Slapeloze nachten...

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
markk

Slapeloze nachten...

Bericht door markk » 21 sep 2013, 11:02

Gisteren in pak naar werk. Dus auto gepakt. Mitsubishi EVO was de gelukkige. Altijd leuk om met een glimlach op je werk aan te komen.

Lang dagje geweest en ergens rond 1900 uur terug naar huis zijn we nog even aan het "genieten" van het genot dat "EVO rijden" heet. Bij verkeerslicht, in 1e versnelling, 1500rpm, koppeling rustig omhoog en als ie omhoog is vol op het gas. Toerenteller klimt, komt rond 3000 rpm, turbo komt er vol in en als een bezetende klimt ie naar z'n redline. Nog net een kleine "pop" bij het schakelen van de toerenbegrenzer en opnieuw dat spel.

Alleen, helaas, door naar 3, koppeling omhoog, full boost en in plaats van een orgie van pk's een orgie van MISFIRES.

OMG wat nu weer. Direct van het gas af en er lijkt niets aan de hand. Rustig weer wat gas en, niets aan de hand. Vol gas, full boost -> MISFIRES.

Nu weet ik dat EVO's erg gevoelig zijn op z'n bougies en de electrode afstand. Zeker als ze een wat hogere turbo druk draaien. 's avonds verjaardag dus auto geparkeerd, naar verjaardag en gisterenavond laat Internet gechecked op EVO, sparkplugs, misfires, spark plug gap, enzo meer. Ook direct even naar de voorraadschuur gelopen om 1.00 uur 's nachts om het setje bougies op te zoeken dat ik al zo'n jaar of 5 heb liggen en natuurlijk de electrode afstand te meten.

En onwillekeurig speelt er toch iets door je hoofd. Zou het erger zijn? Damn, ik wil het weten, zijn het de bougies of niet? Maar om 1.00 uur 's nachts bougies gaan wisselen is het ook niet.

Dus slecht geslapen, vanochend opgestaan, ontbijtje gepakt er daarna direct nieuw setje bougies erin. Auto heeft net geen 31000km gelopen en heeft de originele bougies nog die het volgens spec 45000 km moeten uithouden (of 3 jaar en auto is 8, maar bougies vervangen op leeftijd geloof ik niet zo in).

Oude bougies zagen er prima uit maar de gap leek marginaal groter dan de nieuwe. 0,7mm voelermaat ging ertussen terwijl bij de nieuwe dit niet lukte en de dikste die er tussen ging 0,6 mm was.

Bougies erin, warmgereden en dan ja toch erg spannend dat eerste moment van vol gas, full-boost in 2e versnelling naar z'n redline. Zou ie weer gewoon z'n truukje doen of was het toch iets ernstig ipv de bougies.

Markk is happy, EVO doet z'n ding weer :-)

Van de week maar weer nieuw setje bougies halen voor over 8 jaar ...

Mark.

Niels
Auto: Prius+

Re: Slapeloze nachten...

Bericht door Niels » 21 sep 2013, 12:26

Altijd prettig als het na een beetje puzzelen mee blijkt te vallen :)

martll

Bericht door martll » 21 sep 2013, 18:18

Ik ken het gevoel. Denken aan oplossingen, zoeken op internet etc. en aan niks anders kunnen denken voordat de auto weer goed loopt.

:lol:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 21 sep 2013, 23:06

Altijd een fijn gevoel wanneer je in het gebied komt dat de turbo op max boost komt en dat vast blijft houden tot het rode gebied :D

muurman

Bericht door muurman » 24 sep 2013, 20:28

Tja, op 0,6mm is een 10de milimeter wel veel. ( ong 17% verschil )

Knot

Bericht door Knot » 24 sep 2013, 23:36

Komt dat zooo krap bij die auto joh... ik heb er eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken, zo uit de doos erin en trappen maar.

Maar dat slecht slapen als je niet zeker weer wat het probleem is ken ik al geen ander, drama is dat!

markk

Bericht door markk » 25 sep 2013, 07:44

Het verhaal is dat bij een hoge turbo druk de vonk wordt "uitgeblazen" als de electrode afstand te groot is.

Maar als de afstand te klein is is de vonk niet krachtig genoeg. Kortom je wilt de grootst mogelijke electrode afstand hebben waarbij de moter nog net goed loopt.

Waarschijnlijk functioneert het oude setje nog prima als je de electrode afstand reduceert tot circa 0,6mm. Maar de nieuwe zitten er in en ik vind het wel best zo. 100 euro in de 8 jaar is het geld ook niet ;-)

Mark.

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 25 sep 2013, 09:01

Mooi dat je daarna wel zo opgelucht kan zijn als het zoiets kleins is! Daarna stap je weer met een big smile in je auto!
veel :df:

HJ2

Bericht door HJ2 » 25 sep 2013, 09:34

Ik ken hetzelfde van mijn Lotus.

Bougies zo uit de doos erin, en alles boven de o.4 bar boost is uien. Misfires all over en er is zowat niet meer mee te rijden. Zonder boost is er echter niets aan de hand.

Je kunt je er de tandjes naar zoeken als je dat niet weet en door niemand wordt getipt :df:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 sep 2013, 12:14

Naar mate de druk in de cilinder toeneemt wordt de overdracht weerstand voor een bougie vonk hoger. Zowel voor een turbo motor als een motor die hoge toeren draait komt dit dus tamelijk kritisch.

Plaats reactie