Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Fotografie

Bericht door dvh » 06 okt 2013, 09:46

Nou dat ligt er maar net aan.
Ik heb toen ik mijn m4/3 camera kocht behoorlijk wat lenzen gekocht en weer verkocht.

Zo heb ik de 75mm al voor de 3e keer nu :-) Dit keer als blijver. Vorige 2x met winst verkocht. Niet veel.. Maar het kost me in ieder geval niks. Datzelfde geld ook voor de 14/2.5 , en de 25/1.4 die ik ooit eerder gekocht heb.

Je moet ook een beetje rekening houden welke lenzen populair zijn en goed in de markt liggen.
Dit bijv. is een (spot)koopje !
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... -doos.html" onclick="window.open(this.href);return false;?

Die zou ik bijna alleen al willen kopen om voor 100-150 meer weer te verkopen.... Mits je hem voor 450 kan overnemen.. Dat is mij nooit gelukt overigens.

Dit soort lenzen zijn al weg voordat je de advertentie zelf hebt kunnen bekijken:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... z-g-s.html" onclick="window.open(this.href);return false;?

KW

Bericht door KW » 06 okt 2013, 12:03

Ik koop nooit 2e hands dingen, vooral geen electronica en aanverwanten. Auto uitgezonderd. Je weet nooit wat er mee gebeurd is en ik vertrouw het niet zo. Daarbij is een paar jaar garantie ook wel zo fijn. En dan zit je met hoge aanschaf en je kan hem nooit voor meer verkopen dan dat je er zelf voor betaald hebt en maak je dus altijd verlies. Ja dat is een nadeel van nieuw kopen, maar het is een keuze die je maakt en door het niet weg te doen verlies je ook niet. Wie wat bewaard heeft wat zeggen ze ook wel es :P Iets verkocht heb ik wel es overigens (auto, computeronderdelen) maar niet veel.

allen

Bericht door allen » 06 okt 2013, 13:07

Tweedehands Hasselblad hier. Je weet het idd niet. Vastgelopen. Gelukkig geheel mechanisch en waarschijnlijk tussen 200-250 euro weer gefixt. Een tweedehands auto kun je veel erger op leeg lopen.

35 en 50mm Summicron lenzen hier waren niet goedkoop, maar afgezien het feit dat ik ze met veel plezier gebruik hoef ik er nooit een cent op te verliezen.
Lenzen en camera's hoef ik niet meer nieuw te kopen. Of je koopt ze tweedehands voor een prikkie omdat mensen het nieuwe model willen of je koopt zo'n ding met resterende garantie en de kop eraf.
M'n L lenzen destijds wel nieuw gekocht, maar daar heb ik amper op afgeschreven.
De enige L lens die ik nu nog heb is de 100-400 van Luco.

Terugkomend op een compacter systeem, ben ik al meer dan een jaar op zoek naar 'de' camera.
Die moet voor mij voldoen aan intuïtieve bediening waarbij ik in ieder geval iso, aperture en sluitertijd makkelijk moet kunnen instellen.
Graag een simpel menu met zo min mogelijk submenu's erin voor de instellingen.
Hecht veel waarde aan handmatige scherpstelling.
De Olympus Pen van m'n ouders heb ik kort geleend, maar zonder handleiding vond ik het geen apparaat dat je vanaf de eerste seconde vreugde geeft. Model met een 3 erin.
Gezien de restwaarde bij dit soort camera's is er overigens geen haar op m'n hoofd dat nieuw overweegt. Iedere week een nieuwer model en dan staan er weer 1.000 op mp voor een prikkie.

KW

Bericht door KW » 06 okt 2013, 19:16

Dit is een van de foto's die ik met die 35mm f1.8 gemaakt heb van de week. Heb even getwijfeld of ik hem hier zou posten, maar vind hem veel te leuk om het niet te doen :)

35 mm (52,5 eq), 1/1250s, f2.8, ISO-100, Aperture-priority.
Afbeelding

Hij is gemaakt vol tegen de zon in, dus vind het erg meevallen dat ik geen flares en ghosting zie. In de bokeh wel een beetje CA als ik het goed zeg. Alleen beetje bijgewerkt in Lightroom. Er is niks aan gecropt, en hoewel de foto wat krapjes gemaakt is (had niet veel ruimte om verder weg te gaan zitten) vind ik het zo wel wat hebben.

Heb hiervoor nog een aantal met m'n 16-85mm lens gemaakt, met flits (SB-400) op -1 stop en diffusorkapje erop, zitten ook wel leuke bij.

Gezien ik bijna geen ervaring heb met dit soort fotografie (kids, uberhaupt menselijke modellen, tegenlicht, tegenflits, etc) graag op en aan merkingen :)
Laatst gewijzigd door KW op 06 okt 2013, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Bericht door Xave30 » 06 okt 2013, 19:20

Very nice KW!!

dvh

Bericht door dvh » 06 okt 2013, 19:36

Leuke foto.
Alleen z'n hoofd wordt eraf gesneden aan de bovenzijde!

CA is makkelijk weg te werken in lightroom door de kleuren paars en violet weg te schuiven.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 06 okt 2013, 20:09

Zou zo een reclamefoto kunnen worden, vind hem geweldig!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 06 okt 2013, 20:43

Ik vind hem ook heel leuk!

allen

Bericht door allen » 06 okt 2013, 20:46

Wat ruimte boven het hoofd was leuk geweest, maar het stoort me niet.

markk

Bericht door markk » 06 okt 2013, 22:01

Leuke foto KW maar hij mag m.i. wel wat nabewerking hebben. Net zelf ff snel gespeelt in LR5.
- Wat verscherping in het gezicht met het radial filter
- Vierkant uitsneden zodat ie rechts (voor de kijker) wat minder ruimte heeft
- Wat geel en met name groen terugdrukken waardoor de achtergrond "minder aanwezig" is
- Klein beetje vignettering mee geven in de hoeken

Mark.

allen

Bericht door allen » 06 okt 2013, 22:34

Mijn hemel Mark, gaan al je foto's door zo'n rits van bewerkingen? :D

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 06 okt 2013, 22:51

Gisteren lightroom geïnstalleerd en net de tijd gevonden om er eens voorzichtig mee te gaan spelen.
Zoals Markk al voorspelde viel er uit onderstaande foto nog wat te verbeteren:

Afbeelding

Naar

Afbeelding
Rechts onderin is nog altijd deels de schaduw van de berg ernaast aanwezig

Het is jammer dat photobucket de kwaliteit een beetje drukt, anders had het verschil beter zichtbaar geweest.

Heb morgen of overmorgen weer tijd, dan nog eens met andere foto's aan de gang en veel proberen.
Lightroom is voor mij geheel nieuw om te gebruiken, dus nog aardig wennen

Michele

Bericht door Michele » 06 okt 2013, 23:39

Zo, terug van vakantie. Weekje in Normandië gezeten en daar was ik nog nooit geweest. Altijd goed voor de fotoproductie, want als je 4x per jaar in Italië komt, ga je het zo gewoon vinden dat je d'r geen plaatjes meer van maakt. Gelukkig hebben ze in La Normandie mooie dorpies:
Afbeelding

En leuk jonge stiertjes:
Afbeelding

En voormalige WWII locaties:
Afbeelding

en nog veel meer maar dat komt nog wel een keer.
Laatst gewijzigd door Michele op 06 okt 2013, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.

KW

Bericht door KW » 06 okt 2013, 23:40

Thanks allemaal :)
M'n eigen kritiek was al dat de foto wat krapjes gemaakt is, dus dat ben ik wel met jullie eens. Maar waarom ik het zo toch beter vind, op een paar andere foto's is de lucht achter hem te zien boven dat gebouw op de achtergrond, en dat stoort me eigenlijk wel, is te licht. Door de camera iets hoger te houden heb je dat niet, maar het lage standpunt maakt het aanzicht op de kleine juist zo leuk.

Verder ben ik erg benieuwd naar de bewerking van Markk :) als je wil mag je die hier posten.
Vignetting had ik idd nog wel kunnen doen, even niet aan gedacht.

Zal hier voor de grap eens neerzetten wat ik aan deze foto zelf gedaan heb:
- whitebalance temp +2
- whitebalance tint +8
- exposure +0,24
- contrast +10
- highlights -50
- shadows +50
- whites +10
- blacks -67
- clarity -10
- vibrance +10
- sharpening +50
- noise reduction luminance +50
- noise reduction detail +100
- noise reduction color +10
De rest van de bijbehorende waardes van sharpening en noise reduction op default
Een aantal van bovenstaande waardes pas ik middels een custom preset toe.

KW

Bericht door KW » 06 okt 2013, 23:44

Ferdi Gielen schreef:Gisteren lightroom geïnstalleerd en net de tijd gevonden om er eens voorzichtig mee te gaan spelen.
Zoals Markk al voorspelde viel er uit onderstaande foto nog wat te verbeteren:
http://i183.photobucket.com/albums/x58/ ... 1ba1a2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Naar
http://i183.photobucket.com/albums/x58/ ... 8b0a00.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Da's zeker een verbetering ja :)
Het is jammer dat photobucket de kwaliteit een beetje drukt, anders had het verschil beter zichtbaar geweest.
Dat kun je als het goed is ergens instellen. Mijn foto's worden er bij photobucket niet slechter op in ieder geval.

Michele schreef:Zo, terug van vakantie. Weekje in Normandië gezeten en daar was ik nog nooit geweest. Altijd goed voor de fotoproductie, want als je 4x per jaar in Italië komt, ga je het zo gewoon vinden dat je d'r geen plaatjes meer van maakt. Gelukkig hebben ze in La Normandie dus mooie dorpies:
http://ppcdn.500px.org/48314664/4d0640d ... df1e/4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat heb ik met automeetings nou ook, meeste heb je onderhand wel gezien na een paar jaar :P

Maar dit is wel een vette plaat zeg! Vind de omgeving echter net ietsje aan de donkere kant, maar verder lekkere helderheid en scherpte en mooie kleuren.

Xave30

Bericht door Xave30 » 07 okt 2013, 00:18

Knap Ferdi.

@ Michele - :thumbup:

Michele

Bericht door Michele » 07 okt 2013, 00:23

Snapshot met de telefoon van de B&B. Chateu du Bec. Aanrader!
Afbeelding

en nog eentje van Arromaches, maar dan met tikkie aangepaste kleurstelling:
Bijlagen
vakantie-38837-1.jpg
vakantie-38837-1.jpg (73.49 KiB) 1336 keer bekeken

allen

Bericht door allen » 07 okt 2013, 06:50

Laatste en die met de koeien zijn prachtig!

dvh

Bericht door dvh » 07 okt 2013, 07:42

Michele schreef:Zo, terug van vakantie. Weekje in Normandië gezeten en daar was ik nog nooit geweest. Altijd goed voor de fotoproductie, want als je 4x per jaar in Italië komt, ga je het zo gewoon vinden dat je d'r geen plaatjes meer van maakt. Gelukkig hebben ze in La Normandie mooie dorpies:
Afbeelding

En leuk jonge stiertjes:
Afbeelding

En voormalige WWII locaties:
Afbeelding

en nog veel meer maar dat komt nog wel een keer.
Leuk!

markk

Bericht door markk » 07 okt 2013, 08:13

@Michelle: 1e foto Normandie - PRACHTIG.
De rest ook maar foto #1 springt er echt uit.

Origineel KW:
Afbeelding

Mijn bewerking van KW foto:
Afbeelding

Mark.

ErikS

Bericht door ErikS » 07 okt 2013, 08:42

Ik vind die van KW zelf sterker, om eerlijk te zijn.

Had een reclamefoto voor Becel kunnen zijn;

Becel goede start, je kan er niet jong genoeg mee beginnen

frankv

Bericht door frankv » 07 okt 2013, 09:39

@michele, drie prachtige foto's. De stiertjes zijn leuk, waarschijnlijk lieve beestjes, maar ze kijken oh zo bozig met die zwarte vlekken om de ogen :-)

En over lenzen, ik heb vroeger mijn Canon FD lenzen altijd tweedehands gekocht, en heb ze ook altijd weer goed kunnen verkopen, zeker de L lenzen. Voor mijn huidige M43 kan ik de spullen tegenwoordig zakelijk aanschaffen omdat ik het vooral voor fotografie voor publicaties van projecten van mij gebruik (niet artistiek hoogstaand overigens), en dan koop je toch anders.

Mijn 7-14/4 heb ik trouwens wel 2ehands gekocht, bijna 1.000 euro nieuw blijft pittig, maar de lens is het zeker waard.

allen

Bericht door allen » 07 okt 2013, 10:09

Mark, op zowel m'n iPad als een gekalibreerd scherm ziet de huid van de jongen er gekunsteld uit. Ogen vind ik wel mooier uitkomen. Wellicht dat het beter is als KW je een raw file stuurt om mee te spelen.

allen

Bericht door allen » 07 okt 2013, 12:48

Zo, 35mm weg en deze komt er nu voor iets over de helft van de nieuwprijs voor terug.

Afbeelding

2,8/21mm ZE
Scherpstellen zal een stuk minder vaak nodig zijn, iets waar de 5D2 toch al nooit een held in is geweest.
:mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 07 okt 2013, 13:03

Erg leuke foto KW !

En DVH ook briljant die Macro shit op de vorige pagina :thumbup:

Plaats reactie