Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
KW

Re: Fotografie

Bericht door KW » 01 okt 2013, 23:13

Heb net bij mijn D7100 getest door de lens eraf te halen en de spiegel handmatig op te klappen en dan met een felle led-zaklamp in het oculair te schijnen, en er was aan de sensor kant vrijwel niks te ontdekken... laat staan met een beetje daglicht dat niet recht in het oculair schijnt. Je moet naar mijn idee wel gek doen wil dat oculairafsluitkapje nodig zijn.

Het zal idd ongetwijfeld dat niet alle camera's zo goed afdichten, maar wie gebruikt A of S, of P, op een statief? lol...

Michele

Bericht door Michele » 01 okt 2013, 23:19

KW schreef:Heb net bij mijn D7100 getest door de lens eraf te halen en de spiegel handmatig op te klappen en dan met een felle led-zaklamp in het oculair te schijnen, en er was aan de sensor kant vrijwel niks te ontdekken... laat staan met een beetje daglicht dat niet recht in het oculair schijnt.
Je weet dat daglicht in alle gevallen een tikkie feller is dan een zaklampje??
KW schreef: Het zal idd ongetwijfeld dat niet alle camera's zo goed afdichten, maar wie gebruikt A of S, of P, op een statief? lol...
waarom niet?

allen

Bericht door allen » 01 okt 2013, 23:36

KW, daar kun je gerust mee spotten, maar dan heb je geen flauw idee hoe handig zoiets kan zijn.
Na de onderstaand kiekje met de telefoon ben ik 40 meter verder in de auto gaan zitten en heb ik op m'n gemakje twee espresso's gezet. Ondertussen heb ik op basis van het overgebleven daglicht een paar keer op de ab geramd. Gemak dient de mens, alleen had ik in dit geval het oculair moeten afdekken.

Afbeelding

KW

Bericht door KW » 02 okt 2013, 01:12

Als die met je telefoon gemaakt is geeft dat idd precies de hoeveelheid echt daglicht aan dat ik in gedachten had. Flink statief trouwens, wat is het precies? :)
Michele schreef:Je weet dat daglicht in alle gevallen een tikkie feller is dan een zaklampje??
Direct zonlicht in het oculair natuurlijk wel ja, maar zolang je dat niet hebt geloof ik niet dat je er iets van kan merken zonder speciaal afgedekt oculair. Ik vind mijn zaklamptest (mijn "zaklampje" moet je niet in kijken of je kan serieuze oogschade oplopen) genoeg om mijn stelling te onderbouwen/bevestigen.
Goed, laten we het er dan maar op houden dat het er aan ligt hoe goed het spiegeltje het oculair afdekt tijdens maken van de foto ;)
waarom niet?
Het kan, ja, maar lijkt me niet logisch.

allen

Bericht door allen » 02 okt 2013, 08:47

KW, foto vande telefoon is 20 minuten eerder genomen. Aperture is 2 stips overbelicht. :wink:

Statief is een 3 Legged Thing.

dvh

Bericht door dvh » 02 okt 2013, 09:21

Ik snap er allemaal geen reet van jongens.
Ik zet hem gewoon op 'auto' en druk wat raak.

Works for me :)

allen

Bericht door allen » 02 okt 2013, 09:51

Zou ik ook doen met jouw fotosoep kwaliteiten. :tooth:

Peric

Bericht door Peric » 02 okt 2013, 10:14

KW, wat ben je toch ook een eigenwijze drol!
Je komt net kijken op fotogebied en je schuift Michele's tips en adviezen zo onder het tapijt. Wat ik kan opmaken uit zijn verhalen heeft hij een shitload aan ervaring meer dan jij.
En dan nog iets.. Als het écht onzin is wat jij beweert, waarom zit er dan zo'n kapje bij de meeste camera's?

:nah:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 02 okt 2013, 10:15

Zo'n kapje zat niet bij mijn camera's.. :( :'(

Peric

Bericht door Peric » 02 okt 2013, 10:17

Op die van mij wel!! :tong:

Michele

Bericht door Michele » 02 okt 2013, 10:31

allen schreef: Statief is een 3 Legged Thing.
Welke? En hoe bevalt ie? Heb net de hele importeurswebsite herschreven voor 3LT en zit er nu hard over te denken om een carbon versie aan te schaffen. Waarschijnlijk Brian. Mijn Manfrotto wordt wat minder geschikt voor waar ik een statief voor gebruik tegenwoordig. Lees: mijn apparatuur is een stuk zwaarder geworden in de loop der jaren.

frankv

Bericht door frankv » 02 okt 2013, 10:46

@dvh Wij M43 gebruikers hebben hoe dan ook geen lichtlek van oculair naar de lichtmeter. Simpelweg omdat M43 geen spiegel heeft, maar altijd het live beeld van de sensor op het display in de zoeker afbeeldt.

Zo'n oculair klepje is alleen voor old skool camera's met niet perfect afgedichte spiegels van belang. En het is toch ook wel een beetje de "helium pressure release valve" onder de camera features... :ongeveer als: Maar vast soms heel nuttig. Net als die valve op momenten dat ik 300m diep gedoken heb en een tijdje bij moet komen in een druk-cabine.

Xave30

Bericht door Xave30 » 02 okt 2013, 12:09

Afbeelding

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 02 okt 2013, 12:53

@Xave; Photoshop much. :lol:

Xave30

Bericht door Xave30 » 02 okt 2013, 13:04

What are the odds?

markk

Bericht door markk » 02 okt 2013, 16:05

Ik vind 'em gaaf Xave30. Erg gaaf...

Mark.

allen

Bericht door allen » 02 okt 2013, 17:37

Michèle, ik heb de Eddie EVO 2. Statief is mooi afgewerkt, heerlijk licht en compact op te vouwen. Kan een kilo of 12 aan. Kan alleen veel minder hoog dan een Brian.
Misschien niet het allergoedkoopste statief, maar nog altijd betaalbaarder dan een Gitzo en er zit een stevige koker bij om hem te vervoeren. Ben er een keer een aantal dagen mee door Singapore gelopen inclusief Hasselblad. Was toen wel blij met carbon.
heb er weleens aan gedacht om een extra statief met minder secties bij te kopen voor als ik met de auto ben. Zal dan wel weer va hetzelfde merk zijn.

Robin, wel raar. Ik dacht dat Canon standaard dat afdekkapje meeleverde Gewoon een stukje rubber dat aan een draagriem.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 02 okt 2013, 17:41

allen schreef:Michèle, ik heb de Eddie EVO 2. Statief is mooi afgewerkt, heerlijk licht en compact op te vouwen. Kan een kilo of 12 aan. Kan alleen veel minder hoog dan een Brian.
Misschien niet het allergoedkoopste statief, maar nog altijd betaalbaarder dan een Gitzo en er zit een stevige koker bij om hem te vervoeren. Ben er een keer een aantal dagen mee door Singapore gelopen inclusief Hasselblad. Was toen wel blij met carbon.
heb er weleens aan gedacht om een extra statief met minder secties bij te kopen voor als ik met de auto ben. Zal dan wel weer va hetzelfde merk zijn.

Robin, wel raar. Ik dacht dat Canon standaard dat afdekkapje meeleverde Gewoon een stukje rubber dat aan een draagriem.
*Pakt camera er bij* What the.... :duh:

allen

Bericht door allen » 02 okt 2013, 17:51

:mrgreen:

Peric

Bericht door Peric » 02 okt 2013, 18:07

Robin Hartog schreef:Zo'n kapje zat niet bij mijn camera's.. :( :'(
Liegebeest!!

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 02 okt 2013, 18:45

Peric schreef:
Robin Hartog schreef:Zo'n kapje zat niet bij mijn camera's.. :( :'(
Liegebeest!!
Niet helemaal; mijn 5D had geen strap erbij dus ook geen kapje. :mrgreen:

KW

Bericht door KW » 03 okt 2013, 02:06

Peric schreef:KW, wat ben je toch ook een eigenwijze drol!
Je komt net kijken op fotogebied en je schuift Michele's tips en adviezen zo onder het tapijt. Wat ik kan opmaken uit zijn verhalen heeft hij een shitload aan ervaring meer dan jij.
En dan nog iets.. Als het écht onzin is wat jij beweert, waarom zit er dan zo'n kapje bij de meeste camera's?

:nah:
Ja ik ben wat eigenwijs maar ik schuif niemands adviezen onder het tapijt. En ik zeg ook niet dat het 'écht' onzin is, wel overrated.
Hij zal ongetwijfeld meer ervaring hebben maar ik ben zeker niet nieuw op fotografiegebied. Echter, is dat gegeven belangrijk? Ik vind van niet.

Maar om er maar over op te houden, ben pasgeleden voor het eerst in Den Haag centrum geweest waar ik onverwacht een tramstation onder de grond vond: Spui. Nog nooit zo'n mooi en modern tram/metrostation gezien :)
Ik had alleen mijn ultracompact S6400 bij, dus geen hightech foto's, maar deze 3 vond ik niet onaardig gelukt ondanks dat de trams niet 100% scherp zijn (pannen met een niet-instelbare ultracompact is zowiezo een uitdaging op zich).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

allen

Bericht door allen » 03 okt 2013, 09:43

Er zitten toch nog wel wat opties op dacht ik. Gewoon wat stoeien met verschillende presets en je iso handmatig instellen. Mocht dat ding geen zone focussing hebben (handig wanneer de camera zelf wat moeite heeft), overwegen een andere te halen. Tegenwoordig lijken ze bijna weggegeven te worden.

Michele

Bericht door Michele » 03 okt 2013, 09:58

KW schreef: Maar om er maar over op te houden, ben pasgeleden voor het eerst in Den Haag centrum geweest waar ik onverwacht een tramstation onder de grond vond: Spui. Nog nooit zo'n mooi en modern tram/metrostation gezien :)
Kijk, en daar spreekt de echte provinciaal :tong: Die tunnel lig er al een jaar of 10 en we hebben regelmatig het landelijke nieuws gehaald wegens vertragingen, onder water lopen etc. Tegenwoordig istie ook nog wel eens dicht. Niet handig. Maar Spui is niet de mooiste van de twee. Grote Markt is mooier, heeft namelijk meer ruimtelijke werking. Spui is ook nogal donker vind ik.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haagse_tramtunnel" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar, over mooie tram/metrostations gesproken: dan moet je ook eens gaan kijken op Blaak in Rotterdam en op Wilhelminaplein. Daar wordt je helemaal blij van.
Wel opletten: fotograferen officieel niet toegestaan.

markk

Bericht door markk » 03 okt 2013, 17:52

KW ik vind je ook een eigenwijze, soms provocerende, trol. Maar toegeven, daar hou ik wel van en je tram foto's vind ik, stuk-voor-stuk, geweldig. Mooie groothoek/lijnen en beweging. Prachtig.

Mark.

Plaats reactie