vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?

Bericht door 328Ti » 18 sep 2013, 18:24

allen,

als ik mijn 228mm vliegwiel (m52 wiel) afdraai naar 240mm, is na balanceren noodzakelijk?

groeten Jans

Emiel
Berichten: 4208
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?

Bericht door Emiel » 18 sep 2013, 18:38

Je wil van 228mm naar 240mm ? Ik zal wel iets missen.

Maar balanceren is altijd noodzakelijk, tenzij men het doet afdraaien en balanceren ineen, waar je toch wel vanuit mag gaan dat men niet zomaar luk raak ergens wat af gaat schaven.

Als je max rpm 7000 is kun je het laten balanceren tot 10k rpm bijvoorbeeld. Zit je heel veilig ;)
Eigenlijk moet je het dan laten balanceren incl. koppelingshuis en dat koppelingshuis ook de volgende keer gebruiken als je de platen doet wisselen of nogmaals laten balanceren. Is het mooiste.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?

Bericht door Peric » 18 sep 2013, 22:01

Jij bedoelt de drukgroep zeker Emiel? :)
En ja, zou 'm zeker laten balanceren..

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?

Bericht door 328Ti » 19 sep 2013, 00:07

bedankt voor de info emiel. BMW gaat boven de 250nm naar 240mm. Met de m52b28 @ 280nm slipte de 228mm koppeling soms door. bijkomend voordeel is dat de motor met het lichtere vliegwiel sneller oppakt.

gr jans

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?

Bericht door Bert ///M3 » 19 sep 2013, 06:27

Heb jij een 323i bak of een 328i bak?

Normaal heeft een 328i al een M3 bak met een 240mm vliegwiel en drukgroep. Maar als je de koppeling + vliegwiel van voor de ombouw gehouden hebt dan heb je wellicht nog 228mm.

Verder weet ik ook niet hoe je je vliegwiel groter maken wilt met afdraaien :lol: Verder zijn die vliegwielen ook tweemassa dus of afdraaien dan kan? De meesten nemen meteen een lichter vliegwiel. Maar eerlijk gezegd zou ik als je toch bezig bent er gewoon een OEM M3 vliegwiel met koppeling insteken, waarschijnlijk de snelste oplossing.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?

Bericht door Knot » 19 sep 2013, 07:46

Dat was ook mijn mogelijke swap, een complete set, koppeling, drukgroep, vliegwiel maar ik heb het bij alleen koppeling gelaten en 700 in mn zak gestoken.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?

Bericht door 328Ti » 19 sep 2013, 13:42

Knot schreef:Dat was ook mijn mogelijke swap, een complete set, koppeling, drukgroep, vliegwiel maar ik heb het bij alleen koppeling gelaten en 700 in mn zak gestoken.

Een koppeling die meer Nm kan verdragen? Dat zou voor mij ook een oplossing zijn. Ben benieuwd waar en welk merk koppeling je hebt gebruikt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?

Bericht door GTRene » 19 sep 2013, 13:48

ik dacht dat de sachs koppelingen meer aan kunnen?

Emiel
Berichten: 4208
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?

Bericht door Emiel » 19 sep 2013, 16:44

Peric schreef:Jij bedoelt de drukgroep zeker Emiel? :)
En ja, zou 'm zeker laten balanceren..
Ja die bedoel ik. Blond he, zit er soms langs ;)

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: vliegwiel afdraaien: na balanceren noodzakelijk?

Bericht door 328Ti » 20 sep 2013, 15:31

GTRene schreef:ik dacht dat de sachs koppelingen meer aan kunnen?

Ik heb nog een Sachs liggen.... 1tje met 4 spriraalveren erin. Er zit nu een Luk in zonder spiraalveren.

Aparte business die koppelingen. Veel te koop voor het standaard werk, weinig voor iets meer Nm.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten