S2000: de GT86 route.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

S2000: de GT86 route.

Bericht door Petrolhead Tom » 21 jul 2013, 11:13

Waarde forumgenoten. Ik rij nu een kleine twee maand naar volle tevredenheid in mijn Honda S2000. De auto rijdt heerlijk en het rijgedrag is heerlijk voorspelbaar. Mijn S2000 is een AP1. De AP1 staat er om bekend dat het een behoorlijk listige auto is op de grens. Het opvallende is dat mijn auto daar totaal geen last van schijnt te hebben. Op bochtige wegen met hoge snelheid voel ik precies aan wanneer de kont wat op zij gaat stappen en als dat gebeurt is het perfect op te vangen met het gaspedaal.

De heersende consensus op het net is dat de S2000, indien er andere banden gemonteerd worden dan de standaard Potenza's, de maat 245/50/R16 zou moeten zijn aan de achterzijde van de S2000. Mijn auto is uitgerust met Firestone banden in de maat 225/50/R16. Ik vermoed dat de bandenmaat in grote mate bijdraagt aan het goedmoedige weggedrag van mijn S2000. De gripgrens van de Firestone banden zal hier ook aan bijdragen aangezien die zeker niet schier eindeloos is. Ik heb een set extra 16 inch banden liggen met daaromheen de standaard Potenza's. Die zijn eigenlijk behoorlijk versleten maar om het weggedrag te vergelijken ga ik ze volgende week monteren en een stukje rijden om te zien of er veel verschil in zit.

De GT86 is door Toyota expres op smalle banden gezet. Hierdoor is het weggedrag heerlijk voorspelbaar en is gekozen voor eenvoudig glijden in plaats van absolute grip. Dat concept spreekt mij erg aan en daarom zie ik er wel wat in om voor mijn volgende set banden wederom 225/50/R16 te monteren. Het levendige weggedrag is mij meer waard dan de laatste paar tiende die ik er eventueel tijdens een rondje Zandvoort uit zou kunnen persen.

Wat is jullie mening over het bovenstaande? Een goed idee of juist een slecht idee.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: S2000: de GT86 route.

Bericht door Riceaux » 21 jul 2013, 12:04

Mee eens, smalle banden is meer fun. Maar de bochtensnelheid met 245 achter is ook wel weer leuk.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: S2000: de GT86 route.

Bericht door Rupie » 21 jul 2013, 12:56

Altijd doen als het kan en het verder geen negatieve gevolgen heeft. Brede banden (en staggered setup) zijn vet overrated imo. 130i werd standaard op 205 breed afgeleverd. Reed prima (meer dan zelfs) op Zandvoort. Super voorspelbaar met de RE050a's en (misschien ook) de extra stijfheid van de runflats.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: S2000: de GT86 route.

Bericht door Ar » 22 jul 2013, 04:43

Ik moest even opzoeken wat een AP1 is: First generation (AP1, 1999–2003)
Ik vraag me af of het zo veel scheelt. Zou mooi zijn als je de kans had een ander te rijden.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: S2000: de GT86 route.

Bericht door Luc B » 22 jul 2013, 11:57

Wees een baas. Gewoon 175'ers erop

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: S2000: de GT86 route.

Bericht door RVV » 22 jul 2013, 12:36

Ruben schreef:Altijd doen als het kan en het verder geen negatieve gevolgen heeft. Brede banden (en staggered setup) zijn vet overrated imo. 130i werd standaard op 205 breed afgeleverd. Reed prima (meer dan zelfs) op Zandvoort. Super voorspelbaar met de RE050a's en (misschien ook) de extra stijfheid van de runflats.

205 voor maar 225 achter toch?

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: S2000: de GT86 route.

Bericht door Rupie » 22 jul 2013, 14:20

Standaard 130i had 205 rondom. Ik dacht de pre facelift m uitvoering wel 205 voor en 225 achter had. Ik vond dat in een proefrit geen geslaagde combinatie, waardoor het m pakket voor mij destijds afviel.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: S2000: de GT86 route.

Bericht door Riceaux » 22 jul 2013, 14:40

Ruben schreef:Standaard 130i had 205 rondom. Ik dacht de pre facelift m uitvoering wel 205 voor en 225 achter had. Ik vond dat in een proefrit geen geslaagde combinatie, waardoor het m pakket voor mij destijds afviel.
Was pre-fl m geen 215 235? Facelift M is in ieder geval 225 245.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: S2000: de GT86 route.

Bericht door Tristan » 22 jul 2013, 14:45

Mijn 123d had standaard 205 voor en 225 achter. Dat kon je aanpassen naar 225 voor en 245 of 255 achter.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: S2000: de GT86 route.

Bericht door Knot » 23 jul 2013, 09:07

Zou juist 225 voor en 205 achter doen :tooth:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: S2000: de GT86 route.

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2013, 11:10

tja ik ben voor het rijden ook nog nooit fan geweest van grote bandenmaten...

voor het zicht super en zou ik meteen een setje staggered 18" op mijn 325i zetten maar ik ben meer van het goede rijden :df: dan van het poetsen dus rij ik met 205/55-16 rondom heerlijke maat in alle opzichten voor mij op de E46

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40239
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: S2000: de GT86 route.

Bericht door Knot » 23 jul 2013, 11:14

Vaak voor de looks inderdaad... blij dat ik die 18inch set met 255 achter niet op de Z4 gekocht heb.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: S2000: de GT86 route.

Bericht door GTRene » 23 jul 2013, 11:36

ik ga ook wat minderen, normaal zit er standaard 245/40/17 op een M coupe en ik had de meeste tijd de 265/30/19 eronder, maar de laatste jaren de 275/30/19...

die laatste bieden super grip bij accelleren wat ik wel prettig vind, ook in bochten (ben geen drifter)
maar als die goede grip plots weg valt door prut op de weg terwijl je nog aan het acceleren bent dan is het ineens alles of niets en weer alles... :shock: dus minder prettig, je kan dus beter hebben dat ie wat eerder doorslaat en dat iets beter controleerbaar blijft.

nu wilde ik voor sowieso weer wat naar kleiner toe ivm de weinige ruimte voor in de wielkast bij een M uitvoering (nog eens 10mm dichter bij het spatscherm voorkant bij insturen e.d.)

normaal af fabriek zit daar 225/45/17 en ben eens aan het rekenen gegaan een tijdje terug, zie hieronder een deel daarvan>
Hartge Z3 = 235/35/19 = 647mm hoog (te) 8J en ET35 = minimaal 12.5 mm meer uitslag dan OEM af fabriek uitslag/straal naar scherm.

--orig M = 225/45/17 = 634mm hoog 7.5J en ET41 = totaal - 6 mm (verder naar binnen) en - 6.5mm (minder hoog) = - 12.5 mm uitslag.
Ik ga straks naar 18" en wat lager
225/40/18 = 637mm hoog = 10mm minder dan Hartge nu en 3mm hoger dan OEM.
die 10mm betekent dan 5mm meer speling/ruimte wat vooral voor bij het kunstof spatscherm welkom is.

en achter 265/35/18 = 643mm ipv 647mm wat niet zoveel scheelt, maar achter is ruimte zat in de wielkasten, bovendien is de bandwang dan iets hoger en ook wat meer vergevings gezind op die manier, wat minder snappy, al blijft het met die brede lappen en korte wielbasis zonder ingebouwde electronische "hulpjes" altijd iets meer snappy ofcorse :D

ook niet onbelangrijk, in die bandenmaat zijn de banden een stuk goedkoper en meer soorten te verkrijgen :df: :swinging:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten