Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Bram » 20 aug 2013, 20:34

:mrgreen:

RobS

Bericht door RobS » 20 aug 2013, 20:39

Ik ben zelf van plan om gewoon zondagochtend die kant op te gaan, 6 rondjes rijden en weer terug.

Bram

Bericht door Bram » 20 aug 2013, 21:00

Pfff, das heftig :gek:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 20 aug 2013, 21:46

RobS schreef:Ik ben zelf van plan om gewoon zondagochtend die kant op te gaan, 6 rondjes rijden en weer terug.
Dat was trouwens ook mijn idee. Ik had de Panda al besproken bij mijn zwager. :)

Joop

Bericht door Joop » 23 aug 2013, 19:41

Hij staat ook nog steeds bij mij in de agenda, voor zover er niets belangrijkers tussenkomt en/of het weer gigantisch tegenvalt. Ben dan in ieder geval ook van plan om 's ochtends die kant op te rijden.

6 rondjes lijkt me voor mij wel heftig; ben blij als ik met redelijk gemak 3/4 weet te ronden. Ben niet zo'n geweldige klimmer, vooral leuk om er ook eens op de fiets rond te kunnen rijden.

Ik kijk wel hoe ver ik kom en hoe de benen die dag aanvoelen. :hot:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 24 aug 2013, 17:17

Vanmiddag wel een lekker rondje gemaakt. Wel een belachelijk slecht idee om niet even een paar euro bij je te steken om water te scoren onderweg. Bij gebrek aan een bidon.

http://app.strava.com/activities/77121427

GF heeft ook een fiets gekocht dus heel misschien toch naar rad am ring. :tooth:

///Joost

Bericht door ///Joost » 24 aug 2013, 23:23

Vandaag de Berg en Dal tocht gedaan, vertrokken vanuit Eindhoven. Het was weer ouderwets lekker doorfietsen. Helaas de laatste 10 km regen en dus toch nat geworden.

http://app.strava.com/activities/77102970

DDX

Bericht door DDX » 25 aug 2013, 00:48

Ik heb afgelopen week ook maar een garmin 500 besteld.
Via telefoon is leuk, maar je moet idd teveel rekening houden met batterij en soms stopt app er opeens mee.

Joop

Bericht door Joop » 25 aug 2013, 19:41

Knap fietstochtje Joost :thumbup:

Gisteren ook die kant op gegaan. Was er op de fiets nog niet eerder geweest; je moet bij mij vandaan twee rivieren over en met de vlakke polderlandschappen en een beetje wind niet altijd even prettig (dan maar wat klimmen hier in de buurt door de bossen ;-) ). Op weg richting de Duitse grens eigenlijk constant wind tegen al dan niet vol in het gezicht; op weg terug naar huis toch weer enigszins voordeel van gehad en zo het gemiddelde weer wat rechtgetrokken. Blijft wel een hele trap in je eentje.

De tocht is op basis van de toerrit die door de Wielerverening uit Wageningen volgende week organiseerd "]Germania"; het extra lusje door het Reichswald bij Kleve vond ik net even te gortig. Maar goed ook want ik was net voor de regenbui die naar het noorden trok weer thuis.

Tevens even de koersfunctie van de Garmin uit kunnen testen; ik had een tracks bestand van de toerclub op het apparaat gezet, maar dat heeft toch als nadeel dat je geen aanwijzingen krijgt; regelmatig op het schermpje kijken dus. Vandaar ook een paar navigatiefoutjes gemaakt, soms best frustrerend in Berg en Dal als je weer op weg naar beneden bent als het apparaat begint te gillen dat je van de koers afgeweken bent en eigenlijk nog verder door had moeten klimmen. Weer omhoog dus... Verder werkt het eigenlijk top, maar volgende keer even een echt routebestand aanmaken:

http://www.strava.com/activities/77147474

Het geplande uitrijdrondje van vandaag is uiteindelijk toch weer een verkapt trainingsrondje geworden. Strava is to blame.... :hammer: ;-)
http://www.strava.com/activities/77453627

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 aug 2013, 21:42

Jij gaat lekker met de kilometers Joop. Ik vind Strava ook perfect! Het motiveert echt enorm.

Ik heb vanavond met mijn vriendin een rondje gefietst. In het begin lag het tempo echt ontzettend laag omdat zij nog heel erg aan haar fiets moest wennen. Tijdens het tweede gedeelte kwam ik er niet meer aan te pas en kon ik alleen maar volgen. Dan merk je toch wel echt dat je een paar versnellingen nodig hebt als je lekker door wilt fietsen.

Rad am Ring lijkt hem wel te gaan worden. :thumbup:

http://app.strava.com/activities/77480999

Joop

Bericht door Joop » 25 aug 2013, 22:55

mark123 schreef:Vraagje aan de kenners hier. Ik wil graag wat actiever gaan fietsen. Echt wielrennen ga ik niet doen want ik wilmook nog wel is een bospaadje meenemen en wat offroad meepikken. Wat voor fiets is aan te raden? Het is echt puur voor de fun en derhalve is het budget liefst zo laag mogelijk.
Ik zou het dan in de fitness bike hoek opzoeken. Kort door de bocht gezegd, de voordelen van een racefiets met de mogelijkheden van een mountainbike (als je het onverhard niet te ruig maakt).

Relatief lichte fietsen met 28" wielen waarbij de banden breder met iets grover profiel waardoor je toch erg goed een onverhard pad en een niet al te ruig mountainbike parcours kunt afleggen en daarnaast prima licht zal fietsen op de verharde wegen. Zitten er teveel boomstronken en gaten in het parcours dan zal de fiets het wel wat lastig krijgen, dan is een mountainbike eigenlijk een betere keuze.

Afhankelijk van je budget kun je al snel een leuk fietsje kopen. De prijs wordt vaak hoofdzakelijk bepaald door de gemonteerde groep. De ene keer is dat een mountainbikegroep (bijv. een Shimano Deore of Acera in de goedekopere hoek) de andere keer een racefietsgroep (bijv. Shimano Sora, Tiagra of 105 in een vergelijkbare goedkopere prijsklasse).

Zomaar even een willekeurig voorbeeld, een Gazelle SPN2 (die je voor rond de 700-750,- op de kop moet kunnen tikken voor een 2012 modelletje):

Afbeelding

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 25 aug 2013, 23:09

Is een cyclocross dan geen optie?

Joop

Bericht door Joop » 25 aug 2013, 23:32

Een cyclocross of cross bike zou ook nog een prima optie zijn; deze fietsen neigen wel meer naar de racefiets qua houding op de fiets en qua bouw. Dit zal denk ik vooral persoonlijke smaak zijn denk ik. De zit op een fitnessbike lijkt mij voor de meeste mensen iets vriendelijker en toegankelijker dan op een crosser. Gewoon uitproberen zou ik zeggen.

De cross frames zijn wel iets korter dan bij een racefiets, waardoor ze met name op de onverharde paden iets wendbaarder zijn dan een vergelijkbaar raceframe. Wel zo prettig met het kort draaien in het bos.

Ben zelf van de mountainbike op een racefiets overgegaan en heb daar nog geen moment spijt van gehad. Ik heb overigens nog wel lang lopen twijfelen om een tussenvorm (fitness of crosser) te kiezen tussen racer en een echte mountainbike. Uiteindelijk geen moment spijt van gehad overigens, dit jaar is de mountainbike de berging nog niet uit geweest.

Joop

Bericht door Joop » 25 aug 2013, 23:43

Petrolhead Tom schreef:Jij gaat lekker met de kilometers Joop. Ik vind Strava ook perfect! Het motiveert echt enorm.

Ik heb vanavond met mijn vriendin een rondje gefietst. In het begin lag het tempo echt ontzettend laag omdat zij nog heel erg aan haar fiets moest wennen. Tijdens het tweede gedeelte kwam ik er niet meer aan te pas en kon ik alleen maar volgen. Dan merk je toch wel echt dat je een paar versnellingen nodig hebt als je lekker door wilt fietsen.

Twee van mijn collega's fietsen ook, dus dat motiveert ook wel lekker. Eén daarvan draait stiekem nog meer km's (factor 4 op jaarbasis); maar die draaft naar mijn mening ook een beetje door in z'n enthousiasme. :wink: De ander heeft dit jaar wat andere prioriteiten gekregen, maar was in de winter daarnaast ook nog fervent crosser met bijbehorende wedstrijden. Een beetje aangestoken door hen ben ik ook naar de weg verhuisd vanuit het bos. Dit jaar al lekker serieus opgepakt al zeg ik het zelf en wordt ook al wel een stuk fanatieker, zeker nu we ook elkaars resultaten kunnen vergelijken. Doet het goed tijdens de koffiepauzes... ;-)
Is inmiddels 's avonds wel even goed plannen met de ritjes. Het wordt al snel donker na werktijd, dus de ritjes zullen de aankomende tijd wel hard minder worden en zal het vooral op de weekenden aan komen, naast dat het op het werk ook wel weer wat drukker wordt nu de vakanties achter de rug zijn.

Vriendin wel een volwaardige racefiets gekocht dan? Want wat voor verzet draai je met die singlespeed dan? 42-16 of iets in die hoek? Dan is het idd. wel knap doortrappen op de vlakke stukken.

RobS

Bericht door RobS » 26 aug 2013, 10:12

's avonds fietsen wordt inderdaad steeds lastiger, om 21:00 moet je echt alweer binnen zijn omdat het weer vroeger donker wordt. :(

Afgelopen weekend niks gedaan ivm een weekendje weg, ik hoop morgenavond nog een rondje te doen, ik wil proberen m'n tijd te verbeteren op dit segment:

http://www.strava.com/segments/4548752" onclick="window.open(this.href);return false;

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 aug 2013, 10:20

Joop schreef:
Petrolhead Tom schreef:Jij gaat lekker met de kilometers Joop. Ik vind Strava ook perfect! Het motiveert echt enorm.

Twee van mijn collega's fietsen ook, dus dat motiveert ook wel lekker. Eén daarvan draait stiekem nog meer km's (factor 4 op jaarbasis); maar die draaft naar mijn mening ook een beetje door in z'n enthousiasme. :wink: De ander heeft dit jaar wat andere prioriteiten gekregen, maar was in de winter daarnaast ook nog fervent crosser met bijbehorende wedstrijden. Een beetje aangestoken door hen ben ik ook naar de weg verhuisd vanuit het bos. Dit jaar al lekker serieus opgepakt al zeg ik het zelf en wordt ook al wel een stuk fanatieker, zeker nu we ook elkaars resultaten kunnen vergelijken. Doet het goed tijdens de koffiepauzes... ;-)
Is inmiddels 's avonds wel even goed plannen met de ritjes. Het wordt al snel donker na werktijd, dus de ritjes zullen de aankomende tijd wel hard minder worden en zal het vooral op de weekenden aan komen, naast dat het op het werk ook wel weer wat drukker wordt nu de vakanties achter de rug zijn.

Vriendin wel een volwaardige racefiets gekocht dan? Want wat voor verzet draai je met die singlespeed dan? 42-16 of iets in die hoek? Dan is het idd. wel knap doortrappen op de vlakke stukken.
Vriendin heeft inderdaad een echte racefiets gekocht. Met een 42-16 kom je dan op het vlak boven de 30 per uur niet meer sneller vooruit. Ik zal dus de cannondale maar weer eens van stal trekken want dit is geen doen haha. Kan ik ook wat tijden gaan aanvallen want daar kom je op de singlespeed ook niet aan toe.

RobS

Bericht door RobS » 26 aug 2013, 10:27

Petrolhead Tom schreef: Vriendin heeft inderdaad een echte racefiets gekocht. Met een 42-16 kom je dan op het vlak boven de 30 per uur niet meer sneller vooruit. Ik zal dus de cannondale maar weer eens van stal trekken want dit is geen doen haha. Kan ik ook wat tijden gaan aanvallen want daar kom je op de singlespeed ook niet aan toe.
Cool, wat voor iets heeft ze gekocht?

Onder voorbehoud hierbij het Rad am Ring lijstje:

- RobS
- Tom + partner
- Joop
-

Ik ga zelf ook alleen als het droog is en de voorspellingen er goed uit zien.

Joop

Bericht door Joop » 26 aug 2013, 11:06

Zal voor mij niet anders zijn...

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 aug 2013, 11:42

Ze heeft een B'twin 5 gekocht van Decathlon. Prima beginnersfiets. Bijna volledig sora afgemonteerd. Wel fijn dat mijn mechanische kennis nog beschikbaar is. De manier waarop Decathlon Kerkrade de fiets heeft meegegeven verdient de schoonheidsprijs niet. De voor derailleur deed helemaal niets. Dat heb ik dus maar even gefikst.

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 26 aug 2013, 14:45

Onder voorbehoud hierbij het Rad am Ring lijstje:

- RobS
- Tom + partner
- Joop
- Menrik
-

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 aug 2013, 19:46

-Menrik- schreef:Onder voorbehoud hierbij het Rad am Ring lijstje:

- RobS
- Tom + partner
- Joop
- Menrik
-
Mooi weer is inderdaad wel een vereiste. Vandaag nog even met het idee gespeeld om een hotel te gaan boeken maar toch maar niet gedaan. We zien wel even wat het weer doet. Als het super wordt kan het ook zijn dat we de opgooitent meenemen en anders misschien 's ochtends vroeg die kant op. Hoe gaan jullie dat doen? Gewoon zorgen dat je om 7 uur in kunt schrijven of kan dat later ook nog?

Joop

Bericht door Joop » 26 aug 2013, 20:34

Zo lang er nog ruimte is kun je tot 12.30u inschrijven...
...alleen blijft er wel wat weinig fietstijd over.

Wil zelf wel proberen om voor of uiterlijk rond 10u op de fiets te zitten.

Hier overigens het hele programma en plattegrondje: Programm Rad am Ring 2013

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 aug 2013, 20:54

Dat was ook mijn idee. Rond een uur of 8 daar zijn en dan lekker rustig aan doen. Dan hebben we tijd genoeg.

Bram

Bericht door Bram » 26 aug 2013, 21:05

Het klinkt zeker vet. Ik laat het ook afhangen van het weer.

:)

Andre

Bericht door Andre » 26 aug 2013, 21:10

Ik wil ook wel een keer mee fietsen.:)

Ik heb een speciale overbrenging met 65 versnellingen limited uitvoering van shimano. Ultra light wheels gebakken uit een combinatie van Carbon en titanium. Remmen zijn voorzien van Carbon remvoeringen afgemonteerd met titanium bolts. Verstelbare demping gemaakt van black titanium rods. De mascotte van Oma hangt nog op het stuur Ja jongens dit is niet zomaar wat.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre op 26 aug 2013, 21:20, 4 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie