Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
-
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Mooi, oorzaak boven water en geen ernstige zaken. Idd wel goed om een meer uitgebreide controleronde op de slangen te houden hoewel dit wel een bekend zwak punt is idd.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Mooi! Oplossing gevonden!
Bedankt voor de terugkoppeling.

-
Onlinee30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Ik loop sinds vanmorgen (ondanks het vrij warme weer) ook aan tegen dit probleem bij koude start.
Zodra de temp. meter op het eerste streepje staat is het verdwenen. Ook ik zal deze slang eens controleren.
Fijn in ieder geval dat het bij jou opgelost is!
Zodra de temp. meter op het eerste streepje staat is het verdwenen. Ook ik zal deze slang eens controleren.
Fijn in ieder geval dat het bij jou opgelost is!
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Ik zal het bij mij eens op Youtube slingeren deze week. Al heb ik wel eens gekeken met de looplamp en alle slangen die ik min of meer kon zien, leken me in orde.
-
Onlinee30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Zojuist een stukje gelezen dat eventueel de KVS temp. sensor problemen zou kunnen geven en dus even de motorkap opengeslingerd. Slangetjes gecontroleerd, dit gaf geen gekke resultaten. Daarna heb ik het KVS reservoir opengedraaid en deze stond (vrij) laag, litertje KVS bijgevuld en weer dichtgedraaid.
Vervolgens heb ik de volledig afgekoeld auto gestart en geen problemen meer ontdekt met het stationair pendelen van het toerental. Wellicht is hiermee voor mij het probleem verholpen en zou dus door de lage KVS stand de temp. sensor een verkeerde waarde hebben gemeten (mits deze theorie klopt over de sensor).
Morgenochtend weer eens starten en rijden als deze een volledige nacht is afgekoeld.
Groetjes Floris
P.S. @ Jussi, is bij jou het probleem al gevonden/verholpen?
Vervolgens heb ik de volledig afgekoeld auto gestart en geen problemen meer ontdekt met het stationair pendelen van het toerental. Wellicht is hiermee voor mij het probleem verholpen en zou dus door de lage KVS stand de temp. sensor een verkeerde waarde hebben gemeten (mits deze theorie klopt over de sensor).
Morgenochtend weer eens starten en rijden als deze een volledige nacht is afgekoeld.
Groetjes Floris
P.S. @ Jussi, is bij jou het probleem al gevonden/verholpen?
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Bij mij is het inderdaad nog niet verholpen. Ben benieuwd of het bij jou opgelost geraakt.
-
Onlinee30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Auto vandaag een beurt gegeven en wat dingetjes nagelopen waaronder dus ook het eerder vermelde kvs niveau. Vanochtend helaas wel heer hetzelfde probleem, kan er tot nu toe nog niet achter komen wat het is maar het lijkt me een vacuümprobleem.Jussi schreef:Bij mij is het inderdaad nog niet verholpen. Ben benieuwd of het bij jou opgelost geraakt.
Ook hoor ik bij deellast (bijv. 50 in 3e versnelling) een lichte hoge pieptoon. als ik iets meer of minder gas geef dan is het weg, maar ik durf niet te zeggen wat het is. Ik heb me laten vertellen dat het een vanosseal zou kunnen zijn die misschien iets zou kunnen lekken? Qua geluid zou het goed kunnen omdat het klinkt als iets wat onder druk staat, echter durf ik het nog niet te bevestigen.
Groetjes Floris
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Dan is het de aanzuigslang tussen inlaat en LMM zie vorige pagina. Dingen gaan allemaal een keer en de lichte hoge pieptoon is het vacuum lek wat je hoort (was bij de mijne wel zo tenminste).
- Fabian
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Ook mijn 1e verdenking.
Vanos geeft hele andere klachten.
Vanos geeft hele andere klachten.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
+1. Daarnaast is Vanos op oliedruk en dat fluit niet.Fabian schreef:Ook mijn 1e verdenking.
Vanos geeft hele andere klachten.
-
Onlinee30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Inderdaad, ik dacht precies hetzelfde toen ik dat hoorde. Ik heb de slangen nagelopen maar kon niks vinden, misschien morgen nog eens grondig kijken en heb ik iets over het hoofd gezien. Laat het jullie weten. Deze reacties geven me wel het vertrouwens dat het waarschijnlijk een vacuumprobleempje is.matthyssie schreef:+1. Daarnaast is Vanos op oliedruk en dat fluit niet.Fabian schreef:Ook mijn 1e verdenking.
Vanos geeft hele andere klachten.
Groetjes Floris
-
Onlinee30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Gisteren even wezen klussen en nieuwe slangen gehaald bij de plaatselijke BMW dealer.
Met alle vertrouwen de nieuwe slang geplaatst (de oude had inderdaad een scheur). Daarna de auto goed af laten koelen, het gebeurt immers alleen bij koude start.
Vervolgens de auto aangeslingerd en het probleem trad weer op, kortom het heeft dus niet geholpen.
Voor nu ben ik even radeloos aangezien volgens mijn bevindingen alle slangen oké zijn. Zijn er mensen met suggesties of iets dergelijks? Zelf zat ik misschien nog te denken aan de luchtmassameter of is dit niet de boosdoener?
Alvast bedankt,
Groetjes Floris
Met alle vertrouwen de nieuwe slang geplaatst (de oude had inderdaad een scheur). Daarna de auto goed af laten koelen, het gebeurt immers alleen bij koude start.
Vervolgens de auto aangeslingerd en het probleem trad weer op, kortom het heeft dus niet geholpen.
Voor nu ben ik even radeloos aangezien volgens mijn bevindingen alle slangen oké zijn. Zijn er mensen met suggesties of iets dergelijks? Zelf zat ik misschien nog te denken aan de luchtmassameter of is dit niet de boosdoener?
Alvast bedankt,
Groetjes Floris
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Heb je de auto al uitgelezen?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
koude start en of nog niet op temp?
wellicht de idle valve eens goed cleanen...
haal die eraf, druk 1kant dicht met je hand en giet er wat wasbenzine of petroleum oid in, dan beide gaten dicht klemmen met je handen, een tijdje goed schudden zodat de aangekoekte smeer goed loskomt en dan eruit laten...
dat nogmaals herhalen tot het schoon is en je voelt dan als je de valve controler in je hand hebt en om z'n as beweegt dat de valve inside goed gaat klepperen/bewegen terwijl ie bv daarvoor dat deed met wat meer weerstand.
niet dat dat je probleem is maar dat ding gaat dan in elk geval fijner werken
nr 6 de T-shape idle regulating valve

nog meer goodies voor het mengsel>>
http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Co ... on_system/" onclick="window.open(this.href);return false;
wellicht de idle valve eens goed cleanen...
haal die eraf, druk 1kant dicht met je hand en giet er wat wasbenzine of petroleum oid in, dan beide gaten dicht klemmen met je handen, een tijdje goed schudden zodat de aangekoekte smeer goed loskomt en dan eruit laten...
dat nogmaals herhalen tot het schoon is en je voelt dan als je de valve controler in je hand hebt en om z'n as beweegt dat de valve inside goed gaat klepperen/bewegen terwijl ie bv daarvoor dat deed met wat meer weerstand.
niet dat dat je probleem is maar dat ding gaat dan in elk geval fijner werken

nr 6 de T-shape idle regulating valve
nog meer goodies voor het mengsel>>
http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Co ... on_system/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Onlinee30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 2.8 - probleem stationair toerental koude motor
Nog niet uitgelezen.
Bedankt voor de info GTRene. Ga ik zsm naar kijken en cleanen, hoop dat het lukt!
Bedankt voor de info GTRene. Ga ik zsm naar kijken en cleanen, hoop dat het lukt!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast