E89 Z4+E34 M5+C400X+Kodiaq

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Knot » 01 okt 2013, 14:33

Ik heb 6 stuks RE050a in 225/45/17 opgereden van 6mm naar kaal en niks gemerkt, wel altijd trappen, dat is misschien het verschil, ik ik reed ze 2,6 bar koud.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Jussi » 01 okt 2013, 14:52

Knot schreef:Ik heb 6 stuks RE050a in 225/45/17 opgereden van 6mm naar kaal en niks gemerkt, wel altijd trappen, dat is misschien het verschil, ik ik reed ze 2,6 bar koud.
Waarom zo'n hoge bandendruk? Om te driften?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Knot » 01 okt 2013, 15:05

Sturen ze koud meteen lekker, dacht voor 2,5 koud en achter 2,6 koud, komt warm 0,2 a 0,3 bij.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Fabian » 11 okt 2013, 21:39

Afgelopen week even bij Paul Vlasblom langsgeweest met mn doos met compressorspulletjes voor de Z3. Even kijken of het compleet was en wat dingen doorspreken. Uitkomst is iniedergeal dat ik voor een intercooler ga, dat maakt het wel fors duurder (arbeid om de buizen pas te maken/lassen etc) maar vooral ook duurzamer. En dat vind ik belangrijk.

Ook grotere injectoren komen erin endan afstellen op de bank. Verwacht komende week de prijsopgave, ik ga maar vast zitten :kikker:

Tevens gaat de 1-serie voortijdig vervangen worden. Moet eigenlijk nog een jaar mee. Maar er is een mogelijkheid geboden om voortijdig te switchen als net voor beide (werknemer en werkgever) kosten zou besparen. Ik was bezig met een BMW I3, maar omdat dat dit jaar niet meer met Rangeextender kon is die snel afgevallen. Volgend jaar zit er bijtelling op, en dan 7% over 50K vind ik teveel voor een auto met beperkingen en elke dag stekkers aanlsuiten in weer en wind.

Automaat was een absolute vereiste voor me en ook 14%. Wil gewoon minder uitgeven aan de leaseauto en mn automaat mis is echt elke rit weer. Het is een Toyota Auris TS Hybride Executive geworden, eigenlijk de enige beschikbare auto met 14%, automaat en ruimte. Anders een Prius........Standaard helemaal compleet, heb er een standkachel bijgenomen (miste die nu echt, zat in mijn vorige Honda Civic ook), trekhaak, wat chroom en dat was het. Hij staat op voorraad (vereiste van werkgever was ook dit jaar nog wisselen), dus verwacht met een paar weekjes te kunnen rijden. :) Vind het een fijne auto, stoelen en zitpositie halen het niet bij BMW en zal mn Idrive wel missen, maar verder niks te klagen!

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Petrolhead Tom » 11 okt 2013, 22:08

Niet de eerste keuze als je aan DF denkt maar heel begrijpelijk. Dat zal genoeg schelen in de maand. En een Auris is ook geen straf. Best een mooie auto.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Fabian » 11 okt 2013, 22:13

Petrolhead Tom schreef:Niet de eerste keuze als je aan DF denkt maar heel begrijpelijk. Dat zal genoeg schelen in de maand. En een Auris is ook geen straf. Best een mooie auto.
Gaat me niet om DF, daar hebben we andere auto's voor. Dit is een zakelijke auto. Ik rij van stoplicht naar stoplicht naar mn werk :wink:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Petrolhead Tom » 11 okt 2013, 22:18

Fabian schreef:
Petrolhead Tom schreef:Niet de eerste keuze als je aan DF denkt maar heel begrijpelijk. Dat zal genoeg schelen in de maand. En een Auris is ook geen straf. Best een mooie auto.
Gaat me niet om DF, daar hebben we andere auto's voor. Dit is een zakelijke auto. Ik rij van stoplicht naar stoplicht naar mn werk :wink:
Herkenbaar. Ik moet af en toe echt even een prettig potje gaan sturen met de S2000 anders vergeet ik gewoon hoe bijzonder hij eigenlijk is. :tooth:

Wouter81
Berichten: 9437
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Wouter81 » 12 okt 2013, 11:18

Begrijpelijk Fabian. 14 Jaar auto's met handbak gehad en zoals je weet hiervoor een GTI maar nu ik mijn V60 Hybrid heb vind ik die automaat echt heerlijk. Na een weekje wil ik al niet anders meer als dagelijkse auto.

Veel plezier ermee, gelukkig heb je nog een leuk wagenpark achter de hand voor de nodige DF. :thumbup:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3804
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Paskal » 12 okt 2013, 13:42

Beetje saaie auto is zo'n Auris wel (zegt hij met een oude-lullen-V70 :wink: ), maar wel begrijpelijk en eens met de vorige poster mbt de automaat. Na de 530 en X5 met automaat rij ik nu in een handgeschakelde V70, maar toch geef ik de voorkeur aan een automaat. V70 bewust met handbak genomen omdat dat een budgethok is en de kans op hogere onkosten is bij automaat met > 3 ton toch iets groter.

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door e30touring1990 » 12 okt 2013, 19:08

@Fabian,

Ik ben erg benieuwd naar alle informatie rondom inbouw van de compressor! :hot: Zowel kostenplaatje als rijervaring natuurlijk!

Hou ons op de hoogte

Gr. Floris

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Knot » 12 okt 2013, 19:45

Apart maar begrijpelijk... vond de 1 serie heel zo verkeerd niet!

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Ar » 12 okt 2013, 22:37

Compressor is leuk om te volgen. Is het verschil met een m in aanschaf niet klein om hem te wisselen?

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door e30touring1990 » 13 okt 2013, 11:27

Ar schreef:Compressor is leuk om te volgen. Is het verschil met een m in aanschaf niet klein om hem te wisselen?
Naar deze kwestie ben ik inderdaad ook erg benieuwd, heb zelf ook al eens gekeken voor een compressor en vond het aardig in de papieren lopen, zeker met een degelijke intercooler

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Fabian » 14 okt 2013, 12:29

Nou, de M's zijn toch wel prijzig. Ik vind een M ook niet mooier, hou juist van het iets meer ingetogene van de gewone QP.

M-blokje erin lepelen zou ook kunnen, maar dan krijg je weer zoveel aanpas gedoe, daar heb ik allemaal geen zin in.

Dit is "mijn" Z3, als deze weg zou gaan komt er ook geen andere meer. Deze is geworden zoals ik wil door de jaren heen en technisch zo goed als 100%. Dus deze en geen andere voor mij :)

Het is ook geen afweging wat kostentechnisch wellicht gunstiger is, dan had ik de Z3 al jaren geleden moeten verkopen ;)

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door e30touring1990 » 14 okt 2013, 13:00

Heb je inderdaad gelijk in, vooral omdat je jouw QP natuurlijk al langer in bezit hebt en aanpassingen hebt gedaan die naar jouw wens zijn.
M-blok erin is inderdaad ook een leuke overweging maar zoals je zelf al aangeeft wel redelijk wat werk tenzij je er misschien een M QP naast hebt staan. Zelfs dan nog twijfel ik of je alles 1 op 1 kan overhevelen.

Succes met de compressor in ieder geval! ben benieuwd

Gebruikersavatar
nlpaseogt
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 mar 2013, 17:21

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door nlpaseogt » 22 okt 2013, 18:23

Begrijpelijk keuze .. wel zonde van de 1 serie. Fijn autotje :) Maar ach van de andere kant ben je nu wel wat goedkoper uit ... en mag je net als mij Toyota gaan rijden :df:
Ben benieuwd hoe het rijd vergeleken met de 116i! maar dat komt ook wel goed. Zag er pas een stel geparkeerd staan maar is toch wel een verschil met de normale hatch Auris ..stuk volwassener geworden.

Good luck ! :tooth: :hosanna:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Fabian » 22 okt 2013, 18:32

Die gaat gewoon prima bevallen rene, no worries!

Is allemaal luxe, en alles went. Ik reed vroeger 7-serie's en ik heb over geen enkele auto daarna te klagen gehad. Mn fijnste auto was de e38, daarna denk ik mn vorige civic hybride........jaja, verklaar me maar voo gek, maar dat was echt een hele fijne auto! :D

Gebruikersavatar
nlpaseogt
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 mar 2013, 17:21

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door nlpaseogt » 22 okt 2013, 22:51

Fabian schreef:Die gaat gewoon prima bevallen rene, no worries!

Is allemaal luxe, en alles went. Ik reed vroeger 7-serie's en ik heb over geen enkele auto daarna te klagen gehad. Mn fijnste auto was de e38, daarna denk ik mn vorige civic hybride........jaja, verklaar me maar voo gek, maar dat was echt een hele fijne auto! :D
Jappen zijn zo slecht nog niet he ;).

Al zou ik zo geen Japanse opvolger voor mijn auto kunnen noemen. Nja misschien n Corolla vanaf model 2003. Of een normale auris (mijn lesauto destijds,D4D-cat). En anders toch bij de oosterburen shoppen :)

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door e30touring1990 » 07 nov 2013, 10:26

Fabian,

Je gaf aan dat je een compressorset hebt verkregen voor de Z3 QP, nu vraag ik me af hoe je deze hebt "geselecteerd" aangezien je een m54b30 inlaatspruitstuk hebt.

Heb je nu een compressor voor m52tub28 gekocht of dus eentje voor een m54b30?

Al een start gemaakt met deze plannen? Ben erg benieuwd :D

Gr.
Laatst gewijzigd door e30touring1990 op 07 nov 2013, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Knot » 07 nov 2013, 12:38

Dat is nog een goeie idd, het inlaatspruitstuk is al eens vervangen.....

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Fabian » 07 nov 2013, 14:24

e30touring1990 schreef:Fabian,

Je gaf aan dat je een compressorset hebt verkregen voor de Z3 QP, nu vraag ik me af hoe je deze hebt "geselecteerd" aangezien je een m54b30 inlaatspruitstuk hebt.

Heb je nu een compressor voor m52tub28 gekocht of dus eentje voor een m54b30?

Al een start gemaakt met deze plannen? Ben erg benieuwd :D

Gr.
Je denkt iets te moeilijk, er zit geen verschil in de aansluitingen.

Er gaat een luchtslang van de compressor, of in mijn geval van de compressor naar de intercooler en van de intercooler weer naar het gasklephuis, en dat gasklephuis zit weer op het inlaatspruitstuk. Het maakt voor de compressoropbouw dus helemaal niet uit welk spuitstuk erop zit.

Zoals het er nu voorstaat denk ik dat ik de opbouw toch grotendeels zelf ga doen. Echt moeilijk is het namelijk niet.

Paul had een goede kloppende offerte opgesteld, maar ik moest echt even op adem komen toen ik achterover van mijn stoel was gevallen toen ik die opende :ongeveer als: Niets te nadele van Paul overigens, want het klopt gewoon en snap dat het zoveel kost bij hem. Maar ik heb heel de winter de tijd....

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Jussi » 07 nov 2013, 14:28

Ik las wel eens om zulke compressor websites dat de inbouw maar een 4 tal uurtjes duurt. Is dat larie of moet er bij de 2.8 wat meer gebeuren?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Knot » 07 nov 2013, 14:31

Uurloon blijft altijd aantikken he, maar als je de tijd hebt lekker zelf doen natuurlijk. Ik laat vaak alles doen a 50+ euro per uur omdat ik dan die tijd weer met het gezinnetje kan doorbrengen.

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door e30touring1990 » 07 nov 2013, 14:40

Fabian schreef:
e30touring1990 schreef:Fabian,

Je gaf aan dat je een compressorset hebt verkregen voor de Z3 QP, nu vraag ik me af hoe je deze hebt "geselecteerd" aangezien je een m54b30 inlaatspruitstuk hebt.

Heb je nu een compressor voor m52tub28 gekocht of dus eentje voor een m54b30?

Al een start gemaakt met deze plannen? Ben erg benieuwd :D

Gr.
Je denkt iets te moeilijk, er zit geen verschil in de aansluitingen.

Er gaat een luchtslang van de compressor, of in mijn geval van de compressor naar de intercooler en van de intercooler weer naar het gasklephuis, en dat gasklephuis zit weer op het inlaatspruitstuk. Het maakt voor de compressoropbouw dus helemaal niet uit welk spuitstuk erop zit.

Zoals het er nu voorstaat denk ik dat ik de opbouw toch grotendeels zelf ga doen. Echt moeilijk is het namelijk niet.

Paul had een goede kloppende offerte opgesteld, maar ik moest echt even op adem komen toen ik achterover van mijn stoel was gevallen toen ik die opende :ongeveer als: Niets te nadele van Paul overigens, want het klopt gewoon en snap dat het zoveel kost bij hem. Maar ik heb heel de winter de tijd....
Daar heb ik vaker last van haha!
Welke intercooler heb jij bij de compressor gesprokkeld?

Gr.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 Coupe 2.8 + E89 Z4 2.3 S-drive+ E87 116i

Bericht door Fabian » 07 nov 2013, 14:54

Uurloon en uren waren reeel hoor :)

Er gaat gewoon veel werk zitten om vooral de intercooler te monteren, de buizen ernaartoe te brengen en te lassen etc. De cooler heb ik ook nog niet, de juiste maat moet nog bepaald worden aan de hand van de ruimte achter de bumper (die uiterst minimaal is). Maar de cooler op zich kost €200 ongeveer.

Heb zojuist al wel de grotere Bosch 320cc injectoren besteld (in Canada via Ebay), dat scheelt alvast €550..... :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, Fedmas, Gus, JdvPolo, Mark, sitechris, Thomas H en 11 gasten