vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?
- 328Ti
vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?
allen,
als ik mijn 228mm vliegwiel (m52 wiel) afdraai naar 240mm, is na balanceren noodzakelijk?
groeten Jans
als ik mijn 228mm vliegwiel (m52 wiel) afdraai naar 240mm, is na balanceren noodzakelijk?
groeten Jans
-
Re: vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?
Je wil van 228mm naar 240mm ? Ik zal wel iets missen.
Maar balanceren is altijd noodzakelijk, tenzij men het doet afdraaien en balanceren ineen, waar je toch wel vanuit mag gaan dat men niet zomaar luk raak ergens wat af gaat schaven.
Als je max rpm 7000 is kun je het laten balanceren tot 10k rpm bijvoorbeeld. Zit je heel veilig
Eigenlijk moet je het dan laten balanceren incl. koppelingshuis en dat koppelingshuis ook de volgende keer gebruiken als je de platen doet wisselen of nogmaals laten balanceren. Is het mooiste.
Maar balanceren is altijd noodzakelijk, tenzij men het doet afdraaien en balanceren ineen, waar je toch wel vanuit mag gaan dat men niet zomaar luk raak ergens wat af gaat schaven.
Als je max rpm 7000 is kun je het laten balanceren tot 10k rpm bijvoorbeeld. Zit je heel veilig

Eigenlijk moet je het dan laten balanceren incl. koppelingshuis en dat koppelingshuis ook de volgende keer gebruiken als je de platen doet wisselen of nogmaals laten balanceren. Is het mooiste.
- Peric
Jij bedoelt de drukgroep zeker Emiel? 
En ja, zou 'm zeker laten balanceren..

- 328Ti
bedankt voor de info emiel. BMW gaat boven de 250nm naar 240mm. Met de m52b28 @ 280nm slipte de 228mm koppeling soms door. bijkomend voordeel is dat de motor met het lichtere vliegwiel sneller oppakt.
gr jans
gr jans
- Bert ///M3
Heb jij een 323i bak of een 328i bak?
Normaal heeft een 328i al een M3 bak met een 240mm vliegwiel en drukgroep. Maar als je de koppeling + vliegwiel van voor de ombouw gehouden hebt dan heb je wellicht nog 228mm.
Verder weet ik ook niet hoe je je vliegwiel groter maken wilt met afdraaien
Verder zijn die vliegwielen ook tweemassa dus of afdraaien dan kan? De meesten nemen meteen een lichter vliegwiel. Maar eerlijk gezegd zou ik als je toch bezig bent er gewoon een OEM M3 vliegwiel met koppeling insteken, waarschijnlijk de snelste oplossing.
Normaal heeft een 328i al een M3 bak met een 240mm vliegwiel en drukgroep. Maar als je de koppeling + vliegwiel van voor de ombouw gehouden hebt dan heb je wellicht nog 228mm.
Verder weet ik ook niet hoe je je vliegwiel groter maken wilt met afdraaien

- Knot
Dat was ook mijn mogelijke swap, een complete set, koppeling, drukgroep, vliegwiel maar ik heb het bij alleen koppeling gelaten en 700 in mn zak gestoken.
- 328Ti
Knot schreef:Dat was ook mijn mogelijke swap, een complete set, koppeling, drukgroep, vliegwiel maar ik heb het bij alleen koppeling gelaten en 700 in mn zak gestoken.
Een koppeling die meer Nm kan verdragen? Dat zou voor mij ook een oplossing zijn. Ben benieuwd waar en welk merk koppeling je hebt gebruikt.
- GTRene
ik dacht dat de sachs koppelingen meer aan kunnen?
-
Ja die bedoel ik. Blond he, zit er soms langsPeric schreef:Jij bedoelt de drukgroep zeker Emiel?

- 328Ti
GTRene schreef:ik dacht dat de sachs koppelingen meer aan kunnen?
Ik heb nog een Sachs liggen.... 1tje met 4 spriraalveren erin. Er zit nu een Luk in zonder spiraalveren.
Aparte business die koppelingen. Veel te koop voor het standaard werk, weinig voor iets meer Nm.