Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
k33z

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door k33z » 15 aug 2013, 08:19

Ik heb zelf een Garmin 500, die bevalt mij meer dan prima. Zou soms ook wel goede kaarten willen hebben, maar vind de 800 gewoon te groot (en daardoor lelijk).

Maar rijden jullie zonder cadans en snelheidssensor? Op mijn racefiets heb ik deze sensor en vind ik het apparaat perfect. Op mijn cyclocrossfiets rij ik puur met de Garmin 500, dus snelheidsbepaling via de GPS. Dat vind ik dus echt ondoenlijk. Snelheidsweergave schommelt als een gek, dan weer laag, dan weer hoog, reageert traag, etc.

Hebben jullie dat ook?

RobS

Bericht door RobS » 15 aug 2013, 11:50

Snelheidsbepaling op de 800 werkt prima via GPS, ook vergeleken met een normale fietscomputer en een 500 met sensor.

De GPS schijnt wel moeite te hebben met vocht, dus rijden onder bomen terwijl het net geregend heeft kan voor een mindere GPS ontvangst zorgen (heb dit alleen maar gelezen, nog niet zelf ondervonden)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 15 aug 2013, 14:05

Die 500 bundel voor 229 bij coolblue lijkt me aardig wat bang for the buck.

RobS

Bericht door RobS » 15 aug 2013, 15:12

Petrolhead Tom schreef:Die 500 bundel voor 229 bij coolblue lijkt me aardig wat bang for the buck.
Als je niet wil navigeren is dat inderdaad een mooi apparaatje.

Joop

Bericht door Joop » 15 aug 2013, 15:27

Als je 'm enkel voor de ritregistratie wilt gebruiken is de Edge 200 voor 110-120 euro misschien een nog betere optie.

Deze heeft alleen geen mogelijkheid tot koppelen van cadans-/snelheidssensor en hartritmeband.
RobS schreef:Snelheidsbepaling op de 800 werkt prima via GPS, ook vergeleken met een normale fietscomputer en een 500 met sensor.

De GPS schijnt wel moeite te hebben met vocht, dus rijden onder bomen terwijl het net geregend heeft kan voor een mindere GPS ontvangst zorgen (heb dit alleen maar gelezen, nog niet zelf ondervonden)
Ik heb de normale fietscomputer nog wel op het stuur zitten naast de Garmin; maar er zitten knappe verschillen tussen, met name in het bos/bosrijke omgeving.

Zal waarschijnlijk even wennen zijn, maar als je de snelheid in de gaten houdt om zo het tempo erin te houden heb je kans dat je te hard aan de bak moeten met enkel de Garmin, door de veel lager aangegeven snelheid buiten het open veld (waar hij het wel goed)...

k33z

Bericht door k33z » 15 aug 2013, 15:50

Dat is mijn ervaring ook Joop, voor mij om die reden onbruikbaar zonder snelheids- en cadanssensor.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 15 aug 2013, 16:19

Joop schreef:Als je 'm enkel voor de ritregistratie wilt gebruiken is de Edge 200 voor 110-120 euro misschien een nog betere optie.

Deze heeft alleen geen mogelijkheid tot koppelen van cadans-/snelheidssensor en hartritmeband.
RobS schreef:Snelheidsbepaling op de 800 werkt prima via GPS, ook vergeleken met een normale fietscomputer en een 500 met sensor.

Ik heb de normale fietscomputer nog wel op het stuur zitten naast de Garmin; maar er zitten knappe verschillen tussen, met name in het bos/bosrijke omgeving.

Zal waarschijnlijk even wennen zijn, maar als je de snelheid in de gaten houdt om zo het tempo erin te houden heb je kans dat je te hard aan de bak moeten met enkel de Garmin, door de veel lager aangegeven snelheid buiten het open veld (waar hij het wel goed)...
Maar dat betekent dan toch ook dat de rit gegevens niet kloppen?

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 15 aug 2013, 19:32

Ik heb er tot nu toe geen last van gehad. En ik zit alleen maar in 't bos. Wel wijkt ie standaard een paar meter van de kaart af als je een beetje inzoomt. Dat schijnt ook een typisch Garmin dingetje te zijn. Als je dan een route in de Garmin hebt geladen en je hebt het geluid aan staan...nou...dan laat ie het wel weten als je 'fout' zit.

Heb hem vorig jaar voor €400 bij hartslagmetershop oid besteld. Met mtb-en in de bergen wil je wel aan de goede kant van de berg naar beneden denderen...echt onmisbaar daar.

Joop

Bericht door Joop » 16 aug 2013, 01:16

Petrolhead Tom schreef: Maar dat betekent dan toch ook dat de rit gegevens niet kloppen?
De uiteindelijke gegevens kloppen wel aangezien het broodkruimelspoortje op een bepaalde tijd en plaats wordt neergelegd. Ga je de afstand t.o.v. de tijd bekijken dan zal hij de juiste snelheid wel uitrekenen bij de registratie in bijv. Strava.

Alleen op het moment van rijden schommelt het te vaak heen en weer.

Een snelheids- en cadanssensor zoals Kees aangeeft is dan eigenlijk de oplossing voor tijdens het rijden, als je niet met twee apparaten op je stuur/stuurpen wilt rijden en toch de juiste snelheid wil weten.

Ben er zelf nog niet helemaal over uit. De cadanssensor vind ik voor mezelf niet zo nodig. Als de benen zeggen het is even goed zo, dan heeft het niet zo veel zin om een bepaalde cadans te blijven rijden. Rijden op gevoel en dus eigenlijk op basis hartritme vind ik eigenlijk voor mezelf een betere training.

Beide zaken staan nog even ter overweging om al dan niet aangeschaft te worden, vandaar ook de ANT+
aansluiting die ik eigenlijk wel wilde hebben en die de Edge 200 mist. E.e.a. nog in combinatie met het in dubio zijn of ik vanaf deze winter ook nog op een Tacx wil gaan trainen bij slecht weer; dan is zo'n snelheids- en cadanssensor wel handig icm de Garmin.

Bovendien past de Edge 800 met de witte rand (dus niet de blauwe uit de bundel) iets beter bij de kleurstelling van de fiets (die ook wit-zwart is), dus zal ik de sensoren nog los moeten kopen. ;-)

RobS

Bericht door RobS » 16 aug 2013, 08:31

Joop schreef: Beide zaken staan nog even ter overweging om al dan niet aangeschaft te worden, vandaar ook de ANT+
aansluiting die ik eigenlijk wel wilde hebben en die de Edge 200 mist. E.e.a. nog in combinatie met het in dubio zijn of ik vanaf deze winter ook nog op een Tacx wil gaan trainen bij slecht weer; dan is zo'n snelheids- en cadanssensor wel handig icm de Garmin.

Bovendien past de Edge 800 met de witte rand (dus niet de blauwe uit de bundel) iets beter bij de kleurstelling van de fiets (die ook wit-zwart is), dus zal ik de sensoren nog los moeten kopen. ;-)
Ik heb ook om die reden een losse gekocht, de hartslagband had ik al van mijn FR60 horloge en de cadans/snelheidssensor heb ik er nog los bij gekocht. Die heb ik dus nog liggen en zou je eventueel over kunnen nemen omdat ik 'm niet meer gebruik.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 16 aug 2013, 09:47

Duidelijk verhaal Joop! Dankje. Ik ga denk ik voor de 500 bundel.

k33z

Bericht door k33z » 16 aug 2013, 11:17

In de winter gebruik ik de cadans en snelheidssensor inderdaad ook op de Tacx (Kurt Kinetic in mijn geval).

Dan maak ik via een ANT+ ontvanger in de PC verbinding met de sensor en gebruik ik http://www.trainerroad.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor mijn trainingen. BRIL-JANT! Zeker in combinatie met de video's van de Sufferfest. die zijn heel eenvoudig te synchroniseren met trainerroad.

Een goedkope oplossing (als je ANT+ sensor al op je fiets hebt) om enorm leuk te trainen in de winter.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 16 aug 2013, 11:21

:thumbup:

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 17 aug 2013, 11:58

Een paar sfeerplaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De brug over de Semois in Boillion

Afbeelding

Afbeelding

Uitzicht over Dohan

Afbeelding

De Edge 800 en de Teasi One

Afbeelding

De Teasi gebruik ik alleen op de MTB, puur omdat ik het een beter navigatiemiddel vind dan de Garmin.

In 6 ritjes hebben we (maar) 165 km gefietst, en 3900 hoogtemeters gemaakt, mijn max. snelheid op asfalt 74 Km/h en onverhard 67 Km/h.
De max. steigingspercentage was 34% maar ik kwam niet verder dan 150 mtr :mrgreen: :bag:
Laatst gewijzigd door Stefan R op 17 aug 2013, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 17 aug 2013, 12:00

Ik heb een Edge 500 besteld. Hoop hem vanmiddag binnen te krijgen. :hungry:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 aug 2013, 12:56

Geen flauwe getallen Stefan. Die fiets wordt duidelijk gebruikt waar die voor gemaakt is :clap:

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 17 aug 2013, 13:31

Hij is redelijk gebruikt idd :hosanna: De fiets zelf voldoet prima in de Ardennen, de groep (mix van Sram XO en X9) Doet het ook goed, alleen is de voorvork wel de beperking. Dat is geen toppertje, en dat betekent dat er flink gespaard moet worden voor een andere (€500,= voor een vork is peanuts)
Ik heb wel 1x flink mazzel gehad, tijdens een afdaling door het bos sprong er door mijn voorwiel een tak omhoog en die kwam tussen mijn achterbrug door het achterwiel tegen mijn derrie en mijn voet/schoen tot stilstand. Daarbij brak er een spaak uit het wiel en scheurde de lip van mijn Sidi en mijn sok aan bonken, wonderwel alleen een beurse plek op mijn enkel aan overgehouden.
Gelukkig kon er nog verder gefietst worden, we zaten namelijk ergens in the middle of nowhere :bag:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 17 aug 2013, 22:06

Gave foto's Stefan! Ziet er uit als een mooie tocht.

Ik heb vanmiddag de Garmin Edge 500 binnen gekregen. Ik heb gekozen voor de bundel en ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben. Wat een fantastisch apparaatje zeg! Onderstaande rondje is qua getallen niet echt spectaculair, ik ben gewoon een ijsje gaan halen met mijn vriendin die nog geen racefiets heeft en dus zich helemaal kapot getrapt heeft op haar Cannondale street hybride. Het ging wel lekker. Op een klein heuveltje toch nog even de hartslag omhoog laten knallen.

http://www.strava.com/activities/75433736

RobS

Bericht door RobS » 19 aug 2013, 10:24

Gisteren Les Geants des Ardennes gereden, een tocht van 157km en 2500hm (bleken er maar 2100 te zijn helaas). Vooraf was heel de dag regen voorspeld maar dat is gelukkig maar beperkt gebleven tot een enkele, flinke bui een uur voor de finish. De tocht was weer super georganiseerd, mooie stopplekken met verschillende soorten sportdrank, water, bananen, koeken etcetc, alles in overvloed en geen wachttijden. Ik kwam met meer eten terug dan dat ik vertrok :)

http://app.strava.com/activities/75626696" onclick="window.open(this.href);return false;

Gemiddelde kon nog harder maar ik heb mezelf opgeofferd om de laatste 20km bij een vriend te blijven die het erg zwaar had.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 19 aug 2013, 10:29

Knappe prestatie Rob! Dat soort gemiddeldes en afstanden zijn voor mij een goede motivatie. Afgelopen week eigenlijk te weinig gefietst. Deze week wat meer tijd in het zadel doorbrengen.

Bram

Bericht door Bram » 19 aug 2013, 21:14

:thumbup:

RobS

Bericht door RobS » 20 aug 2013, 19:37

De Rad am Ring race van 150km laat ik schieten vanwege de hoge inschrijfkosten, ik ben echter nog wel van plan om op zondagochtend te gaan fietsen. Vrij rijden voor 20€ van 7:00 tot 15:00 (laatste rondje tot 14:00)

Mijn fietsvrienden hebben andere verplichtingen, wie gaan er van hier?

- RobS
-
-
-
-
-

mark123

Bericht door mark123 » 20 aug 2013, 20:06

Vraagje aan de kenners hier. Ik wil graag wat actiever gaan fietsen. Echt wielrennen ga ik niet doen want ik wilmook nog wel is een bospaadje meenemen en wat offroad meepikken. Wat voor fiets is aan te raden? Het is echt puur voor de fun en derhalve is het budget liefst zo laag mogelijk.

Bram

Bericht door Bram » 20 aug 2013, 20:22

RobS schreef:De Rad am Ring race van 150km laat ik schieten vanwege de hoge inschrijfkosten, ik ben echter nog wel van plan om op zondagochtend te gaan fietsen. Vrij rijden voor 20€ van 7:00 tot 15:00 (laatste rondje tot 14:00)

Mijn fietsvrienden hebben andere verplichtingen, wie gaan er van hier?

- RobS
-
-
-
-
-
Ga ik even over nadenken. Wil dan wel graag daar slapen (duh), dus kom er op terug :)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 20 aug 2013, 20:29

Ik zou echt heel graag willen maar ik kan niet weg. Mijn vriendin is dan jarig. Mocht zij voor die tijd een racefiets aanschaffen wordt het natuurlijk een compleet ander verhaal. :tooth:

Plaats reactie