Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Stefan R » 13 aug 2013, 20:45

Mooie plaatjes Bram, ik zal als ik weer thuis (zit nog een paar dagen in de Ardennen) ben ook wat foto's plaatsen van mijn (MTB) tochtjes, max. onverhard afdalen is momenteel 67.3 en dat is met flink bijremmen, afdalingen (en ook klimmetjes) van ruim 20% zijn hier niet vreemd. Ik had vandaag korstondig 34% op de computer staan :gek:
In tochtjes van een krappe 35Km hebben we ook regelmatig 750 tot 800 hoogtemeters, en die zijn vrijwel allemaal onverhard.
Ik denk dat het fietsen op de racert a.s. weekend ook ineens een heel stuk makkelijker zal gaan :mrgreen:

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 13 aug 2013, 20:54

MTB route langs de Nordschleife;

Afbeelding

Best-wel-steilstrecke;

Afbeelding

Afbeelding

Snap het wel hoor, schijfremmen op een racer. Mooi setje van Hope erop en je bent klaar...voor jaren. :P

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 13 aug 2013, 22:41

Stefan R schreef:Mooie plaatjes Bram, ik zal als ik weer thuis (zit nog een paar dagen in de Ardennen) ben ook wat foto's plaatsen van mijn (MTB) tochtjes, max. onverhard afdalen is momenteel 67.3 en dat is met flink bijremmen, afdalingen (en ook klimmetjes) van ruim 20% zijn hier niet vreemd. Ik had vandaag korstondig 34% op de computer staan :gek:
In tochtjes van een krappe 35Km hebben we ook regelmatig 750 tot 800 hoogtemeters, en die zijn vrijwel allemaal onverhard.
Ik denk dat het fietsen op de racert a.s. weekend ook ineens een heel stuk makkelijker zal gaan :mrgreen:
Ook niet flauw dan zeg, pfff :gek: Zowel de topsnelheid als het percentage klimmen.

Emiel, welke Garmin is dat?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 13 aug 2013, 23:11

Garmin's zijn gaaf! Ik heb me vandaag echt in moeten houden. Ik was van plan weer te gaan fietsen maar heb het toch niet gedaan om mijn knie even rust te geven. Kon hem vanmorgen toch iets voelen.

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 14 aug 2013, 12:59

Het is een Edge 800 Bram.
Ideaal. Fiets niet meer zonder.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 14 aug 2013, 15:37

Schijfremmen zijn handig hier, elke dag fiets ik de Amerongse berg op en af en vooral dat laatste merken je remmen goed aan het eind. Leuke comp. idd Emiel :-)

Bram

Bericht door Bram » 14 aug 2013, 15:40

Ik heb alle afdalingen gewoon met de 'blokjesremmen' gedaan, ging prima. Alleen de afdaling waar ik 92.5 km p/u scoorde zorgde voor stinkende, maar nog steeds goed functionerende remmen. Is het nut van schijfremmen op een racefiets op één of andere manier aangetoond? Ik neem aan dat zo'n systeem voor meer gewicht zorgt?

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 aug 2013, 15:52

Ik weet alleen van Tommy Post dat de schijfremmen veel en veel sneller slijten dan de conventionele remmen.
Waarom rijden de profs er niet mee als het zoveel beter is?
Volgens mij wordt het alleen in de professionele MTB wereld gebruikt.

Bram

Bericht door Bram » 14 aug 2013, 15:58

Volgens mij heeft dat onder andere met gewicht te maken. Als profs het redden met afdalingen van boven de 100 km p/u, lijkt het me voor een consument nogal snel overkill?

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 aug 2013, 16:30

Absoluut, maar ja, marketing, he!
Consumenten willen dan perse zo iets hebben.

Idem dito met elektronisch schakelen, doe mij maar conventioneel schakelen.
Dan raakt ook nooit het batterijtje op :D

Bram

Bericht door Bram » 14 aug 2013, 16:39

Afgezien van dat is elektronisch schakelen toch echt peperduur op een racefiets :bag:

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 14 aug 2013, 17:10

Ik gebruik voor op de MTB een Teasi One die vind ik voor op de MTB veel beter dan de Garmin Edge 800 die ik op de racer gebruik. De Teasi kost €150,= en is zijn geld dubbel en dwars waard (veel meer dan de bijna 500 die de Edge 800 gekost heeft)
Op de Teasi kan je alleen geen hartslagband etc gebruiken, maar dat is bij zijn opvolger al verholpen, grootste voordeel vind ik de levenslange update's en kaart update's gratis. Het kaartmateriaal is ook uitgebreider dan van de Garmin (zelfs met gekochte kaarten)

vwb Schijfremmen op een racefiets, het is voornamelijk het gewicht wat een rol speelt, en als de normale velgremmen ook in 9 van de 10 gevallen volstaan waarom dan over stappen.
Op de MTB heb ik het ook niet altijd een verbetering gevonden, pas sinds de laatste jaren is de techniek verbeterd dat ik het ook echt een plus vind t.o.v. velgremmen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 aug 2013, 19:53

Reden om voor een Garmin te gaan zou voor mij de Strava connectiviteit zijn.

JP

Bericht door JP » 14 aug 2013, 20:01

Mathieu schreef:Ik weet alleen van Tommy Post dat de schijfremmen veel en veel sneller slijten dan de conventionele remmen.
Waarom rijden de profs er niet mee als het zoveel beter is?
Volgens mij wordt het alleen in de professionele MTB wereld gebruikt.
De profs gebruiken ze niet, omdat ze in wedstrijden niet zo makkelijk en snel een wiel kunnen wisselen.

Bram

Bericht door Bram » 14 aug 2013, 21:33

Petrolhead Tom schreef:Reden om voor een Garmin te gaan zou voor mij de Strava connectiviteit zijn.
Wel een redelijk argument, al heb ik in de Dolomieten gemerkt dat de app niet al te nauwkeurig is. Het laatste rondje wat ik gefietst heb, de Sella ronde, heeft in de verste verte geen 3.100+ hoogtemeters, hoe graag ik dat ook zou willen. Naar het schijnt komt 1.800 een stuk meer in de richting. Dit kan natuurlijk ook, of vooral, dat weet ik niet, aan de combinatie smartphone + Strava liggen.

http://app.strava.com/activities/72361196

RobS

Bericht door RobS » 14 aug 2013, 21:38

Bram schreef:
Petrolhead Tom schreef:Reden om voor een Garmin te gaan zou voor mij de Strava connectiviteit zijn.
Wel een redelijk argument, al heb ik in de Dolomieten gemerkt dat de app niet al te nauwkeurig is. Het laatste rondje wat ik gefietst heb, de Sella ronde, heeft in de verste verte geen 3.100+ hoogtemeters, hoe graag ik dat ook zou willen. Naar het schijnt komt 1.800 een stuk meer in de richting. Dit kan natuurlijk ook, of vooral, dat weet ik niet, aan de combinatie smartphone + Strava liggen.

Dat ligt inderdaad aan het smartphone/GPS gebruik, de Garmin heeft een barometrische hoogtemeter, nog steeds niet perfect maar een stuk realistischer dan hoogtebepaling dmv GPS.

Bram

Bericht door Bram » 14 aug 2013, 21:48

Ik lees op Tweakers veel slechte verhalen over de x10 modellen van Garmin, de 510 en de 810. Klopt dat een beetje? Naast de prijs trouwens, want die liegt er niet om.

Joop

Bericht door Joop » 14 aug 2013, 21:53

RobS schreef:
Bram schreef:

Dat ligt inderdaad aan het smartphone/GPS gebruik, de Garmin heeft een barometrische hoogtemeter, nog steeds niet perfect maar een stuk realistischer dan hoogtebepaling dmv GPS.
Klopt; collega van mij is pas ook een week in de Dolomieten wezen fietsen; ook hij had af en toe de meest fantastische resultaten bij de GPS-registratie zullen we maar zeggen...

...de barometrische hoogtebepaling valt in de regel een stuk lager uit. Gister even uitgeprobeerd in een ritje bij mij in de buurt. Waar de Garmin 327hm aangaf, gaf de berekende waarde in Strava 398hm aan... Kan alleen niet inschatten welke nu het meest nauwkeurig is.

Joop

Bericht door Joop » 14 aug 2013, 21:56

Bram schreef:Ik lees op Tweakers veel slechte verhalen over de x10 modellen van Garmin, de 510 en de 810. Klopt dat een beetje? Naast de prijs trouwens, want die liegt er niet om.
Heb vorige week de Edge 800 gekocht; was het rekening moeten houden met een volle accu bij de iPhone ook een beetje zat als ik een eindje rond wilde en de route wilde vastleggen. Is inderdaad even een hele uitgave (voor een fietscomputer :ongeveer als: ), maar heel soms mag het ook wel een paar knaken kosten.

De 510 en 810 zou ik lekker laten liggen. De 500 en de 800 doen precies hetzelfde, waar met name de 810 vooral geënt is op de social media. Dat is in mijn ogen die 100 euro niet waard.

Heb 'm zonder kaarten gekocht en de OSM (Open Street Maps) kaarten gedownload en op het kaartje gezet, werkt perfect.

Joop

Bericht door Joop » 14 aug 2013, 22:02

RobS schreef:
Petrolhead Tom schreef:Ik denk dat de 150 kilometer wat te vroeg komt voor mij. Zondag is het tourifahrten voor 20e die leek me wel aardig.
Ik ga niet voor 1 rondje die kant op ;) 6 Rondjes moet te doen zijn, 3000hm.
Dat is dus wat ik me afvroeg is dat per rondje? Of zo ver / veel je zelf kunt... Onbeperkt zeg maar ;-)

Want ik lijk toch onbeperkt te lezen of niet?
Nordschleifen Tour 08.09.2013

Joy of riding without time pressure on the unique Nordschleife, are the charms of the Nordschleifen tour. The Nürburgring will be open for riders on Sunday from 7:00 am till 3:00 pm. Access will be via Gate 0 (see map)

For how long you will be on the Nordschleife is nearly up to you. The number of laps is completely irrelevant. At 2:00 pm however, the last lap will be accessible.

S-RS
Auto: Renooit

Bericht door S-RS » 14 aug 2013, 22:06

RobS schreef: Dat ligt inderdaad aan het smartphone/GPS gebruik, de Garmin heeft een barometrische hoogtemeter, nog steeds niet perfect maar een stuk realistischer dan hoogtebepaling dmv GPS.
Ik gebruik een Etrex 30, die is vaak heel erg nauwkeurig en loopt bijna gelijk met de bordjes langs de kant van de weg. Maar kijk meestal naar die hoogte volgens de kaarten, die zijn veelal perfect :thumbup:

Bram

Bericht door Bram » 14 aug 2013, 22:12

Joop schreef:
Bram schreef:Ik lees op Tweakers veel slechte verhalen over de x10 modellen van Garmin, de 510 en de 810. Klopt dat een beetje? Naast de prijs trouwens, want die liegt er niet om.
Heb vorige week de Edge 800 gekocht; was het rekening moeten houden met een volle accu bij de iPhone ook een beetje zat als ik een eindje rond wilde en de route wilde vastleggen. Is inderdaad even een hele uitgave (voor een fietscomputer :ongeveer als: ), maar heel soms mag het ook wel een paar knaken kosten.

De 510 en 810 zou ik lekker laten liggen. De 500 en de 800 doen precies hetzelfde, waar met name de 810 vooral geënt is op de social media. Dat is in mijn ogen die 100 euro niet waard.

Heb 'm zonder kaarten gekocht en de OSM (Open Street Maps) kaarten gedownload en op het kaartje gezet, werkt perfect.
Wat heb jij voor die 800 betaald?

Joop

Bericht door Joop » 14 aug 2013, 22:20

€279,- (los apparaat) bij Mantel.

Als je met een hartslagmeter en andere sensoren wil rijden zou ik een bundeltje pakken, dan ben je voor €339,- klaar...

RobS

Bericht door RobS » 15 aug 2013, 07:01

Joop schreef:
RobS schreef:
Petrolhead Tom schreef:Ik denk dat de 150 kilometer wat te vroeg komt voor mij. Zondag is het tourifahrten voor 20e die leek me wel aardig.
Ik ga niet voor 1 rondje die kant op ;) 6 Rondjes moet te doen zijn, 3000hm.
Dat is dus wat ik me afvroeg is dat per rondje? Of zo ver / veel je zelf kunt... Onbeperkt zeg maar ;-)

Want ik lijk toch onbeperkt te lezen of niet?
Nordschleifen Tour 08.09.2013

Joy of riding without time pressure on the unique Nordschleife, are the charms of the Nordschleifen tour. The Nürburgring will be open for riders on Sunday from 7:00 am till 3:00 pm. Access will be via Gate 0 (see map)

For how long you will be on the Nordschleife is nearly up to you. The number of laps is completely irrelevant. At 2:00 pm however, the last lap will be accessible.
Klopt, maar de 150 waar ik jet over heb wordt gereden als wedstrijd inclusief tijdwaarnemingetc.

RobS

Bericht door RobS » 15 aug 2013, 07:08

Joop schreef:€279,- (los apparaat) bij Mantel.

Als je met een hartslagmeter en andere sensoren wil rijden zou ik een bundeltje pakken, dan ben je voor €339,- klaar...
Als je de losse neemt krijg je een zwarte met wit randje, in de bundel is het randje blauw.

Hier overigens ook een tevreden 800 gebruiker, de meerwaarde van de 810 zie ik nog niet en de firmware lijkt nog lang niet bugvrij te zijn, er zijn al flink wat mensen van de 810 weer terug gegaan naar de 800. Gewoon voor een 800 gaan dus en daar de OSM kaarten op zetten.

Plaats reactie