Topmounts

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Topmounts

Bericht door Dennis Cavallino » 13 mar 2006, 15:40

Binnenkort ga ik het onderstel van de E34 en E30 onder handen nemen. Nieuwe ophangingsrubbers eronder e.d.

De topmounts (voor) van beide auto's hebben denk ik ook aandacht nodig. Bij mijn volvo 360 had ik de lagers zelf gereviseerd. Scheelde enorm veel, zo niet alles.

Ik moet het van BMW nog zien hoe die krengen eruit zien, maar kun je ze zelf onder handen nemen?? En dan bedoel ik gewoon: uit elkaar halen, schoonmaken, nieuw lagervet erin? Of werkt het bij BMW anders.

Wil dit graag weten voordat ik met deze en gene afspraken ga maken (ze lezen toch mee, dus voor lul sta ik toch al, hehe).

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 18 mar 2006, 11:50

Bedankt voor de reacties tot dusver :lol:


Poging 2:
De voortrein begint nu bij lichtjes remmen flink te klapperen. Typische E34 kwaal. De powerflex bussen worden besteld, nieuw remblokken en remschijven ook. Auto wordt daarna uitgelijnd en bandjes gebalanceerd.
Dan moet het weg zijn lijkt me, of vergeet ik nog iets??

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 18 mar 2006, 12:55

wellicht ook even kijken naar de reactie armpjes. Ook een bekende kwaal van de E34. Ik heb op mijn Touring alles vervangen.

p.s. had je al gekekene naar de dikte van de stabis en of je voorste draaarmen staal dan wel alu zijn?

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 18 mar 2006, 13:01

Dennis, heb je de topmounts al vervangen of "onder handen genomen" ?

Klapperen duidt op speling en/ of te zachte rubbers in de ophangingspunten.
Dus vervangen Topmounts, achterste rubber wieldraagarm ( jij gaat vervangen door Powerflex wat tov de originele rubber een hele verbetering is maar tegelijkertijd de richels harder doorgeeft (logisch).
De kogelgewrichten (met name de wielzijde) van de draagarmen controleren op speling ( is ook een APK-issue) de stabilisatorstang- wielarmverbindingen en dan moet het goed komen tesamen met de nieuwe remdelen en uitbalanceren (een goede ophanging gaat dan nog niet klapperen als deze delen niet perfect zijn)

De topmountlagers openhalen heb ik nooit gedaan. ik heb ze gewoon vervangen, kosten de wereld niet en het geeft ook extra stijfheid omdat de rubber waarin het lager zit dan ook weer vers is.

Om je stabilisator beter ( dwz directer) te laten reageren is het raadzaam de ophanging hiervan ook in PU-bussen te hangen. Het effect van een hardere stabi-ophanging is bijna even groot als de verdubbeling van je stabilisatorstijfheid door vergroting van de diameter.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 18 mar 2006, 13:17

@Dick: nog niet, ik ga het maandag even opmeten/checken.

@Dieseltourist: onwijs bedankt voor je uitgebreide reactie (zoals altijd, hulde!).

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 18 mar 2006, 13:18

@Dick: wat is er doorgaans met die reactie armpjes?

Adwo
Berichten: 517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Bericht door Adwo » 18 mar 2006, 21:42

Dennis Cavallino schreef:@Dick: wat is er doorgaans met die reactie armpjes?
De rubbers in de bussen raken versleten waardoor de voortrein gaat bewegen, vooral met accelereren en remmen. Kunt ze vervangen door spullen voor de 850i die schijnen steviger te zijn.

Bovenstaande is wat ik me herinner dus: correct me if I am wrong!

Adwo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nivek en 7 gasten