Op woensdag 24 juli organiseert Driving Fun voor de 25e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.
Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven in Mickey's
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden ochtendsessie
12:00 - 15:00 - Open pitlane rijden middagsessie
15:00 - 17:00 - Straatauto sessie
Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 15:00) kost €325 per auto.
Entree voor toeschouwers kost €10, maar toeschouwers mogen zichzelf gratis als tweede rijders of als bijrijder inschrijven.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (09:00 - 12:00) kost €175 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (12:00 - 15:00) kost €200 per auto.
Deelname aan de straatauto sessie kost €125 per auto.
Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.
Eisen
Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklinkt door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.
Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.
Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!
Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.
Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.
De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.
Deelnemers
1. Peter Tunissen - BMW E36 325i - hele dag
2. Evelien Verweij - BMW E30 - middag - betaald
3. Henri de Bruin - BMW M3 - hele dag - middag betaald
4. Traffic Control - Lamborghini Gallardo - hele dag
5. Traffic Control - Ferrari 360 Modena - hele dag
6. Youri Verswijveren - Westfield Cup - hele dag
7. Youri Verswijveren - Toyota Aygo PTC Cup - hele dag
8. Tom van de Grift - Mazda MaX5 - hele dag
9. Bart Demandt - BMW 325 - middag
10. Nigel Wood - VW 1303LS - hele dag
11. Jan Boensma - BMW E36 325 - middag
12. Michel Arfman - BMW 325i - hele dag
13. Randall van Poelvoorde - Lotus Elise - middag
14. Vincent Wilmer - Honda Integra type R - middag
15. Angelo Fekken - Honda Civic 1.5GL - middag
16. Pascal Paanakker - BMW 328i - hele dag
17. Richard Landsaat - Honda Integra type R - middag
18. Rudolf Lammert - Corvette C6 - hele dag
19. Raymon Captein - VW Golf - hele dag
20. Leo Dhanpat - BMW M3 - hele dag
21. Bogdan Dumitrescu - Peugeot 205GTI - hele dag
22. Leo van der Meer - Mazda MX5 - hele dag
23. Bart van Kessel - Porsche 944 - hele dag
24. Leonard Marks - Porsche 944 - hele dag
25. Gideon Wijnschenk - Porsche 944 - hele dag
26. Martijn Gravemaker - Porsche 944 - hele dag
27. RFF - Porsche 944 - hele dag
28. Chris van Rutten - Porsche 924WB - hele dag
29. Frank van Gasteren - BMW - hele dag
30. Ulrich Wallscheid - Opel - middag
31. Marc Zur Nieden - Radical - hele dag
32. Thomas Dahlmann - Porsche - middag
33. Danny Brand - BMW 3-serie - hele dag
34. Rolf Weisenfels - Renault Clio RS - hele dag
35. Bart de Ketelaere - Alfa Romeo Q4 GTA - hele dag
36. Sam van Damme - Toyota Yaris - middag
37. Annick Seps - ? - hele dag
38. Annick Seps - ? - hele dag
39. Bart Ogink - Saker GT - hele dag
40. Hans Fraeyman - Porsche 911 - hele dag
41. Sandro Meersman - MINI R55 JCW - ochtend
42. Peter Wouters - VW Golf II - middag
43. Maikel van de Sande - VW Golf I 16v - ochtend
44. Marcel Robijn - Radical - hele dag
45. Peter van Kessel - Super 7 - middag
46. Roland Matthes - Porsche 996 - hele dag
47. Lucas van Altena - Ligier JS49 - hele dag
48. Louis Verhulst - BMW M3 - hele dag
49. Markes Kuschen - VW Golf - hele dag
50. Joep van Leeuwen - BMW M3 - hele dag
51. Nico Meinders - Donkervoort D8 - hele dag
52. Pim Verouden - BMW Compact - hele dag
53. Peter van Gils - BMW Compact - hele dag
54. Gejon Vrijenhoek - BMW 130i Cup - hele dag
55. Hans van Spronsen - Porsche 911 GT3 RS
56. Elco Blok - BMW Compact - hele dag
57. Arie van Duin - BMW E30 - hele dag
58. Patrick Kentenick - Porsche 964 - hele dag
59. JS Racing - ? - hele dag
60. JS Racing - ? - hele dag
61. JS Racing - ? - hele dag
62. JS Racing - ? - hele dag
63. Dave Remmerswaal - BMW M3 - ?
64. Robert Jan Bak - BMW 1-serie - hele dag
65. Michel Schaap - BMW E36 325i - hele dag
66. Michel Arfman - BMW 325i - hele dag
67. Euroseal EMG Motorsport - Porsche 997 Cup - hele dag
68. André Rombout - Opel Manta - ochtend
69. Charles Frickel - Renault 5 GT Turbo - ochtend
70. Ruud Steeghs - Peugeot 205GTI - hele dag
71. Koopman Racing - BMW M3 Cup - hele dag
72. Koopman Racing - BMW M3 Cup - hele dag
73. Hardersplaza Racing - Suzuki Swift - hele dag
74. Leo Cornelisse - Porsche 911 GT3 - ochtend
75. Niki Terpstra - BMW E92 M3 - ochtend
76. Sander van Beem - Mazda MX-5 - middag (deels doorgeschoven)
77. Ton Strous - Caterham - hele dag
78. Kevin van Eldik - BMW M3 - hele dag
79. Johny Jansen - BMW M3 - hele dag
80. John Hoogland - Westfield - ochtend
81. Youri Verswijveren - Mazda MX-5 - ochtend
82. Peter Wastiels - MINI - middag
83.
84.
85.
Straatauto sessie:
1. Traffic Control - Lamborghini Gallardo
2. Traffic Control - Ferrari 360 Modena
3. Hans R - Lotus 2-11
4. Angelo Fekken - Honda Civic 1.5GL
5. Sander Koopmans - Citroën Xsara
6. Marcel Sneek - Subaru Impreza GTT
7. Jeroen Dadema - Subaru Impreza GT
8. Rudolf Lammert - Corvette C6
9. Michel de Zeeuw - Toyota Celica
10. Anne Pieter Woudstra - BMW 318iS
11. Jos Freeling - Alfa Romeo 145 1.4 T. Spark
12. Annick Seps - ?
13. Annick Seps - ?
14. Britt GTT - Subaru Impreza GTT
15. Mark Tierolf - Lotus Exige
16. Marcel de Weerd - Toyota Supra Mk IV
17. Enrico - Subaru Impreza WRX
18. Ruud Steeghs - BMW E92
19. Stefan R - Opel Speedster
20. Leonard Marks - Porsche 944
21. Patrick Dieben - Subaru Impreza
22.
23.
24.
25.