Hielke schreef: Met m'n Dunlop Bluresponses 195/50/15 haal ik op Assen dwarsversnellingen van 0,95 tot 1,05 G. Met m'n standaard onderstel en standaard gewicht, hoe zou zich dat naar de R1R's vertalen? Ik neem aan dat ik dan die 1,20 tot 1,25 G niet haal.
Als je een race-uitlijning hebt, je wagenhoogte optimaal en je bodyroll met veren of stabis binnen de perken weet te houden is band het volgende belangrijke punt van verschil.
Het gripnivo van de band hangt, zoals L@urens aangeeft, grotendeels af van zijn stand op het wegdek.
Met standaard veren en stabi heb je een behoorlijke bodyroll, wat door de fabrikant zo opgezet is om veercomfort in de auto te hebben. Door de bodyroll wordt je statische neutrale tot negatieve camber omgezet in positief camber, m.a.w. je band staat niet meer vlak op de weg. Daardoor vermindert het oppervlak en de drukverdeling over het oppervlak. Gevolg minder grip. Zet je er een band met meer grip onder dan verergert dit effect nog een beetje want de bodyroll wordt nog iets groter.
Dus als je de bodyroll niet aanpakt door stijvere stabi's en/of stijvere veren dan zal je het grippotentiëel van de R1R niet volledig kunnen benutten.
De wagenhoogte heeft uiteraard ook invloed op de bodyroll. (hoger zwaartepunt)
Met de uitlijning kun je proberen om het maximaal mogelijke camber op je voor- en achterwielen te zetten. Bij standaard wagenhoogte zal dat rond -1,0 tot -1,5 uitkomen. Door verlaging krijg je vanwege de ophangingsgeometrie, afhankelijk van de hoeveelheid verlaging nog -0,5 tot -1,0 bij. Daar is nog prima mee op straat te rijden.
Goedkoopste oplossing indien je geen onderdelen wil wisselen is een winding van je veren V/A afslijpen, de bumpstop achter met 20 mm inkorten (beter is om een NB topmount te monteren, deze is hoger en geeft ca 20 mm meer veerweg maar kost geld) en bij het uitlijnstation maximaal camber V/A te laten zetten. Toespoor V 12' A 18'.
Als je een kleine aanpassing wil doen dan is een Bilstein-set een overweging. Ik heb nog een set liggen 4000km oud met ingekorte veren(veerstijfheid ca 20-30% hoger). Totdat ik het AST onderstel kreeg heb ik daarmee op de Ring gereden en dat was prima. De prijs is waarschijnlijk een pijnpunt want dat is bijna je halve autowaarde = €275
Ik vermoed dat in huidige staat de R1R je een 1.00 tot 1.10 leveren. Met maximaum camber en lagere wagenhoogte en betere dempers weer wat meer.