BMW M54: Cil. 5 doet niet mee bij koude start...
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Sja.... K met P dus,... No change! (Huilie huilie)
Verder op jacht naar de oorzaak dus...
Help?!
Verder op jacht naar de oorzaak dus...
Help?!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
denk dat het toch ergens in de dme zit...
kan best een keer een klap hebben gehad oid?
heb je die al uitgewisseld?
alhoewel tegenwoordig met al die elektronica zal dat niet zomaar gaan wellicht...
misschien moet je die kar een chipkuur geven, baat het niet het geeft wel iets extra's (mooi excuus)
kan best een keer een klap hebben gehad oid?
heb je die al uitgewisseld?
alhoewel tegenwoordig met al die elektronica zal dat niet zomaar gaan wellicht...
misschien moet je die kar een chipkuur geven, baat het niet het geeft wel iets extra's (mooi excuus)

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Niet om het een of ander, maar je hebt het de hele tijd over een compressietest. Heb je die nou al gedaan? Beter zou zijn een leakdown test trouwens...
Misschien een scheurtje ergens waardoor koelwater je cilinder in druppelt bij stilstand, waardoor cil 5 niet goed meedraait ibij koude start...Ik wil je niet bang maken trouwens, maar op dit punt is een leakdown test geen overbodige luxe.
Misschien een scheurtje ergens waardoor koelwater je cilinder in druppelt bij stilstand, waardoor cil 5 niet goed meedraait ibij koude start...Ik wil je niet bang maken trouwens, maar op dit punt is een leakdown test geen overbodige luxe.

- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Goeie tips!
Compressietest ga ik van 't weekeinde weer eens proberen. 't is lastig plannen met een kleine, alhoewel hij inmiddels al wel door de woonkamer loopt, luidkeels 'auto, auto' roepend onderwijl motorgeluiden producerend
Ik zoek een DME om eens te proberen, maar vind het lastig om er 1 te vinden. Het zou iig mooi zijn als daar het probleem zit, en zo niet, dan kan ik dat iig uitsluiten.
Het valt me zowiezo op dat deze 3l motor in detail minder mooi rond loopt dan de 2,5l die ik eerder had in de E39. Er is dus echt wel wat aan de hand, alhoewel het echt minimaal is...
Koelwater zou ik toch moeten kunnen zien liggen op de zuiger met een scope?
Waar zou ik een alternatieve DME kunnen 'lenen'? En moet die dan worden ingeleerd?
Compressietest ga ik van 't weekeinde weer eens proberen. 't is lastig plannen met een kleine, alhoewel hij inmiddels al wel door de woonkamer loopt, luidkeels 'auto, auto' roepend onderwijl motorgeluiden producerend

Ik zoek een DME om eens te proberen, maar vind het lastig om er 1 te vinden. Het zou iig mooi zijn als daar het probleem zit, en zo niet, dan kan ik dat iig uitsluiten.
Het valt me zowiezo op dat deze 3l motor in detail minder mooi rond loopt dan de 2,5l die ik eerder had in de E39. Er is dus echt wel wat aan de hand, alhoewel het echt minimaal is...
Koelwater zou ik toch moeten kunnen zien liggen op de zuiger met een scope?
Waar zou ik een alternatieve DME kunnen 'lenen'? En moet die dan worden ingeleerd?
-
OnlineFabian
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Om je gerust te stellen, de 2.5 loopt inderdaad sowieso mooier "rond" als een 3.0. Dat was mij ook al opgevallen tussen mijn e39523i en de e39530i van mijn moeder. De 2.5 is veel smoother dan de 3.0. De 2.5 heeft absoluut mijn voorkeur op laufkultur, de 3.0 op vermogen natuurlijk 

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Je zou ook nog kunnen proberen om het koelwater expansievat onder druk te zetten en te kijken of deze afneemt. Ze kunnen dat bij de garage, maar wellicht kun je ook zelf iets in elkaar knutselen waarmee dat kan.
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Helaas weinig voortgang wegens onverwachts maar leuk bezoek dit weekeinde.
Wel een lotgenoot gevonden?
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... d-(finally" onclick="window.open(this.href);return false;!)
Hmmmzzz...
Wel een lotgenoot gevonden?
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... d-(finally" onclick="window.open(this.href);return false;!)
Hmmmzzz...
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
De wolken die naderen worden idd steeds donkerder. Hierboven is dus echt mechanisch en wat Joost zegt is idd ook een vaker voorkomende reden van een slechte koude start waarbij niet alle cilinders goed mee doen. Ik denk dat je de rest v.d. mogelijkheden ook wel hebt bekeken..........lastige.
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Zijn de klepstoters al vervangen ? Zo nee, DOEN !
Reinigen helpt niet omdat het probleem niet zit in vervuiling maar in het feit dat ze met name koud onvoldoende druk opbouwen.
Compressie lektest kun je uiteraard altijd doen, maar ik verwacht daar geen problemen.
(een defect DME komt eigenlijk ook nooit voor btw)
Reinigen helpt niet omdat het probleem niet zit in vervuiling maar in het feit dat ze met name koud onvoldoende druk opbouwen.
Compressie lektest kun je uiteraard altijd doen, maar ik verwacht daar geen problemen.
(een defect DME komt eigenlijk ook nooit voor btw)
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Kijkt even in garage.......
Ik heb nog 24 gebruikte M54 klepstoters liggen die je mag overnemen, bij interesse stuur een PB.
Ik heb nog 24 gebruikte M54 klepstoters liggen die je mag overnemen, bij interesse stuur een PB.
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Ik heb nog even met een oude rot uit het vak gesproken op de open dag van Bavarian Cars in Nootdorp afgelopen zaterdag.
Hij wist me te vertellen dat hij niet gelooft in een kapotte DME, zeker net omdat mijn generatie een Siemens heeft. Daar heeft hij nog noooit een probleem mee gehad.
Klepstoters was ook het eerste waar hij aan dacht. Daar had hij er al veel van gezien. Wat hij ook heeft gezien, maar veel minder dan versleten klepsters: klepveer lam. Beiden te doen zonder de kop eraf the halen (Jeuj!!!!)
Bedankt voor het aanbod, maar voor 125 Dollar heb ik 24 nieuwe stoters. Daar voel ik me dan net wat lekkerder bij dan gebruikte, alhoewel ik me graag van het tegendeel laat bewijzen.
Het zal wel geen OEM kwaliteit zijn, maar ik ga dan ook geen ton meer erbij zetten op deze wagen.
ik ga nu maar op zoek naar iemand die voor een leuke prijs de stoters wil vervangen, aangezien ik zelf niet meer in de garage erbij pas als de Funfer erin staat. Zelf doen is helaas uitgeloten, alhoewel ik ter plekke graag mee zou sleutelen om wat knaken te besparen. Ik maak gelijk van de gelegenheid gebruik op preventief VANOS, Carterventilatie en Swirl valve aan te pakken. Dan is het mooi geweest!
Helaas heb ik nog steeds geen tijd gehad voor compressietesten e.d, maar met alle info samen geloof ik er niet veel van dat het wat anders zou kunnen zijn dan de klepstoters.
kent iemand in regio den Haag een goed adres van iemand met veel BMW ervaring waar ik zelf ook de handen uit de mouwen kan steken?
Hij wist me te vertellen dat hij niet gelooft in een kapotte DME, zeker net omdat mijn generatie een Siemens heeft. Daar heeft hij nog noooit een probleem mee gehad.
Klepstoters was ook het eerste waar hij aan dacht. Daar had hij er al veel van gezien. Wat hij ook heeft gezien, maar veel minder dan versleten klepsters: klepveer lam. Beiden te doen zonder de kop eraf the halen (Jeuj!!!!)
Bedankt voor het aanbod, maar voor 125 Dollar heb ik 24 nieuwe stoters. Daar voel ik me dan net wat lekkerder bij dan gebruikte, alhoewel ik me graag van het tegendeel laat bewijzen.
Het zal wel geen OEM kwaliteit zijn, maar ik ga dan ook geen ton meer erbij zetten op deze wagen.
ik ga nu maar op zoek naar iemand die voor een leuke prijs de stoters wil vervangen, aangezien ik zelf niet meer in de garage erbij pas als de Funfer erin staat. Zelf doen is helaas uitgeloten, alhoewel ik ter plekke graag mee zou sleutelen om wat knaken te besparen. Ik maak gelijk van de gelegenheid gebruik op preventief VANOS, Carterventilatie en Swirl valve aan te pakken. Dan is het mooi geweest!
Helaas heb ik nog steeds geen tijd gehad voor compressietesten e.d, maar met alle info samen geloof ik er niet veel van dat het wat anders zou kunnen zijn dan de klepstoters.
kent iemand in regio den Haag een goed adres van iemand met veel BMW ervaring waar ik zelf ook de handen uit de mouwen kan steken?
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Niet direct regio Den Haag, maar wel een hele kundige en geschikte kerel:
http://www.bmw-service-blom.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmw-service-blom.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Ben benieuwd hoe die klepveer vervangen wordt met de kop er nog opHJ2 schreef:
Klepstoters was ook het eerste waar hij aan dacht. Daar had hij er al veel van gezien. Wat hij ook heeft gezien, maar veel minder dan versleten klepsters: klepveer lam. Beiden te doen zonder de kop eraf the halen (Jeuj!!!!)

- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Ik ook, maar don't shoot he messenger 

- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Door persluchtdruk in de cilinder te zetten en dan met speciaal gereedschap, gemonteerd op de cilinderkop, de klepveer in te drukken en de spietjes te verwijderen.Niels schreef:Ben benieuwd hoe die klepveer vervangen wordt met de kop er nog opHJ2 schreef:
Klepstoters was ook het eerste waar hij aan dacht. Daar had hij er al veel van gezien. Wat hij ook heeft gezien, maar veel minder dan versleten klepsters: klepveer lam. Beiden te doen zonder de kop eraf the halen (Jeuj!!!!)
Wordt niet veel gedaan, maar in dit geval scheelt het wel je kop demonteren.
Er zit een goede BMW specialist in zoetermeer, hij werkt volgens mij voor een uurloon van rond de 50€
Hij werkt vrijwel alleen met originele delen, maar leg maar uit wat je van plan bent.
Hier de website: http://www.mbcarservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Vertel hem even dat je via Dennis komt, helpt wellicht.
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Top Tip, thanks!
En een schappelijk uurtarief.
En een schappelijk uurtarief.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
De garage in Zoetermeer kende ik ook nog niet, schrijf 'em bij in de lijst van aanbevolen specialisten in de buurt.
Laat je nog weten hoe je bent gevaren HJ2?
Laat je nog weten hoe je bent gevaren HJ2?
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Uiteraard!
Even andere prioriteiten op het moment.
Ik ga bij een 3-tal bedrijven een prijs opvragen voor vervangen stoters & veren OF hele koprevisie.
To be continued...
Even andere prioriteiten op het moment.
Ik ga bij een 3-tal bedrijven een prijs opvragen voor vervangen stoters & veren OF hele koprevisie.
To be continued...
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Nou... korte update maar weer (met weinig inhoud)
Inmiddels heb ik de stoters liggen, nieuw, van ATE.
Ook iemand gevonden die ze gaat monteren, waarbij ik zelf kan meesleutelen om de kosten te drukken. Wie weet steek ik er nog wat van op.
Eerst nog even de Jip en Janneke variant van de timing tools aanschaffen. Weet iemand een goedkope leverancier?
Ook gaan we gelijk een complete voorwielophanging vervangen (Meyle HD) en rondom performance schijven en blokken (straatperfomance dan
)
Dan weer uitlijnen en ben ik er even klaar mee.
Oh ja, nog even de wielen mat zwart dippen, want dat wil mijn vrouw graag!
Wat een droomvrouw toch
Inmiddels heb ik de stoters liggen, nieuw, van ATE.
Ook iemand gevonden die ze gaat monteren, waarbij ik zelf kan meesleutelen om de kosten te drukken. Wie weet steek ik er nog wat van op.
Eerst nog even de Jip en Janneke variant van de timing tools aanschaffen. Weet iemand een goedkope leverancier?
Ook gaan we gelijk een complete voorwielophanging vervangen (Meyle HD) en rondom performance schijven en blokken (straatperfomance dan

Dan weer uitlijnen en ben ik er even klaar mee.
Oh ja, nog even de wielen mat zwart dippen, want dat wil mijn vrouw graag!

Wat een droomvrouw toch

- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Nieuwe naam: BMW M54 Cil. 5 doet niet mee bij koude star
Waarde collega's,
Ik neem aan dat ik hiermee:
http://www.hodekkers.nl/index.php?actio ... 53&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle timing gerelateerde tools in huis heb om de nokkenassen te kunnen verwijderen?
Ik neem aan dat ik hiermee:
http://www.hodekkers.nl/index.php?actio ... 53&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle timing gerelateerde tools in huis heb om de nokkenassen te kunnen verwijderen?
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: BMW M54: Cil. 5 doet niet mee bij koude start...
http://tis.bmwcats.com/doc1043537/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staat bovenaan precies welke tools je allemaal nodig bent + volledige beschrijving.
is een Russische site, maar bij vertaald chrome hem prima. site is wel veilig.
Daar staat bovenaan precies welke tools je allemaal nodig bent + volledige beschrijving.
is een Russische site, maar bij vertaald chrome hem prima. site is wel veilig.
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: BMW M54: Cil. 5 doet niet mee bij koude start...
Dat is leuk....
Compressietest gaf aan dat alles binnen 5% van elkaar zit. Niet slecht
Net alles van de Vanos losgehaald en ik ga de eerste nokkenas loshalen.
Ik zie nu dus dat ik alle tools heb behalve die op het laatste plaatje!
Wordt dit een showstopper, of is er een workaround?
Ook haal ik net de DISA valve los, om tot de ontdekking te komen de de pin los zit (viel er zowat al uit!)
Net zo erg: de actuator van de klep zit ook helemaal los, de klep doet dus helemaal NIETS.
kan ik de klep straffeloos weer monteren zonder flap (dus altijd open) totdat ik een reparatie setje heb?
Compressietest gaf aan dat alles binnen 5% van elkaar zit. Niet slecht
Net alles van de Vanos losgehaald en ik ga de eerste nokkenas loshalen.
Ik zie nu dus dat ik alle tools heb behalve die op het laatste plaatje!
Wordt dit een showstopper, of is er een workaround?

Ook haal ik net de DISA valve los, om tot de ontdekking te komen de de pin los zit (viel er zowat al uit!)
Net zo erg: de actuator van de klep zit ook helemaal los, de klep doet dus helemaal NIETS.
kan ik de klep straffeloos weer monteren zonder flap (dus altijd open) totdat ik een reparatie setje heb?
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: BMW M54: Cil. 5 doet niet mee bij koude start...
Zo. Klepstoters zitten weer op de plaats, nokkenassen ook, en de hele vanos ketting meuk zit ook weer op zijn plek. Nu de timing checken of deze ook na 2 omw. nog op zijn plaats zit
Ik vind het maar een lastige operatie, maar als het nog een keer moet gaat het natuurlijk een stuk sneller.
Ik ga pas juichen als de dikke dame zingt

Ik vind het maar een lastige operatie, maar als het nog een keer moet gaat het natuurlijk een stuk sneller.
Ik ga pas juichen als de dikke dame zingt

- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW M54: Cil. 5 doet niet mee bij koude start...
Ben benieuwd naar het resultaat. Maar nog steeds geen duidelijke oorzaak gevonden dus?
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: BMW M54: Cil. 5 doet niet mee bij koude start...
Wel... van de regen in de drup! (meer een locale stortbui overigens)
Zojuist hadden we alles weer in elkaar en het koelsysteem afgevuld en ontlucht.
Geen onderdelen over, alles leek goed te zitten en met de hand ronddraaien van de motor ging soepel en probleemloos. Op de valreep voor het starten toch maar de brandstoffilter vervangen.
Dan het moment supreme: Starten! en starten... en starten ... en starten... en starten... Alle brandstof leidingen en filter moeten nog worden gevuld, dus het duurt even. Maar de accu gaf eerder de geest dan dat de motor startte... Ik hoorde de startmotor langzamer gaan draaien en ben gestopt met starten.
Maar dan:
De compressor van de niveauregeling slaat aan om niet meer te stoppen!
Ik nu snel een dopsleutel 10 + ratel gezocht, accucompartiment open om de accuklem los te maken... vlug vlug vlug! . Ik had alles los, en op het moment dat ik de kabel lostrok.... PANG! rechterbalg naar de klote .... KAK! een milliseconde te laat dus.
Nu zoek ik dus een balg (mag gebruikt zijn), maar belangrijker nog: Hoe reset ik de aansturing van de hoogteregeling zodat de andere kant (staat nu helemaal omhoog) niet ook nog gaat ploffen?
Zojuist hadden we alles weer in elkaar en het koelsysteem afgevuld en ontlucht.
Geen onderdelen over, alles leek goed te zitten en met de hand ronddraaien van de motor ging soepel en probleemloos. Op de valreep voor het starten toch maar de brandstoffilter vervangen.
Dan het moment supreme: Starten! en starten... en starten ... en starten... en starten... Alle brandstof leidingen en filter moeten nog worden gevuld, dus het duurt even. Maar de accu gaf eerder de geest dan dat de motor startte... Ik hoorde de startmotor langzamer gaan draaien en ben gestopt met starten.
Maar dan:
De compressor van de niveauregeling slaat aan om niet meer te stoppen!
Ik nu snel een dopsleutel 10 + ratel gezocht, accucompartiment open om de accuklem los te maken... vlug vlug vlug! . Ik had alles los, en op het moment dat ik de kabel lostrok.... PANG! rechterbalg naar de klote .... KAK! een milliseconde te laat dus.

Nu zoek ik dus een balg (mag gebruikt zijn), maar belangrijker nog: Hoe reset ik de aansturing van de hoogteregeling zodat de andere kant (staat nu helemaal omhoog) niet ook nog gaat ploffen?

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Joost H., Majestic-12 [Bot] en 7 gasten