Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Knot

Re: Nürburgring: alle foto's en filmpjes en verhalen !

Bericht door Knot » 22 jul 2013, 09:46

Gister voor het eerst sinds een ruime anderhalf jaar weer een paar rondjes gemaakt. Slechts 5 stuks want de baansluitingen waren weer niet normaal zeg!!!!! Begon al met een uur wachten, en voordat ik de slagboom gehaald had mocht ik alweer een half uur wachten WTF??

Maargoed, 202 euro moesten toch besteed dus veel in de auto heen en weer gereden om er direct op te kunnen, had liever in het zonnetje gezeten om te wachten.

Het was even wennen om het perfect te doen maar na 2 rondjes had ik hem toch weer aardig door. Toch wat voorzichter met een auto van enige waarde maar de balans is super. Het standaard M onderstel met verlagingsveren werkt goed hier, hoeft niet perse stugger vond ik. Remblokjes zijn wel iets verglaasd na 5 rondjes, heb express de schijven laten koelen en niet stil gaan staan etc maar merk bij hard remmen op hoge snelheid toch lichte trilling, zacht remmen voel je niks dus even met wat straat kilometers de boel weer netjes zien te krijgen. Het vermogen vond ik prima te doen, je kunt altijd meer hebben maar met het relatief lage gewicht (voor een straatauto dan) van de Z4 en 265pk kon ik prima uit de voeten. De Vredestein Vorti's deden het ook goed, al liep na 2 rondjes de spanning wel op dan voelde je, alleen had ik geen zin om te klooien en later weer bij te pompen, het was immers voor de lol en niet voor de tijd.

Wat je wel echt mist is een beetje camber, al is met maar 2 graden dat stuur zoveel lekkerder, nu voel je de auto richting de apex over de banden rollen als je de grens opzoekt, valt veel meer uit te halen met dit onderstel en deze banden. Standaard remblokken deden het aardig maar ook hier een setje EBC yellow of Hawk HP+ doet wonderen voor weinig geld. Denk dat het een vrij goede basis is voor een ringauto, vond hem veel fijner rijden dan mijn E36 dat zeker!

Ook nog 2 crashes van dichtbij meegemaakt, audi a3 die alleen maar bezig was met aan de kant knipperen en voor T13 al links een spiegel over de motorkap de rijbaan op lanceerde (en de rest links zal ik bijgewerkt moeten worden vrees ik).

Ergste was bij schwedenkreuz, ik zat al vanaf hatzenbach achter een geprepareerde E46 M3, letland zoiets als herkomst, je zag dat er wel power was maar minder kennis. 2 of 3x geprobeerd ervoorbij te steken, ging niet, dus dan iets afstand nemen zoals het hoort, niet blijven klooien want daar komen brokken van. Een 997 en megane RS erlangs gelaten en daar aangesloten. Die 2 dus wel pushen, 997 met 230/240 richting SX ervoorbij en de megane vlak voor het instuurpunt... de E46 naar buiten met 170/180 achterwielen van de baan, gripverlies........ en dan kom ik daar ook met 200+ aanremmen om normaal gesproken met 180 in te sturen... dan rij je dus met 180 een grote stofwolk in, maximaal remmen en kies dan maar eens je kant, leek GVD wel zo'n nascar crash waar je als helikopterview ziet wie er wel of niet bovenop klapt. Ben rechts doorgeremd op het randje asfalt met de hoop dat de E46 niet terug zou stuiteren.. na een seconde of wat heb je wat meer zicht en zag ik de auto links nog een aantal keer om zn as gaan langs de vangrail, best even tricky wat je op zo'n moment moet doen om er niet vol in te rijden alsnog.

Kijk je ze daarna aan en steek je een duimpje op om te polsen of het allemaal nog leeft in de auto, kijken ze je kwaad aan... net of ik ze de les wil lezen dat ze het goed gedaan hebben om hun auto te crashen.. komop zeg, probeer ook maar te helpen :(

Vanmiddag lekker op zoek naar mooie foto's van de Z4... alle hulp is welkom, mooiste gaat aan de muur naast de M5. Overigens geen idee hoe ik rond ging, volgens mij in redelijk druk verkeer met wat marge rond de 9 min.

Rupie

Bericht door Rupie » 22 jul 2013, 09:54

Leuk verhaal Knot :thumbup:

dvh

Bericht door dvh » 22 jul 2013, 09:55

Spannend warm middagje zo te horen :-)
Rondje ring rijden lijkt me leuk. Maar dit soort voorvallen zit je niet op te wachten. Lijkt me.

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2013, 09:57

Als je gewoon mak aan rijdt valt het allemaal wel mee maar als ik de kans krijg ergens aan te haken ben ik snel om, da's een slechte eigenschap.

Ook bij een 458 zelfs, op kennis aan de bumper blijven plakken stukken bij Brunnchen, alleen uitkijken als de remlichten aan gaan, dan ben ik soms ineens erg op de bumper weer :)

daNpy

Bericht door daNpy » 22 jul 2013, 11:00

Denk dat je duimpje verkeerd werd geinterpreteerd Knot ;)

Ben je wel uitgestapt om te vlaggen enz? Dat wel je wel verplicht namelijk...

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2013, 11:03

Stopte 2 auto's achter ons en eentje reed achteruit achter de vangrail naar de marshall die daar stond.

Dus ik ga dan niet uitstappen waar men met 180 over vuil asfalt aan komt zakken als ze niet goed opletten en achteruitrijden ook geen optie dus heb het aan de 2 achter me over gelaten.
Laatst gewijzigd door Knot op 22 jul 2013, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Fabian

Bericht door Fabian » 22 jul 2013, 11:04

Die s3 kwam er op de Abschlepper in breidschied vanaf, zat links lekker inelkaar, mooi rood/wit afgetekend ook. Er ontbrak inderdaad een spiegel :D

Vrouw en kindje waren erg boos op papa.......

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2013, 11:06

Die audi was echt niet nodig idd en binnen de eerste kilometer ook nog! :shock:

daNpy

Bericht door daNpy » 22 jul 2013, 11:14

Knot schreef:Stopte 2 auto's achter ons en eentje reed achteruit achter de vangrail naar de marshall die daar stond.

Dus ik ga dan niet uitstappen waar men met 180 over vuil asfalt aan komt zakken als ze niet goed opletten en achteruitrijden ook geen optie dus heb het aan de 2 achter me over gelaten.
Ah ok :)

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 22 jul 2013, 20:12

En daarom rijd ik in het weekend niet op de Ring. Teveel leipo's en veel te druk. Mij niet gezien.

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2013, 22:27

Geen foto's van crashes... maar dit zijn slechts krasjes aan de voorbumper dus dat kan wel ;)

Als ik mezelf zo als 3e volgauto zie valt het nog mee maar rij maar eens volle pijp op zo'n stofwolk af.

Geniaal hoe die mensen met 200km/u zo'n drifthoek in kunnen zetten, zou willen dat ik die truc wist, kan je m met een prachtig rookgordijn doorzetten in 4, dat zijn pas foto's dan!!!

Kasteel

Bericht door Kasteel » 22 jul 2013, 22:38

Kasteel schreef:Afbeelding

Behoorlijke tijd geleden dat ik er zelf had gereden, maar afgelopen weekend 2 dagen geweest en zaterdag wat rondjes met de daily gemaakt, zondag maar ff een 325i gehuurd. Had het best wel gemist, baansluitingen vielen mij, zeker op zondag, reuze mee.
Foto fixed :)
Laatst gewijzigd door Kasteel op 22 jul 2013, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Enrico

Bericht door Enrico » 22 jul 2013, 22:43

De kerels die daar staan te filmen verdienen goed geld met dit soort beelden. Exact de plek waar er een week geleden een sub ook van de baan schoof..... Dapper als je daar met 180 rijdt, op de Xbox durf ik ook rond de 210 langs, maar in het echte leven vind ik 160 ruim genoeg. Als er daar olie, vloeistoff, een eekhorn of plas rendier pis zit ben je, zelf ben je professioneel coreur, gauw bij de vangrail geparkeerd.

Heb je echt marshalls gezien? of de heren die an het filmen waaren? (die hebben vaak ook vestjes aan)tijdens TF zie je namelijk na genoeg nooit marschalls tenzij iets gebeurt is.

Ik blijf trackdays toch aangenamer vinden dan TF dagen.... heeft wel wat, maar er is meer kans dat je een gevarlijke situatie tegenkomt (om niet " een gek op de baan" te zeggen. ).

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 22 jul 2013, 22:45

Die heeft best geluk gehad, kan aardig fout lopen met zo'n tempo...

Het was gisteren weer goed druk, veel baansluitingen. Ik heb ook gewacht tot het einde van de middag voordat ik de baan op ging. Het lijkt er alleen op dat de meeste fotografen toen al naar huiswaren, ik kan geen enkel beeldmateriaal van de Corolla terugvinden...
Ik heb er een rustig rondje van gemaakt, ik had de vriendin ernaast zitten en die was nog nooit op de baan geweest. Het betere touristenwerk dus ;)
Het onderstel en het smalle standaardrubber zijn overigens ook niet echt Ringfähig, elke bocht met gillende banden en een spiegel aan de grond is ook geen pretje.

Op de terugweg heb ik nog een stuk met Knot opgereden. Redelijk wat verkeer dus ik kon de Z4 in het vizier houden, toen de weg leeg werd was dat spelletje ook afgelopen :df:

JP

Bericht door JP » 22 jul 2013, 22:52

Als er daar olie, vloeistoff, een eekhorn of plas rendier pis zit ben je, zelf ben je professioneel coreur, gauw bij de vangrail geparkeerd.
Gevalletje te veel naar links, te plots het gas los of remmen kan daar al pijnlijk worden. heb je imo nog niet eens iets anders voor nodig.

Ben na een lange tijd gisteren ook weer eens gaan kijken en zonnen tegelijk.... :ken ik jou: Met de BMW ga ik geen rondjes doen met goed weer.

Gisteren aangenaam verrast door de vele ongelukken (zelf in Pflanzgarten kwamen de bergers de baan op), maar daar in tegen vielen me de sluitingen qua duur reuze mee. In Breidscheid op de brug leek me veel rubber te liggen want het gleed en piepte er aardig op los..... :)

Is Hannes al lang veranderd qua naam ? Vwb de prijzen wel, zo leek het..... :shock:

Gijs.

Bericht door Gijs. » 22 jul 2013, 22:54

daNpy schreef:Wederom een filmpje van Uwe Alzen in de kwalificatie van gisteren:

Niet meer bij te houden zo snel als het gaat :hot:
:duh: Bi-zar! Wat een grip heeft dat ding zeg. Het gaat zo hard, maar toch zo gecontroleerd. Lijkt wel versneld op sommige stukken, zo hard gaat het!

Knot

Bericht door Knot » 23 jul 2013, 00:09

Jurriuit schreef:Op de terugweg heb ik nog een stuk met Knot opgereden. Redelijk wat verkeer dus ik kon de Z4 in het vizier houden, toen de weg leeg werd was dat spelletje ook afgelopen :df:
Aha, een rode Tsport dus?

Verbaasde me al de eerste keer, dacht laat die 1.4 corolla maar even gaan tot ie echt goed naar rechts is, straks moet ik weer onnodig lossen... toen in 6 toch maar gas erop, totdat ik bij 180 echt terug naar 5 moest omdat ik niet echt in ging lopen, duurde nog tot 230/240 voordat ik er echt voorbij kwam, was aangenaam verrast moet ik zeggen!

En over de SX bocht, gewoon de boeken lezen, eerste remmen weer gas erop en insturen en een ruim metertje links laten liggen.

ErikS

Bericht door ErikS » 23 jul 2013, 08:10

Kasteel schreef:
Kasteel schreef:Afbeelding

Behoorlijke tijd geleden dat ik er zelf had gereden, maar afgelopen weekend 2 dagen geweest en zaterdag wat rondjes met de daily gemaakt, zondag maar ff een 325i gehuurd. Had het best wel gemist, baansluitingen vielen mij, zeker op zondag, reuze mee.
Foto fixed :)
Prachtig uitgevoerde auto, zo op het eerste gezicht. :thumbup:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 jul 2013, 09:39

Ik zie gewoon een bmw, wat is er prachtig aan uitgevoerd dan...............................
Niet dat er iets mis is met dat ding....

ErikS

Bericht door ErikS » 23 jul 2013, 10:17

Zwart Zwart, M pakket.

Wat scheelt jou dat nou trouwens?!
Kan je ook nog gewoon normaal reageren?!

Ik vind het gewoon een mooi ding. PUNT.

JP

Bericht door JP » 23 jul 2013, 10:32

Lijkt meer op een 5 serie...;)

Rupie

Bericht door Rupie » 23 jul 2013, 10:33

Afbeelding
Afbeelding

:mrgreen:

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 23 jul 2013, 10:34

Knot schreef:
En over de SX bocht, gewoon de boeken lezen, eerste remmen weer gas erop en insturen en een ruim metertje links laten liggen.
De laatste keer dat het asfalt is vernieuwd is de "bult" op schwedenkreuz weer een stuk minder een bult geworden. Betekent dat je nu ook gewoon helemaal links binnen bij de apex aan de (mini) curb kan komen. Belangrijkste inderdaad: eerst remmen (bij het 5 KM Bilstein bord) en dan insturen met het gas erop en dat gas nooit meer loslaten in de bocht. Bijna al die mooie filmpjes daar komen door lift-off overstuur.

Enrico

Bericht door Enrico » 23 jul 2013, 11:14

ErikS schreef:Zwart Zwart, M pakket.
En ik maar denken dat je de smiling passenger blowup doll optie bedoelde :wink: :wink:
Laatst gewijzigd door Enrico op 23 jul 2013, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 jul 2013, 11:21

Ik ben gewoon bang dat ik wat mis, dat jij dingen ziet die ik niet zie.
Dat hij zwart is zie ik ook wel.....M pakket, hoe zie je dat?

En mij scheelt niks en ik vind mijn reaktie niet Abnormaal.

Ik vind jou reaktie eigenlijk niet normaal met je PUNT, of je die auto nou mooi vind of niet.........

Volgens mij is er wat met jou mis als je het mij vraagt.........

Plaats reactie