Dank voor alle reacties:-).
Alhoewel het twee echt verschillende auto's zijn, is het toch een heel lastige keuze. De Golf voelt heel solide aan, is zelfs wat stiller en het dashboard is wat sportiever (lees: opzichtiger). De BMW is bij het bezichtigen in de showroom wat saaier, maar bij het plaatsnemen achter het stuur en rijden, tovert die toch een grotere lach op mijn gezicht en ik kan niet exact zeggen waardoor.
Het totale plaatje tijdens het rijden met de BMW voelt voor mij wat beter aan, maar de buitenkant vind ik alleen echt mooi, als het M-pakket is gemonteerd.
Voor wat betreft de kwaliteit... De Golf 6 GTD die ik nu rijd, voelt echt heel erg solide aan in alle omstandigheden. Tijdens de 148.000 km nog nooit ook maar 1 kwaaltje gehad, dus niets dan lof daarover. Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik er toch niet echt gevoelig voor ben als er eens wat zou mankeren aan mijn auto. Garantie en leenauto doet veel:-).
Uiterlijk: De Golf vind ik mooi, maar de achterkant kan er net mee door. De BMW met M-pakket vind ik gewoon echt een dikke auto, die tegelijkertijd toch stijlvol is.
Motor: De Golf heeft een goede motor. Lekker soepel, veel koppel en een mooi geluid. De BMW heeft een iets minder fel karakter, maar is wel sneller.
Sturen: De Golf kan echt ongehoord hard door de bochten. De 6 GTD kan dat ook, maar dan helt de auto bij korte bochten veel over. De 7 GTD is wat dat betreft beter in balans (stabilisatoren??) en voelt daardoor veel sportiever dan de 6 GTD. De BMW heeft heel veel gevoel in het stuur en zet zich echt met de achterwielen in het asfalt in de bochten. Dat voelt weer veel spectaculairder. Ik ben eigenlijk een RWD-liefhebber in hart en nieren, maar heb (buiten een AE86, MR2 AW11 en SW20, BMW E30 en E36 vroeger) altijd een FWD auto zakelijk gereden. Een RWD-auto als zakelijke auto voelt voor mij dus als een traktatie:-).
Prijs: De aanschafprijs van € 47.000,- voor een Golfje blijft mij een verkeerd gevoel geven. Lease-prijzen zijn voor mij trouwens helemaal verrassend!! Mijn Golf 6 GTD kost € 1.060,-!! (excl. BTW/brandstof) per maand, 42 maanden, winterbanden, geen eigen risico, vervangend vervoer, nooit gezeik over banden, enz. De BMW 320d EDE voor een collega van me kwam volgens de offerte uit op € 920,- met dezelfde voorwaarden. Zal puur in restwaarde zitten dan, of niet?
Moeilijk, moeilijk.
Over de opties bij BMW: Wat is nou de combinatie voor het interieur? Pianolak zwarte delen op het dashboard vind ik spuuglelijk! Persoonlijk vind ik dit super: