RMR e36 GTR s62b50 V8 gezocht frisse krukas of onderblok
- Frank280zx
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: another e36 M3 GTR racer [DNRT TESTDAGEN SPA welk diff?]
eerste onboard van een van de vele testsessies is ook online
- Tristan
Wat was je top bovenaan Kemmel?
- Frank280zx
ongeveer 6100 toerenTristan schreef:Wat was je top bovenaan Kemmel?

Toch lijkt de auto moeite te hebben met de klim in toeren in 4 en 5.. dus een korter diff zou soelaas moeten bieden!
- Tristan
Ik kwam op droog elke keer tussen de 220 en 225 km/u op GPS (datalogger). Maar goed, ik heb ook geen downforce. 

- Frank280zx
Tristan schreef:Ik kwam op droog elke keer tussen de 220 en 225 km/u op GPS (datalogger). Maar goed, ik heb ook geen downforce.
wat voor een diff overbrenging rij jij ?
- Tristan
Geen idee, zou ik na moeten vragen.
- Jesper
- Auto: BMW M135i
Eens. Tijdens de laatste trackday van ons op Spa was mijn snelste tijd een hoge 2.57 (zeg maar 2.58). In een vrij standaard kale 328i met Bilstein B16 onderstel en semi's.Reind schreef:Ik vraag me het af of je dat heel veel gaat brengen. Al dat schakelen kost ook tijd. Heb je een Seq bak zeg ik prima.
Ik heb zelf veel op Spa gereden. Voornamelijk met een 325i cup auto met std motor en diff (3:15) op toyo´s. Daar rijden wij mee onder de 3:00 minuten. Bij ons is de eindoverbrenging in principe nog belangrijker door het lage vermogen. Ik heb er weleens met een korte overbrenging gereden maar dat bracht mega veel. Het scheelde ongeveer 2 seconde.
Ik zou dan ook pas naar dit soort afstellingen gaan kijken als je (min of meer) de max uit de rest van het materiaal haalt. Dan zullen je exit (en top)snelheden ook weer heel anders liggen dan nu.
- GTRene
maakt wel een mooi geluidje
bedoel ik niet dat klik klak geluidje...je zal waarschijnlijk de RC6 remblokjes hebben?
passen vaak niet mooi die rammel dingen
eneuh wat voor stuurhuis heb je (niet dat ik er verstand van heb)
maar lijkt een vrij lange overbrenging? tenminste dat dacht ik in het begin toen je wegreed
vanuit de parkeerstand richting baan.
hoe dan ook, een machtig ding

bedoel ik niet dat klik klak geluidje...je zal waarschijnlijk de RC6 remblokjes hebben?
passen vaak niet mooi die rammel dingen

eneuh wat voor stuurhuis heb je (niet dat ik er verstand van heb)
maar lijkt een vrij lange overbrenging? tenminste dat dacht ik in het begin toen je wegreed
vanuit de parkeerstand richting baan.
hoe dan ook, een machtig ding

- Frank280zx
Nou ja basis uitlijning begint nu ergens op te lijken! en dat brengt al een stuk meer. Toch is het maximale uit je materiaal halen wel behoorlijk gerelateerd aan je overbrengingen en hoe een auto door zijn toeren gaat.Jesper schreef:Eens. Tijdens de laatste trackday van ons op Spa was mijn snelste tijd een hoge 2.57 (zeg maar 2.58). In een vrij standaard kale 328i met Bilstein B16 onderstel en semi's.Reind schreef:Ik vraag me het af of je dat heel veel gaat brengen. Al dat schakelen kost ook tijd. Heb je een Seq bak zeg ik prima.
Ik heb zelf veel op Spa gereden. Voornamelijk met een 325i cup auto met std motor en diff (3:15) op toyo´s. Daar rijden wij mee onder de 3:00 minuten. Bij ons is de eindoverbrenging in principe nog belangrijker door het lage vermogen. Ik heb er weleens met een korte overbrenging gereden maar dat bracht mega veel. Het scheelde ongeveer 2 seconde.
Ik zou dan ook pas naar dit soort afstellingen gaan kijken als je (min of meer) de max uit de rest van het materiaal haalt. Dan zullen je exit (en top)snelheden ook weer heel anders liggen dan nu.
Dat is geen kleinigheidje maar een basisbouwsteen voor hou een auto presteert. Wat mij betreft op gelijke hoogte als uitlijning etc.
Nu lijkt deze niet et kloppen omdat de rek in zijn 4 en 5 uit zijn en dat zou juist de plek moeten zijn waar hij begint te hollen t.o.v. de 325 en andere bmwtjes.
Als ik al mijn filmpjes bekijk zit het ook niet in de exit snelheden maar juist wat er gebeurt met het gas op de vloer....
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat ik nu een auto heb die veel meer vermogen nodig heeft om tot zijn recht te komen. Want de auto is bijzonder neutraal te noemen. Mijn oude e36 was op 1:59 op CPZ behoorlijk onrustig in verhouding met dit apparaat.
Ik ben er van overtuigd dat we er wel gaan komen, en blijf gewoon updates posten tot ik t heb gevonden.
Kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat ik niet kan rijden op Spa

- Tristan
Ik heb niet helemaal je filmpje bekeken maar een paar tips: gebruik de breedte van de baan cq. curbs. Zie dat je deze te weinig gebruikt. Dat betekent dat je nog veel harder de bocht door kunt. De lijnen zijn prima, maar probeer nog iets meer te pushen. Later remmen (of bocht inremmen), eerder op gas. Gewoon km´s maken en proberen de max. van je auto op te zoeken. Dan komen de beperkingen naar boven en ga je die aanpassen. 

- Frank280zx
Op Zandvoort weet je de plekken. op Spa ben ik i.d.d. nog niet zo ver.Tristan schreef:Ik heb niet helemaal je filmpje bekeken maar een paar tips: gebruik de breedte van de baan cq. curbs. Zie dat je deze te weinig gebruikt. Dat betekent dat je nog veel harder de bocht door kunt. De lijnen zijn prima, maar probeer nog iets meer te pushen. Later remmen (of bocht inremmen), eerder op gas. Gewoon km´s maken en proberen de max. van je auto op te zoeken. Dan komen de beperkingen naar boven en ga je die aanpassen.
Hoewel het laatste filmpje van de dag al verbetering laat zien (volgt later). Nadeel is ook dat de ene curb spiegelglad is en de andere een soort verkeersdrempel .. En dan is die auto weer net laag haha.
In de regen was de auto weer wel duidelijk sneller dan andere dus er zit wel iets in vermogen.. haha had beter een cup auto kunnen kopen

- Jesper
- Auto: BMW M135i
Nee joh, dit is toch veel gaver dan een 'kant en klare' cup auto!! En je haalt er uiteindelijk veel meer voldoening uit! Ik zie (en hoor) dit gevaarte graag eens irl.
Maar je kunt inderdaad nog wel de nodige meters extra pakken op de baan, inclusief curbs. En als hij nog erg neutraal aanvoelt betekend dit dat je ook nog genoeg ruimte over hebt om wat later op de rem te trappen en eerder op het gas te gaan
Hier een paar rondjes (niet de snelste) van mij op spa, met de sneeuw naast de baan en het zout op de baan
http://www.youtube.com/watch?v=jvrZkfWh ... gpbnlYblvA" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals je ziet kan ik op de nodige plekken ook nog wel wat meters pakken.
Maar je kunt inderdaad nog wel de nodige meters extra pakken op de baan, inclusief curbs. En als hij nog erg neutraal aanvoelt betekend dit dat je ook nog genoeg ruimte over hebt om wat later op de rem te trappen en eerder op het gas te gaan

Hier een paar rondjes (niet de snelste) van mij op spa, met de sneeuw naast de baan en het zout op de baan

http://www.youtube.com/watch?v=jvrZkfWh ... gpbnlYblvA" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals je ziet kan ik op de nodige plekken ook nog wel wat meters pakken.
- Frank280zx
Re: another e36 M3 GTR racer [Spa in ECU storing - ~60 PK]
Ok weer wat geleerd, het zit hem dus niet puur in rijstijl en diff! Maar mijn ECU mist een snelheidssignaal.
Dat schijnt zo een 60 PK te schelen omdat je vanos dan niet optimaal werkt (of helemaal niet) en de boel wat rijker gaat lopen.
Kortom die moet nog aangebracht worden of in ieder geval worden uitgeschreven! Ik mag dus weer de bank op!
Ergens ben ik er wel blij mee! Ik begon al te twijfelen aan mijn kunnen!
Verder heb ik nu een 4.10 diff .. dus Spa was erg leerzaam! dit betekend dat ik al vrij lang met behoorlijk te weinig vermogen reed! mijn PR op Zandvoort was ook voor alpha N.. Dus the only way is up!
Ik vond het ook al raar dat 325 mij bijhielden Kemmel omhoog!
Dat schijnt zo een 60 PK te schelen omdat je vanos dan niet optimaal werkt (of helemaal niet) en de boel wat rijker gaat lopen.
Kortom die moet nog aangebracht worden of in ieder geval worden uitgeschreven! Ik mag dus weer de bank op!
Verder heb ik nu een 4.10 diff .. dus Spa was erg leerzaam! dit betekend dat ik al vrij lang met behoorlijk te weinig vermogen reed! mijn PR op Zandvoort was ook voor alpha N.. Dus the only way is up!
- RonV
Dag Frank,
Da's een bekende voor ons, dat snelheidssignaal. In onze E30 hagnt een S50b30, en die wilde aanvankelijk ook niet zo toeren in de 5. We hebben toen bij kempower (http://www.kempower-motorsport.com" onclick="window.open(this.href);return false;) een signaal-adapter aangeschaft, en nu loopt het ding hard.
Kemel straight met 3.73 diff ( er zit een 1:1 vijfde versnelling in de bak) hebben we met nat ong GPS 217 gezien, maar dan loop je bijna het maximale toerental in. Bij droog moet de auto dat max toerental eerder bereiekn, dus moeten we naar een 3.63 of 3.25 diff, denk ik.
De motor klnkt op de filmpjes ook wel wat tam. Spa is een mooi circuit, maar waar veel mensen zich uitleen op de Eau Rouge bocht, vindik de Pouhon, dubbel links de mooiste. Als je een auto hebt die niet neutraal ligt, kun je daar geweldig veel tijd verliezen. En Blanchimont 2 kan met een beetje downforce ook heel leuk hard
...
Succes met de ECU - was het snelheidssignaal gewoon niet aangesloten bij je auto? Dat moet toch wel te halen zijn van het diff?
Mvg
Ron
Da's een bekende voor ons, dat snelheidssignaal. In onze E30 hagnt een S50b30, en die wilde aanvankelijk ook niet zo toeren in de 5. We hebben toen bij kempower (http://www.kempower-motorsport.com" onclick="window.open(this.href);return false;) een signaal-adapter aangeschaft, en nu loopt het ding hard.
Kemel straight met 3.73 diff ( er zit een 1:1 vijfde versnelling in de bak) hebben we met nat ong GPS 217 gezien, maar dan loop je bijna het maximale toerental in. Bij droog moet de auto dat max toerental eerder bereiekn, dus moeten we naar een 3.63 of 3.25 diff, denk ik.
De motor klnkt op de filmpjes ook wel wat tam. Spa is een mooi circuit, maar waar veel mensen zich uitleen op de Eau Rouge bocht, vindik de Pouhon, dubbel links de mooiste. Als je een auto hebt die niet neutraal ligt, kun je daar geweldig veel tijd verliezen. En Blanchimont 2 kan met een beetje downforce ook heel leuk hard

Succes met de ECU - was het snelheidssignaal gewoon niet aangesloten bij je auto? Dat moet toch wel te halen zijn van het diff?
Mvg
Ron
- Joy
Pouhon is voor mij ook de mooiste bocht van Spa. Als je daar goed op de lijn zit, de auto ver in zijn veren gedrukt staat en je komt dan uitgang bocht precies goed uit, dan geeft dat een erg voldaan gevoel. Daar pak je inderdaad veel meters op auto's met onderstel-issues. Heerlijk circuit.
- Reind
Bij een 325i is de bakverhouding t.o.v. jouw auto helemaal ruk. Jouw bakverhouding is dan veeeel beter.
Op het filmpje vind ik de auto nog wel aardig goed lopen.
Zo gaat dat in een 325i
Op het filmpje vind ik de auto nog wel aardig goed lopen.
Zo gaat dat in een 325i
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
60pk is niet niks. Dat wordt een compleet andere auto voor je gevoel als het eenmaal gefixt isFrank280zx schreef:Ok weer wat geleerd, het zit hem dus niet puur in rijstijl en diff! Maar mijn ECU mist een snelheidssignaal.

- Frank280zx
Klopt hij loopt ook nog aardig, maar volgens de geleerder komt dat weer door het Alpha N dat hij niet volledig in limp mode gaat. dat maakt het lastiger te merken. Maar ook een bas roos gaf al aan dat de auto voor zijn gevoel bleef 'jengelen' in een bepaald toerengebied.
Of het 60pk is weet ik niet, de verhalen lopen van 100 PK tot 40. Maar ik ga deze maand op de bank en dan komen de bevindingen hier op tafel. Feit is dat hij nu geen signaal heeft en dat het wel ter degen iets doet met je vermogen. Dus slechter gaat het niet worden.
@Reind, moet je nagaan wat het ding zou doen met een juiste overbrenging.
Ik vind Pouhon idd ook echt een fantastische bocht wat ga je daar voor je gevoel hard!!!
Of het 60pk is weet ik niet, de verhalen lopen van 100 PK tot 40. Maar ik ga deze maand op de bank en dan komen de bevindingen hier op tafel. Feit is dat hij nu geen signaal heeft en dat het wel ter degen iets doet met je vermogen. Dus slechter gaat het niet worden.
@Reind, moet je nagaan wat het ding zou doen met een juiste overbrenging.
Ik vind Pouhon idd ook echt een fantastische bocht wat ga je daar voor je gevoel hard!!!
- RonV
Hey Reind,
Die bakverhouding kan hier en daar wel beter, soms heb je duidelijk de keuze tussen uitmelken, of iets te vroeg schakelen. De wegligging van je auto is wel goed neutraal, als je de Pouhon doorgaat zie je nauwelijks stuuruitslag, en je snelheid neemt heel hard toe, mooi hoor. Blanchimont 2 is een korte lift met deze banden? Met slicks niet meer denk ik.
De motor van Frank's auto loopt niet slecht in zijn filmpjes, maar komt niet heel agressief over - de S50B30 bij ons in de auto had dat ook, duidelijk meer power dan de M50 die we er eerst in hadden, maar niet de "all hell breaks loose" ervaring. Met de aanpassing van het snelheidssignaal, toert de motor echt snel op (met als gevolg dat we nu een goed diff verhouding hebben voor Zolder, maar te kort voor Spa and Zandvoort, zo lijkt het.
Goed rijden man!
PS die E46 M3's - de auto of het manneke? Ik ben zelf geen superheld, maar zo vroeg remmen bij alle bochten doe ik dan toch ook niet.
Nou Frank, dan staat je nog een leuke ervaring te wachten, als ie wel topvermogen heeft!
Die bakverhouding kan hier en daar wel beter, soms heb je duidelijk de keuze tussen uitmelken, of iets te vroeg schakelen. De wegligging van je auto is wel goed neutraal, als je de Pouhon doorgaat zie je nauwelijks stuuruitslag, en je snelheid neemt heel hard toe, mooi hoor. Blanchimont 2 is een korte lift met deze banden? Met slicks niet meer denk ik.
De motor van Frank's auto loopt niet slecht in zijn filmpjes, maar komt niet heel agressief over - de S50B30 bij ons in de auto had dat ook, duidelijk meer power dan de M50 die we er eerst in hadden, maar niet de "all hell breaks loose" ervaring. Met de aanpassing van het snelheidssignaal, toert de motor echt snel op (met als gevolg dat we nu een goed diff verhouding hebben voor Zolder, maar te kort voor Spa and Zandvoort, zo lijkt het.
Goed rijden man!
PS die E46 M3's - de auto of het manneke? Ik ben zelf geen superheld, maar zo vroeg remmen bij alle bochten doe ik dan toch ook niet.
Nou Frank, dan staat je nog een leuke ervaring te wachten, als ie wel topvermogen heeft!
- Frank280zx
In welk filmpje doel je op de e46 ?RonV schreef:
Ja ik miste ook niet echt iets voor mijn gevoel. Het is puur het zich in werkelijkheid verhield tot op papier langzamere auto's.
Nu zegt dat niet altijd wat omdat mensen soms beter dan rijden dan andere.
En ik ben geen slechte coureur maar er is altijd iemand beter. Alleen rechtuit gas geven kan iedereen op de Kemmel en dan hoort een 325 mij niet bij te houden:)
Ik dacht eerst dat het puur in het diff zat, maar ik hoorde al snel van o.a. Bas Roos de vraag opkomen of ik wel een snelheidssignaal had.
Omdat de auto anders o.a. rijk gaat lopen ( verklaard vlammen van 4 naar 5 uit de uitlaat) . dDan gaat het balletje rollen en leer je weer wat.
Ik ben zo benieuwd wat er straks gebeurt als alle paarden wel aan de voerbak staan!

- RonV
Frank280zx schreef:In welk filmpje doel je op de e46 ?RonV schreef:
>>Eigenlijk de E46 M3's in Reind's filmpje.
Ja ik miste ook niet echt iets voor mijn gevoel. Het is puur het zich in werkelijkheid verhield tot op papier langzamere auto's.
Nu zegt dat niet altijd wat omdat mensen soms beter dan rijden dan andere.
En ik ben geen slechte coureur maar er is altijd iemand beter. Alleen rechtuit gas geven kan iedereen op de Kemmel en dan hoort een 325 mij niet bij te houden:)
>>Nee hoor, en dat kunnen ze echt niet. Je auto moet toch zeker tegen de 225 lopen op de Kemel straight, denk ik. En dat maakt de snelle bochten heel leuk - ik ben heel benieuwd wat je auto met de downforce items (splitter, diffuse - btw heeft je auto een vlakke bodem?) in die snelle bochten!
Ik ben zo benieuwd wat er straks gebeurt als alle paarden wel aan de voerbak staan!
- Reind
Met de 325i halen wij op Kemmel +/- 185km/h GPS. Dan ben je met 206 toch flink wat sneller. Ofwel, waren die 325i niet stiekum behoorlijk getuned?
Het was nog vochtig op de baan en sommige hadden het vertrouwen niet. M3 e46 rijden op Federals (die eigenlijk meer grip moeten geven met deze omstandigheden) en Z4 auto's op slicks. Moet wel toegeven dat het rijdersniveau in onze klasse redelijk hoog ligt.PS die E46 M3's - de auto of het manneke? Ik ben zelf geen superheld, maar zo vroeg remmen bij alle bochten doe ik dan toch ook niet.
- Frank280zx
Kan maar die 206 is een guestimate het kan ook 5700 RPM geweest zijn.Reind schreef:Met de 325i halen wij op Kemmel +/- 185km/h GPS. Dan ben je met 206 toch flink wat sneller. Ofwel, waren die 325i niet stiekum behoorlijk getuned?
Daarnaast moet ik het bereken programma eens goed doorlopen. Op het filmpje ziet het er uit als 6 ( stuur zit er dan weer net voor)
GPS snelheid durf ik niet zo te stellen maar er mist gewoon wat ten opzichte van de andere m3's
De auto heeft een deels vlakke bodem en dat merk je wel in Puchon en Blachimont ( wie weet tussen oren) maar hij is gewoon heel stabiel.
- Frank280zx
Kempower kastje besteld ... Dempers binnen eens kijken of we het geluid iets minder feestelijk kunnen maken...
now we wait...
now we wait...
- GTRene
and wait and wait...
till sleeping power awakes and kicks in and then....
till sleeping power awakes and kicks in and then....