Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door matthyssie » 20 jun 2013, 16:50

Vergelijkbare gingen voor zo'n 500k volgens dat bericht... :shock:

Maar indd, wàt een mooi ding!! Eens kijken of ik ergens nog wat in een spaarpotje heb...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 jun 2013, 18:53

Geinig Rolex verhaaltje om de zelfingenomenheid van dat patsersmerk nog even kracht bij te zetten:)
Watches for POWs and help in the Great Escape

By the start of World War II, Rolex watches had already acquired enough prestige that Royal Air Force pilots bought them to replace their inferior standard-issue watches. However, when captured and sent to POW camps, their watches were confiscated.[7] When Hans Wilsdorf heard of this, he offered to replace all watches that had been confiscated and not require payment until the end of the war, if the officers would write to Rolex and explain the circumstances of their loss and where they were being held. Wilsdorf, in belief that their word was their bond, was in personal charge of the scheme.[28][29] As a result of this, an estimated 3,000 Rolex watches were ordered by British officers in the Oflag (prison camp for officers) VII B POW camp in Bavaria alone.[28] This had the effect of raising the morale among the allied POWs because it indicated that Wilsdorf did not believe that the Nazis would win the war.[28][30] American servicemen heard about this when stationed in Europe during WWII and this helped open up the American market to Rolex after the war.[7]

On 10 March 1943, while still a prisoner of war, Corporal Clive James Nutting, one of the organizers of the Great Escape, ordered a stainless steel Rolex Oyster 3525 Chronograph (valued at a current equivalent of £1,200) by mail directly from Hans Wilsdorf in Geneva, intending to pay for it with money he saved working as a shoemaker at the camp.[28][30][31] The watch (Rolex watch no. 185983)[31][32] was delivered to Stalag Luft III on 10 July that year along with a note from Wilsdorf apologising for any delay in processing the order and explaining that an English gentleman such as Corporal Nutting "should not even think" about paying for the watch before the end of the war.[28][30] Wilsdorf is reported to have been impressed with Nutting because, although not an officer, he had ordered the expensive Rolex 3525 Oyster chronograph while most other prisoners ordered the much cheaper Rolex Speed King model which was popular due to its small size.[28] The watch is believed to have been ordered specifically to be used in the Great Escape when, as a chronograph, it could have been used to time patrols of prison guards or time the 76 ill-fated escapees through tunnel 'Harry' on 24 March 1944.[28][30][33] Eventually, after the war, Nutting was sent an invoice of only £15 for the watch, due to currency export controls in England at the time.[30] The watch and associated correspondence between Wilsdorf and Nutting were sold at auction for £66,000 in May 2007, while at an earlier auction on September 2006 the same watch fetched A$54,000.[30][32] Nutting served as a consultant for both the 1950 film The Wooden Horse and the 1963 film The Great Escape.[28] Both films were based on actual escapes which took place at Stalag Luft III.
Bron:Rolex SA wiki

Luco

Bericht door Luco » 20 jun 2013, 18:59

Elke kamper heeft een rolex, niks bijzonders dus :lol:

Robin

Bericht door Robin » 20 jun 2013, 19:04

LOL

Robertdj

Bericht door Robertdj » 20 jun 2013, 19:27

In dat geval, post ff een foto van jouw Rolex :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 20 jun 2013, 19:43

:lollerdelol: :lollerdelol:
Ik ben een nepkamper, heb een neprolex :lol:

*rent naar de schuur en bewerkt de koplampen van een zekere 106 met de voorhamer*

Tom

Bericht door Tom » 20 jun 2013, 20:51

Robin schreef: Een gouden versie doet 120k euro. Nu is titianium even wat voordeliger, maar een UNIEK ding, dus reken (denk/hoop ik) op 'n veelvoud daarvan...

:hmmm:
Ja meer dan een ton zou ik er niet aan uitgeven... dan word het echt een beetje te gek.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 20 jun 2013, 20:58

:roflol:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 21 jun 2013, 00:44

Grand Seiko SBGA029:

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=271607" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (190.31 KiB) 1375 keer bekeken

dvh

Bericht door dvh » 21 jun 2013, 00:49

Vanmiddag nog even staan kijken bij s&c voor de etalage..
Een normale sub. Zonder datum , zonder loepje.. Gewoon de meest simpele uitvoering.. Die vind ik mooi.

Hoe zit dat nu verder bij Rolex. Stel, je weet welk model. Hoe zit het dan met de uurwerken. Zit daar nog diversiteit in bij nieuwe modellen ? Of is het gewoon een uurwerk en geen keuze daarin. ( lekker makkelijk, geen problemen mee)

En hoe robuust zijn deze uurwerken tov een manufactuur, of een eta-uurwerk ?
Zit daar bewezen verschil in of enkel gehypt verschil?

Zomaar wat simpele, wellicht domme vragen. Maar ik hoor het graag.

Robin

Bericht door Robin » 21 jun 2013, 08:44

@dvh , je moet 'n ref nummer hebben. Er zijn 'n dikke handvol calibers.
Die van de sub no date (3130?) bestaat al sinds eind jaren 80 dacht ik.

Ze hebben een robuuste opzet van onderdelen. Robuust en functioneel. Breguet spiraal, twee schroefs balanskloof. Schroefbalans. Dat zijn lekkernijen wat 'n ETA niet heeft. Wel 'n glijgelagerde rotor (behalve het Daytona caliber dacht ik, die heeft kogellagers)

Tuurlijk is 'n JLC uurwerkje verfijnder en kleiner, maar ook fragieler. Een ETA 2892A2 is een heel goed caliber voor de centen. Ik zie daarin toch wel meer uitval dan met de gemiddelde Rolex calibers. Ook de bouw van het werk, de doordachtheid en gemak van reparatie/onderhoud.

Wat ik door de jaren meemaak is dat de Rolex calibers weer heel erg degelijk en betrouwbaar zijn, met één nadeel, het prijskaartje(dus ook 't losse werk wat amper meer verkrijgbaar is los hoor)

Ik was vorige week in Rotterdam op 't atelier van Schaap en Citroen. Die verkopen echt alle top top topmerken. En wat draagt de gecertificeerde horlogemaker daar zelf? Juist.

Robin

Bericht door Robin » 21 jun 2013, 09:31

M'n pa draagt een Jaeger Le Coultre uit 1946. Z'n geboortjaar. Heel mooi verfijnd calibertje.

Nu heeft 'n maat van m'n pa z'n ook eind 40er jaren Rolex handopwinder ter controle. Beide uurwerken zijn heel mooi en verfijnd en topklasse. Leg je ze naast elkaar dan lijken ze op 't oog voor 90% op elkaar.

M'n medewerkster draagt mede een begin 50s gouden Omega. (herenmodel van toen)Mooi ding(inkopper)

Het uurwerk: Netjes, ok, aardig en keurig. Niet echt innovatief en doordacht. En echt niet zo verfijnd als de JLC en de Rolex. Gewoon 'n klasse lager eerlijk gezegd. Wat ook altijd zo was(kijk naar toendertijd de prijskaartjes en nu nog, neemt niet weg dat de nieuwe in house Omega calibers prachtig, maar niet helemaal storingsvrij zijn...)

Robin

Bericht door Robin » 21 jun 2013, 09:36

En DVH: Rolex IS een manufactuur. Dus inhouse eigen ontwikkeling. Tot zelfs de spiraal nu ook antimagnetisch inhouse(Parachrom Bleu) , de mijne heeft nog 'n Nivarox spiraal. Dat is dus een van de weinige non Rolex onderdelen in 't werk. Verder geen Incabloc Stosssicherung(ETA) maar 'n KIF(de wat luxere merken hebben KIF)

En die KIF is bij de nieuwere werken vervangen door Rolex's eigen Paraflex, maar 't lijkt allemaal op elkaar.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 21 jun 2013, 09:53

Prachtig die GS. Helemaal door Spring Drive loopwerk.

Robin

Bericht door Robin » 21 jun 2013, 12:18

MParallel schreef:Prachtig die GS. Helemaal door Spring Drive loopwerk.
Klopt, enorm stukje toptechniek en mechanica. Met 'n ENORM prijskaartje(vergelijkbaar of duurder dan Rolex/IWC/JLC etc) en ook nog eens een Rolex Sub/GMT kloon qua looks...tja...

Ik had er een (andere maar Gran SEiko) voor mezelf willen hebben(ik verkoop Seiko) maar ben bang dat de waardevastheid nogal 'wat een gek er voor geeft' is.

Verder nogmaals:Die techniek is misschien wel 't hoogwaardigst van allemaal(incl Rolex, PP AP etc)

Een beetje de Lexus LFA onder de horloges imo. Wel 'n stukje electronica in geintegreerd. Misschien mijn enige 'minpunt' want ik wil 'alles' gewoon oldskool:)

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 21 jun 2013, 12:47

Over 50 jaar is Spring Drive old school. :)

Valt me nog mee dat geen van de Zwitserse merken iets soortgelijks heeft ontwikkeld.

De Grand Seiko hi beat is ook geweldig, met ditto prijskaartje.

Afbeelding

En de Ananta Spring Drive Chrono

Die kast is zo sexy, en fraaiste rotor ooit. :)

Afbeelding

Afbeelding

Ik houd het nog even bij me 5 Sports Automatic :lol:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 21 jun 2013, 23:31

Morgen naar Tous aan het plaza de Catalunya :crazy:

Robin

Bericht door Robin » 22 jun 2013, 12:38

Niet vergeten de Ferrari shop ergens vlakbij Tous te bezichtigen. En Nou Camp incl rondleiding, en de rest natuurlijk:)

Robertdj

Bericht door Robertdj » 22 jun 2013, 15:11

http://www.bloomberg.com/news/2013-06-2 ... rules.html" onclick="window.open(this.href);return false;

hmm, goed nieuws voor de duurdere merken, slecht voor de instappers.

frankv

Bericht door frankv » 22 jun 2013, 15:18

Er staat een hele mooie Grand Seiko High Beat te koop in Nederland:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?15,1537702" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Ik heb geen enkele associatie met de verkoper. Heb alleen wel verscheidene keren verlekkerd naar de foto's zitten kijken. Maar in the end moet ik eerlijk zijn en ga ik dit geld niet uitgeven aan iets waar Seiko op staat, hoe mooi het volgens de kenners ook is. Ik zie het toch een beetje als wanneer er Volkswagen op een Aventador gelijke auto zou staan (let wel , niet op een Aventador zelf aangezien ze Lambo hebben gekochten het niet hun eigen historie is, wat Grand Seiko wel is). Alhoewel het zeer knap in-huis ontwikkeld is, hadden ze er gewoon een apart merk voor moeten ontwikkelen met een uniekere naam dan Grand Seiko.

ps. lachen, dat verhaal van die POW die een Rolex bestelt. Geeft een hele andere invulling aan het begrip POW dan ik altijd voor ogen had. Ik denk niet dat iemand in Guantanamo Bay uberhaupt nog een horloge mag hebben, laat staan een Rolex...

RVV

Bericht door RVV » 22 jun 2013, 15:33

Ik heb niks tegen het merk Seiko, maar een horloge van tussen de 3000 en 6000 euro die er uit ziet als een model van rond de 200 á 300 euro.. :nah:

Luco

Bericht door Luco » 22 jun 2013, 15:41

Past perfect bij je bmw, kost 60k en ziet eruit als 6k.

RVV

Bericht door RVV » 22 jun 2013, 15:49

tjongejonge.. wat een dijenkletser..

Robertdj

Bericht door Robertdj » 22 jun 2013, 15:53

Dat heb ik vaker gelezen, tot men 'm om had.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 22 jun 2013, 15:53

Luco schreef:Past perfect bij je bmw, kost 60k en ziet eruit als 6k.
:lollerdelol:

Plaats reactie