RMR e36 GTR s62b50 V8 gezocht frisse krukas of onderblok

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: another e36 M3 GTR racer [DNRT TESTDAGEN SPA welk diff?]

Bericht door Frank280zx » 28 jun 2013, 14:22



eerste onboard van een van de vele testsessies is ook online

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: another e36 M3 GTR racer [DNRT TESTDAGEN SPA welk diff?]

Bericht door Tristan » 28 jun 2013, 14:26

Wat was je top bovenaan Kemmel?

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: another e36 M3 GTR racer [DNRT TESTDAGEN SPA welk diff?]

Bericht door Frank280zx » 28 jun 2013, 14:47

Tristan schreef:Wat was je top bovenaan Kemmel?
ongeveer 6100 toeren :bag: dus ruwweg 206 volgens de omrekening, maar geloof dat niet helemaal.. Snelheid is moeilijk in te schatten!

Toch lijkt de auto moeite te hebben met de klim in toeren in 4 en 5.. dus een korter diff zou soelaas moeten bieden!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: another e36 M3 GTR racer [DNRT TESTDAGEN SPA welk diff?]

Bericht door Tristan » 28 jun 2013, 14:52

Ik kwam op droog elke keer tussen de 220 en 225 km/u op GPS (datalogger). Maar goed, ik heb ook geen downforce. :)

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: another e36 M3 GTR racer [DNRT TESTDAGEN SPA welk diff?]

Bericht door Frank280zx » 28 jun 2013, 14:55

Tristan schreef:Ik kwam op droog elke keer tussen de 220 en 225 km/u op GPS (datalogger). Maar goed, ik heb ook geen downforce. :)

wat voor een diff overbrenging rij jij ?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: another e36 M3 GTR racer [DNRT TESTDAGEN SPA welk diff?]

Bericht door Tristan » 28 jun 2013, 15:04

Geen idee, zou ik na moeten vragen.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: another e36 M3 GTR racer [DNRT TESTDAGEN SPA welk diff?]

Bericht door Jesper » 28 jun 2013, 16:06

Reind schreef:Ik vraag me het af of je dat heel veel gaat brengen. Al dat schakelen kost ook tijd. Heb je een Seq bak zeg ik prima.

Ik heb zelf veel op Spa gereden. Voornamelijk met een 325i cup auto met std motor en diff (3:15) op toyo´s. Daar rijden wij mee onder de 3:00 minuten. Bij ons is de eindoverbrenging in principe nog belangrijker door het lage vermogen. Ik heb er weleens met een korte overbrenging gereden maar dat bracht mega veel. Het scheelde ongeveer 2 seconde.
Eens. Tijdens de laatste trackday van ons op Spa was mijn snelste tijd een hoge 2.57 (zeg maar 2.58). In een vrij standaard kale 328i met Bilstein B16 onderstel en semi's.
Ik zou dan ook pas naar dit soort afstellingen gaan kijken als je (min of meer) de max uit de rest van het materiaal haalt. Dan zullen je exit (en top)snelheden ook weer heel anders liggen dan nu.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: another e36 M3 GTR racer [DNRT TESTDAGEN SPA welk diff?]

Bericht door GTRene » 28 jun 2013, 16:14

maakt wel een mooi geluidje :D

bedoel ik niet dat klik klak geluidje...je zal waarschijnlijk de RC6 remblokjes hebben?
passen vaak niet mooi die rammel dingen :D

eneuh wat voor stuurhuis heb je (niet dat ik er verstand van heb)
maar lijkt een vrij lange overbrenging? tenminste dat dacht ik in het begin toen je wegreed
vanuit de parkeerstand richting baan.

hoe dan ook, een machtig ding :df:

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: another e36 M3 GTR racer [DNRT TESTDAGEN SPA welk diff?]

Bericht door Frank280zx » 28 jun 2013, 16:22

Jesper schreef:
Reind schreef:Ik vraag me het af of je dat heel veel gaat brengen. Al dat schakelen kost ook tijd. Heb je een Seq bak zeg ik prima.

Ik heb zelf veel op Spa gereden. Voornamelijk met een 325i cup auto met std motor en diff (3:15) op toyo´s. Daar rijden wij mee onder de 3:00 minuten. Bij ons is de eindoverbrenging in principe nog belangrijker door het lage vermogen. Ik heb er weleens met een korte overbrenging gereden maar dat bracht mega veel. Het scheelde ongeveer 2 seconde.
Eens. Tijdens de laatste trackday van ons op Spa was mijn snelste tijd een hoge 2.57 (zeg maar 2.58). In een vrij standaard kale 328i met Bilstein B16 onderstel en semi's.
Ik zou dan ook pas naar dit soort afstellingen gaan kijken als je (min of meer) de max uit de rest van het materiaal haalt. Dan zullen je exit (en top)snelheden ook weer heel anders liggen dan nu.
Nou ja basis uitlijning begint nu ergens op te lijken! en dat brengt al een stuk meer. Toch is het maximale uit je materiaal halen wel behoorlijk gerelateerd aan je overbrengingen en hoe een auto door zijn toeren gaat.
Dat is geen kleinigheidje maar een basisbouwsteen voor hou een auto presteert. Wat mij betreft op gelijke hoogte als uitlijning etc.
Nu lijkt deze niet et kloppen omdat de rek in zijn 4 en 5 uit zijn en dat zou juist de plek moeten zijn waar hij begint te hollen t.o.v. de 325 en andere bmwtjes.
Als ik al mijn filmpjes bekijk zit het ook niet in de exit snelheden maar juist wat er gebeurt met het gas op de vloer....
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat ik nu een auto heb die veel meer vermogen nodig heeft om tot zijn recht te komen. Want de auto is bijzonder neutraal te noemen. Mijn oude e36 was op 1:59 op CPZ behoorlijk onrustig in verhouding met dit apparaat.
Ik ben er van overtuigd dat we er wel gaan komen, en blijf gewoon updates posten tot ik t heb gevonden.
Kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat ik niet kan rijden op Spa :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: another e36 M3 GTR racer [DNRT TESTDAGEN SPA welk diff?]

Bericht door Tristan » 28 jun 2013, 16:33

Ik heb niet helemaal je filmpje bekeken maar een paar tips: gebruik de breedte van de baan cq. curbs. Zie dat je deze te weinig gebruikt. Dat betekent dat je nog veel harder de bocht door kunt. De lijnen zijn prima, maar probeer nog iets meer te pushen. Later remmen (of bocht inremmen), eerder op gas. Gewoon km´s maken en proberen de max. van je auto op te zoeken. Dan komen de beperkingen naar boven en ga je die aanpassen. :thumbup:

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: another e36 M3 GTR racer [DNRT TESTDAGEN SPA welk diff?]

Bericht door Frank280zx » 28 jun 2013, 16:44

Tristan schreef:Ik heb niet helemaal je filmpje bekeken maar een paar tips: gebruik de breedte van de baan cq. curbs. Zie dat je deze te weinig gebruikt. Dat betekent dat je nog veel harder de bocht door kunt. De lijnen zijn prima, maar probeer nog iets meer te pushen. Later remmen (of bocht inremmen), eerder op gas. Gewoon km´s maken en proberen de max. van je auto op te zoeken. Dan komen de beperkingen naar boven en ga je die aanpassen. :thumbup:
Op Zandvoort weet je de plekken. op Spa ben ik i.d.d. nog niet zo ver.

Hoewel het laatste filmpje van de dag al verbetering laat zien (volgt later). Nadeel is ook dat de ene curb spiegelglad is en de andere een soort verkeersdrempel .. En dan is die auto weer net laag haha.
In de regen was de auto weer wel duidelijk sneller dan andere dus er zit wel iets in vermogen.. haha had beter een cup auto kunnen kopen :P

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: another e36 M3 GTR racer [DNRT TESTDAGEN SPA welk diff?]

Bericht door Jesper » 28 jun 2013, 21:06

Nee joh, dit is toch veel gaver dan een 'kant en klare' cup auto!! En je haalt er uiteindelijk veel meer voldoening uit! Ik zie (en hoor) dit gevaarte graag eens irl.

Maar je kunt inderdaad nog wel de nodige meters extra pakken op de baan, inclusief curbs. En als hij nog erg neutraal aanvoelt betekend dit dat je ook nog genoeg ruimte over hebt om wat later op de rem te trappen en eerder op het gas te gaan :headbang:

Hier een paar rondjes (niet de snelste) van mij op spa, met de sneeuw naast de baan en het zout op de baan :D
http://www.youtube.com/watch?v=jvrZkfWh ... gpbnlYblvA" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals je ziet kan ik op de nodige plekken ook nog wel wat meters pakken.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]

Bericht door Frank280zx » 30 jun 2013, 13:02

Ok weer wat geleerd, het zit hem dus niet puur in rijstijl en diff! Maar mijn ECU mist een snelheidssignaal.
Dat schijnt zo een 60 PK te schelen omdat je vanos dan niet optimaal werkt (of helemaal niet) en de boel wat rijker gaat lopen.

Kortom die moet nog aangebracht worden of in ieder geval worden uitgeschreven! Ik mag dus weer de bank op!

Ergens ben ik er wel blij mee! Ik begon al te twijfelen aan mijn kunnen!

Verder heb ik nu een 4.10 diff .. dus Spa was erg leerzaam! dit betekend dat ik al vrij lang met behoorlijk te weinig vermogen reed! mijn PR op Zandvoort was ook voor alpha N.. Dus the only way is up!

Ik vond het ook al raar dat 325 mij bijhielden Kemmel omhoog!

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]

Bericht door RonV » 30 jun 2013, 20:34

Dag Frank,

Da's een bekende voor ons, dat snelheidssignaal. In onze E30 hagnt een S50b30, en die wilde aanvankelijk ook niet zo toeren in de 5. We hebben toen bij kempower (http://www.kempower-motorsport.com" onclick="window.open(this.href);return false;) een signaal-adapter aangeschaft, en nu loopt het ding hard.

Kemel straight met 3.73 diff ( er zit een 1:1 vijfde versnelling in de bak) hebben we met nat ong GPS 217 gezien, maar dan loop je bijna het maximale toerental in. Bij droog moet de auto dat max toerental eerder bereiekn, dus moeten we naar een 3.63 of 3.25 diff, denk ik.
De motor klnkt op de filmpjes ook wel wat tam. Spa is een mooi circuit, maar waar veel mensen zich uitleen op de Eau Rouge bocht, vindik de Pouhon, dubbel links de mooiste. Als je een auto hebt die niet neutraal ligt, kun je daar geweldig veel tijd verliezen. En Blanchimont 2 kan met een beetje downforce ook heel leuk hard :df:...

Succes met de ECU - was het snelheidssignaal gewoon niet aangesloten bij je auto? Dat moet toch wel te halen zijn van het diff?

Mvg

Ron

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]

Bericht door Joy » 30 jun 2013, 21:12

Pouhon is voor mij ook de mooiste bocht van Spa. Als je daar goed op de lijn zit, de auto ver in zijn veren gedrukt staat en je komt dan uitgang bocht precies goed uit, dan geeft dat een erg voldaan gevoel. Daar pak je inderdaad veel meters op auto's met onderstel-issues. Heerlijk circuit.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]

Bericht door Reind » 01 jul 2013, 09:39

Bij een 325i is de bakverhouding t.o.v. jouw auto helemaal ruk. Jouw bakverhouding is dan veeeel beter.
Op het filmpje vind ik de auto nog wel aardig goed lopen.

Zo gaat dat in een 325i

Richardt.
Berichten: 6758
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]

Bericht door Richardt. » 01 jul 2013, 09:48

Frank280zx schreef:Ok weer wat geleerd, het zit hem dus niet puur in rijstijl en diff! Maar mijn ECU mist een snelheidssignaal.
Dat schijnt zo een 60 PK te schelen omdat je vanos dan niet optimaal werkt (of helemaal niet) en de boel wat rijker gaat lopen.

Kortom die moet nog aangebracht worden of in ieder geval worden uitgeschreven! Ik mag dus weer de bank op!

Ergens ben ik er wel blij mee! Ik begon al te twijfelen aan mijn kunnen!

Verder heb ik nu een 4.10 diff .. dus Spa was erg leerzaam! dit betekend dat ik al vrij lang met behoorlijk te weinig vermogen reed! mijn PR op Zandvoort was ook voor alpha N.. Dus the only way is up!

Ik vond het ook al raar dat 325 mij bijhielden Kemmel omhoog!
60pk is niet niks. Dat wordt een compleet andere auto voor je gevoel als het eenmaal gefixt is ;)

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]

Bericht door Frank280zx » 01 jul 2013, 10:03

Klopt hij loopt ook nog aardig, maar volgens de geleerder komt dat weer door het Alpha N dat hij niet volledig in limp mode gaat. dat maakt het lastiger te merken. Maar ook een bas roos gaf al aan dat de auto voor zijn gevoel bleef 'jengelen' in een bepaald toerengebied.

Of het 60pk is weet ik niet, de verhalen lopen van 100 PK tot 40. Maar ik ga deze maand op de bank en dan komen de bevindingen hier op tafel. Feit is dat hij nu geen signaal heeft en dat het wel ter degen iets doet met je vermogen. Dus slechter gaat het niet worden.

@Reind, moet je nagaan wat het ding zou doen met een juiste overbrenging.

Ik vind Pouhon idd ook echt een fantastische bocht wat ga je daar voor je gevoel hard!!!

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]

Bericht door RonV » 01 jul 2013, 10:06

Hey Reind,

Die bakverhouding kan hier en daar wel beter, soms heb je duidelijk de keuze tussen uitmelken, of iets te vroeg schakelen. De wegligging van je auto is wel goed neutraal, als je de Pouhon doorgaat zie je nauwelijks stuuruitslag, en je snelheid neemt heel hard toe, mooi hoor. Blanchimont 2 is een korte lift met deze banden? Met slicks niet meer denk ik.

De motor van Frank's auto loopt niet slecht in zijn filmpjes, maar komt niet heel agressief over - de S50B30 bij ons in de auto had dat ook, duidelijk meer power dan de M50 die we er eerst in hadden, maar niet de "all hell breaks loose" ervaring. Met de aanpassing van het snelheidssignaal, toert de motor echt snel op (met als gevolg dat we nu een goed diff verhouding hebben voor Zolder, maar te kort voor Spa and Zandvoort, zo lijkt het.

Goed rijden man!

PS die E46 M3's - de auto of het manneke? Ik ben zelf geen superheld, maar zo vroeg remmen bij alle bochten doe ik dan toch ook niet.

Nou Frank, dan staat je nog een leuke ervaring te wachten, als ie wel topvermogen heeft!

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]

Bericht door Frank280zx » 01 jul 2013, 11:07

RonV schreef:
PS die E46 M3's - de auto of het manneke? Ik ben zelf geen superheld, maar zo vroeg remmen bij alle bochten doe ik dan toch ook niet.

Nou Frank, dan staat je nog een leuke ervaring te wachten, als ie wel topvermogen heeft!
In welk filmpje doel je op de e46 ?

Ja ik miste ook niet echt iets voor mijn gevoel. Het is puur het zich in werkelijkheid verhield tot op papier langzamere auto's.
Nu zegt dat niet altijd wat omdat mensen soms beter dan rijden dan andere.
En ik ben geen slechte coureur maar er is altijd iemand beter. Alleen rechtuit gas geven kan iedereen op de Kemmel en dan hoort een 325 mij niet bij te houden:)
Ik dacht eerst dat het puur in het diff zat, maar ik hoorde al snel van o.a. Bas Roos de vraag opkomen of ik wel een snelheidssignaal had.
Omdat de auto anders o.a. rijk gaat lopen ( verklaard vlammen van 4 naar 5 uit de uitlaat) . dDan gaat het balletje rollen en leer je weer wat.

Ik ben zo benieuwd wat er straks gebeurt als alle paarden wel aan de voerbak staan! :police:

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]

Bericht door RonV » 01 jul 2013, 11:16

Frank280zx schreef:
RonV schreef:
PS die E46 M3's - de auto of het manneke? Ik ben zelf geen superheld, maar zo vroeg remmen bij alle bochten doe ik dan toch ook niet.

Nou Frank, dan staat je nog een leuke ervaring te wachten, als ie wel topvermogen heeft!
In welk filmpje doel je op de e46 ?

>>Eigenlijk de E46 M3's in Reind's filmpje.

Ja ik miste ook niet echt iets voor mijn gevoel. Het is puur het zich in werkelijkheid verhield tot op papier langzamere auto's.
Nu zegt dat niet altijd wat omdat mensen soms beter dan rijden dan andere.
En ik ben geen slechte coureur maar er is altijd iemand beter. Alleen rechtuit gas geven kan iedereen op de Kemmel en dan hoort een 325 mij niet bij te houden:)

>>Nee hoor, en dat kunnen ze echt niet. Je auto moet toch zeker tegen de 225 lopen op de Kemel straight, denk ik. En dat maakt de snelle bochten heel leuk - ik ben heel benieuwd wat je auto met de downforce items (splitter, diffuse - btw heeft je auto een vlakke bodem?) in die snelle bochten!

Ik ben zo benieuwd wat er straks gebeurt als alle paarden wel aan de voerbak staan! :police:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]

Bericht door Reind » 01 jul 2013, 12:00

Met de 325i halen wij op Kemmel +/- 185km/h GPS. Dan ben je met 206 toch flink wat sneller. Ofwel, waren die 325i niet stiekum behoorlijk getuned?
PS die E46 M3's - de auto of het manneke? Ik ben zelf geen superheld, maar zo vroeg remmen bij alle bochten doe ik dan toch ook niet.
Het was nog vochtig op de baan en sommige hadden het vertrouwen niet. M3 e46 rijden op Federals (die eigenlijk meer grip moeten geven met deze omstandigheden) en Z4 auto's op slicks. Moet wel toegeven dat het rijdersniveau in onze klasse redelijk hoog ligt.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]

Bericht door Frank280zx » 01 jul 2013, 16:16

Reind schreef:Met de 325i halen wij op Kemmel +/- 185km/h GPS. Dan ben je met 206 toch flink wat sneller. Ofwel, waren die 325i niet stiekum behoorlijk getuned?
Kan maar die 206 is een guestimate het kan ook 5700 RPM geweest zijn.

Daarnaast moet ik het bereken programma eens goed doorlopen. Op het filmpje ziet het er uit als 6 ( stuur zit er dan weer net voor)

GPS snelheid durf ik niet zo te stellen maar er mist gewoon wat ten opzichte van de andere m3's

De auto heeft een deels vlakke bodem en dat merk je wel in Puchon en Blachimont ( wie weet tussen oren) maar hij is gewoon heel stabiel.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]

Bericht door Frank280zx » 04 jul 2013, 16:45

Kempower kastje besteld ... Dempers binnen eens kijken of we het geluid iets minder feestelijk kunnen maken...

now we wait...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]

Bericht door GTRene » 04 jul 2013, 16:57

and wait and wait...

till sleeping power awakes and kicks in and then....
tumblr_liurhzd4pt1qbcet2.gif
tumblr_liurhzd4pt1qbcet2.gif (445.69 KiB) 2093 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], beske, Bing [Bot], Eeuwe, KoenM, S-RS, Ti-Tourist (Erik), Will F. en 6 gasten