Zo dan..., daar kwam nog meer bij kijken dan ik van te voren had gedacht om alles compleet te krijgen...
dacht ik bestel een set andere velgen, wilde al een hele tijd mooi passende velgen en banden qua maat en
qua ruimte voor bredere meer zuiger remklauwen, dat in 18" zou me goed passen, zo kan de rolomtrek wat naar
beneden wat voor meer ruimte in de kasten geeft, immers standaard werd een basis M coupe afgeleverd met
17 inch velgen en 225x45x17 banden welke dan 634mm hoog zijn.
De 235x35x19 die ik altijd gebruikte zijn 647mm hoog en dus 13mm = 6.5mm verder naar voor in de wielkast waar
al weinig ruimte zit ivm de M draagarmen welke 10mm verder naar voren (wiel) staan tov de 2.8 en 3.0.

- XXR 527 wheel 8.75J & 9.75J.JPG (106.71 KiB) 5207 keer bekeken
afijn, op zoek naar velgen die passen en aan een aantal voorwaarden voldoen...
dat viel nog niet mee om die te vinden waar bv ook de vrij brede 4-pots Brembo's
achter passen zonder spacers...bij mijn Hartge Classic C type velgen kan dat dus niet.
Ik moest dus velgen hebben waar de spaken op de buitenrand uitkomen ipv met een velgbed en dan ook nog zien te
vinden met de juiste ET waardes, immers achter breder en heel andere ET dan voor (breedset)

- XXR 527 wheels.JPG (101.64 KiB) 5207 keer bekeken
Wilde ook wat meer donkere velgen, lekker handig als je niet zo'n velg-poetsmeneer bent en er remblokstof e.d. op komt
en lijkt vaak iets ruiger.

- XXR 527 lightweight wheels.jpg (105.7 KiB) 5207 keer bekeken
Uiteindelijk na wat omzwervingen toch voor de XXR 527 gekozen, die zijn lekker dik met 2x 8.75J ET35
en 2x 9.75J ET20 (met dikke zwarte spacer er bij) ik denk/hoop dat die goed gaan staan, komen ook iets meer naar buiten
te staan maar vanwege iets smallere banden is dat in theorie geen probleem en krijg je wellicht iets een wat getrokken band, al zal dat wel meevallen gezien de breedtes van de banden.
banden nu 225x40x18 die 635mm hoog zijn tov de 647mm nu en de 634mm origineel M coupe en dus bijna origineel
qua hoogte en dus ook meer ruimte naar voor in de wielkast wat welkom kan zijn bij een M.
Bovendien is die set-up minder tricky en wat gemoedelijker op de grens wat best belangrijk is met een vrij korte wielbasis.

- FK Spoorverbreders 22mm black.JPG (62.88 KiB) 5207 keer bekeken
Maar...wat er dus allemaal bij kwam kijken en wat een uitzoekwerk ik er mee had, pfff niemand die alles bij 1 bedrijf had,
dus bijna elk onderdeel elders en dus elke keer (vaak) weer de verzend kosten en wachten op de postbezorger...
--de Velgen in die verschillende maten en breedtes (breedset)
--de speciale Tuner smalle velgbouten voor dat soort velgen, ook in zwart (moeilijk) en 2 verschillende lengtes!...
--de spoorverbreders in deze maat en zwart was moeilijk of heel duur, dus maar mat zwart gespoten.
--Hartge naafkap plaatjes/plak
--4 zwarte alu LM ventielen (super licht)
--aangepaste centreer ringen...(lastige maat 73.1 ipv 72.6 en dus ring maken)

- tuner bolts 26mm & 50mm & valve's & caps.JPG (63.32 KiB) 5207 keer bekeken
Het mooie van die velgen is dat ik straks ruimte te over heb achter de velgen voor als ik de brede 4-pots Brembo's plaats,
die dus niet achter de Hartge classic c type velgen passen '(zo'n 3 a 4mm te weinig ruimte)
zonder extra spacers die er anders bij op komen, dan komen de velgen nog eens verder naar buiten en wordt de straal groter wat je niet echt wil
met 19-inch en M coupe ruimte voorkant.
Deze velgen geven zo'n 40mm meer ruimte zo ik ongeveer heb gemeten, en dat zonder spacers bij de voorvelgen!
Bovendien vrij lichte velgen, de 8.75J in 18inch is ongeveer 9.5kg en de 9.75J in 18inch is 10kg
terwijl een Hartge velg in bv 8Jx19 al 12kg en de 9.5J van achter zo'n 12.7kg is en dus ook wat scheelt in het onafgeveerde
gewicht, zeker 10kg lichter rondom, dus mooi meegenomen.
De banden in deze maat zijn ook een heel stuk goedkoper en veel meer merken en soorten voor te kopen, bv het merk Nokian met
de soort Z-line die erg hoog scoort in testen en een heel fijne band schijnt te zijn, die banden zijn ongeveer de helft van de prijs
van een soortgelijke in de 19" serie, dat scheel nogal.

- Nokian zLine banden Hartge Z3.JPG (125.65 KiB) 5207 keer bekeken
De rvs omvlochten remleidingen zijn ondertussen ook binnen, zo kan ik binnenkort eindelijk de grotere remset plaatsen incl nwe
leidingen e.d. ben heel benieuwd hoe dat allemaal gaat staan en gaat aanvoelen allemaal, binnenkort meer, wacht nog op 1 zending en danbandjes op de velgen laten zetten en de rest allemaal monteren, daarna kan ik wat totaal plaatjes maken en die remmen een beetje testen.