Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 20 mei 2013, 23:06

Bij mij ligt de koppakking er uit (na 275.000 km) voor zover ik dat kan inschatten/diagnosticeren :? :( .

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2013, 14:02

Dat is niet zo spannend bij een mx-5. Komt goed!

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 21 mei 2013, 14:51

We zullen het zien. Het grootste issue is dat ik de komende 5 weken or so geen mogelijkheid zie om er mee bezig te gaan :? . Verder vrees Ik vooral een beetje voor de cilinderkop. Aangezien ik een 1.8 heb zijn er daar wat minder van in omloop gebruikt -> potentiele ka-tjing.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 jun 2013, 12:56

Gisteren een mooi stukje door het nagenoeg verlaten Friese landschap 'getoerd'. Wagentje hapt naar bochten als een Pitbull naar een Teckel. Raak er ook steeds meer van overtuigd dat het relatief slappe onderstel van mijn MX-5 heel goed raad weet met oneffenheden midcorner. Het uitbottomen van de achtervering in rechte lijn vindt in een bocht, ondanks het overhellen, bijna nooit plaats. Ben ook heel tevreden met het progressieve karakter van de kleine krachtbron. Ik kan zomaar een hele dag onder de 4000 toeren blijven rijden, maar het is dan ook weer heel vermakelijk om 'm tot boven de 5000 rpm door te trekken. Bij 5000 begint ie pas echt lekker te klinken en draait speels tot boven de 7000 door. Mijn 'nieuwe' (500km) Dunlop Bluresponse band linksvoor heeft toch een knauwtje van Assen gekregen. Grip op de limiet is niet helemaal meer zoals ie was. Zal 'm maar eens naar achteren leggen denk ik.

Heb vorig jaar al vermeld dat ik een issue met de koppeling had. Auto schudt soms wat bij wegtrekken vanuit stilstand en bij heel wild wegtrekken vanuit stilstand is er ook wat slip. Maar ik ben inmiddels 3500 km en een trackday verder en de situatie is nog precies zoals ie was. Wel heb ik doorgekregen dat het metalige geluid dat zich vooral manifesteert als ik van m'n gas ga, en dat ik eerst met een hitteschild associeerde, waarschijnlijk ook uit het gebied van de koppeling komt. Iedere keer wanneer ik nl de koppeling half gas en bij gas los indruk, verdwijnt het geluid. Kan dit het druklager zijn? Ik meende dat die dingen alleen bij stilstand en stationair toeren van zich lieten horen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 03 jun 2013, 13:18

Diff aan zijn eind?

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 05 jun 2013, 20:16

G Kolkman schreef:We zullen het zien. Het grootste issue is dat ik de komende 5 weken or so geen mogelijkheid zie om er mee bezig te gaan :? . Verder vrees Ik vooral een beetje voor de cilinderkop. Aangezien ik een 1.8 heb zijn er daar wat minder van in omloop gebruikt -> potentiele ka-tjing.
Ik heb nog 2 1.8 koppen in de schuur, '94 en '99.
Hielke schreef:Gisteren een mooi stukje door het nagenoeg verlaten Friese landschap 'getoerd'. Wagentje hapt naar bochten als een Pitbull naar een Teckel. Raak er ook steeds meer van overtuigd dat het relatief slappe onderstel van mijn MX-5 heel goed raad weet met oneffenheden midcorner. Het uitbottomen van de achtervering in rechte lijn vindt in een bocht, ondanks het overhellen, bijna nooit plaats. Ben ook heel tevreden met het progressieve karakter van de kleine krachtbron. Ik kan zomaar een hele dag onder de 4000 toeren blijven rijden, maar het is dan ook weer heel vermakelijk om 'm tot boven de 5000 rpm door te trekken. Bij 5000 begint ie pas echt lekker te klinken en draait speels tot boven de 7000 door. Mijn 'nieuwe' (500km) Dunlop Bluresponse band linksvoor heeft toch een knauwtje van Assen gekregen. Grip op de limiet is niet helemaal meer zoals ie was. Zal 'm maar eens naar achteren leggen denk ik.

Heb vorig jaar al vermeld dat ik een issue met de koppeling had. Auto schudt soms wat bij wegtrekken vanuit stilstand en bij heel wild wegtrekken vanuit stilstand is er ook wat slip. Maar ik ben inmiddels 3500 km en een trackday verder en de situatie is nog precies zoals ie was. Wel heb ik doorgekregen dat het metalige geluid dat zich vooral manifesteert als ik van m'n gas ga, en dat ik eerst met een hitteschild associeerde, waarschijnlijk ook uit het gebied van de koppeling komt. Iedere keer wanneer ik nl de koppeling half gas en bij gas los indruk, verdwijnt het geluid. Kan dit het druklager zijn? Ik meende dat die dingen alleen bij stilstand en stationair toeren van zich lieten horen.
Gerammel bij gas los is bijna zeker het diff, helemaal bij een 1.6.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 05 jun 2013, 23:12

En ik heb nog een goed diff in de schuur, '93. :)

Hielke

Bericht door Hielke » 05 jun 2013, 23:31

Niels v D schreef:En ik heb nog een goed diff in de schuur, '93. :)
Die je voor een appel en een ei aan mij wilt overdoen! Kijk, dat is nog eens mooi :lol: :wink:

Zal morgen even naar mijn vaste garage om ze te laten luisteren. Gas, halfgas of gas los, het geluid is er (niet zo erg dat het storend is), maar eenmaal de koppeling ingedrukt is het weg. Dit doet me toch meer vermoeden dat het uit het gebied van de koppeling komt. Ik zal de reactie van de monteur hier posten.

Heb even op 2,1 bar in de banden gereden. Vind ik niet fijn. Op de limiet gaan ze dan wat over de wang stuiteren. Nu weer op 2,4 en dan is ie weer strak.

Edit: Volgens de garage mankeert er niks aan het differentieel. Ook de monteur denkt dat het geluid afkomstig is van het druklager. Niks ergs, ik kachel er gewoon tot de vervanging van de koppeling mee door.

Hielke

Bericht door Hielke » 12 jun 2013, 11:20

Gisteren tijdens de MAX5 Race op Assen hing er klaarblijkelijk veel adrenaline in de lucht. En/of de baan was wat glibberig. :tooth:

http://youtu.be/yn6tG6ziGe8" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jun 2013, 13:55

leuke video, die bestuurder heeft een goed reactievermogen :shock:
ging voor hem toch een paar keer goed mis.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 12 jun 2013, 16:35

Was ook glad op assen.

Ik heb wel lekker gereden:

Gistermorgen tijdens zowel vrije training als kwalificatie een v-snaar opgevreten, dus niet kunnen kwalificeren. totaal 3,5 rondje gereden ofzo. Na de kwalificatie naar de cabriohoeve gereden voor een nieuwe dynamo en waterpomppulley, daarmee was het probleem verholpen. Oorzaak lijkt in de dynamolagers gelegen te hebben, denk dat zodra de dynamo warm werd/vermogen begon te vragen dat de lagers vast liepen of de dynamo zelf.

Tijdens race 1 dus achteraan beginnen, dus inhalen. Beetje opgehouden, beetje veel overstuur en als 20e geeindigd. Tweede race dus als 20e starten, (gelukkig niet op basis van tweede kwalificatietijd want dat werkte niet). Lekker gereden, aan kunnen haken bij Rene (smurf) en als 13e over de finish gekomen. Wel een bandenstapel aan de kant geschoven, dus een deuk in het voorscherm en 10 sec. straftijd voor buiten de lijntjes kleuren. Daardoor officieel 15e geworden. Over de hele dag 17e plaats.
Wel tot "Driver of the Day" verkozen, dus wel met een beker naar huis :)
Afbeelding

MX5T

Bericht door MX5T » 13 jun 2013, 10:25

Niels v D schreef:Was ook glad op assen.
Aan de rondetijden van de eerste 4 valt dat niet persé af te leiden.
In race 2 was het verschil in snelste rondetijd van de eerste vier met de 5e man (nr 46) 1,7 sek. en dat is met min of meer vergelijkbare auto's erg veel. Het kopgroepje in deze niet zo vol bezette race is nog steeds erg klein namelijk 4 auto's, de rest is er voor de olympische gedachte lijkt het. Een stuk van het snelheidsverschil van de rest van het veld met de kopgroep lijkt het gevolg van de nogal wilde rijstijl van de meesten. De engelse nr 84 is daar een sprekend voorbeeld vanalhoewel deze rijder snel kan zijn want in de vrije training hoorde hij qua snelste tijd nog bij de top, in de qualy en races kon hij dit niet meer benaderen.

@Niels; je maakte op deze dag mooie progressie in rondetijd en had in race 2 zelfs een betere snelste ronde als smurf 47 die dit jaar zijn ritme nog niet gevonden lijkt te hebben en nog niet bij zijn collega-smurf in de buurt kan komen

Hielke

Bericht door Hielke » 13 jun 2013, 10:46

Verschil met die eerste vier rijders is inderdaad relatief erg groot. Jammer.

Ton of Niels, hoe zit het met die Toyo R1R's? Blijven die banden over de 12 ronden stabiel of bouwen ze snel af. En is het een echte semi of zoals ook wel gezegd wordt een band die voor de Amerikaanse Autocross gebouwd is. Dus directe grip vanaf koud. Heeft ie een stijve wang, en wat scheelt het qua rondetijd met een normale 195/50?

MX5T

Bericht door MX5T » 13 jun 2013, 11:47

Hielke schreef: Toyo R1R's? Blijven die banden over de 12 ronden stabiel of bouwen ze snel af. En is het een echte semi of zoals ook wel gezegd wordt een band die voor de Amerikaanse Autocross gebouwd is. Dus directe grip vanaf koud. Heeft ie een stijve wang, en wat scheelt het qua rondetijd met een normale 195/50?
Het zijn geen echte semi's maar zitten er wel dicht tegenaan. Ik meen uit de data van L@urens afgelezen te hebben dat dwarsversnelling 1,20 tot 1,25 g gehaald wordt wat aardig semi-territorium is. De banden hebben vrij snel hun optimale grip en bouwen bij juist rijgedrag nauwelijks af. Ik schat dat ze een paar tienden per kilometer sneller zijn dan normale banden. De wangen van deze band zijn redelijk stijf.

Hielke

Bericht door Hielke » 13 jun 2013, 12:55

Ik vraag nog even door Ton, als iemand verstand van deze materie heeft dan ben jij het.

Met m'n Dunlop Bluresponses 195/50/15 haal ik op Assen dwarsversnellingen van 0,95 tot 1,05 G. Met m'n standaard onderstel en standaard gewicht, hoe zou zich dat naar de R1R's vertalen? Ik neem aan dat ik dan die 1,20 tot 1,25 G niet haal.

L@urens

Bericht door L@urens » 13 jun 2013, 13:14

Hielke schreef:Ik vraag nog even door Ton, als iemand verstand van deze materie heeft dan ben jij het.

Met m'n Dunlop Bluresponses 195/50/15 haal ik op Assen dwarsversnellingen van 0,95 tot 1,05 G. Met m'n standaard onderstel en standaard gewicht, hoe zou zich dat naar de R1R's vertalen? Ik neem aan dat ik dan die 1,20 tot 1,25 G niet haal.
Als je een race-uitlijning hebt, je wagenhoogte optimaal en je bodyroll met veren of stabis binnen de perken weet te houden is band het volgende belangrijke punt van verschil.

MX5T

Bericht door MX5T » 13 jun 2013, 16:55

Hielke schreef: Met m'n Dunlop Bluresponses 195/50/15 haal ik op Assen dwarsversnellingen van 0,95 tot 1,05 G. Met m'n standaard onderstel en standaard gewicht, hoe zou zich dat naar de R1R's vertalen? Ik neem aan dat ik dan die 1,20 tot 1,25 G niet haal.
Als je een race-uitlijning hebt, je wagenhoogte optimaal en je bodyroll met veren of stabis binnen de perken weet te houden is band het volgende belangrijke punt van verschil.
Het gripnivo van de band hangt, zoals L@urens aangeeft, grotendeels af van zijn stand op het wegdek.
Met standaard veren en stabi heb je een behoorlijke bodyroll, wat door de fabrikant zo opgezet is om veercomfort in de auto te hebben. Door de bodyroll wordt je statische neutrale tot negatieve camber omgezet in positief camber, m.a.w. je band staat niet meer vlak op de weg. Daardoor vermindert het oppervlak en de drukverdeling over het oppervlak. Gevolg minder grip. Zet je er een band met meer grip onder dan verergert dit effect nog een beetje want de bodyroll wordt nog iets groter.
Dus als je de bodyroll niet aanpakt door stijvere stabi's en/of stijvere veren dan zal je het grippotentiëel van de R1R niet volledig kunnen benutten.
De wagenhoogte heeft uiteraard ook invloed op de bodyroll. (hoger zwaartepunt)
Met de uitlijning kun je proberen om het maximaal mogelijke camber op je voor- en achterwielen te zetten. Bij standaard wagenhoogte zal dat rond -1,0 tot -1,5 uitkomen. Door verlaging krijg je vanwege de ophangingsgeometrie, afhankelijk van de hoeveelheid verlaging nog -0,5 tot -1,0 bij. Daar is nog prima mee op straat te rijden.

Goedkoopste oplossing indien je geen onderdelen wil wisselen is een winding van je veren V/A afslijpen, de bumpstop achter met 20 mm inkorten (beter is om een NB topmount te monteren, deze is hoger en geeft ca 20 mm meer veerweg maar kost geld) en bij het uitlijnstation maximaal camber V/A te laten zetten. Toespoor V 12' A 18'.
Als je een kleine aanpassing wil doen dan is een Bilstein-set een overweging. Ik heb nog een set liggen 4000km oud met ingekorte veren(veerstijfheid ca 20-30% hoger). Totdat ik het AST onderstel kreeg heb ik daarmee op de Ring gereden en dat was prima. De prijs is waarschijnlijk een pijnpunt want dat is bijna je halve autowaarde = €275 :D

Ik vermoed dat in huidige staat de R1R je een 1.00 tot 1.10 leveren. Met maximaum camber en lagere wagenhoogte en betere dempers weer wat meer.

Hielke

Bericht door Hielke » 13 jun 2013, 23:30

Ik ben vooralsnog niet van plan m'n auto te verlagen en/of van een harder onderstel te voorzien. Wel overweeg ik de R1R's vanwege de stijvere wang en daarmee de betere stuurprecisie. En om heel eerlijk te zijn ben ik ook heel nieuwschierig naar die band. Waarschijnlijk krijg ik er grote spijt van want de Dunlop Bluresponses zijn erg stil, bieden veel grip en zijn op de grens goedmoedig. De verslechterende wielgeometrie bij grotere zijdelingse krachten zou een extra reden moeten zijn om niet voor de R1R's te gaan.

MX5T

Bericht door MX5T » 14 jun 2013, 00:06

Hielke schreef:Ik ben vooralsnog niet van plan m'n auto te verlagen en/of van een harder onderstel te voorzien. Wel overweeg ik de R1R's vanwege de stijvere wang en daarmee de betere stuurprecisie. En om heel eerlijk te zijn ben ik ook heel nieuwschierig naar die band. Waarschijnlijk krijg ik er grote spijt van want de Dunlop Bluresponses zijn erg stil, bieden veel grip en zijn op de grens goedmoedig. De verslechterende wielgeometrie bij grotere zijdelingse krachten zou een extra reden moeten zijn om niet voor de R1R's te gaan.
Als je enkel voor de stuurprecisie de R1R zou nemen dan zou ik dat afraden. Stuurprecisie is zo'n kreet die naar mijn mening een tikje overgewaardeerd is. De Dunlops voelen voor jou op de grens goedmoedig aan en dat is een 10 keer belangrijkere eigenschap dan stuurprecisie. Lekker doorrijden met de huidige configuratie.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 28 jul 2013, 23:36

Rare tijd van het jaar wellicht maar mijn hardtop gaat binnenkort in de verkoop.

Het betreft een after-market hardtop die zwart gespoten is. Dus niet van dat dof-zwarte maar mooi glanzend zwart. Inclusief hardtop-bevestigingsblokken en frankenstein-bouten.

DF-prijs: 500 euro.

Komt anders over een paar weken op marktplaats te staan (voor 600).

Hardtop is overigens pas over enkele weken beschikbaar omdat de mx-5 er nu nog onder staat met een non-functional motortje.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 28 jul 2013, 23:40

Ook te koop: een hand-bediend raam-mechanisme voor de rechterkant. Perfect voor als je bijrijder het raampje omlaag wilde doen en je 'ping' hoorde en de ruit omlaag zag zakken.

Nieuw & nog in de verpakking. Prijs zonder verzenden 50 euro. Plus dat het je je het getier op het mechanisme scheelt als je met de losse kabels gaat pielen (ik heb de bestuurderskant destijds in een half uurtje vervangen :) ).

Update: SOLD!

Hielke

Bericht door Hielke » 22 aug 2013, 23:01

Afbeelding

MX5T

Bericht door MX5T » 22 aug 2013, 23:20

Vakantie in Engeland ?

Hielke

Bericht door Hielke » 22 aug 2013, 23:25

MX5T schreef:Vakantie in Engeland ?
Mooi is het in Friesland he :D

MX5T

Bericht door MX5T » 22 aug 2013, 23:35

Friesland heeft wel mooie plekken zoals de foto ook wel enigermate weergeeft, net zoals andere regio's overigens.
Ik wist niet dat er in Friesland links werd gereden vandaar dat ik dacht dat je op vakantie bent of was geweest.

Plaats reactie