Good Morning Vietnam.
Een hoop DF en agiliteit valt te halen uit een lager gewicht. En 1400-1500kg is wat 't is anno 2013. Het was leuker geweest dat alles bij 't oude bleef;
Anno 2000 haalde ik 'n S3 4 cylinder met 210pk 1.8 turbo quattro(of wat er voor door moest gaan) en die was een dik decennium terug al 'n stuk lichter....1375kg. Not dus eigenlijk. Wil je 'n dikke broeder, krijg je lettterlijk 'n dikke broeder.
Muv de GTT Impreza die dacht ik onder de 1300 was. Maar dat was ook 'n unicum. De rest ook in die dagen en daarvoor kon wel met dik <1000kg maar dan was je tevreden met 120/130pk ( 205KT 1.9 katloos in 1990)
De hele gang van zaken dat elke generatie steeds dikker werd, ben ik natuurlijk ook geen fan van, maar snap 't wel. Een groter fan van 'n McLaren F1 bestaat er niet dan ik bij wijze van.
Ergo : Kijk naar m'n avatar. 890kg. Met ''t vermogen van 'n nieuwe M5.(of zelfsbij tests bijna 't dubbele daarvan.....geen geintje.) We spreken 1985/86. En ik heb 't meegemaakt, mooier werd 't nooit meer.
Aan de andere kant betekende dat mede ook de dood van dhr Toivonen en Cresto.
De vraag 'Hoe veilig zijn lightweights*' hoort hier niet, maar ik sluit dit postje er wel mee af.
* Alles onder de 1000kg en geen koffiemolen als blok graag. Ergo alles onder de 750 zal eerder...