
Eigenlijk vind ik dat het OF er op moet zitten en dat je het ook gebruikt, OF het moet er helemaal niet op zitten. Alles wat er tussen zit is halfslachtig en bevorderd ook niet het optimale vertrouwen in de techniek en zijn kunnen. Het feit dat veel fabrikanten niet 100% uitschakelbare ESP/DSC systemen uitbrengen zegt al genoeg. En ja zelfs BMW is overstag gegaan met de M5 handbak in de USA die geen 100% uitschakelbaar systeem heeft.
En moeten van DSC/ESP ook geen vieze smaak in de mond krijgen natuurlijk. Het is een onomkeerbaar proces geworden in de autotechnische ontwikkeling.
Voor wat betreft het veilig wanen in de auto, in absolute zin zijn auto's ook heel erg veilig geworden. Neem als vorbeeld de regelmatig voorkomende dodelijke ongelukken op SBS6 RTL4, regionale televisie, vaak in geuren en kleuren word het weer gegeven. Waar ik altijd op let zijn de auto's, op het moment dat er echt doden vallen zijn het bijna altijd oudere auto's + 10 jaar oud, voorzien van matige kooiconstructies, bijna nooit airbags, auto's met oude techniek, mischien ook wel slecht onderhouden, zijn meestal niet de meest vertrouwde auto's.
Ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik crashste met de 323i sedan. Met 130 km/h van de weg afvliegen, meerdere keren over de kop op de vaingrail, In menig gebakje/oudere auto overleef je zoiets niet.
- Bert ///M3
Tsja ik heb het niet op de M3, en moet ook zeggen dat ik het nooit gemist heb.
Zelfs als onervaren automobilist moet je al heel erg je best doen om met een M3 de controle verliezen. Omdat het een hoogtoerig N/A blok is is de reactie op het gaspedaal heel voorspelbaar, geen inkomende turbo's of iets van die geest. Ik stapte notabene vanuit een lesauto direct in een M3 en heb nooit problemen gehad.
Plus dat het tegenwoordig met SMG bakken enz alleen maar makkelijker word, omdat hetgene waar TC juist niks tegen doet, heftige terugschakelreacties, daardoor ook opgavangen word. Want dat is imho een grotere oorzaak waardoor mensen controle verliezen.
Uiteraard heb je wel extreme situaties zoals Rico omschrijft, maar ik vind dat een M3 bij dagelijks gebruik echt geen TC nodig heeft. Maar als je het wel hebt en het red je een keer dan is het toch mooi meegenomen.
Zelfs als onervaren automobilist moet je al heel erg je best doen om met een M3 de controle verliezen. Omdat het een hoogtoerig N/A blok is is de reactie op het gaspedaal heel voorspelbaar, geen inkomende turbo's of iets van die geest. Ik stapte notabene vanuit een lesauto direct in een M3 en heb nooit problemen gehad.
Plus dat het tegenwoordig met SMG bakken enz alleen maar makkelijker word, omdat hetgene waar TC juist niks tegen doet, heftige terugschakelreacties, daardoor ook opgavangen word. Want dat is imho een grotere oorzaak waardoor mensen controle verliezen.
Uiteraard heb je wel extreme situaties zoals Rico omschrijft, maar ik vind dat een M3 bij dagelijks gebruik echt geen TC nodig heeft. Maar als je het wel hebt en het red je een keer dan is het toch mooi meegenomen.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Interessante verhalen etc.
Zwartwit:
IMHO ligt het aan het type auto/aandrijving/aantal pks-Nm PLUS aan de doelgroeprijders
Dus zit 't op een E46 M3, en de navolgende modellen. Dat 't aan/uit kan:Beter wordt 't niet. Voor alledag:Een soort beschermengeltje. Heb 2 maanden in de winter met DSC kapot gereden met de M3 voor de werkplaats wist wat 't was. Paar momentjes gehad en goed opgevangen...
Toch handig dat 't erop zit, maar ik word er wel gedachtenlozer van. Geef maar gas hij breekt toch net niet uit. Niet echt 'mooi' autorijden.
Van a naar b nodig bij hogervermogende karren.
Bij een 997/Turbo nodig. Bij een GT3 had ik haast verwacht dat 'het' er niet op zou zitten uit 'puurheid', maar aan puurheid heb je niks als je in de kreukels ligt inderdaad.
Mijn kar heeft dat half uitschakelbare systeem, geinig, maar met alles uit kun je 'm ook amper dwars krijgen(nog geen sperdiff) dus is ie erg vergevingsgezind, bijna saai.
DSC zit erop volgens mij omdat ik dan maandelijks bij de achterbandeboer sta voor 1(EEN) bandje die kaal is.
Het koppel onderin geeft 'm veel meer 'wielspin' dan de M3 dat had, die natuurlijk ook dat prachtige diff heeft.
Het zijn dus verschillende factoren vind ik...
Zwartwit:
IMHO ligt het aan het type auto/aandrijving/aantal pks-Nm PLUS aan de doelgroeprijders
Dus zit 't op een E46 M3, en de navolgende modellen. Dat 't aan/uit kan:Beter wordt 't niet. Voor alledag:Een soort beschermengeltje. Heb 2 maanden in de winter met DSC kapot gereden met de M3 voor de werkplaats wist wat 't was. Paar momentjes gehad en goed opgevangen...
Toch handig dat 't erop zit, maar ik word er wel gedachtenlozer van. Geef maar gas hij breekt toch net niet uit. Niet echt 'mooi' autorijden.
Van a naar b nodig bij hogervermogende karren.
Bij een 997/Turbo nodig. Bij een GT3 had ik haast verwacht dat 'het' er niet op zou zitten uit 'puurheid', maar aan puurheid heb je niks als je in de kreukels ligt inderdaad.
Mijn kar heeft dat half uitschakelbare systeem, geinig, maar met alles uit kun je 'm ook amper dwars krijgen(nog geen sperdiff) dus is ie erg vergevingsgezind, bijna saai.
DSC zit erop volgens mij omdat ik dan maandelijks bij de achterbandeboer sta voor 1(EEN) bandje die kaal is.

Het koppel onderin geeft 'm veel meer 'wielspin' dan de M3 dat had, die natuurlijk ook dat prachtige diff heeft.
Het zijn dus verschillende factoren vind ik...
- Hielke
Zolang de systemen op sportieve auto's volledig uitschakelbaar zijn vind ik ze dikke prima.
De fabrikanten van hulpmiddelen (ik noem ze maar geen stumperhulpen meer) weten de electronica steeds beter af te regelen. Bruut intredende systemen waarbij de auto zelfstandig afremt en veel snelheid verliest vind je steeds minder.
Op kleinere en middenklasse auto's zijn ABS, ESP en DSC gewoon bonussen. De gemiddelde bestuurder kan erdoor gered worden.
De fabrikanten van hulpmiddelen (ik noem ze maar geen stumperhulpen meer) weten de electronica steeds beter af te regelen. Bruut intredende systemen waarbij de auto zelfstandig afremt en veel snelheid verliest vind je steeds minder.
Op kleinere en middenklasse auto's zijn ABS, ESP en DSC gewoon bonussen. De gemiddelde bestuurder kan erdoor gered worden.
- Joop
Even het knopje langer vasthouden dan is ie toch echt helemaal uit...Robin schreef:...Mijn kar heeft dat half uitschakelbare systeem, geinig, maar met alles uit kun je 'm ook amper dwars krijgen(nog geen sperdiff) dus is ie erg vergevingsgezind, bijna saai....
De meeste op dit forum hebben leren rijden met een auto zonder die hulpsystemen, dus ik vraag me dan ook af waarom het nodig is. Heb me zonder ook altijd prima kunnen redden (heb diverse momentjes gehad zeg maar...)
Dat het er nou eenmaal op zit is technologische vooruitgang, zolang de boel maar wel uitschakelbaar is en zolang fabrikanten deze beschermengeltjes maar niet gebruiken om tekortkomingen in het onderstel mee op te lossen.
In 99% van de gevallen laat je deze systemen er gewoon op staan, je merkt er vrij weinig van, in een aantal gevallen wil je het gewoon uit hebben:
- wanneer je de ruimte hebt

- sneeuw en modderige omstandigheden wanneer het motorvermogen dusdanig wordt afgeknepen dat de motor bijna afslaat
- wanneer je vlot over vloeiende verkeersdrempels gaat
- korte haakse bochten (waarom geen std. LSD op die auto's

- romo
Ik denk juist dat ook de gevorderde bestuurder er iets aan kan hebben (mits ingeschakeld that is), want die zoekt vaker de grenzen op, daardoor meer risico`s. En ook bij de betere rijder kan het fout gaan.Hielke schreef:Zolang de systemen op sportieve auto's volledig uitschakelbaar zijn vind ik ze dikke prima.
De gemiddelde bestuurder haalt die kunsten niet uit, dus die wordt alleen gered in extreme weersomstandigheden, of met olie op de weg.
- Dutch
Mooi dat 't erop zit en uitschakelbaar is etc., etc., maar die waarschuwingssticker zou ik willen vervangen door iets van een aanvullende rijopleiding of in ieder geval uitleg van hoe om te gaan met die systemen.Michel Pol schreef:Ze zouden een soort warning boodschap verplicht bij alle auto's die verkocht worden met een bovengemiddelde pk gewichtsverhouding. Ik zelf denk dat het Stinger syndroom heel sterk aanwezig is bij veel automobilisten, en dat geld voor alle veiligheidsverhogende faciliteiten in een auto. Van gordel, tot ESP en alles er tussen in. Dit geeft menig bestuurder in het dagelijkse verkeer het gevoel onkwetsbaar te zijn. Dit heeft heel veel met het psychologische aspect van dit soort veiligheidsvoorzieningen te maken, tel daarbij op dat de auto's steeds stiller zijn, steeds betere onderstellen hebben die alle hobels en bobbels weg filteren, en men waant zich bijna thuis in de relaxstoel. Gevaar is dat mensen dus onbewust veels te hard rijden voor de situatie, bijvoorbeeld regen. Tel daar het gemiddelde leasrijdersgedrag bij en een groot deel van de ongelukken zijn verklaard.
Man, veel 'gemiddelde bestuurders' weten alleen maar dát het erop zit, maar niet wat er gebeurt (wat je voelt, wat je hoort) als het een keer ingrijpt. Dan schrikken ze er zo van dat ze het systeem hun werk niet laten doen. In mijn omgeving ben ik al iemand tegengekomen die er zo van schrok dat hij als reactie precies tegen het systeem in ging werken. En de mensen die van schrik het rempedaal loslieten toen ze voor het eerst kennismaakten met ABS, kan ik niet eens meer op één hand tellen.
Geen idee hoe geavanceerd de nieuwste ESP-systemen zijn, maar ik ben eens gaan testen met dat op de Octavia. Dat werkt heel goed als je er zelf niet tussen gaat zitten - dus gewoon netjes het stuur in de goede richting houden. Maar tegelijk voelt dat raar aan. Ik kan me voorstellen dat je anders reageert als je voor de eerste keer met ESP kennismaakt en het is meteen om 't echie.
Op de Fiesta zit 't niet - heb 't als (volledig uitschakelbare) optie weggelaten. Maar die auto heeft 't dus écht niet nodig. *klopt af*