Sacrilege

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Sacrilege

Bericht door Rupie » 04 mei 2013, 07:46

Prachtig! Wat lijkt me dat een heerlijke auto om mee rond te rijden.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28659
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Sacrilege

Bericht door Martijn_bmw » 04 mei 2013, 09:35

geweldig geluid!

heb je ook een handbak van BMW er dan achter geplaatst of de motor op de bak+aandrijflijn van de jag gemonteerd?

echt geweldig project en volgens mij ook zeker niet tot nihil restwaarde gedaald ;-) natuurlijk de echte origineel freaks zullen het niet moeten maar denk dat er zat mensen zijn die het juist wel willen een oude mooie jag met degelijke techniek!

in ieder geval, zelf vind ik zo'n jag gaaf maar met originele techniek zou ik er niet aan beginnen maar zoals jij hem nu hebt wel!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Sacrilege

Bericht door RJK » 04 mei 2013, 09:49

heb je ook een handbak van BMW er dan achter geplaatst of de motor op de bak+aandrijflijn van de jag gemonteerd?
Bak is een Getrag 420G, oftwel de bak uit de handgeschakelde E34 en E39 540i, E38 740i of E39 M5. Cardan is gewoon van de Jaguar maar er zit een adapterstuk tussen de bak en de cardan.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28659
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Sacrilege

Bericht door Martijn_bmw » 04 mei 2013, 10:03

Oke mooi hoor nogmaals ik vind het super en beter dan origineel!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Sacrilege

Bericht door Niels » 04 mei 2013, 10:30

Was het een moeilijke ombouw? Moest je zelf als uitvogelen of was e.e.a. al eerder gedaan?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Sacrilege

Bericht door RJK » 04 mei 2013, 18:50

Was het een moeilijke ombouw? Moest je zelf als uitvogelen of was e.e.a. al eerder gedaan?
Er kwam behoorlijk wat bij kijken. In de US of A worden er veelal Chevrolet V8 motoren ingehangen (maar waarin niet...) en daar heb ik een paar kleine dingetjes vanaf kunnen kijken. Maar voor dit type motorblok moesten behoorlijk wat zaken aangepast / gemaakt worden die voor die Chevy motoren niet van toepassing zijn. En dat moest ik inderdaad zelf uitvogelen. Leuke klusjes maar wel tijdrovend!

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Sacrilege

Bericht door 328Ti » 05 mei 2013, 13:10

Erg cool zeg.

Heb je er een M60 of M62 ingelepeld? Onlangs heb ik de hele distributie moeten vervangen van een M62 4.4. De M60 is vele malen sterker (dubbele ketting en centrale tandwiel i.p.v. kunststof geleider) dan de M62.

Als je de M62 hebt, beveel ik je aan om onderstaand onderdelen te vervangen, gezien je al een motorblok hebt afgeschreven :'( . Dit scheelt je enorm tyfuswerk, kromme kleppen en andere narigheid (pa en ik waren 2.1k lichter na de operatie):

Zie onderdeel 6, 16 en 19
Afbeelding

Groet Jans

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Sacrilege

Bericht door RJK » 05 mei 2013, 13:24

Heb je er een M60 of M62 ingelepeld?
Een M60 dus inderdaad met de dubbele distributie-ketting :wink: Maar bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Sacrilege

Bericht door GTRene » 05 mei 2013, 13:52

zal wellicht ook wat te maken hebben met de verstellingen vanos e.d. extra belasting en anders?

het type M62 daarvoor waar ook mijn Hartge motor op gebaseerd is is weer wat anders (non vanos)
was schijnbaar ook alleen in wat 1997 en 1998 jaren beschikbaar, dacht iets meer dan een jaar ofzo alvorens ze over gingen naar vanos?

Afbeelding

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Sacrilege

Bericht door RJK » 05 mei 2013, 19:39

Mijn M60 komt uit een E38 740i/6 met productie datum oktober 1994. Daardoor zit er ook geen EWS op (vanaf 1995 wel dacht ik) dus ik hoefde geen bedrading + ringantenne mee te nemen.

Ik heb aan de motor niet heel veel gedaan. Bouten v/d oliepomp geborgd met loctite (twee lagen in het carter en de rest zat handvast...). Motortje zag er van binnen mooi schoon uit. Verder pakkingen en keerringen vervangen (behalve de koppakkingen, koppen zijn er niet af geweest) en uiteraard bougies en filters + vloeistoffen. Dus hopelijk kan ie er zo weer even tegen.

Ik heb nog wel één "storing" die ik moet verhelpen. Met aangesloten lambda sensoren houdt ie bij hogere toeren wat in en slaat ie af (loopt niet stationair). Met losgekoppelde lambda's loopt ie als een zonnetje (geen inhouden en 700 tpm stationair). Carsoft geeft ook aan dat er één lambda overleden is dus maar meteen twee verse besteld en kijken wat ie dan doet.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Sacrilege

Bericht door allen » 05 mei 2013, 20:01

Potverdomme, zie ik nu pas!

Waanzin. Een betrouwbare Jag van het mooiste model!!!! :love:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Sacrilege

Bericht door RJK » 05 mei 2013, 20:45

allen schreef:Potverdomme, zie ik nu pas!

Waanzin. Een betrouwbare Jag van het mooiste model!!!! :love:
Bedankt, ook aan de anderen met de mooie complimenten!

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 873
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: Op een BMW

Re: Sacrilege

Bericht door MVB » 06 mei 2013, 16:00

Gaaf is weer eens wat anders, de meeste hangen er een Chevy v8 in GTRene-style... :headbang:



De hele Roadkill serie is trouwens een aanrader en voor DF mebers een must :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Sacrilege

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mei 2013, 16:14

Prachtige conversie. Jammer dat de auto niet meer volledig belastingvrij blijft, maar 120 euro per jaar valt gelukkig mee. Tenzij je er gas in bouwt...

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Sacrilege

Bericht door RJK » 06 mei 2013, 18:53

de meeste hangen er een Chevy v8 in GTRene-style...
Ik had die aflevering een tijdje terug doorgekregen van een maatje van mij. Gevalletje :lollerdelol:
Prachtige conversie. Jammer dat de auto niet meer volledig belastingvrij blijft, maar 120 euro per jaar valt gelukkig mee. Tenzij je er gas in bouwt...
Het lijkt er nu wel op ja...inderdaad jammer maar die 120 EUR is voor deze auto prima, Dec - Feb rijdt ie toch niet.

Voor mijn Porsche is het een :wtf: regeling. Ding wordt weinig gebruikt maar voor één circuitdagje in die drie maanden zou ik het volle pond aan mrb moeten betalen :please:
Tenzij je er gas in bouwt...
:protest: :lol:
Laatst gewijzigd door RJK op 06 mei 2013, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Sacrilege

Bericht door duifjes.com » 06 mei 2013, 20:39

:headbang: :headbang: :clap: :clap: :thumbup:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Sacrilege

Bericht door RJK » 12 mei 2013, 14:03

Vandaag twee fannetjes geplaatst zodat ie als het Afbeelding is ook goed z'n warmte kwijt kan.

Afbeelding

Afbeelding

Hé dat is vaag...ik heb de foto's op foto-emmer goed gezet (geroteerd) maar hier zie ik ze nog steeds op zijn kant?

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3591
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Locatie: Gouda

Re: Sacrilege

Bericht door Joël D. » 12 mei 2013, 14:39

Hier staan ze goed. :)

Gaaf project btw!

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: Sacrilege

Bericht door Frank280zx » 13 mei 2013, 18:23

Erg dik!! Heb ooit dezelfde motor in mijn Datsun gehangen .. ik vind het een erg fijne motor.. wel even de geleiders vervangen idd..... (daarom zit hij bij mij er niet meer in )

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43235
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Sacrilege

Bericht door Arthur » 14 mei 2013, 10:53

Haha, geweldig :thumbup: Mooi project hoor.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Sacrilege

Bericht door RJK » 13 aug 2013, 23:25

Was een mooi avondje voor een ritje.

Afbeelding

Afbeelding

De afgelopen twee weken wat laatste dingetjes afgemaakt en nu morgenochtend naar de RDW voor de keuring (i.v.m. motorombouw).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Sacrilege

Bericht door GTRene » 13 aug 2013, 23:34

succes alvast morgen eneuh nog een video met geluid vind ik ook niet erg :mrgreen:

:df:

rijd je zonder de grote thermo/fan voor op het blok?
dat ding doet ook heel veel qua koeling en later springen eventueel die andere er nog bij aan :D

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Sacrilege

Bericht door RJK » 13 aug 2013, 23:46

succes alvast morgen eneuh nog een video met geluid vind ik ook niet erg
Dankje, ik moet inderdaad nog eens een filmpje maken.
rijd je zonder de grote thermo/fan voor op het blok?
De originele fan met de visco zit er niet op, alleen de elektrische. Tot op heden lijkt het voldoende.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Sacrilege

Bericht door GTRene » 13 aug 2013, 23:57

is wel stiller dan de visco-fan, helemaal als ie vol mee gaat draaien :D

waarom zonder gekozen?
ik zou het wel een prettige extra vinden immers die motoren hebben dacht ik net als die van mij een water opening van rond de 105 graden...dan is de visco handig en als die het ff niet aan kan springen bij mij die aircofan zeg maar er bij aan.

nu heb jij wellicht niet de airco koeler er bij voor wat het makkelijker koelen maakt ivm makkelijker doorstromen aangezien de aircokoeler vrij dicht op elkaar zit qua mazen zeg maar, maar toch...
de fans werken via stroom, die visco niet en dus best betrouwbaar dat of..of :D

edit, maar als je geen ruimte zou hebben dan ist een ander verhaal :mrgreen:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Sacrilege

Bericht door RJK » 14 aug 2013, 00:39

maar als je geen ruimte zou hebben dan ist een ander verhaal
Dat... :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten