Golf V R32 & Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Macboy

Re: 300C SRT8 & Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Macboy » 11 mei 2013, 23:43

Stephan wat een dik monster zeg ! Inderdaad snel gaan filmen :thumbup:

Toch knap dat ik dit draadje heb gemist :bag:

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 12 mei 2013, 00:16

Mathieu schreef:Ziet er leuk uit :df:

Even gegoogled naar EPMA = Ecole Peugeot de Maitrise Automobile
Circuit Malmedy, aantal jaren geleden waren er een aantal DF-ers die hier samen met Rallye.nl hebben gereden.
Naam Malmedy zal denk ik bekender klinken :)

SteV6

Bericht door SteV6 » 20 mei 2013, 15:07

Hmmm :hmmm:

Ik heb ontdekt dat de cruisecontrole van de SRT8 maar werkt tot 100mph (162km/h). Op zich wel jammer. In de Leon vind ik het namelijk heerlijk om op rustige stukken Autobahn "gewoon" 200km/h op de cruisecontrole voort te zoeven naar m'n bestemming ...

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 20 mei 2013, 21:20

Ken vast wel ingesteld worden

SteV6

Bericht door SteV6 » 20 mei 2013, 21:31

Op het Duitse forum kan ik er niets over vinden. En Amerikanen zijn erg goed in veel onzin schrijven ...

Donderdag bij de dealer maar eens navragen :whistle:

Macboy

Bericht door Macboy » 20 mei 2013, 21:33

Prachtig !

jaydee

Bericht door jaydee » 04 jun 2013, 23:46

Als je me kon zien nu ik dit schrijf, zou je zien dat ik een enorme grijns op mijn gezicht heb. Die grijns zal er de komende dagen ook niet af te poetsen zijn! Hoe de grijns op mijn gezicht gekomen is, laat zich raden: Stephan en ik zijn een paar dagen naar Duitsland geweest... met de SRT8.

Het doel van de reis was Stuttgart, want we hadden kaartjes voor het concert dat Depeche Mode daar gisteravond gegeven heeft. En als je naar Stuttgart gaat, dan kun je natuurlijk niet om Mercedes en Porsche heen! Daarover straks meer; laat ik bij het begin beginnen. We zijn afgelopen zondagochtend om 7:10 vertrokken uit Twente. Stephan liet mij het eerste stuk rijden. Hij zei dat dat was zodat ik aan de auto kon wennen voordat we volle bak zouden gaan op de Autobahn, maar volgens mij was hij zelf gewoon nog niet goed wakker ;-)

De eerste indruk van de SRT8 is precies dat: indruk! Hij is groot van buiten en groot van binnen, met brede, zachte stoelen (die wel prima zitten), de kenmerkende hoge schouderlijn en een scheepsroer in je handen. Als je de automaat in D zet, gaat er een schok door de auto en vibreert de hele carrosserie mee met de motor. Rem los, rollen en dan proberen hoeveel gas je kan geven. Vooral niet te veel, want meer dan een kwart van de pedaalslag kunnen de achterbanden niet aan :shock: Sprintjes trekken met deze machine zal flink wat gewenning en kunde vereisen, want Chrysler heeft het voldoende gevonden om een “wielspinverklikker” te monteren in plaats van tractiecontrole: het lampje gaat aan, maar van ingrijpen merk je eigenlijk niets. De achterwielen blijven gewoon spinnen en de motor trekt ook gewoon door totdat je zelf gas lost.

Na een half uurtje binnendoor en op de A35 gezoefd te hebben, diende de A31 net voorbij Gronau zich aan. Kort na de oprit was meteen al een Baustelle, dus harder dan 100 (en even verder 80) mocht nog niet. Toen we de pretbordjes (einde snelheidslimiet) passeerden drukte ik zonder aarzelen het gaspedaal in het tapijt. Wat er dan gebeurt is fenomenaal! B-) De bak schakelt terug naar 2, het toerental schiet naar 4000 en met een machtige brul wordt je gelanceerd. BWWWOOOAAAARRRPPP, iedere keer dat de bak naar het volgende verzet schakelt dat gepaard met een dreun uit de uitlaat alsof het onweert, prachtig! De topsnelheid is begrensd op 275 en ik had de eer om dat te bevestigen... het voordeel van zondagochtend :) Bij dit soort snelheden is goed te merken dat SRT flink werk heeft verzet met de 300C. Je bent in staat om keer op keer 150 km/h weg te remmen als er weer eens een voorligger niet in zijn spiegels heeft gekeken (Duitsers zijn net Nederlanders geworden! :devil: ). De veer-dempercombinatie is ook heel goed gekozen bijvoobeeld. De auto is comfortabel, helt toch nauwelijks over in bochten, maar laat je goed voelen wat de wielen meemaken. Helaas doet het stuur dat niet, dus op bochtige wegen is het lastig peilen hoeveel grip de voorbanden hebben. Die grens hebben we echter niet doorbroken deze trip. Niet omdat we alleen maar op Autobahnen gereden hebben, maar dat komt zo.

In Stuttgart aangekomen zijn we meteen naar het Mercedes-Benz Museum gegaan. Wat is dat prachtig! Indrukwekkend gebouw, prettig concept (je gaat eerst met de lift naar 8 hoog en dan in een spiraal naar beneden met op iedere verdieping een tijdperk) en heel veel mooie en bijzondere Mercedessen. Van de Benz Motorwagen via 300SL vleugeldeur tot B-klasse E-Cell, en van Unimog via de pausmobiel tot F1 van Häkkinen. ’s Avonds in ons hotel in Zuffenhausen ingecheckt en daarna heerlijk gegeten in een Weinstube om de hoek.

Maandagochtend en -middag hebben we rond Stuttgart getoerd, want alle attracties zijn maandags dicht. Eerst even bij Porsche in Weissach gekeken – en geluisterd, want ze waren een nieuwe GT3 aan het uitlaten op het circuit :headbang: – daarna richting de wijnbergen gereden ten oosten van de stad. Op de steile en smalle weggetjes daar werd duidelijk dat de SRT8 helemaal niet zo’n rechtuitbrander is als je zou denken. Er is machtig veel grip en de balans is mooi achterwielaangedreven. Wat echt veel indruk maakte is hoe de versnellingsbak al na twee keer gasgeven in de gaten heeft dat je sportiever aan het sturen bent. Geen moment heb ik de drang gevoeld om zelf te schakelen (terwijl ik de bak van mijn DS3 nooit in ‘auto’ zet, omdat die me dan gek maakt!). We besloten meteen om de terugreis te beginnen met een stuk binnendoor.

Het concert was echt top! Het stadion was flink vol en de band had er zin in. De set zat goed in elkaar en het publiek was erg enthousiast. Ondanks dat ik driekwart van de nummers niet kende, heb ik volop genoten. Het was ook super om Stephan helemaal uit zijn dak te zien gaan op de muziek uit zijn studietijd :crazy: De enige wanklank kwam niet van Depeche Mode, maar van de biervoorziening. Je kocht bier in een statiegeldbeker van 2 euro, maar aan het eind van het concert kon je die nergens teruggeven. Zo was het bier dus toch nog flink aan de prijs en streek de organisator nog minstens een ton euro’s extra op :dood:
Maar goed, er staat een print van Depeche Mode op de bekers, dus we zien het maar als aandenken...

De terugweg verliep in eerste instantie heerlijk zoals gepland. Vanuit Stuttgart recht naar het noorden, met als plan om bij Aschaffenburg op de A45 uit te komen. Helaas heeft de wateroverlast roet in het eten gegooid, want doordat de Neckar buiten zijn oevers was getreden was er een stuk weg dicht. Omrijden heeft ons een uur vertraging opgeleverd waardoor we bij Keulen in het begin van de avondspits reden. Gelukkig bleef het filevrij, maar langdurig op hoge snelheid rijden zat er niet in. Iedere keer even naar de 200+ sprinten en dan weer in de ankers voor de volgende prop woon-werkverkeer. Gelukkig was het op de A31 redelijk te doen, dus konden we onze roadtrip afsluiten zoals we die waren begonnen: met meer dan 250 km/h (de top zat er niet meer in door het overige verkeer).

Bedankt voor je auto en gezelschap, Stephan! Het was een prachtige ervaring om met de SRT8 op pad te zijn. Het gebied ten oosten en noorden van Stuttgart nodigt echter ook uit om met de Speedster te verkennen :df:

jaydee

Bericht door jaydee » 05 jun 2013, 00:07

Een paar plaatjes van Facebook, dus ik hoop dat ze te zien zijn hier...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TomK

Bericht door TomK » 05 jun 2013, 00:08

Mooi lapje tekst ;]
lijkt me een leuke trip te zijn geweest en ook geen straf ivm het vervoer :wink: :df:
leest ook lekker weg!

Tom

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jun 2013, 09:17

leuk verslag, jullie hebben je wel vermaakt bij de buren :thumbup:

SteV6

Bericht door SteV6 » 05 jun 2013, 19:52

Mooi verhaal Jelle!

Ik ben ook nog totaal overdonderd door de binnenweg capaciteiten in bergachtig gebied van de SRT8!

Wat betreft dat onderstuur, ik vraag me nog steeds af of je echt geen onderstuur voelt in het stuur, of dat we echt geen onderstuur hebben meegemaakt. Door de jaren heen heb ik geleerd om net tegen die onderstuurgrens aan te rijden door de Bridgestones op de Speedster. Misschien blijf ik daardoor onderbewust net bij de grens weg.

Wat ik jammer vond is dat we geen echt gelijkwaardig spul tegen zijn gekomen op de Autobahnstukken zonder snelheidsbeperking. Zowel die 911 als die R8 vonden het nodig om met 160km/h door 120km/h zones te knallen. En aangezien de Duitsers er tegenwoordig Nederlandse flitsterreur op loslaten is het me niet waard.

Voor de rest kan ik je alleen maar bijvallen. Het Mercedes Museum is werkelijk mooi opgebouwd. En het concert, ja, inderdaad helemaal uit m'n dak gegaan. Wat een heerlijke muziek en wat een performance van de band.

Toptrip dusss :crazy:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 jun 2013, 21:05

Top verslag :thumbup:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 05 jun 2013, 21:22

Lekker verslag hoor :thumbup:

Ik ken de 300C alleen met een gechipte diesel en het volledige SRT pakket erop. Heerlijke auto, die zowel van buiten als binnen imponerend is. De diesel reed al heerlijk, alhoewel de bak zich daar wel eens verslikte (heeft de SRT dezelfde?), de SRT zal nog vele malen fijner zijn :df:

jaydee

Bericht door jaydee » 05 jun 2013, 21:46

SteV6 schreef:aangezien de Duitsers er tegenwoordig Nederlandse flitsterreur op loslaten is het me niet waard.
Ik heb deze drie dagen meer flitsers gezien dan in al mijn voorgaande trips naar Duitsland bij elkaar! En dat is niet eens overdreven :shock:

Twee keer op de vangrail langs de Autobahn, zeker 5 op de wegen in Stuttgart en ook nog een stuk of 5 in de dorpen tussen Stuttgart en Heidelberg.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 jun 2013, 21:53

Wat een geweldig enthousiast verslag !!

Snel die SRT gaan zien

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jun 2013, 23:37

wat voor banden en welke breedte zitten er onder die SRT8 aangezien hij best vrij vlot spind zo te horen :D

SteV6

Bericht door SteV6 » 06 jun 2013, 00:01

Alleen vanuit stilstand tot ongeveer 40km/h René.

Er zitten (nog?) Pirelli Zero's onder, 245/45R20, de standaard maat. De eerste meters moet je dus goed gedoseerd met het gaspedaal omgaan. Daarna kan je gewoon "the pedal into the carpet" naar de einder kogelen :hungry:
Laatst gewijzigd door SteV6 op 06 jun 2013, 00:40, 2 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jun 2013, 00:30

245 is ook vrij krapjes ;-)

maar waarschijnlijk wel gemoedelijker dan de 275 die ik heb, bieden wel veel grip maar is wel erg snappy als ie ff iets los laat.
dus als ze versleten zijn (kan nog ff duren met m'n 2.000km per jaar) gaan er weer iets smallere en hogere wang banden op, voor wil ik eigenlijk sowieso naar 18 en iets hogere bandwang en kleinere omtrek, meer naar origineel zodat je weer meer ruimte naar je spatscherm hebt.
Stond daar nooit zo bij stil maar dat wat er nu op zit staat door die grotere omtrek bijna 7mm dichter bij die plastic binnenschermen, die banden zijn 647mm hoog en oem was 634mm en omdat M draagarmen ook nog eens een cm meer naar voren staan hield je al niet echt veel over daar :D

dus ooit eens naar iets in 18inch als de banden bijna op raken en iets beter aangepaste banden die iets gemoedelijker gaan :ongeveer als:

Laat jij ze in 245 als deze op zijn?

SteV6

Bericht door SteV6 » 06 jun 2013, 00:39

Met een schuin oog heb ik al gekeken naar 255/40R20 Conti's SC5P

Die maat heb ik ook voor de winterbanden. Meer grip is niet per definitie ook meer fun :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jun 2013, 00:45

klopt das idd zo, die 255 echter lijkt me een mooie middenweg, niet te snel als je eigenlijk niet wil wielspin, maar nog steeds op te roepen als je wel wil :mrgreen:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 jun 2013, 10:03

jaydee schreef:
SteV6 schreef:aangezien de Duitsers er tegenwoordig Nederlandse flitsterreur op loslaten is het me niet waard.
Ik heb deze drie dagen meer flitsers gezien dan in al mijn voorgaande trips naar Duitsland bij elkaar! En dat is niet eens overdreven :shock:

Twee keer op de vangrail langs de Autobahn, zeker 5 op de wegen in Stuttgart en ook nog een stuk of 5 in de dorpen tussen Stuttgart en Heidelberg.
Helaas wordt heel (west)europa voorzien van het flitsvirus :bag:

Ik heb hetzelfde al in Frankrijk ervaren... dat was ook altijd lekker doorblazen op een paar vooraf aangegeven vaste kasten na maar dat is ook voorbij, geen borden meer die waarschuwen voor vaste kasten en veel losse laser controles er bij :dood:

het leuke rijden gaat er helaas steeds meer vanaf...

ontopic, leuk reisverslag van een mooi reis met een beest van een auto :thumbup:

ErikS

Bericht door ErikS » 06 jun 2013, 10:12

Borden voor vaste flitsers in Frankrijk staan er 100% nog steeds.

Enne, ik heb er laatst 1850 km gereden zonder 1 losse flitser te zien! :beer:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 06 jun 2013, 10:14

Mooi verslag, en volgens mij komt deze auto helemaal tot z'n recht bij deze eigenaar! :thumbup:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 jun 2013, 10:18

ErikS schreef:Borden voor vaste flitsers in Frankrijk staan er 100% nog steeds.

Enne, ik heb er laatst 1850 km gereden zonder 1 losse flitser te zien! :beer:
dan heb jij een stuk weg gereden waar ze (nog) staan ;-) snelwegen worden in frankrijk door allemaal verschillende bedrijven onderhouden en daardoor ontstaan ook verschillen in uitvoering.

Maar als je de autoroute du soleil rijdt (luxemburg-lyon-marseille) dan kom je regelmatig vaste flisters tegen die niet meer worden aangekondigd... ook staan ze vaak te laser en uiteraard altijd in het dal ;-)

jaydee

Bericht door jaydee » 06 jun 2013, 12:33

MartijnGizmo schreef:Mooi verslag, en volgens mij komt deze auto helemaal tot z'n recht bij deze eigenaar! :thumbup:
Leuk dat je dat zegt, Martijn... Wij zaten ons ook al af te vragen of we de SRT dit weekend harder hebben laten werken dan in zijn gehele periode bij de vorige eigenaar. Die reed namelijk als een watje als je ziet hoe de auto erbij staat (de banden waren al meer dan 10000 km oud toen Stephan de auto kocht en ze hadden nog 7mm profiel - hoe doe je dat met 570 Nm op de achterwielen??) en de verhalen bij de garage mag geloven.

Plaats reactie