Toyota MR2 (SW20) | ervaringen en tips

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Mnrk
Auto: R53 tracktool

Toyota MR2 (SW20) | ervaringen en tips

Bericht door Mnrk » 16 jul 2013, 12:51

Toevallig kwam ik gisteren een Toyota MR2 tegen uit 1992 waarna ik e.e.a. opgezocht heb.

Een achterwiel aangedreven tweezitter met een 2.0 liter middenmotor met zo'n 156pk of 175pk op 1200kg, dat wordt een stukkie meer interessant dan ik al dacht! Standaard sprintje in 7,5 seconde en een top van 220+ km/h is ook geen schande. Tevens vind ik het geen lelijk model, al moeten er geen aftermarket bumpers en 18" op gemonteerd zijn.

Wat is wel lees is dat het een listig wagentje is, en eens voorbij de limiet (die zich niet aan laat kondigen) is het feest gauw over... Techniek luistert ook redelijk nauw, maar ik kan zo snel geen schokkende berichten terugvinden over structurele problemen.

Wat zijn jullie ervaringen met de MR2? Iemand toevallig ook circuitervaring met deze wagens?

Martijn M

Re: Toyota MR2 (SW20) | ervaringen en tips

Bericht door Martijn M » 16 jul 2013, 13:14

Als je hem niet verlaagd gebeurt dit.

:tooth:

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 16 jul 2013, 13:25

Heb er een aantal jaren een gehad. leuke auto met een geweldig weggedrag maar erg listig op de limiet. Staan nu voor heel weinig te koop maar zitten wel wat adders onder het gras. De meeste zijn ronduit afgetrapt. Kun je beter een vat olie in de kofferbak leggen ipv 1 liter. had de mijne gekocht met bijna 100.000 km op de teller van 2e eigenaar. Van buiten zag hij er erg netjes uit. Had de proefrit in de regen gemaakt en rustig aan gedaan. Na de koop zonder garantie gemerkt dat schakelen wel erg stroef ging. Binnen 1000 km kon ik de bak reviseren (syncromesh 2+3 kapot), nieuwe koppeling. vele reparaties volgden; nieuw uitlaatsysteem omdat de auto rot was, remmen die vastsloegen, targarubbers vervangen ivm lekkages en uiteindelijk een blokrevisie. Ondanks dat erg veel plezier aan de auto beleefd.

Mnrk

Bericht door Mnrk » 16 jul 2013, 13:30

Martijn M schreef:Als je hem niet verlaagd gebeurt dit.

:tooth:
:lollerdelol:
Eric-328 schreef:Heb er een aantal jaren een gehad. leuke auto met een geweldig weggedrag maar erg listig op de limiet. Staan nu voor heel weinig te koop maar zitten wel wat adders onder het gras. De meeste zijn ronduit afgetrapt. Kun je beter een vat olie in de kofferbak leggen ipv 1 liter. had de mijne gekocht met bijna 100.000 km op de teller van 2e eigenaar. Van buiten zag hij er erg netjes uit. Had de proefrit in de regen gemaakt en rustig aan gedaan. Na de koop zonder garantie gemerkt dat schakelen wel erg stroef ging. Binnen 1000 km kon ik de bak reviseren (syncromesh 2+3 kapot), nieuwe koppeling. vele reparaties volgden; nieuw uitlaatsysteem omdat de auto rot was, remmen die vastsloegen, targarubbers vervangen ivm lekkages en uiteindelijk een blokrevisie. Ondanks dat erg veel plezier aan de auto beleefd.
Dat de synchroringen vanaf 1994 verbeterd waren had ik al eens ergens gelezen...
Ze staan inderdaad voor knap weinig geld te koop, vandaar ook dat mijn interesse is gewekt in deze auto's. Vaak wel met veel (200.000+) kilometers, maar op het oog vaak in 'goede' conditie.

Ik moet eerst nog eens gaan kijken of ik er met m'n 2 meter wel in pas...

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 16 jul 2013, 15:09

Tijd terug veel info over opgezocht omdat ik ook geïnteresseerd was. Wat ik erover las is dat ze vrij betrouwbaar zijn, alleen als er wat gebeuren moet aan de motor dan ben je wel zuur omdat je er erg moeilijk bij schijnt te kunnen. Dus moet er een hele zooi uit voordat je wat kan fixen. En wat hierboven ook al werd gezegd las ik ook vaak; uitlaatsysteem dat rot, targarubbers en de synchroringen.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 16 jul 2013, 15:17

Ter inspiratie, mijn oude (incl persoonlijk kenteken :wink:);

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mnrk

Bericht door Mnrk » 16 jul 2013, 15:34

Robin Hartog schreef:Tijd terug veel info over opgezocht omdat ik ook geïnteresseerd was. Wat ik erover las is dat ze vrij betrouwbaar zijn, alleen als er wat gebeuren moet aan de motor dan ben je wel zuur omdat je er erg moeilijk bij schijnt te kunnen. Dus moet er een hele zooi uit voordat je wat kan fixen. En wat hierboven ook al werd gezegd las ik ook vaak; uitlaatsysteem dat rot, targarubbers en de synchroringen.
Wat heeft je doen weerhouden ééntje te kopen? Niet de juiste kunnen vinden of mogelijk wat anders tegengekomen? Uitlaatsysteem rot is prima, goede reden om die meteen te upgraden, targarubbers zijn goed te vervangen en alleen de synchroringen is vervelend, maar bij de nieuwe types vanaf '94 zijn die al een stuk verbeterd!

Dat ziet er goed uit Eric. :)

TLRS

Bericht door TLRS » 16 jul 2013, 15:39

Met de standaard stoelen wordt dat erg krap. Op de bijrijdersstoel zit je dan in elk geval tegen het dak, tenzij je de boel op ligstand zet. De binnenspiegel zit waarschijnlijk ook flink in de weg qua zicht maar daar is wat aan te doen.

De targa rubbers gingen op den duur bij mij ook lekken, langs het (deur)raam. Naar mijn idee door rijden in de winter + verlagingsveren + schuin hellinkje oprijden. Dan wringt de boel en had later het idee dat dat niet zo goed was voor die rubbers. Of de ramen zelf stonden niet goed afgesteld.

De 156pk versie deed volgens mij 8 seconde van 0-100 btw. En dat is met 1 keer schakelen, 110 in twee is geen probleem. Zelf was ik altijd geduldig naar 2 aangezien het relatief lang duurde voordat ie soepel wilde. Verder op en terug schakelen was heerlijk (short shift, SMT6, Sebring K&N) met tussengas, dat mis ik nog steeds.

Listig, tja.. toen ik hem net had eens last gehad van een kwispelende achterkant (overstuur dat omslaat naar de andere kant). Later de Koni geel nog wat bijgesteld om een andere reden, maar nooit meer last gehad van eerdergenoemde. Scheelt misschien ook dat veel van die auto's met een oud/slecht onderstel rijden? Hoewel het subframe van de eerdere modellen ook anders was (tot '92 of '93). En ik reed er redelijk defensief mee, het gaf toch niet hetzelfde vertrouwen als nu de 118.

Olieverbruik had ik ook, maar niets extreems. Vind het ook niet zo heel gek, motor met Yamaha ontwikkeld en die motorfietsblokken gebruikten ook altijd wat meer volgens mij.. klepseals? Verder vooral veel plezier gehad. Op tijd weg van het werk bij mooi weer, dakje even in de kofferbak en hoppa. Vond de versnellingsbak heel fijn, enthousiast torretje en insturen redelijk onwerkelijk als je gewend ben aan de tor voorin.

Dus als je erin past.. de tijd nemen om een goeie te zoeken. De meesten zijn meuk heb ik het idee.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 16 jul 2013, 15:45

Met mijn 1.92 paste ik er goed in. Had geen moeite met ruimte bij mijn hoofd, dit in tegenstelling tot de mx5 die ik ervoor had.
Lekken bij de targadaken doen de meeste bij het oprijden van een schuine richel. Komt doordat er veel flex in de carrosserie zit. Beste manier om dit op te lossen was het plaatsen van een volledig trd kruis boven de motorruimte.

TLRS

Bericht door TLRS » 16 jul 2013, 15:54

Plaatje van het '93 subframe met de langere tie rods(?)

Afbeelding

Mnrk

Bericht door Mnrk » 16 jul 2013, 16:11

Bedankt voor de input mannen! :thumbup:

Ik kwam onderstaande tegen op MP, vooral het feit dat vanaf 2006 alle rekeningen aanwezig zijn is positief!
http://link.marktplaats.nl/683838316" onclick="window.open(this.href);return false;

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 16 jul 2013, 16:28

Ik heb een ´92-er gehad (Duitse import..deze had al de upgrades die men hier in NL pas vanaf '93 had) en opzich is de MR2 mij zo goed bevallen dat ik het nu nog jammer vind geen MR2 meer te hebben. Ik heb nu een 3-serie en v.w.b. wegligging is zo'n SW20 dan een hele verademing, zelfs in targa uitvoering met de nodige bodyflex !

Ik heb de mijne destijds gekocht met standaard 2e gen. 3S-GE, dus 156pk..of wat er nog van over was. Best wel veel olieverbruik.. zoveel zelfs dat het niet meer leuk was. Daarna een 2e gen. 3S-GTE erin incl. bijbehorende versnellingsbak met LSD. Nou dan gaat het wel van z'n plek hoor :)
Het zijn wel dure motorswaps bij Toyota's en Honda's..

Wat ik in de jaren als MR2 eigenaar regelmatig gezien/gehoord heb is het volgende ;

- olieverbruik vroegere 3S-GE's
- roest..helaas. Vooral bij de achterste wielkastranden
- koelingsproblemen
- targarubbers
- vastzittende remklauwen achterzijde

Houdt er ook rekening mee dat dingen als bijv. distributie wisselen en dynamo vervangen echte motherfucking rot klusjes zijn. Maar dat is het wel waard..

Ik denk er regelmatig over na om er weer eentje te kopen en als ik een nette '93+ tegenkom zou ik het zomaar doen, voor dagelijks gebruik. En dan een ZZW30 '03+ als 2e auto :)

Mijn ex in betere tijden ;

Afbeelding

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 16 jul 2013, 21:18

-Menrik- schreef:
Robin Hartog schreef:Tijd terug veel info over opgezocht omdat ik ook geïnteresseerd was. Wat ik erover las is dat ze vrij betrouwbaar zijn, alleen als er wat gebeuren moet aan de motor dan ben je wel zuur omdat je er erg moeilijk bij schijnt te kunnen. Dus moet er een hele zooi uit voordat je wat kan fixen. En wat hierboven ook al werd gezegd las ik ook vaak; uitlaatsysteem dat rot, targarubbers en de synchroringen.
Wat heeft je doen weerhouden ééntje te kopen? Niet de juiste kunnen vinden of mogelijk wat anders tegengekomen? Uitlaatsysteem rot is prima, goede reden om die meteen te upgraden, targarubbers zijn goed te vervangen en alleen de synchroringen is vervelend, maar bij de nieuwe types vanaf '94 zijn die al een stuk verbeterd!

Dat ziet er goed uit Eric. :)
Het feit dat mijn studie een jaar langer duurde dan gepland (en dus nog meer studiegeld moeten betalen). ;)

Emiel

Bericht door Emiel » 16 jul 2013, 22:05

Erik : Die foto is volgens mij ooit gemaakt toen ik er ook was, bij Willie.

ruiim 80.000km in een SW20 gereden en 30.000 in AW11.

En ik zit op dit moment in dubio om een nieuw type te importeren uit de UK. Gewoon voor de fun als daily. MR2 was voor mij de instap naar MR met als toekomst droom een Elise/Exige.

Als ik jou was zou ik in de UK gaan shoppen voor een 96'er of zelfs een 98'er , moet je wel er tegen kunnen dat het stuur aan de andere kant zit. voor 2k heb je een 98'er als je goed zoekt en geduld hebt. 96'ers staan er genoeg.

3SGE is inderdaad olie verbruik helaas.
Distributie riem en koppeling zijn prijzig ivm onbereikbaarheid.
Ga naar Willie Hermans in Volkel voor onderhoud als het goed moet gebeuren. Fijne vent is dat.

- Als je er een koopt van voor 93 of 94, zet dan de latere stabilisator stangen en droplinks over, rijd stuk aangenamer.
- Voorontsteking kan aantal graden vroeger zonder problemen.
- Goed luchtfilter brengt ook eea. aan net wat prettiger lopen.
- Een kruis in het motorruim is noodzakelijk tegen vervormen dak
- In de voorwiel kasten kan aan de voorzijde een plaatje gemonteerd worden, 1 per wielkast, om te zorgen voor betere feedback in het stuur op hogere snelheden en minder trillingen in het stuur. Zijn meen ik te bstellen op de artikel lijst van de 98'er

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 16 jul 2013, 22:16

Schiet mij net nog te binnen ;

Vanaf '93+ heeft betere/grotere remmen, ook wel belangrijk want pre '92/'93 is best wel ruk als je enigzins sportief wilt rijden met af en toe een rondje op het circuit.

@Emiel ; waarom geen '03+ uit Duitsland ? Begint bij ong. 6500,-/7000,- . Is meer dan in UK, I know.. maar vind ik eigenlijk nog reuze meevallen..zeker als je de prijzen afzet tegen een fatsoenlijke SW.

N!co
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Bericht door N!co » 16 jul 2013, 23:02

Nou, zet ik ook wel een plaatje neer van de mijne.
Was een fijne auto, sportief maar toch comfortabel genoeg.
Helaas overleden op een DF zandvoort middag omdat ik er te weinig olie in had.

Afbeelding

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 16 jul 2013, 23:03

Ik heb er ook nog een gehad: Rev3 met rond de 300pk.
Gewoon doen. Voor het geld is het een van de leukste auto's. Alleen met nat weer vond ik het niks.
:wheelchair:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 16 jul 2013, 23:14

Na mijn post keek ik marktplaats en hij staat alweer te koop. :lollerdelol:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyo ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Andere velgen, uitalaat, donkere lichten, QSP stuur is eruit en een hoop metertjes zie ik als verandering.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 16 jul 2013, 23:40

Ben dus niet de enige die ernaar kijkt. volgens mij ook maandelijks erg goedkoop dus makkelijk naast een studie erbij te hebben.

Zelf vond ik de volgende wel interessant:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyo ... ousPage=lr

Waarom? volgende redenen:
kleur - geen saai zwart/wit/grijs ofzo
iets aangepaste exterieur
ziet er nog goed uit
km stand niet te hoog
Motorisch standaard (heb al contact gehad met de verkopende partij)

Maar na de verhalen over de autos van voor '94 zal ik hem toch maar uit mijn hoofd gaan zetten.

TLRS

Bericht door TLRS » 17 jul 2013, 01:40

Echt geweldig om te lezen dat er zoveel mensen nog met plezier aan de MR2 terug denken. In het verleden las ik vaker dat ex MR2 rijders spijt hadden van de verkoop en dacht altijd "yeah right" maar je ziet het. Zelf kijk ik ook regelmatig nog wat er staat :bag: Tijdje geleden stond er nog een hele dure, in volkel aangepakte. Praktisch een nieuw Beams blok erin. Dat is zegmaar de über OEM motorisering als je het mij vraagt.. 200pk uit een 'Redtop' Beams 3sge. En helaas is de 3sge uit de Altezza (IS200 met beams, 210pk) niet makkelijk in de MR2 te hangen.

Handremkabels zijn bij mij destijds ook vervangen, ze hangen een beetje en als er vocht in komt... Verder zitten er aan de onderkant van de auto een aantal plastic platen. Boutjes gaan nog al eens stuk en dan is het makkelijk om ze eraf te laten. Op eerder geplaatste foto kun je echter zien dat het een soort spoiler is voor koeling bij het uitlaat spruitstuk. Deurschelpjes met een scheurtje erin zijn dood normaal. Met koude motor wat moeilijker in 1 en R te krijgen zo uit m'n hoofd, was bij de mijne normaal en verder geen probleem.

Maargoed, ik zou ff op een rijtje zetten wat je prioriteiten zijn en je budget. Verder vooral nog wat huiswerk doen. Sowieso eens erin gaan zitten.. stoelen vond ik niet echt ideaal met m'n 1.90 laat staan 2m.

Emiel

Bericht door Emiel » 17 jul 2013, 07:10

Michel Huisman schreef:Schiet mij net nog te binnen ;

Vanaf '93+ heeft betere/grotere remmen, ook wel belangrijk want pre '92/'93 is best wel ruk als je enigzins sportief wilt rijden met af en toe een rondje op het circuit.

@Emiel ; waarom geen '03+ uit Duitsland ? Begint bij ong. 6500,-/7000,- . Is meer dan in UK, I know.. maar vind ik eigenlijk nog reuze meevallen..zeker als je de prijzen afzet tegen een fatsoenlijke SW.
Die schijven was ik vergeten inderdaad, ook helemaal waar.

Maar in de UK heb je ze voor 2k in Euro's. Trailer huur 50 euro, diesel/benzine kosten, ferry ipv trein, weekendje weg van maken met MdV, heb je ding voor 3/3.5k op kenteken staan in NL.

Dat is 50% minder als in DE, en aangezien ik het stuur niet erg vind zou ik een dief zijn van eigen portomonix. Koop je er nog een in de UK en die zet je zonder kenteken op Marktplaats X bedrag erop.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 17 jul 2013, 08:55

@Emiel, Was inderdaad bij Willie. Waren mooie tijden.

Zou een mr2 idd altijd via Willie Hermans in Volkel kopen. Is de Bas Roos van de MR2 :wink:
je betaalt er flink meer dan op mp, maar je weet wel 100% zeker dat je een goede hebt en bent verzekerd van een top service door een aardige kerel!

Bij mij is trouwens ook een keer de schakelkabel gebroken. Erg leuk wanneer je vastzit in de 2e versnelling ongeveer 40 km van huis...

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 17 jul 2013, 09:43

TLRS schreef:Echt geweldig om te lezen dat er zoveel mensen nog met plezier aan de MR2 terug denken. In het verleden las ik vaker dat ex MR2 rijders spijt hadden van de verkoop en dacht altijd "yeah right" maar je ziet het. Zelf kijk ik ook regelmatig nog wat er staat :bag: Tijdje geleden stond er nog een hele dure, in volkel aangepakte. Praktisch een nieuw Beams blok erin. Dat is zegmaar de über OEM motorisering als je het mij vraagt.. 200pk uit een 'Redtop' Beams 3sge. En helaas is de 3sge uit de Altezza (IS200 met beams, 210pk) niet makkelijk in de MR2 te hangen.
bedoel je deze toevallig?

Jammer van de RHD overigens.

Emiel

Bericht door Emiel » 17 jul 2013, 19:04

Eric-328 schreef:@Emiel, Was inderdaad bij Willie. Waren mooie tijden.

Zou een mr2 idd altijd via Willie Hermans in Volkel kopen. Is de Bas Roos van de MR2 :wink:
je betaalt er flink meer dan op mp, maar je weet wel 100% zeker dat je een goede hebt en bent verzekerd van een top service door een aardige kerel!

Bij mij is trouwens ook een keer de schakelkabel gebroken. Erg leuk wanneer je vastzit in de 2e versnelling ongeveer 40 km van huis...
Ik zou het onderhoud sowieso bij WIllie doen:) En ja waren mooie tijden. Volgens mij stond mijn auto een paar plaatsen achter jou. Apart.

TLRS

Bericht door TLRS » 17 jul 2013, 23:12

Jeroen K. schreef:bedoel je deze toevallig?

Jammer van de RHD overigens.
Deze paarse staat al even te koop, prijs is al gezakt. Kwam uit de UK volgens mij dus kan nog wel wat vanaf. Tijdje geleden heb ik hem gezien, beetje dom om er niet goed naar te kijken. Van een afstandje zag ie er vrij ruw uit maar durft niet te zeggen of dat puur en licht cosmetisch was of de algehele staat van de auto.

Die waar ik het over had was een omgebouwde, NL MR2 en de vraagprijs was 12k dacht ik. Valt vast nog wat over te vinden, praktisch nieuwe auto denk ik.

Plaats reactie