Binnenkort ga ik het onderstel van de E34 en E30 onder handen nemen. Nieuwe ophangingsrubbers eronder e.d.
De topmounts (voor) van beide auto's hebben denk ik ook aandacht nodig. Bij mijn volvo 360 had ik de lagers zelf gereviseerd. Scheelde enorm veel, zo niet alles.
Ik moet het van BMW nog zien hoe die krengen eruit zien, maar kun je ze zelf onder handen nemen?? En dan bedoel ik gewoon: uit elkaar halen, schoonmaken, nieuw lagervet erin? Of werkt het bij BMW anders.
Wil dit graag weten voordat ik met deze en gene afspraken ga maken (ze lezen toch mee, dus voor lul sta ik toch al, hehe).
Topmounts
- Dennis Cavallino
- Dennis Cavallino
Bedankt voor de reacties tot dusver
Poging 2:
De voortrein begint nu bij lichtjes remmen flink te klapperen. Typische E34 kwaal. De powerflex bussen worden besteld, nieuw remblokken en remschijven ook. Auto wordt daarna uitgelijnd en bandjes gebalanceerd.
Dan moet het weg zijn lijkt me, of vergeet ik nog iets??

Poging 2:
De voortrein begint nu bij lichtjes remmen flink te klapperen. Typische E34 kwaal. De powerflex bussen worden besteld, nieuw remblokken en remschijven ook. Auto wordt daarna uitgelijnd en bandjes gebalanceerd.
Dan moet het weg zijn lijkt me, of vergeet ik nog iets??
-
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- MX5T
Dennis, heb je de topmounts al vervangen of "onder handen genomen" ?
Klapperen duidt op speling en/ of te zachte rubbers in de ophangingspunten.
Dus vervangen Topmounts, achterste rubber wieldraagarm ( jij gaat vervangen door Powerflex wat tov de originele rubber een hele verbetering is maar tegelijkertijd de richels harder doorgeeft (logisch).
De kogelgewrichten (met name de wielzijde) van de draagarmen controleren op speling ( is ook een APK-issue) de stabilisatorstang- wielarmverbindingen en dan moet het goed komen tesamen met de nieuwe remdelen en uitbalanceren (een goede ophanging gaat dan nog niet klapperen als deze delen niet perfect zijn)
De topmountlagers openhalen heb ik nooit gedaan. ik heb ze gewoon vervangen, kosten de wereld niet en het geeft ook extra stijfheid omdat de rubber waarin het lager zit dan ook weer vers is.
Om je stabilisator beter ( dwz directer) te laten reageren is het raadzaam de ophanging hiervan ook in PU-bussen te hangen. Het effect van een hardere stabi-ophanging is bijna even groot als de verdubbeling van je stabilisatorstijfheid door vergroting van de diameter.
Klapperen duidt op speling en/ of te zachte rubbers in de ophangingspunten.
Dus vervangen Topmounts, achterste rubber wieldraagarm ( jij gaat vervangen door Powerflex wat tov de originele rubber een hele verbetering is maar tegelijkertijd de richels harder doorgeeft (logisch).
De kogelgewrichten (met name de wielzijde) van de draagarmen controleren op speling ( is ook een APK-issue) de stabilisatorstang- wielarmverbindingen en dan moet het goed komen tesamen met de nieuwe remdelen en uitbalanceren (een goede ophanging gaat dan nog niet klapperen als deze delen niet perfect zijn)
De topmountlagers openhalen heb ik nooit gedaan. ik heb ze gewoon vervangen, kosten de wereld niet en het geeft ook extra stijfheid omdat de rubber waarin het lager zit dan ook weer vers is.
Om je stabilisator beter ( dwz directer) te laten reageren is het raadzaam de ophanging hiervan ook in PU-bussen te hangen. Het effect van een hardere stabi-ophanging is bijna even groot als de verdubbeling van je stabilisatorstijfheid door vergroting van de diameter.
- Dennis Cavallino
- Dennis Cavallino
-
De rubbers in de bussen raken versleten waardoor de voortrein gaat bewegen, vooral met accelereren en remmen. Kunt ze vervangen door spullen voor de 850i die schijnen steviger te zijn.Dennis Cavallino schreef:@Dick: wat is er doorgaans met die reactie armpjes?
Bovenstaande is wat ik me herinner dus: correct me if I am wrong!
Adwo