Op de laatste foto is al een "glimp" te zien van mijn andere hobby-auto.
De Speedster heb ik november 2004 gekocht als een soort medicijn voor mijn ongeluk van een half jaar eerder. Op momenten dat ik me niet helemaal top voel stap ik in en kan ik alle pijn en zorgen even vergeten.
In de loop van de tijd heb ik de Speedster steeds meer aangepast naar mijn wensen. Als eerste wilde ik wat meer weten over de diverse vitale sappen en stroom rondom de motor. Dus heb ik door
Vmax een
multimeter/boordcomputer laten inbouwen. Met name het programmeerbare shiftlight vind ik zeer prettig. Op geleide van de olietemperatuur kan je het schakeltoerental laten aangeven.
Display:

Programmerbaar shiftlight:

Warninglight:
Daarna wilde ik af van de zeer smalle standaard bandjes (175/55R17). Door een 2e set originele achterwielen te kopen kon ik de bredere achterwielen voorzien van 205/45R17 en op de vooras plaatsen om het onderstuur op te heffen. Om te voorkomen dat de banden in de wielkuipen aanlopen en de wegligging nog iets te verbeteren waren ook spoorverbreders van 15mm per wiel nodig.
De volgende stap was het vervangen van de originele Bilstein dempers en Eibach veren voor een setje
1-weg Nitrons. Die hebben de wegligging van de Speedster getransformeerd, alsof je een ander soort auto had gekocht. Super gewoon. De rijhoogte is er 2,5 cm mee verlaagd. De dempers heb ik op ongeveer 1/3 vanaf hard staan. Tegelijk met het plaatsen van de Nitrons zijn meteen gevlochten stalen remleidingen aangebracht en Ferodo DS2500 remblokjes.
Inmiddels was het plastic van het dashboard en de deurbekleding gaan irriteren, pastte niet bij de uitstraling van de rest van de auto. Via Linne150 van de Speedsterclub kreeg ik de mogelijkheid om met wat begeleiding mijn interieur van Alcantara te voorzien. Het ziet er een stuk beter uit en de vervelende spiegeling van het dashbord in de voorruit is ook weg.
Op de laatste foto is ook de 20 mm spacer te zien achter het stuurwiel. Omdat ik bijna de 1.90 haal stond het stuur (niet verstelbaar) eigenlijk net te ver weg voor het snellere hoepelen.
Via het Duitse Speedster forum heb ik op maat gemaakte
ATS-DTC velgen kunnen kopen. Zowel de offset als de steek zijn op bestelling vervaardigd. De maten zijn 7,5x17" en 9,0x17"
Omdat de kleur van mijn Speedster, LeMans Green, al zeldzaam is (30 stuks van de totale productie), vond ik dat de velgen ook niet zilverkleurig konden blijven en ben ik op zoek gegaan naar een speciale kleur voor de ATSjes. Uiteindelijk ben ik op de kleur Oyster Gold van Lotus uitgekomen.
En zoals ik al eerder schreef komt mijn Speedster (nog) niet vaak op het circuit omdat mijn nek dat nog steeds niet trekt. Maar prachtige toerritten vormen een jaarlijks programmaonderdeel. Vorig jaar naar Scotland en dit jaar naar de Alpen ...
Devil's Elbow, Scotland

Furka-pas, Zwitserland
En natuurlijk heeft ook de Speedster aan de PerformanceBox gehangen:
0-030 0.96 sec
0-060 2.70 sec
0-080 4.11 sec
0-100 6.18 sec
0-120 8.46 sec
0-160 16.34 sec
Best:
50-80 2.17 sec
80-120 4.35 sec
Sprintafstanden:
0-200 meter 09.16 sec @ 125.2 km/h
0-400 meter 14.33 sec @ 151.6 km/h
G-krachten:
Maximale acceleratie 0.93 G
Laterale acceleratie 0.80 G
Testcondities: Opel Speedster 2.2i, 20 liter in de tank, buitentemperatuur 9 graden, droog, iets zanderig asfalt en kilometerstand van 17.000 km.
Voorlopig staan er geen grote modificaties meer op de planning. Waarschijnlijk zal bestuurdertuning de volgende stap zijn ...
SteV6
Edit: aangepast aan nieuwe forumlayout