Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Fotografie

Bericht door dvh » 29 sep 2013, 20:25

Eerste 3 ogen lekker Mark ! De laatste 3 heb ik wat minder gevoel bij.

@Fedmas , 2e is het best gelukt. Oogt fijn.

Fedmas
Auto: G21 330e

Bericht door Fedmas » 29 sep 2013, 20:30

Thanks, heerlijke auto om mee te 'werken'. Rijdt ook heerlijk, al had ik op de weg terug nog wel wat probleempjes..

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 sep 2013, 20:38

Nummer 2 is fijn!

Iemand hier nog interesse in een nette EOS 5D? ;)

allen

Bericht door allen » 29 sep 2013, 22:00

Mark, foto 2 maar eigenlijk vooral de foto van de tramwoning!

De foto's van de Land Rover ga ik niet beoordelen. Veel te mooie auto, dus objectief gaat het niet worden van deze kant. :kikker:

Zelf op de valreep net even naar Grevelingen geraced. Racen heet 120 km/u met gevaar voor gehoorbeschadigingen.
ND filter op de camera geknald, WTF! Nog een filter erbij die ik had. Nu, het doet de kwaliteit geen goed. Als iemand me dan kan uitleggen hoe ik aan een ND filter kom die m'n camera een sluitertijd van 1 of 2 minuten kan bezorgen? Lang leve film, want met m'n Hassie (vastgelopen :x ) zit ik zo op die 1 tot 2 minuten ivm film.
Of maken jullie foto's met stilstaand water letterlijk in het donker? Maar dan krijg ik m'n kleuren toch niet goed?
Hoe dan ook. Poging 1 van stilstaand water. Wordt vervolgd.

Afbeelding
IMG_8336 by Tookaphotoof, on Flickr

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 sep 2013, 22:18

Je hebt inderdaad verschillende sterktes ND filters, Allen. Dit resultaat zit er al goed uit. Dan icm f/22 ofzo, moet je toch een redelijk resultaat krijgen. Ohja en als het wat donkerder is wil dat ook wel helpen. :)

WJ

Bericht door WJ » 29 sep 2013, 22:34

Fijn zo'n nazomer!

Afbeelding

allen

Bericht door allen » 29 sep 2013, 23:02

Robin, helaas hikte ik daar tegen een beperking aan van de Zeiss. De 1.4 gaat itt de 2 maar tot F16.
Helaas ook maar 1 lens mee. Had er een ND8 en daarna een ND2 bijgeschroefd.

Vanwaar de 5D weer zo snel weg?

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 sep 2013, 23:20

allen schreef:Robin, helaas hikte ik daar tegen een beperking aan van de Zeiss. De 1.4 gaat itt de 2 maar tot F16.
Helaas ook maar 1 lens mee. Had er een ND8 en daarna een ND2 bijgeschroefd.

Vanwaar de 5D weer zo snel weg?
Hmm, f/16 is niet al te hoog voor het gewenste resultaat. Toch eens proberen met een 'standaard' lens? ;)

Merk dat ik FF fantastisch vind, maar 'erger' (groot woord) me toch wel aan de snelheid t.o.v. m'n 7D. Ik gebruik hem dus toch te weinig. Spaar wel door voor de 5D3. ;)

allen

Bericht door allen » 30 sep 2013, 11:44

Het is jammer dat ik met een 5D3 geen focus screen kan wisselen. Want verder lijkt de camera me aardig af.
De normale lens die ik in m'n hoofd heb is een 21mm Zeiss. :lollerdelol:

Michele

Bericht door Michele » 30 sep 2013, 20:32

@Mark: ik ben nooit zo kapot van HDR, maar die hal met en zonder publiek is wel errug mooi!

@Allen: let op, met f/22 of f/16 haal je niet het maximale uit je glas. Je hebt wel een grote scheptediepte en lange sluitertijden maar de beste kwaliteit van een lens ligt rond de 2-3 stops diafragmeren. Daarboven krijg je weer kwaliteitsverlies door o.a. diffractie.

allen

Bericht door allen » 30 sep 2013, 20:43

Ben ik me van bewust Michele, maar wellicht heb jij een handige tip hoe ik het beste aan lange sluitertijden kan komen. Oneindig filters stapelen kan het ook niet zijn?
De oplossing zit eerder in slecht weer / sterkere stroming?
Kort gezegd / gevraagd... Hoe zij jij het oplossen?

markk

Bericht door markk » 30 sep 2013, 20:56

Michele schreef:@Mark: ik ben nooit zo kapot van HDR, maar die hal met en zonder publiek is wel errug mooi!
Dank. Foto's in de hal zijn enkel geen HDR's maar single frames :-)

Onderzeer (#1) is wel een HDR, en wat andere in genoemde link, waaronder deze extreme graffiti foto, wel...

Afbeelding

@Allen: Wat ik altijd doe is lage iso (100), klein diafragma (probeer rond f11 te zetten maar als het moet lager naar bijv. f22), vast ND filter (77mm) op de lens en vervolgens een ND-fader of filterhouder met extra ND (gradient) ervoor. Ook niet vergeten je occulair dicht te zetten zodat je geen "vals" licht vanuit daar krijgt...

Mark.

allen

Bericht door allen » 30 sep 2013, 21:10

Dat laatste heb ik serieus nooit over nagedacht. :shock:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 30 sep 2013, 21:16

Kun je dat laatste punt eens uitleggen Mark? Lijkt me zo onwaarschijnlijk..

markk

Bericht door markk » 30 sep 2013, 21:46

Wat, occulair dichtzetten ?

Heeft volgens mij niets te maken met "vals licht" op de sensor/foto maar meer met "vals licht" op de belichtingsmeter voordat je de foto neemt. Ik heb het ooit ergens gelezen en doe het altijd.

Ik merk in de praktijk ook dat het aanzienlijk scheelt in de gemeten belichting vooraf als ik de foto neem. Zonder gesloten occulair zit je dan bijv. op 4 sec. en met gesloten occulair op 12 sec. Lees zonder gesloten occulair heb ik altijd een onderbelichte foto die ik dan "trial-and-error" moet gaan corrigeren. Met gesloten occulair is de belichting vaak veel exacter.

Google maar eens op "long exposure close viewfinder"

Mark.

allen

Bericht door allen » 30 sep 2013, 22:19

Robin, soms moet je dingen gewoon gelijk even uitproberen als iemand dat roept. Gelijk de camera erbij gepakt en met / zonder hand ervoor scheelt aanzienlijk.
Lopend met je camera zul je er waarschijnlijk weinig last van hebben omdat je oog ervoor zit. Op een statief is dat blijkbaar wel belangrijk. Weer wat geleerd vanavond. ;)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 30 sep 2013, 22:55

allen schreef:Robin, soms moet je dingen gewoon gelijk even uitproberen als iemand dat roept. Gelijk de camera erbij gepakt en met / zonder hand ervoor scheelt aanzienlijk.
Lopend met je camera zul je er waarschijnlijk weinig last van hebben omdat je oog ervoor zit. Op een statief is dat blijkbaar wel belangrijk. Weer wat geleerd vanavond. ;)
Ja, wilde het ook wel uitproberen, maar had geen zin om al het spul te pakken. :mrgreen:

Maar ben wel benieuwd! Ga binnenkort wel proberen. Grappig dat het zo werkt, nooit bij nagedacht.

KW

Bericht door KW » 30 sep 2013, 23:23

Ik weet niet hoe jullie het doen maar ik zit altijd met m'n oog tegen de zoeker aan op het moment dat ik ga scherpstellen en de belichting instel, ook als het ding op statief staat. Zolang als het alleen voor de belichtingsmeter is maakt het niet uit wanneer er 'vals licht' door de zoeker binnenkomt, zolang het maar niet op de foto terecht komt (wat zover ik weet niet kan met opgeklapte spiegel).
Daarbij, op het moment dat je sluitertijden zo lang worden dat je een statief nodig hebt is het toch doorgaans zo donker dat je niet echt meer van vals licht in de zoeker kan spreken? Of je moet net onder een lantaarnpaal staan of zo...

markk

Bericht door markk » 01 okt 2013, 07:41

Als het donker is zal het waarschijnlijk geen punt zijn.
Maar als het licht is en je werkt met zware ND filters speelt het wel degelijk een rol.

Mark.

allen

Bericht door allen » 01 okt 2013, 08:02

KW, wanneer had je gedacht dat de laatste foto genomen was? In het pikke donker?
Knappe jongen als je bij sluitertijden van bijvoorbeeld een seconde of langer een scherpe foto uit de hand schiet.
In mijn geval overigens al 30 seconden en geloof mij maar dat je toen echt geen zaklamp nodig had om rond te lopen.

KW

Bericht door KW » 01 okt 2013, 20:31

markk schreef:Als het donker is zal het waarschijnlijk geen punt zijn.
Maar als het licht is en je werkt met zware ND filters speelt het wel degelijk een rol.

Mark.
Je hebt hier boven zelf uitgelegt waarom het met licht geen probleem is dus ik snap je opmerking niet zo goed eigenlijk.

allen schreef:KW, wanneer had je gedacht dat de laatste foto genomen was? In het pikke donker?
Knappe jongen als je bij sluitertijden van bijvoorbeeld een seconde of langer een scherpe foto uit de hand schiet.
In mijn geval overigens al 30 seconden en geloof mij maar dat je toen echt geen zaklamp nodig had om rond te lopen.
Ik snap je opmerking niet? Gezien de kleuren van de lucht, je verhaal en postingstijdstip is je foto gemaakt niet in het donker, niet vol overdags, maar in de avond met tegenlicht.
Ja ik weet wat ND filters zijn en waar ze voor zijn, juist om langere sluitertijd te kunnen gebruiken zonder het diafragma te klein te zetten en zonder dat de foto overblicht wordt. Een ND filter maakt het gewoon donkerder voor de camera. En natuurlijk doe je dat op statief. Maar snap nog steeds niet wat het probleem dan is met het niet afsluiten van het oculair. Immers:
- Als je oog er voor zit hoeft het ding niet afgesloten te worden.
- Ook op statief zit je oog er voor op het moment dat je de belichting handmatig instelt en dus krijg je een accurate belichtingswaarde.
- Tijdens het maken van de foto sluit de spiegel het oculair al af dus komt er geen vals licht op de foto.

Dus what's the problem?

Michele

Bericht door Michele » 01 okt 2013, 21:10

@Allen: kan je je camera naar beneden zetten qua ISO? Meestal staan moderne dslr's op 200ISO als standaard minimum waarde, maar bij mijn Nikons kan ik kiezen voor Lo-1 = 100 ISO. Dat scheelt al. Vervolgens idd ND filters stapelen of een variabel ND filter tot -5 of -8 stops gebruiken, maar dan wel een zonnekap gebruiken om reflecties echt uit te sluiten.
Heb vanavond zitten spelen met 100 ISO en een Polafilter, maar 4 seconden was nog te kort. Moest ook naar f/22 toe en dan zie je duidelijk scherpteverschil met f8 of f/11, hoewel er in LR nog wel wat te redden valt.

@KW: als ik vanaf statief werk met dit soort sluitertijden heb ik ook mijn oog er niet voor om te voorkomen dat je toch per ongeluk een beweging veroorzaakt. Ik gebruik dan ook de oculairafsluiting en zelfs de spiegelvoorontspanning + selftimer om echt geen trilling op de camera te geven. Als je eenmaal hebt scherpgesteld hoef je niet meer met je kop tegen de camera en voorkom je bewegingen doordat je je statief helemaal "alleen laat". Los daarvan: bij dit soort opnamen is scherpstellen academisch. De scherptediepte is bij f/11 of kleiner met een groothoek zo enorm dat heel precies scherpstellen feitelijk niet hoeft. Gewoon oneindig gebruiken of beter nog: hyperfocaal zetten.

allen

Bericht door allen » 01 okt 2013, 21:38

Michele, ik dacht dat ik de camera op F16 had, maar ik heb de file nog eens gecontroleerd. Blijkt F14 geweest te zijn. Verder wel iso 100 en gemakshalve had ik de lens op oneindig gezet. Eigenlijk ook een fout, want de achtergrond was scherper dan de voorgrond. Beide ND filters (8 en 2) die ik had er op en de zonnekap.

Binnenkort moet ik er nog eens serieus mee gaan stoeien. Pak doorgaans liever de Hasselblad, maar ik moet zeggen dat dit een stuk goedkoper uitpakt met experimenteren. :tooth:

KW

Bericht door KW » 01 okt 2013, 22:19

Michele schreef:@KW: als ik vanaf statief werk met dit soort sluitertijden heb ik ook mijn oog er niet voor om te voorkomen dat je toch per ongeluk een beweging veroorzaakt. Ik gebruik dan ook de oculairafsluiting en zelfs de spiegelvoorontspanning + selftimer om echt geen trilling op de camera te geven. Als je eenmaal hebt scherpgesteld hoef je niet meer met je kop tegen de camera en voorkom je bewegingen doordat je je statief helemaal "alleen laat".
Ja vanzelfsprekend. Dat is het nou net. Je stelt hem in (scherpte en belichting) met je oog er tegenaan. Daarna laat je alles los en maak je via selftimer de foto. En dan maakt het dus niet meer uit dat het oculair niet afgesloten is omdat de spiegel opklapt en daardoor automatisch zelf het oculair afsluit.

Een kapje voor het oculair zetten is dus nergens voor nodig.

Michele

Bericht door Michele » 01 okt 2013, 22:35

Wel degelijk! Het is een idee fixe dat je een volledig lichtdicht oculair hebt als de siegel is opgeklapt. Dat hoeft namelijk niet zo te zijn. Want strooilicht via het oculair kan sluier geven als de spiegelrubbers niet 100% afdichten, wat vaak het geval is. Je spiegel klapt wel op, maar dat betekent niet dat je via het oculair dus geen licht meer kunt lekken. Twee van mijn Nikons hebben een verwisselbaar matglas en daarom is er een "hapje" uit het schuimrubber dat de spiegel opvangt. Spiegel opklappen is dus niet automatisch volkomen lichtdicht. Daarom zit er een afsluitbaar oculair op. Als je alles op M instelt blijft de belichtingsinstelling wel hetzelfde, maar als je op A of S werkt niet!!

Plaats reactie