Alpina BMW

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Petrolhead Tom

Re: Alpina BMW

Bericht door Petrolhead Tom » 13 aug 2013, 11:46

75 à 80k vanaf denk ik? Misschien iets meer?

leonard

Bericht door leonard » 22 aug 2013, 11:30

Ik heb via een leverancier van me contact met Alpina en overweeg een D3 aan te schaffen. Levering zou in april kunnen plaatsvinden.

Hoe moet ik zo'n auto zien qua rijden t.o.v een 3serie zoals ik nu heb, dus met sportonderstel en 19inchen?? Zou het sportiever zijn of meer op comfort gericht?

Iemand die daar antwoord op kan geven/ervaring mee heeft??

Wat houd vorfuhrwagen in? ik kan nl. wat extra korting krijgen als hij daar 2 maanden blijft staan en ik hem dan invoer....

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 22 aug 2013, 11:39

Demo auto volgens mij.

leonard

Bericht door leonard » 22 aug 2013, 12:11

EvdP schreef:Demo auto volgens mij.
Hij word dan wel geleverd met 0 km..... dus zoveel demo is daar niet mee gedaan...;-)

Mark N

Bericht door Mark N » 22 aug 2013, 12:14

Was het niet zo dat je BPM voordeel hebt als er al een X aantal km op staat? Misschien het overwegen/uitzoeken waard.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 22 aug 2013, 12:34

Showroom auto?

Voor BPM voordeel moet hij al een tijdje een kenteken (tenaamstelling) hebben. Ik ken geen eis die zegt dat er kilometers op de teller moeten staan.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 22 aug 2013, 12:49

leonard schreef:Ik heb via een leverancier van me contact met Alpina en overweeg een D3 aan te schaffen. Levering zou in april kunnen plaatsvinden.

Hoe moet ik zo'n auto zien qua rijden t.o.v een 3serie zoals ik nu heb, dus met sportonderstel en 19inchen?? Zou het sportiever zijn of meer op comfort gericht?

Iemand die daar antwoord op kan geven/ervaring mee heeft??
Geen ervaring, maar wat ik begrijp is Alpina een meester in het vinden van een goede mix tussen sportiviteit en het behouden van comfort / dagelijks gebruiksgemak. Autocar heeft een review van de nieuwe B3 gedaan, D3 zal wel hetzelfde zijn denk ik: Review D3 Autocar

GTRene

Bericht door GTRene » 22 aug 2013, 12:52

lang geleden wel eens zoiets gelezen als bv dit>
de definitie van 'tweedehandsvoertuig' is eveneens Europees vastgelegd: een auto met meer dan 5000 km of ouder dan 6 maanden oud is een 'tweedehandsvoertuig'.
als ie minder heeft gelopen en of jonger is dan moet je de btw betalen van het land van invoer?

dus stel in dld is dat 19% en in NL is dat 21% dan betaal je dus de btw van NL en dus betaal je meer...
als die regel nog zo geld, wellicht met de EU e.d. is het nu anders??

GTRene

Bericht door GTRene » 22 aug 2013, 12:55

ah...
BTW: alleen bij nieuwe auto’s (auto’s die tot 6 maanden oud zijn of tot 5000 kilometer op de teller hebben) moet aan de grens BTW afgedragen worden. Bij gebruikte auto’s wordt deze belasting al betaald in Duitsland in de vorm van de daar geldende omzetbelasting.
http://www.auto-spuiten.nl/algemeen-aut ... to-import/" onclick="window.open(this.href);return false;

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 22 aug 2013, 14:01

Leonard,

Alpina onderstellen zijn altijd afgericht op comfort. Bij aankoop van de E90 hebben wij getwijfeld tussen 18 en 19". Immers 19" is een stuk mooier. Uiteindelijk 18"inch gekozen ivm comfort. En om reden dat met de 19" het comfort en weggedrag er niet mooier van zou worden. Tenzij je regelmatig circuitwerk zou rijden met de Alpina heeft 19" geen voordeel.

Hoe de verschillen nu zijn met de F30 weet ik vanzelfsprekend niet. Maar de theorie lijkt mij hetzelfde.

leonard

Bericht door leonard » 23 aug 2013, 11:39

Chris van S. schreef:Leonard,

Alpina onderstellen zijn altijd afgericht op comfort. Bij aankoop van de E90 hebben wij getwijfeld tussen 18 en 19". Immers 19" is een stuk mooier. Uiteindelijk 18"inch gekozen ivm comfort. En om reden dat met de 19" het comfort en weggedrag er niet mooier van zou worden. Tenzij je regelmatig circuitwerk zou rijden met de Alpina heeft 19" geen voordeel.

Hoe de verschillen nu zijn met de F30 weet ik vanzelfsprekend niet. Maar de theorie lijkt mij hetzelfde.
Snap ik Chris maar het gaat me meer om hoe ik de beleving van het totaalpakket moet zien. Is de auto meer op comfort gericht of op sportiviteit. Het draait dan niet alleen om de wielen maar ook om de onderstelafstemming e.d....

Peric

Bericht door Peric » 23 aug 2013, 13:43

Heb even gezocht op 'vorführwagen'. En dat is inderdaad een auto die op shows enzo gestaan heeft. Dus de auto is al iets ouder, maar heeft nog niet op kenteken gestaan.

Femme

Bericht door Femme » 25 aug 2013, 00:34

leonard schreef:
Chris van S. schreef:Leonard,

Snap ik Chris maar het gaat me meer om hoe ik de beleving van het totaalpakket moet zien. Is de auto meer op comfort gericht of op sportiviteit. Het draait dan niet alleen om de wielen maar ook om de onderstelafstemming e.d....
Alpina heeft nooit meegedaan aan de onzinnige trend die zo'n tien jaar geleden de kop op stak waarbij elke sportieve Europese auto opeens een plankharde demping moest hebben die elke hoogfrequente oneffenheid in het wegdek snoeihard het interieur in deed komen. Dit heeft weinig met sportiviteit te maken maar alles met gebrekkige demping en een gebrek aan verfijning. Het is prima mogelijk om een onderstel te maken dat niet overdreven rolt en deint en toch soepel omgaat met oneffenheden in het wegdek. Een kneiterhard onderstel dat de auto alle kanten doet opstuiteren levert bovendien geen betere prestaties op dan een onderstel dat de wielen netjes aan de grond houdt voor optimale tractie.

Als snoeiharde demping ook jouw idee van een sportieve onderstelafstemming is dan moet je niet bij Alpina zijn.

Macboy

Bericht door Macboy » 25 aug 2013, 02:00

Ik verbaas me elke keer weer dat Femme een prachtig betoog houdt dat zich ook zo in mijn hoofd afspeelt. Daarbij komt dat je er met dat harde onderstel ook geen seconde sneller door rijdt. Puur onzinnig gevoel.

De nieuwe 5-serie is het bewijs dat fabrikanten dat ook inzien. Oude 5 was een regelrechte ramp en ook de vorige E klasse. Onzinnig en onnodig hard afgeveerd. Maar het komt wel weer goed.

Kan je een Alpina betalen en hou je van die exclusiviteit dan hoef je echt geen vraagtekens bij het onderstel te stellen. Die is nagenoeg perfect afgesteld.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2013, 10:11

Mooi omschreven!
Daarom vind ik mijn huidige e46 ook veel lekkerder rijden qua onderstel en demping dan mijn vorige e91

Die was ook overdreven hard! F30 heb ik nog niet mee gereden maar schijnt ook weer soepeler te zijn dan de e9* serie.

Hopelijk op e46 niveau terug :-D

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 aug 2013, 10:30

Martijn_bmw schreef:Mooi omschreven!
Daarom vind ik mijn huidige e46 ook veel lekkerder rijden qua onderstel en demping dan mijn vorige e91

Die was ook overdreven hard! F30 heb ik nog niet mee gereden maar schijnt ook weer soepeler te zijn dan de e9* serie.

Hopelijk op e46 niveau terug :-D
Ik vind de F30 van mijn pa één van de best rijdende gewone BMW's waar ik ooit in gereden heb. 16 inch met standaard onderstel. Perfect. Comfortabel genoeg en niet zo'n boot die continu op één oor hangt. :thumbup:

E91 reed ook wel aardig goed vond ik. Daar zat ook een gewoon onderstel onder met 16 inch.

Mijn E46 compact had wel een sportonderstel. Dat was toch wel aanzienlijk stugger en hing voor mijn gevoel ook veel meer op één oor dan bovengenoemde auto's.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2013, 11:33

Dankje voor de omschrijving!

Welk bouwjaar was de e91 van je pa?

Mijne was een pfl uit 2006 en had standaard onderstel met 16" zonder rft banden dat was snoeihard vergeleken mijn huidige e46 ook met standaard onderstel en 16" wielen.

Laatst namelijk nog proef gereden met een e91 318iA uit 2010 en die was ook al een stuk comfortabeler dan de 2006 e91 die ik heb gehad...

leonard

Bericht door leonard » 25 aug 2013, 11:52

TNX voor de reactie's

Onderstel moet dus prima zijn. Als ik dan ook nog het ,bij de huidige generatie BMW's voorkomende, onderstuur er uit kan krijgen zou het de perfecte auto voor mij zijn.....

Zou Alpina ook interieurs afleveren met Mperformance stoelen? Ik heb wel ideeen voor een gaaf interieur.....

wit, 20inch, privacyglas, harmann kardon, interieurlijsten met alcantara, schaalstoelen, navi prof, wat kunnen we nog meer verzinnen.... :wink: :wink:

Op de IAA dus maar een def. aanbieding laten maken....

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 aug 2013, 12:16

Martijn_bmw schreef:Dankje voor de omschrijving!

Mijne was een pfl uit 2006 en had standaard onderstel met 16" zonder rft banden dat was snoeihard vergeleken mijn huidige e46 ook met standaard onderstel en 16" wielen.

Laatst namelijk nog proef gereden met een e91 318iA uit 2010 en die was ook al een stuk comfortabeler dan de 2006 e91 die ik heb gehad...
E90 was een 2008. een 318d echt een hele fijne auto. Wat ik vooral opvallend vind tussen de E90 en de F30 is het verschil in geluid in de auto. De F30 is een stuk minder goed geïsoleerd ten opzichte van de E90.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2013, 12:21

Petrolhead Tom schreef:
Martijn_bmw schreef:Dankje voor de omschrijving!

E90 was een 2008. een 318d echt een hele fijne auto. Wat ik vooral opvallend vind tussen de E90 en de F30 is het verschil in geluid in de auto. De F30 is een stuk minder goed geïsoleerd ten opzichte van de E90.
ah die was dus al voorzien van nieuwe en dus comfortabelere onderstel als de F30 dan nog comfortabeler is gaat het helemaal goed komen, mijn opvolger moet een F30 worden :kikker: haha

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 aug 2013, 12:26

Als ik terugkijk op alle 3 series van het begin tot nu moet ik zeggen dat ik de E90 PFL de meest nietszeggende 3 serie tot op heden vind. De facelift achterlichten vind ik een stuk beter staan en de navi is ook niet zo gedateerd. De rest vind ik nog steeds prachtig. De F30 vind ik echt een mooie moderne auto.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2013, 12:29

Mee eens Tom :thumbup: (alleen de E.D. problemen met de facelift E9* zijn dan weer drama)

*laatste offtopic bericht nu weer door over Alpina, echt uber-gave auto's :D *

Mark N

Bericht door Mark N » 25 aug 2013, 17:40

leonard schreef:TNX voor de reactie's

Onderstel moet dus prima zijn. Als ik dan ook nog het ,bij de huidige generatie BMW's voorkomende, onderstuur er uit kan krijgen zou het de perfecte auto voor mij zijn.....

Zou Alpina ook interieurs afleveren met Mperformance stoelen? Ik heb wel ideeen voor een gaaf interieur.....

wit, 20inch, privacyglas, harmann kardon, interieurlijsten met alcantara, schaalstoelen, navi prof, wat kunnen we nog meer verzinnen.... :wink: :wink:

B3 gt stoelen misschien?

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 25 aug 2013, 18:33

Zijn in de basis de zelfde. Recaro Sportster CS stoelen meen ik.
Individual heet bij Alpina; Lavalina.

leonard

Bericht door leonard » 25 aug 2013, 20:34

Mark N schreef:
leonard schreef:TNX voor de reactie's

B3 gt stoelen misschien?
ff gekeken. idd... Goede tip! :thumbup: :thumbup: dat is wat ik wil.... Of gewoon recaro CS stoelen kopen laten bekleden bij Cools......

Plaats reactie