Road trip Toscane en omgeving.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Marc R

Road trip Toscane en omgeving.

Bericht door Marc R » 22 sep 2013, 16:37

We gaan binnenkort een roadtrip Toscane en omgeving doen (eerste deel is geboekt) , natuurlijk doen we Modena even aan alsmede een short stay aan het gardameer.

Natuurlijk mogen Florence,Pisa,Livorno,Siena etc niet ontbreken maar heeft iemand soms nog tips die niet overal vermeld staan om te bekijken daar?

Ohja...we gaan met de Volvo V60 hybride... :lol:

Petrolhead Tom

Re: Road trip Toscane en omgeving.

Bericht door Petrolhead Tom » 22 sep 2013, 16:47

Navi op vermijd snelwegen. Veel plezier! :tooth:

Peric

Bericht door Peric » 22 sep 2013, 19:46

Pisa kun je overslaan. Dat is de scheve toren en een katedraal ernaast. Wij vonden het zonde van de kilometers en tijd. Stelde te weinig voor eigenlijk.

Emiel

Bericht door Emiel » 22 sep 2013, 20:18

Reserveer op tijd bij de Pagani fabriek, krijg je 45min. rondleiding.

3 a 4 weken van te voren is geen uitzondering overigens.

Marc R

Bericht door Marc R » 23 sep 2013, 08:52

Peric schreef:Pisa kun je overslaan. Dat is de scheve toren en een katedraal ernaast. Wij vonden het zonde van de kilometers en tijd. Stelde te weinig voor eigenlijk.
Dat had ik gehoord ja,hebben ook maar een dagje daarvoor uitgetrokken...toch effe kijken "while were there"..

Luco

Bericht door Luco » 23 sep 2013, 08:58

Eigenlijk moet je San Marino ook wel gezien hebben :tooth:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 sep 2013, 10:03

Mooiste stukje Europa wat ons betreft. Pas in Florence op voor niet goed aangegeven bus/vrachtauto rijstroken in 't centrum. < 1 jaar kun je daar fikse boetes van in de brievenbus krijgen(300,-)

Valt niks tegen te doen...

Verder veel foto's maken:)

2000USA

Bericht door 2000USA » 23 sep 2013, 11:39

Lucca! Echt het vakantiegevoel. Viareggio vond ik tegenvallen, teveel badplaats.
Verder vond ik San Gimignano een leuk stadje om naar toe te rijden en om een dagje rond te lopen.

Wellicht ken je de producten van Fattoria La Vialla, in Castiglion Fibocchi (op de weg naar Sienna). Echt authentiek (maar met een beste marketingmachine), en je kan er lekker zitten/eten/drinken. Wij zijn hierheen gereden vanuit ons huisje in Montespertoli, nabij Florence. Vermijd snelwegen, dan rijd je 2 uur over heuveltoppen (rit wat normaal een half uur snelweg is...).

KW

Bericht door KW » 23 sep 2013, 11:45

Toscane, een van de mooiste Italiaanse landschappen die ik gezien heb :)
Ik was daar echter alleen als kind en we zijn alleen in de paar plaatsen geweest die hier al genoemd zijn dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Maar de opmerking om de navigatie op 'snelweg vermijden' te zetten vond ik wel een interessante :)

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 sep 2013, 12:23

Als je naar Firenze wil zou ik m'n auto in Figline Val D'Arno neer zetten. Scheelt een hoop ellende en potentiele scheiding. :blink:

Marc R

Bericht door Marc R » 23 sep 2013, 17:09

2000USA schreef:.Wellicht ken je de producten van Fattoria La Vialla.
Jazekers,we krijgen met regelmaat "post" van hun...en dan niet alleen dat boekje. :lol:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 23 sep 2013, 17:17

Vrijdag vertrek ik voor een weekje richting Cinque Terre. Standplaats La Spezia.

Ben zeer benieuwd. Tips & tricks?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 23 sep 2013, 19:14

indobesar schreef:Vrijdag vertrek ik voor een weekje richting Cinque Terre. Standplaats La Spezia.

Ben zeer benieuwd. Tips & tricks?
L'orto etrusco in bibbona. Onvergetelijke pizza's en een hele leuke ervaring!

Michele

Bericht door Michele » 23 sep 2013, 19:19

Marc R schreef:We gaan binnenkort een roadtrip Toscane en omgeving doen (eerste deel is geboekt) , natuurlijk doen we Modena even aan alsmede een short stay aan het gardameer.

Natuurlijk mogen Florence,Pisa,Livorno,Siena etc niet ontbreken maar heeft iemand soms nog tips die niet overal vermeld staan om te bekijken daar?
Ik kom er 3-4 x per jaar, wat wil je weten?

Pisa is idd niet echt interessant tenzij je van romaanse kerken houdt (kathedraal en camposanto zijn veel meer dan alleen die toren). Wil je een "Grand tour" of de plekjes die niemand kent cq die iedereen kent maar aar je heen moet buiten het seizoen?

Modena en omgeving = Stanguellini, Panini, Pagani, Lambo, Museo Ferrari en Casa Enzo Ferrari. IJsje halen bij Dolce Crema op de hoek van het Piazza Liberta in Maranello. Pizza eten bij Domus in Maranello = beste pizza's die ik ken. Om 18.00 uur kan je ook binnenvallen bij café Concerto in Modena = happy hour met gratis hapjes aan de bar.

Florence niet met de auto doen. Auto neermikken in Fiesole en de bus pakken naar Florence centrum. Kost je 1,20 euro voor een buskaartje (uit mijn hoofd) en scheelt veel gezeik met boetes achteraf (traffico limitata = verboden toegang, ook voor buitenlanders). Mooiste uitzicht over de stad vanaf piazzale Michelangelo of vanaf het convento San Francesco in Fiesole:
Afbeelding

Als je naar Siena gaat, rijd dan ook door naar Pienza voor de "crete" en val D'Orcia:

Afbeelding

Marc R

Bericht door Marc R » 23 sep 2013, 22:05

Goeie tips Michele! Thanks!

Michele

Bericht door Michele » 24 sep 2013, 20:13

Deze ook niet missen:
Afbeelding
Staan langs de SS2 bij San Quirico d'Orcia.

Verder: Mocht je grandioos willen eten met uitzicht over half Toscane, dan even langsgaan voor de lunch bij "Ristoro di Lamole" in Lamole, boven Greve in Chianti. GEEN pizza mogelijk, wel (althans vanaf ongeveer nu) konijn en truffel. Filipo en Paolo zijn internationaal qua clientele (ze spreken engels en duits omdat ze in diverse USA en DE reisgidsen voorkomen) maar hanteren hoogwaardige italiaanse normen qua kwaliteit. Toprestaurant op toplocatie. We komen er al ongeveer 10 jaar minstens 1x per jaar en het eten is nog nooit tegengevallen. Niet goedkoop. Zie: http://www.ristorodilamole.it" onclick="window.open(this.href);return false;. Wijn van de Villa waar Leonardo da Vinci de Mona Lisa schilderde.

In Florence kan je 's avonds eten bij een willekeurig restaurant, maar ook bij Fattoria di Maiano, even de berg op richting Fiesole. Simpel eten, wel lekker en met een zalig uitzicht op de olijfgaarden en de naastgelegen villa. Je kan er ook logeren in het oude klooster of de bijgebouwen, maar de apartementen zijn aan de duurdere kant. Eigen olijfolie-productie van topnivea (laudemio). zie o.a.: http://www.fattoriadimaiano.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Goeie pizza haal je bij Pizzeria Etrusca in Fiesole. Geen reservering mogelijk: eerst komt / eerst maalt. prijs om te lachen.

Wil je flug lunsjen in Florence, ga dan naar "I due fratellini" in de Via dei Cimatori = zijstraatje bij de Or San Michele. Broodje uit het vuistje en een glaasje wijn d'r bij. Gewoon op straat en je wijnglas zet je in een genummerd rek aan de muur. Vroeger (5 jaar terug) een inside adres, tegenwoordig dankzij tripadvisor wereldberoemd, maar buiten het seizoen sta je doorgaans niet meer een half uur in de rij.

Een van de mooiste wegen die ik ken in Toscane is de SR 222 van Florence naar Siena of omgekeerd. Echte rijdersweg met snelle stukken, mooie bochtencombinaties (zeker in het deel tusen Siena en Castellina) en heerlijk uitzicht. Wel opletten op de flitskasten hier en daar. Wil je een rondje rijden, dan SR222 richting castellina, dan SS429 naar Radda aanhouden en van Radda via de SP2 weer terug naar Siena.

Nog zo'n mooie weg ligt bij Maranello achter. Maak het rondje Maranello > SP3 Serramazoni, SP21 San Dalmazio > SP 18 Castelvetro > Maranello met een leuke auto en je bent blij.
Laatst gewijzigd door Michele op 24 sep 2013, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Macboy

Bericht door Macboy » 24 sep 2013, 23:14

:thumbup:

Marc R

Bericht door Marc R » 27 sep 2013, 22:24

Top dank je voor de tips...we zijn nu dus "ter plaatse" zoals dat heet.

Nu in Crespina en volgende week naar Arezzo...komt goed.

Peric

Bericht door Peric » 27 sep 2013, 22:34

Divertirsi! :)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 28 sep 2013, 21:45

Marc R schreef:Top dank je voor de tips...we zijn nu dus "ter plaatse" zoals dat heet.

Nu in Crespina en volgende week naar Arezzo...komt goed.
Ha, we zijn nu ook in Italië, vlakbij La Spezia. Zojuist naar Porto Venere geweest. Heerlijk gegeten, prima wijn en live muziek.

Have fun!

Plaats reactie