Doe jij wel eens een goede daad?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Luco

Re: Doe jij wel eens een goede daad?

Bericht door Luco » 05 sep 2013, 14:17

Tom schreef:Betaal belasting en omdat we in een verzorgingsstaat leven is het taak van de overheid om met dat geld de onderklasse te onderhouden. Naar mijn idee doen ze dat prima (voor de primaire levensbehoeften) en zijn voedselbanken ook niet nodig als men luxezaken als gsm's, sigaretten, etc. de deur uit zouden doen.
Geef verder wel eens iets aan een goed doel al komt dat geld vaak ook niet goed terecht.
Ben verder vriendelijk naar anderen. Beetje zoals in de post van Martijn.
Vind dit een knap arrogante houding en je scheert hiermee iedereen die dus bij een voedselbank komt over een kam.
@Robin, zoals de waard is ..................

Robertdj

Bericht door Robertdj » 05 sep 2013, 14:23

Wanneer is een goede daad volledig onbaatzuchtig? Praktisch nooit. Uiteindelijk haal je bijna overal een persoonlijk voordeel(tje) uit.

Orgaandonorschap misschien?

allen

Bericht door allen » 05 sep 2013, 14:28

Robertdj schreef:Wanneer is een goede daad volledig onbaatzuchtig? Praktisch nooit. Uiteindelijk haal je bijna overal een persoonlijk voordeel(tje) uit.
Door mensen die zo negatief als jij denken zou je bijna besluiten om gewoon nooit meer iets voor anderen te doen. :dood:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 05 sep 2013, 14:32

Robin schreef: Dat dacht ik ook altijd naamgenoot, maar in 't algemeen(en ook in deze draad 'n beetje) lijkt 't het vermelden van die goeie daad eerder iets semi-narcistisch dan het 'n ander zich goed te laten voelen:)

Ik kan me, buiten het (obligatoire) geven aan 'n collectant (omdat dat moet in deze cultuur) niks herinneren van mijn 'goeie' daden. Misschien vond ik 't wel te vanzelfsprekend?

Ik geef wel fooien in de horeca. Sinds jaar en dag.

Ben ik nou ok?:)
:angel:
Een goede daad doen is altijd voor een gedeelte dat men zich zelf ook goed wil voelen; echter denk ik dat het doel van dit topic gewoon pure nieuwsgierigheid is van Luco. :) En dus niet echt semi-narcistisch. Anders had ik wel elk goede doel opgenoemd wat ik ooit heb gedaan. :D

@Allen: Da's sowieso een 'probleem' dat ik vaker tegen kom. ;)

dvh

Bericht door dvh » 05 sep 2013, 14:33

Ik heb net de verkeersveiligheid weer een beetje geholpen.

Krijg iemand in de stoel die 20% ziet (v/d 100% die je verwacht dat iemand kan zien).
Rijdt u auto meneer? 'Ja elke dag van Den Bosch naar Amsterdam'

....

:dood:
Dafaq...

Ter ref. Wanneer je <70% ziet met of zonder hulpmiddelen mag je niet meer aan het verkeer deelnemen.
Anyway... Bril verkocht.. Nu aan het maken en de wereld is weer een mogelijk onverklaarbaar ongeluk armer.

Verder wel eens met Robin..
Ik help mensen rond mij heen waar ik kan. Verleen diensten zonder er geld voor te willen en die oude plasma / cinemaset ect geef ik aan vrienden en familie die er blij mee zijn en het wat minder breed hebben.

Verder ben in gewoon een eikel.
Prima zo

;)

Tom

Bericht door Tom » 05 sep 2013, 14:37

Luco schreef: Vind dit een knap arrogante houding en je scheert hiermee iedereen die dus bij een voedselbank komt over een kam.
@Robin, zoals de waard is ..................
Waarom is dat arrogant? Werkenden dragen meer dan de helft van het inkomen weg naar de overheid en een deel ervan gaat naar het onderhouden van de onderklasse/werklozen. De overheid en wij als maatschappij hoeven er van diezelfde klasse niets voor terug te zien. Hoe de fuck kun je dat een knap arrogante houding vinden? Je krijgt iets van anderen maar diegene die het jou geeft is een arrogante lul omdat ie ook meer had kunnen geven?

Niemand hoeft op een voetstuk geplaatst te worden... maar zo zit de verzorgingsstaat in elkaar... overheid heeft die taak op zich genomen en ik durf te beweren dat niemand hier iets te kort hoeft te komen. Hooguit dat de armen hun verwachtingspatroon moeten bijstellen als ze voor eten in de rij staan en tegelijkertijd een gsm en pakje sigaretten op zak hebben. Lesje primaire en secundaire levensbehoeften zou geen kwaad kunnen.

En wie gaat de grens bepalen wanneer je wel een weldoener bent ipv arrogante lul? Als je belasting betaald om de verzorgingsstaat in stand te houden ben je een lul, maar wat als je belasting betaald en 20 appels geeft? Of 50 appels? Of 20 euro aan goede doelen? 100 euro aan goede doelen? 200 euro aan goede doelen? Gaan diezelfde arme mensen dat bepalen?

Luco

Bericht door Luco » 05 sep 2013, 14:40

Knap dat jij weet dat elke voedselbankbezoeker een gsm heeft en rookt.
Ik vind het echt pure arrogantie.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 05 sep 2013, 14:43

allen schreef:
Robertdj schreef:Wanneer is een goede daad volledig onbaatzuchtig? Praktisch nooit. Uiteindelijk haal je bijna overal een persoonlijk voordeel(tje) uit.
Door mensen die zo negatief als jij denken zou je bijna besluiten om gewoon nooit meer iets voor anderen te doen. :dood:
:thumbup:
Robin Hartog schreef:
Robin schreef: Dat dacht ik ook altijd naamgenoot, maar in 't algemeen(en ook in deze draad 'n beetje) lijkt 't het vermelden van die goeie daad eerder iets semi-narcistisch dan het 'n ander zich goed te laten voelen:)

Ik kan me, buiten het (obligatoire) geven aan 'n collectant (omdat dat moet in deze cultuur) niks herinneren van mijn 'goeie' daden. Misschien vond ik 't wel te vanzelfsprekend?

Ik geef wel fooien in de horeca. Sinds jaar en dag.

Ben ik nou ok?:)
:angel:
Een goede daad doen is altijd voor een gedeelte dat men zich zelf ook goed wil voelen; echter denk ik dat het doel van dit topic gewoon pure nieuwsgierigheid is van Luco. :) En dus niet echt semi-narcistisch. Anders had ik wel elk goede doel opgenoemd wat ik ooit heb gedaan. :D

@Allen: Da's sowieso een 'probleem' dat ik vaker tegen kom. ;)
Dat is één van de persoonlijke voordeeltjes waar ik op doelde. Bewust of onbewust is dit vaak toch een rede om iets 'goeds' te doen.

allen

Bericht door allen » 05 sep 2013, 14:45

Onderklasse. Die Porker is naar je kop gestegen of kom je net terug van een vakantie in India? :coffee:

@Tom overigens...
Laatst gewijzigd door allen op 05 sep 2013, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 05 sep 2013, 14:46

allen schreef:
Had een meisje laatst wel weer 2 appelen en een peer meegegeven omdat een collega 'machtigingscollectante' haar lunchbox was vergeten. :bag:
Die appels van Luco? :angel:

Luco

Bericht door Luco » 05 sep 2013, 14:50

Ik help een ander niet omdat mij dat een goed gevoel zou geven.
Ik help anderen omdat ik het sommige mensen gun en omdat andere mensen het "nodig" hebben.
Al vaak genoeg mijn kop gestoten met andere mensen helpen, en toch blijf ik het doen.

Topic was inderdaad bedoeld uit nieuwsgierigheid omdat er hier ook regelmatig stevig commentaar gegeven wordt over bepaalde dingen in deze maatschappij, dus was benieuwd of men ook wel eens iets doet om de maatschappij een klein stukje beter te maken.

Gezien sommige reacties zijn er een aantal mensen bij die zich ineens stukken beter voelen dan een ander.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 sep 2013, 14:55

RVV schreef:
allen schreef:
Had een meisje laatst wel weer 2 appelen en een peer meegegeven omdat een collega 'machtigingscollectante' haar lunchbox was vergeten. :bag:
Die appels van Luco? :angel:
Die appel valt niet ver van de boom :mrgreen:

Afbeelding

;-)

Tom

Bericht door Tom » 05 sep 2013, 14:55

Luco schreef:Knap dat jij weet dat elke voedselbankbezoeker een gsm heeft en rookt.
Ik vind het echt pure arrogantie.
Je gaat niet in op mijn post. Leg eens uit wat ik vroeg: "Je krijgt iets van anderen maar diegene die het jou geeft is een arrogante lul omdat ie ook meer had kunnen geven?"
En dan ben ik ook benieuwd hoeveel meer mensen moeten geven om niet bestempeld te worden als arrogante lul.

GSM en sigaretten zal niet elke voedselbankbezoeker hebben. Maar van een uitkering kun je prima (mits je geen hoge eisen hebt) een sociale huurwoning betalen, wat eten van de Lidl halen en kleding (die je wellicht zult moeten doorgeven op kinderen) kopen. Klaar. Komt geen voedselbank in dat verhaal voor.
Tenzij je ook andere luxe zaken wilt, schulden hebt of tig kinderen wilt die je eigenlijk niet kunt betalen. Maar dat zijn beslissingen die ze eerder zelf hebben gemaakt... is dat dan de schuld van de overheid of de belastingbetaler?

Luco

Bericht door Luco » 05 sep 2013, 14:59

Tuurlijk Tom, iedereen gaat zomaar naar de voedselbank en het is allemaal hun eigen schuld :bag:
Er zullen ook mensen bij zitten die in het verleden verkeerde beslissingen hebben gemaakt.

Maar jij maakt die natuurlijk niet en hebt ze natuurlijk ook nog nooit gemaakt.

Kortom, nog steeds een verschrikkelijke arrogante houding.

Tom

Bericht door Tom » 05 sep 2013, 15:05

Kun je inderdaad beter anderen de schuld geven van je daden en klagen dat je te weinig krijgt (of nog mooier: menen dat je overal recht op hebt). Over arrogantie gesproken.

Luco

Bericht door Luco » 05 sep 2013, 15:08

De meeste mensen die bij een voedselbank komen schamen zich daarvoor, maar dat snap jij waarschijnlijk niet, want het is allemaal hun eigen schuld :dood:

Max V

Bericht door Max V » 05 sep 2013, 15:17

Laatst in Zuid-Frankrijk twee mensen in onze kano laten stappen omdat ze waren gestrand. Ze stonden in shock langs de kant, toch zielig om ze te laten staan... Mijn vriendin en ik zijn zeer goede zwemmers, zij zagen er eerder uit als een stel obesitassers die nog nooit water hadden gezien. Ze konden de kano beter gebruiken dan wij. Naar hun kano die 500 meter verderop was gestrand gevaren/gezwommen en onze weg vervolgd. Geeft toch een goed gevoel!

Erik dB

Bericht door Erik dB » 05 sep 2013, 15:19

Mijn eerste reactie was ook "ik betaal een hoop belasting, en dat is mijn goede daad", en daarmee eens met Tom, maar dan zonder het stigmatiserende GSM/voedselbank verhaal. Ik kan Tom deels wel volgen, en zo zullen er ongetwijfeld een hoop mensen zijn, maar je hebt ook voldoende mensen die moeilijk tot niet rond kunnen komen door pech (huis gekocht in 2007, 3 jaar later scheiden, huis gedwongen verkopen tegen bodemprijs, ouders ziek, koelkast stuk, arbeidsongeschikt, noem maar op) en dommigheid, of een combinatie daarvan. Daar vind ik Tom dus een beetje kddb, maar om het nu arrogant te noemen..

@Luco, doe es rustig man! Het is maar een forum, en een mening van iemand.
Laatst gewijzigd door Erik dB op 05 sep 2013, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Oof
Auto: M2 Competition H6

Bericht door Oof » 05 sep 2013, 15:22

Veel bedelaars hier en dat is de afgelopen twee jaar behoorlijk toegenomen. Bij iedere supermarkt staat er wel een. Soms met een krantje maar meestal alleen met de hand omhoog. Geld geef ik ze niet.
Wat ik wel doe is een extra fles water kopen en ze wat fruit geven. Kost mij een paar euro per week en zo krijgen ze in ieder geval wat te eten.

Goede doelen doe ik niet aan mee. Teveel van mijn euro gaat richting de overhead en andere zaken die niks bijdragen aan onderzoek of soortgelijk.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 sep 2013, 15:24

Jaja, we grijpen elkaar weer naar de keel.
Nou, dan geef ik m'n "normale" bijdrage ook ff. En het is eigenlijk puur gemakzucht natuurlijk en onze eigen luxe positie maar ik geef meestal de spullen weg die anders voor een paar tientjes op MP terecht komen. Zijn altijd mensen, al dan niet, minder kapitaalkrachtig die het kunnen gebruiken. Speelgoed vd kinderen wat niet meer gebruikt wordt, want te oud voor, gaat naar een stichting die het weer verder verdeelt. Als ik er anderen blij mee kan maken vind ik het prima. Maar zoals gezegd, het is min of meer geboren uit gemakzucht en dat ik niet "Jan en alleman" aan de deur wil hebben via MP.
:oops: :)

dvh

Bericht door dvh » 05 sep 2013, 15:25

Jan en alleman?

Je bedoeld, de onderklasse....

:mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 sep 2013, 15:27

Nee, ook de DVH's onder ons :lol: :wink:

Heb net nog een fiets met kinderzitjes weggegeven :P :mrgreen:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 05 sep 2013, 15:28

Luco schreef:De meeste mensen die bij een voedselbank komen schamen zich daarvoor, maar dat snap jij waarschijnlijk niet, want het is allemaal hun eigen schuld :dood:
Ik heb geen idee hoe sommige mensen uiteindelijk de hulp van een voedselbank nodig kunnen hebben. In de gemeente waar ik woon wordt het al jaren ontmoedigd omdat de politici vinden dat er voldoende sociale regelingen zijn om geen voedselbank nodig te hebben. Zou ik zelf in de situatie komen dat ik bij de voedselbank terecht kan, zou ik dat ook niet laten ondanks dat ik me zou schamen.
De ene mens is beter in staat om voor zich zelf te zorgen dan een ander. En ik heb inderdaad de indruk dat veel, misschien wel het grootste deel, het er daar zelf naar gemaakt heeft. Of gewoon niet in staat is orde op zaken te stellen in hun leven.

BTW, ik ben gewoon een hebberige krent die niks afgeeft en weinig helpt... :bag: (en daar schaam ik me dan soms voor)

dvh

Bericht door dvh » 05 sep 2013, 15:41

Arthur schreef:Nee, ook de DVH's onder ons :lol: :wink:
Dat zeg ik.
De onderklasse :D

Nu zit ik een beetje te geinen.
Maar wat Tom benoemd is gewoon een normaal Nederlands woord. Oftewel de arbeidersklasse.
Afbeelding

En hoe kijk ik ertegenaan?
Tja. Dubbel.

Mijn vader is een harde werker uit de 'onderklasse'. Een echte werker. Ondanks dat heeft hij zijn zaakjes goed voor elkaar. Niks bijzonders. Maar gewoon verstand conservatief geleefd. Huis afbetaald. Wat je niet hebt kun je niet uitgeven. Dat idee.

Mijn moeder heeft vrijwel heel haar leven van een uitkering geleefd. Waar je steun kon trekken. Daar trok zij het.
Die heeft nooit wat gehad. En zal ook nooit wat hebben.

Toen ik opgroeide werd ik verwend en voorzien door mijn vader. En mijn moeder hielp waar ze kon. Maar moest vooral zelf geholpen worden.
Dus ik heb het van 2 kanten meegemaakt. En van beide is wat te zeggen.

Ik kan mijzelf goed voorzien. Ik heb niks gekregen. Heb geen mazzeltjes gehad en heb zeker niet de snelst weg bewandeld om te zijn waar ik nu ben. ( en dat is niet zo heel ver :) )
Maar ik onderhoud mezelf. En dat is prima.

Mijn vriendin. Ook gescheiden ouders. Die moeder zat vroeger in een bejaardehuisje met 5 kinderen waarvan een gehandicapt. En die deed boodschappen van het statiegeld..
Die hadden werkelijk waar geen drol.
Voedselpaketten van de kerk rond de kerst was hun hoogtepunt.
Een keer in de week vlees en op zaterdag één bakje chips.

Tegenwoordig hebben ze het stuk voor stuk, ook moeders, goed. Gelukkig maar.
Maar zijn wij, ondanks dat we absoluut niet in rijkdom opgegroeid zijn nou zo bezig met het goede doel?
Nee.. Niet echt.

Je helpt mensen rond je heen. Uit je eigen kringetje. En dat is ook prima naar
mijn mening.

Want ik ben het deels ook gewoon met Robin en Tom eens.
Maar Luco snap ik ook.

Punt bij paal. Gewoon lekker doen waar je je goed bij voelt. Maar ga nou niet met vingers naar elkaar wijzen.
Tijden kunnen verkeren en dan moet , of kun, je het van de andere kant bekijken.

Tom

Bericht door Tom » 05 sep 2013, 15:43

maar je hebt ook voldoende mensen die moeilijk tot niet rond kunnen komen door pech (huis gekocht in 2007, 3 jaar later scheiden, huis gedwongen verkopen tegen bodemprijs, ouders ziek, koelkast stuk, arbeidsongeschikt, noem maar op) en dommigheid, of een combinatie daarvan. Daar vind ik Tom dus een beetje kddb, maar om het nu arrogant te noemen..
Dat zal het ook vaak zijn.. maar dat zijn wel stuk voor stuk eigen beslissingen geweest. Nooit zal men toegeven dat ze zelf de verkeerde (maar vervelende) keuzes in het leven hebben gemaakt. Als je een woning koopt loop je ook een risico. En als je dat samen met een partner koopt loopt het risico weer iets op. Helemaal als misschien nog geen stabiele relatie hebt. Of een andere baan nemen en je vaste contract opzeggen tegen wat meer salaris want we gaan toch liever drie keer per jaar op vakantie. Etc, allemaal keuzes met risico's. Kan goed gaan (comfortabele/mooie woning en misschien flinke overwaarde), kan fout gaan (blok aan het been en restschulden). Maar je had ook een woning kunnen huren, dan had je bij het verliezen van je baan de huur opgezegd en een goedkopere sociale huurwoning kunnen nemen. Of een goedkopere koopwoning zodat je eventueel verlies kan dragen. In beide gevallen had je vervolgens (mits je zonder luxe kan) genoeg aan die uitkering van de overheid en geen voedselbank nodig. Maar goed, blijkbaar is het altijd de schuld van anderen en dit de consequentie van een maatschappij die als maar meer en meer wil. Om uiteindelijk bij anderen aan te kloppen... en als zij je niet genoeg geven, dan zijn het arrogante eikels :)

Plaats reactie