Volvo 850R => Megane RS op komst

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Tomj

Re: Golf 3 GTI 16klepper, raar vacuum probleem

Bericht door Tomj » 13 aug 2013, 10:15

Hij heeft het zowel warm als koud, een nieuwe vergezochte denkpiste zou het contactslot zijn.
Hij is uitgelezen ( zero foutcodes) , temperatuursensoren zijn nagekeken en functioneren nog perfect.
Ondertussen hebben er een paar relais(en) liggen klikken als een bezetene , toen hield het geklik op en nu draaien de koelfans permanent in orkaanmodus, op zich geen ramp. Dat geklik kwam er samen met het stilvallen van de motor, een tijdje gelede startte hij soms gewoon slecht , nu valt hij soms na een eindje rijden ook gewoon stil( hij begint dan te stotteren en dan stikt de motor precies). Op zich is het gewoon erg vervelend maar ik krijg hem wel altijd terug aan de praat :blink:

Rijden en presteren doet ie nog wel goed, het verbruik is alleen vr6-achtig geworden. 9 rondjes ring is echt het absolute maximum , dan kan je nog juist tot in Adenau bollen om hem vol te tanken. ik heb 190 km gereden met een 52 liter benzine. Onderweg op het beschaafde stuk voor Duitsland heb ik de verbruiksmeter maar op 9,5 liter/100 km gekregen. 3 jaar geleden ging die nog vlot naar 6,5...
Dat presteren doet hij trouwens extreem goed, ik heb nog nooit een stock 16klepper geweten die zo hard ging. :df:

daNpy

Bericht door daNpy » 13 aug 2013, 10:37

Tomj schreef:Hij heeft het zowel warm als koud, een nieuwe vergezochte denkpiste zou het contactslot zijn.
Hij is uitgelezen ( zero foutcodes) , temperatuursensoren zijn nagekeken en functioneren nog perfect.
Ondertussen hebben er een paar relais(en) liggen klikken als een bezetene , toen hield het geklik op en nu draaien de koelfans permanent in orkaanmodus, op zich geen ramp. Dat geklik kwam er samen met het stilvallen van de motor, een tijdje gelede startte hij soms gewoon slecht , nu valt hij soms na een eindje rijden ook gewoon stil( hij begint dan te stotteren en dan stikt de motor precies). Op zich is het gewoon erg vervelend maar ik krijg hem wel altijd terug aan de praat :blink:
Slecht contact, of toch een sensor die niet helemaal 100% is maar dit bij het meten niet laat zien.
Hoe zijn je massa punten? Daar heb ik een _heleboel_ gezeik mee gehad in mijn Golf. Met name in de stuurklok.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 aug 2013, 11:13

Contactslot blokje is ook een bekende idd. alleen zou dat voor het verbruik niets uit moeten maken. Waar een 16V ook gevoelig voor is zijn goede bougie kabels btw.

Tomj

Re: Golf 3 GTI 16V, M5 verbruik, maar geen v8 onder de kap

Bericht door Tomj » 31 aug 2013, 20:43

Het wordt hoe langer hoe erger. :(

Een paar observaties:

- Je start hem en hij valt direct uit, als je start met het gaspedaal volledig ingedrukt dan vliegt hij kortstondig naar de 3500 toeren en stikt dan ook ogenblikelijk.

- Probeer je direct terug te starten nadat bovenstaand fenomeen zich heeft voorgedaan dan slaat hij zelf niet aan, als je daarna nogmaals probeert herhaalt hij vlekkeloos de start en stik show. Je kan je klok er dus mee gelijk stellen dat die het de ene keer wel doet en de volgende keer niet, een perfecte (kut) cyclus.

-Herhaal de cyclus een paar keer en je gaat even naar de uitlaat zien dan zie je , en riek je, dat er haast pure bezinedamp uitkomt. Als hij dan uiteindelijk start komt er echt de benzinewolk der waanzin uit.

- Dit probleem doet zich al langer voor , maar het wordt hoe langer hoe erger. Sinds dit probleem begon begon mijn verbruik te stijgen , hoe erger dit probleem wordt , hoe schrikbarender mijn verbruik meestijgt.
mijn 2.0 4 cilindertje drinkt nu gemiddeld 17 liter op 100 km. Als ik 17 liter verbruik wil ik wel minimum het dubbele aantal cilinders horen en voelen op en neer gaan.

- Als je hem dan gestart krijgt en je rijdt er wat mee en je stopt dan blijft het stationair toerental 200 rpm hoger dan wat zou mogen.

Dit wijst volgens mij op een extreem rijke toestand, bij het starten verzuipt de motor gewoon volgens mij.

Op welke manier kan een injectiemotor verzuipen? Iemand tips om iets te checken?

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 31 aug 2013, 21:09

Choke die blijft hangen?

Bij één van mijn oude BMW's had ik een koud start injectie. Als die bleef hangen kreeg je dit ook.

Tomj

Bericht door Tomj » 31 aug 2013, 21:15

EvdP schreef:Choke die blijft hangen?

Bij één van mijn oude BMW's had ik een koud start injectie. Als die bleef hangen kreeg je dit ook.

Nop , reeds getest

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 31 aug 2013, 21:37

Kan je niet uitlezen?

Kan vanalles zijn verkeerde waarden op:

- Luchtmassameter
-Lambdasensoren
- Koelwater sensor
- Krukas /nokkenas positiesensor

Kunnen allemaal met verkeerde waarden er voor zorgen dat er veel te veel wordt ingespoten.

Ik zou uitlezen met live data en checken of de sensoren waardes afgeven die normaal zijn ;-)

Tomj

Bericht door Tomj » 31 aug 2013, 21:41

Martijn_bmw schreef:Kan je niet uitlezen?

Kan vanalles zijn verkeerde waarden op:

- Luchtmassameter
-Lambdasensoren
- Koelwater sensor
- Krukas /nokkenas positiesensor

Kunnen allemaal met verkeerde waarden er voor zorgen dat er veel te veel wordt ingespoten.

Ik zou uitlezen met live data en checken of de sensoren waardes afgeven die normaal zijn ;-)
Is uitgelezen , zero foutcodes.

-LMM heeft ie niet
-Lambda zou een foutmelding geven
- koelwater sensor is nagemeten
- het lijkt me dat noksensor ook wel foutmeldingen zou geven.

Blijkbaar zou ECU en bezine relais wel eens problemen geven , maar ik zie niet 100 % in hoe die dan altijd rijk blijft lopen als hij dan effectief start.

Tomj

Bericht door Tomj » 01 sep 2013, 14:24

Ok , vandaag wil ik hem nog eens starten met voorbedachte rade , weer van dat !

Ik trek relais 30 ( ECU relais) uit en hij start, wel als een oude amerikaan, heel stotterend.
Ik steek relais 30 terug en hij heeft het probleem weer. Het lijkt er dus op dat de schuldige gevonden is.
Ik snap echt wel niet hoe hij kan starten zonder ecu relais. Nu eens horen bij de stealert hoe groot de financiele aderlating zal zijn :swinging:

Elektriciteit = withcraft

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 01 sep 2013, 18:29

Nieuw relais erin en tis opgelost dan lijkt me. Krengen zijn toch niet zo duur?

Tomj

Bericht door Tomj » 01 sep 2013, 18:49

Ja , zo lijkt het wel , maar dan nog blijft het raar dat dat ding functioneert zonder een relais , en dan nog beter zonder dan met...

Ik vrees er wel voor dat VW hier weer een belachelijke prijs op gaat plakken, dat geheel terzijde.
VW heeft zo een gewoonte om de onderdeelprijzen van oude wagens elk jaar met een factor "gigantisch" te vermenigvuldigen. Zelfs voor kleine belachelijke dingen, overlaatst nog 20 euro afgetikt voor 1 meter carterontluchtingsleiding. Gewoon een rubberen slangetje dus.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 01 sep 2013, 19:18

Had laatst ook een Del Sol die niets meer deed, liep 2 seconden en viel ook uit. relais eruit en toen deed ie het wel goed.

Niels

Bericht door Niels » 02 sep 2013, 10:08

Check dan ook ff de pinnen/klemmen in de zekeringkast waarin dit relais steekt. Dat was ooit eens de boosdoener bij een ABS storing van mijn Corrado G60. Helemaal met een verlaagde wagen die "gebruikt wordt" lopen dit soort delen wel risico.

Tomj

Bericht door Tomj » 03 sep 2013, 22:28

Ecu relais bij de stealer gaan halen en gelijk erin gestoken, de Golf startte van de eerste tik , keer op keer, ergens deze week een lange autostraderit maken met de verbruiksmeter op en dan kan ik effectief concluderen dat het probleem opgelost is. Maar het ziet er voorlopig wel goed uit :D

Eind deze week komt nog een setje blauwe Pagid blokjes mijn richting uit. Dan is de reminrichting ook ineens helemaal fris , remankerplaten rondom vernieuwd , schijven van brembo liggen ook al klaar. :df:

Geertmans

Bericht door Geertmans » 04 sep 2013, 09:22

mooi dat het opgelost is.
viel de prijs van het relais mee of tegen?

Tomj

Bericht door Tomj » 04 sep 2013, 11:10

Geertmans schreef:mooi dat het opgelost is.
viel de prijs van het relais mee of tegen?
Na wat ik zo op het net gelezen had viel dat enorm goed mee ! 15 euro, ik heb wel handelaarskorting bij VW, zonder de korting was ik de volle 17 EUR kwijtgespeeld :tooth:

Niels

Bericht door Niels » 04 sep 2013, 20:06

:thumbup:

Tomj

Bericht door Tomj » 04 sep 2013, 21:19

Godverdomme ! :D Loos alarm , vandaag doe ike er een ritje mee van een 3 kwartier.
En dan begon het stationair toerental weer wat te dansen, hij viel stil en hij was weer de oude, de niet start conditie zoals ze ervoor was was weer terug. :ziek:

Direct naar de ECU relais gekeken en vooral gevoeld, die stond echt gloedheet. Volgens mij is er een relais etend monster aan het werk , want die van de koelingsventilator is recentelijk ook gestorven.
Hoe verklaar je dat een relais op zeeeeer korte tijd kapot gaat?
Laatst gewijzigd door Tomj op 05 sep 2013, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

hanske

Bericht door hanske » 04 sep 2013, 23:32

:hmmm: Zomaar een gooi, te hoge laadstroomspanning door onbetrouwbare spanningsregelaar?

Tomj

Bericht door Tomj » 05 sep 2013, 09:33

hanske schreef::hmmm: Zomaar een gooi, te hoge laadstroomspanning door onbetrouwbare spanningsregelaar?

Ik dacht ook aan zoiets, het is evenwel alleen de relais van de ecu die warm staat .

Tomj

Bericht door Tomj » 28 sep 2013, 19:47

Afgelopen woensdag heb ik dan toch maar eens een afspraak gemaakt bij een Bosch diagnose centrum.
Mijn garagist had hem naar eigen zeggen al uitgelezen met zijn eigen Bosch computer en toen kwam er niets verdacht naar voren.

Nu lezen ze hem bij BOSCH uit en ik had direct 2 foutcodes: lambda geeft geen signaal en een transponderfout op de ecu.

Het is eigenlijk zeer logisch: de transponder van de sleutel geeft niet goed door aan de computer en daarom wilt die niet starten, als het dan toch wel lukt dan loopt hij extreem rijk omdat hij gewoon op een rijk noodprogramma loopt.

Dat transponderprobleem heb ik voorlopig opgelost door de andere sleutel te pakken :tooth: , en totnutoe start hij keer op keer.

Ik moet nog eens kijken hoe ik een decat kan doen ( dit heeft te maken met keuringsregeltjes in belgenland) En zo tegelijkertijd een spaghettispruitstuk steken en een nieuwe middendemper.

Mijn koelfans blijven nog altijd volle bak draaien , ik heb het relais vervangen en dat bracht geen verandering. Nu moet ik eens gaan zoeken welke sensor deze aanstuurt. :coffee:

Nieuwe brembo schijven en blauwe Pagid ligt ook klaar, maar deze monteer ik best pas na de winter lijkt me. Tijdens de donkerdere maanden ga ik trachten om de strijd nog eens aan te gaan met het roestmonster. :hammer:

Niels

Bericht door Niels » 29 sep 2013, 10:00

Klinkt plausibel. Lastig als twee storingen door elkaar lopen en dan is uitlezen de enige mogelijkheid :thumbup:

Tomj

Bericht door Tomj » 08 okt 2013, 20:31

Gisteren 21 rondjes NS gereden, de Golf gaf geen krimp, redelijk consistent 9.20 a 9.30 gedraaid. Altijd was er wel verkeer of een oponthoud, best tevreden dus. Het was een topdag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

daNpy

Bericht door daNpy » 08 okt 2013, 22:15

21 rondjes, nice!! :crazy:

Tomj

Bericht door Tomj » 08 okt 2013, 23:15

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HN-lt_7S ... o63DLLOx2Q[/youtube]

bewegend beeldmateriaal
Laatst gewijzigd door Tomj op 08 okt 2013, 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie