S2000: de GT86 route.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
S2000: de GT86 route.
Waarde forumgenoten. Ik rij nu een kleine twee maand naar volle tevredenheid in mijn Honda S2000. De auto rijdt heerlijk en het rijgedrag is heerlijk voorspelbaar. Mijn S2000 is een AP1. De AP1 staat er om bekend dat het een behoorlijk listige auto is op de grens. Het opvallende is dat mijn auto daar totaal geen last van schijnt te hebben. Op bochtige wegen met hoge snelheid voel ik precies aan wanneer de kont wat op zij gaat stappen en als dat gebeurt is het perfect op te vangen met het gaspedaal.
De heersende consensus op het net is dat de S2000, indien er andere banden gemonteerd worden dan de standaard Potenza's, de maat 245/50/R16 zou moeten zijn aan de achterzijde van de S2000. Mijn auto is uitgerust met Firestone banden in de maat 225/50/R16. Ik vermoed dat de bandenmaat in grote mate bijdraagt aan het goedmoedige weggedrag van mijn S2000. De gripgrens van de Firestone banden zal hier ook aan bijdragen aangezien die zeker niet schier eindeloos is. Ik heb een set extra 16 inch banden liggen met daaromheen de standaard Potenza's. Die zijn eigenlijk behoorlijk versleten maar om het weggedrag te vergelijken ga ik ze volgende week monteren en een stukje rijden om te zien of er veel verschil in zit.
De GT86 is door Toyota expres op smalle banden gezet. Hierdoor is het weggedrag heerlijk voorspelbaar en is gekozen voor eenvoudig glijden in plaats van absolute grip. Dat concept spreekt mij erg aan en daarom zie ik er wel wat in om voor mijn volgende set banden wederom 225/50/R16 te monteren. Het levendige weggedrag is mij meer waard dan de laatste paar tiende die ik er eventueel tijdens een rondje Zandvoort uit zou kunnen persen.
Wat is jullie mening over het bovenstaande? Een goed idee of juist een slecht idee.
De heersende consensus op het net is dat de S2000, indien er andere banden gemonteerd worden dan de standaard Potenza's, de maat 245/50/R16 zou moeten zijn aan de achterzijde van de S2000. Mijn auto is uitgerust met Firestone banden in de maat 225/50/R16. Ik vermoed dat de bandenmaat in grote mate bijdraagt aan het goedmoedige weggedrag van mijn S2000. De gripgrens van de Firestone banden zal hier ook aan bijdragen aangezien die zeker niet schier eindeloos is. Ik heb een set extra 16 inch banden liggen met daaromheen de standaard Potenza's. Die zijn eigenlijk behoorlijk versleten maar om het weggedrag te vergelijken ga ik ze volgende week monteren en een stukje rijden om te zien of er veel verschil in zit.
De GT86 is door Toyota expres op smalle banden gezet. Hierdoor is het weggedrag heerlijk voorspelbaar en is gekozen voor eenvoudig glijden in plaats van absolute grip. Dat concept spreekt mij erg aan en daarom zie ik er wel wat in om voor mijn volgende set banden wederom 225/50/R16 te monteren. Het levendige weggedrag is mij meer waard dan de laatste paar tiende die ik er eventueel tijdens een rondje Zandvoort uit zou kunnen persen.
Wat is jullie mening over het bovenstaande? Een goed idee of juist een slecht idee.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: S2000: de GT86 route.
Mee eens, smalle banden is meer fun. Maar de bochtensnelheid met 245 achter is ook wel weer leuk.
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: S2000: de GT86 route.
Altijd doen als het kan en het verder geen negatieve gevolgen heeft. Brede banden (en staggered setup) zijn vet overrated imo. 130i werd standaard op 205 breed afgeleverd. Reed prima (meer dan zelfs) op Zandvoort. Super voorspelbaar met de RE050a's en (misschien ook) de extra stijfheid van de runflats.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: S2000: de GT86 route.
Ik moest even opzoeken wat een AP1 is: First generation (AP1, 1999–2003)
Ik vraag me af of het zo veel scheelt. Zou mooi zijn als je de kans had een ander te rijden.
Ik vraag me af of het zo veel scheelt. Zou mooi zijn als je de kans had een ander te rijden.
- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: S2000: de GT86 route.
Wees een baas. Gewoon 175'ers erop
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: S2000: de GT86 route.
Ruben schreef:Altijd doen als het kan en het verder geen negatieve gevolgen heeft. Brede banden (en staggered setup) zijn vet overrated imo. 130i werd standaard op 205 breed afgeleverd. Reed prima (meer dan zelfs) op Zandvoort. Super voorspelbaar met de RE050a's en (misschien ook) de extra stijfheid van de runflats.
205 voor maar 225 achter toch?
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: S2000: de GT86 route.
Standaard 130i had 205 rondom. Ik dacht de pre facelift m uitvoering wel 205 voor en 225 achter had. Ik vond dat in een proefrit geen geslaagde combinatie, waardoor het m pakket voor mij destijds afviel.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: S2000: de GT86 route.
Was pre-fl m geen 215 235? Facelift M is in ieder geval 225 245.Ruben schreef:Standaard 130i had 205 rondom. Ik dacht de pre facelift m uitvoering wel 205 voor en 225 achter had. Ik vond dat in een proefrit geen geslaagde combinatie, waardoor het m pakket voor mij destijds afviel.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: S2000: de GT86 route.
Mijn 123d had standaard 205 voor en 225 achter. Dat kon je aanpassen naar 225 voor en 245 of 255 achter.
- Knot
- Berichten: 40240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: S2000: de GT86 route.
Zou juist 225 voor en 205 achter doen 

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: S2000: de GT86 route.
tja ik ben voor het rijden ook nog nooit fan geweest van grote bandenmaten...
voor het zicht super en zou ik meteen een setje staggered 18" op mijn 325i zetten maar ik ben meer van het goede rijden
dan van het poetsen dus rij ik met 205/55-16 rondom heerlijke maat in alle opzichten voor mij op de E46
voor het zicht super en zou ik meteen een setje staggered 18" op mijn 325i zetten maar ik ben meer van het goede rijden

- Knot
- Berichten: 40240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: S2000: de GT86 route.
Vaak voor de looks inderdaad... blij dat ik die 18inch set met 255 achter niet op de Z4 gekocht heb.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: S2000: de GT86 route.
ik ga ook wat minderen, normaal zit er standaard 245/40/17 op een M coupe en ik had de meeste tijd de 265/30/19 eronder, maar de laatste jaren de 275/30/19...
die laatste bieden super grip bij accelleren wat ik wel prettig vind, ook in bochten (ben geen drifter)
maar als die goede grip plots weg valt door prut op de weg terwijl je nog aan het acceleren bent dan is het ineens alles of niets en weer alles...
dus minder prettig, je kan dus beter hebben dat ie wat eerder doorslaat en dat iets beter controleerbaar blijft.
nu wilde ik voor sowieso weer wat naar kleiner toe ivm de weinige ruimte voor in de wielkast bij een M uitvoering (nog eens 10mm dichter bij het spatscherm voorkant bij insturen e.d.)
normaal af fabriek zit daar 225/45/17 en ben eens aan het rekenen gegaan een tijdje terug, zie hieronder een deel daarvan>
en achter 265/35/18 = 643mm ipv 647mm wat niet zoveel scheelt, maar achter is ruimte zat in de wielkasten, bovendien is de bandwang dan iets hoger en ook wat meer vergevings gezind op die manier, wat minder snappy, al blijft het met die brede lappen en korte wielbasis zonder ingebouwde electronische "hulpjes" altijd iets meer snappy ofcorse
ook niet onbelangrijk, in die bandenmaat zijn de banden een stuk goedkoper en meer soorten te verkrijgen

die laatste bieden super grip bij accelleren wat ik wel prettig vind, ook in bochten (ben geen drifter)
maar als die goede grip plots weg valt door prut op de weg terwijl je nog aan het acceleren bent dan is het ineens alles of niets en weer alles...

nu wilde ik voor sowieso weer wat naar kleiner toe ivm de weinige ruimte voor in de wielkast bij een M uitvoering (nog eens 10mm dichter bij het spatscherm voorkant bij insturen e.d.)
normaal af fabriek zit daar 225/45/17 en ben eens aan het rekenen gegaan een tijdje terug, zie hieronder een deel daarvan>
Ik ga straks naar 18" en wat lagerHartge Z3 = 235/35/19 = 647mm hoog (te) 8J en ET35 = minimaal 12.5 mm meer uitslag dan OEM af fabriek uitslag/straal naar scherm.
--orig M = 225/45/17 = 634mm hoog 7.5J en ET41 = totaal - 6 mm (verder naar binnen) en - 6.5mm (minder hoog) = - 12.5 mm uitslag.
die 10mm betekent dan 5mm meer speling/ruimte wat vooral voor bij het kunstof spatscherm welkom is.225/40/18 = 637mm hoog = 10mm minder dan Hartge nu en 3mm hoger dan OEM.
en achter 265/35/18 = 643mm ipv 647mm wat niet zoveel scheelt, maar achter is ruimte zat in de wielkasten, bovendien is de bandwang dan iets hoger en ook wat meer vergevings gezind op die manier, wat minder snappy, al blijft het met die brede lappen en korte wielbasis zonder ingebouwde electronische "hulpjes" altijd iets meer snappy ofcorse

ook niet onbelangrijk, in die bandenmaat zijn de banden een stuk goedkoper en meer soorten te verkrijgen


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast