Lang dagje geweest en ergens rond 1900 uur terug naar huis zijn we nog even aan het "genieten" van het genot dat "EVO rijden" heet. Bij verkeerslicht, in 1e versnelling, 1500rpm, koppeling rustig omhoog en als ie omhoog is vol op het gas. Toerenteller klimt, komt rond 3000 rpm, turbo komt er vol in en als een bezetende klimt ie naar z'n redline. Nog net een kleine "pop" bij het schakelen van de toerenbegrenzer en opnieuw dat spel.
Alleen, helaas, door naar 3, koppeling omhoog, full boost en in plaats van een orgie van pk's een orgie van MISFIRES.
OMG wat nu weer. Direct van het gas af en er lijkt niets aan de hand. Rustig weer wat gas en, niets aan de hand. Vol gas, full boost -> MISFIRES.
Nu weet ik dat EVO's erg gevoelig zijn op z'n bougies en de electrode afstand. Zeker als ze een wat hogere turbo druk draaien. 's avonds verjaardag dus auto geparkeerd, naar verjaardag en gisterenavond laat Internet gechecked op EVO, sparkplugs, misfires, spark plug gap, enzo meer. Ook direct even naar de voorraadschuur gelopen om 1.00 uur 's nachts om het setje bougies op te zoeken dat ik al zo'n jaar of 5 heb liggen en natuurlijk de electrode afstand te meten.
En onwillekeurig speelt er toch iets door je hoofd. Zou het erger zijn? Damn, ik wil het weten, zijn het de bougies of niet? Maar om 1.00 uur 's nachts bougies gaan wisselen is het ook niet.
Dus slecht geslapen, vanochend opgestaan, ontbijtje gepakt er daarna direct nieuw setje bougies erin. Auto heeft net geen 31000km gelopen en heeft de originele bougies nog die het volgens spec 45000 km moeten uithouden (of 3 jaar en auto is 8, maar bougies vervangen op leeftijd geloof ik niet zo in).
Oude bougies zagen er prima uit maar de gap leek marginaal groter dan de nieuwe. 0,7mm voelermaat ging ertussen terwijl bij de nieuwe dit niet lukte en de dikste die er tussen ging 0,6 mm was.
Bougies erin, warmgereden en dan ja toch erg spannend dat eerste moment van vol gas, full-boost in 2e versnelling naar z'n redline. Zou ie weer gewoon z'n truukje doen of was het toch iets ernstig ipv de bougies.
Markk is happy, EVO doet z'n ding weer

Van de week maar weer nieuw setje bougies halen voor over 8 jaar ...
Mark.