Volkswagen Golf R: de nieuwste heeft 300 pk!
Roeren of DSG
Dit vermogensaantal komt niet uit een fijne zescilinder, want die zijn al even verleden tijd in de wereld de Golf R’s. Onder de kap ligt een 2.0 TSI-benzinemotor met 221 kW/300 pk en 380 Nm aan koppel. Dertig paarden meer dan zijn voorganger. Wel heb je de keuze voor een handgeschakelde zesbak, waarmee je hem in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u jaagt, maar wie het maximale uit de viercilinder wil halen kan met de de optionele DSG-automaat de sprint in 4,9 seconden afleggen.
Sperdiff, jammer genoeg elektronisch
Vlotjes. Maar dat komt dan ook omdat hij is uitgerust met een permanente vierwielaandrijving (4-Motion) waar een Haldex-koppeling van de vijfde generatie in is verwerkt. En ook niet onbelangrijk: een XDS-sperdifferentieel. Daarnaast kun je het optionele DCC bestellen, een adaptief dempersetje met de standen ‘Eco’, ‘Normal’, ‘Individual’, en als nieuwste toevoeging: ‘Race’, waarbij de dempers nog strakker komen te staan en de gasrespons alsmede de acceleratietijden van de DSG worden aangepast. De top is overigens altijd begrensd op 250 km/u/.
Volkswagen gooide deze R-spielerei 20 mm dichter bij het asfalt (5 mm lager dan de GTI) en hij heeft R-specifieke bumpers, deurlijsten en 18-inch lichtmetalo’s. Hij komt standaard met bi-xenon koplampen waarin U-vormige led’jes zijn verwerkt, en donkere LED-achterlichten. Achteraan zien we trouwens ook dat Volkswagen niet zuinig is geweest met de verdeling van uitlaatsierstukken: vier stuks. Eén voor elke cilinder, wat de Sjonnie in ons stiekem wel aanspreekt. Binnenin strooien de Duitsers met alcantara en geven ze deze R-knaap een met leer bekleed driespaaks stuur.
Prijs?
Op de IAA in Frankfurt zullen we er voor het eerst kennis mee maken. Wat ‘ie gaat kosten is nog niet bekend, maar hij zal waarschijnlijk wel goedkoper worden dan zijn voorganger, die bij 48.765 euro begint. VW zegt dat hij 18% zuiniger is en de handbakversie in tests 7,1 l/100 km (1 op 14,1) verbruikt. De DSG-bak komt uit op 6,9 l/100 km (1 op 14,5)



Vinden we het wat, wie gaat hem aanschaffen, of zien we het gewoon als een S3 met een ander jasje?