Ik heb nog 2 1.8 koppen in de schuur, '94 en '99.G Kolkman schreef:We zullen het zien. Het grootste issue is dat ik de komende 5 weken or so geen mogelijkheid zie om er mee bezig te gaan. Verder vrees Ik vooral een beetje voor de cilinderkop. Aangezien ik een 1.8 heb zijn er daar wat minder van in omloop gebruikt -> potentiele ka-tjing.
Gerammel bij gas los is bijna zeker het diff, helemaal bij een 1.6.Hielke schreef:Gisteren een mooi stukje door het nagenoeg verlaten Friese landschap 'getoerd'. Wagentje hapt naar bochten als een Pitbull naar een Teckel. Raak er ook steeds meer van overtuigd dat het relatief slappe onderstel van mijn MX-5 heel goed raad weet met oneffenheden midcorner. Het uitbottomen van de achtervering in rechte lijn vindt in een bocht, ondanks het overhellen, bijna nooit plaats. Ben ook heel tevreden met het progressieve karakter van de kleine krachtbron. Ik kan zomaar een hele dag onder de 4000 toeren blijven rijden, maar het is dan ook weer heel vermakelijk om 'm tot boven de 5000 rpm door te trekken. Bij 5000 begint ie pas echt lekker te klinken en draait speels tot boven de 7000 door. Mijn 'nieuwe' (500km) Dunlop Bluresponse band linksvoor heeft toch een knauwtje van Assen gekregen. Grip op de limiet is niet helemaal meer zoals ie was. Zal 'm maar eens naar achteren leggen denk ik.
Heb vorig jaar al vermeld dat ik een issue met de koppeling had. Auto schudt soms wat bij wegtrekken vanuit stilstand en bij heel wild wegtrekken vanuit stilstand is er ook wat slip. Maar ik ben inmiddels 3500 km en een trackday verder en de situatie is nog precies zoals ie was. Wel heb ik doorgekregen dat het metalige geluid dat zich vooral manifesteert als ik van m'n gas ga, en dat ik eerst met een hitteschild associeerde, waarschijnlijk ook uit het gebied van de koppeling komt. Iedere keer wanneer ik nl de koppeling half gas en bij gas los indruk, verdwijnt het geluid. Kan dit het druklager zijn? Ik meende dat die dingen alleen bij stilstand en stationair toeren van zich lieten horen.
Die je voor een appel en een ei aan mij wilt overdoen! Kijk, dat is nog eens mooiNiels v D schreef:En ik heb nog een goed diff in de schuur, '93.
Aan de rondetijden van de eerste 4 valt dat niet persé af te leiden.Niels v D schreef:Was ook glad op assen.
Het zijn geen echte semi's maar zitten er wel dicht tegenaan. Ik meen uit de data van L@urens afgelezen te hebben dat dwarsversnelling 1,20 tot 1,25 g gehaald wordt wat aardig semi-territorium is. De banden hebben vrij snel hun optimale grip en bouwen bij juist rijgedrag nauwelijks af. Ik schat dat ze een paar tienden per kilometer sneller zijn dan normale banden. De wangen van deze band zijn redelijk stijf.Hielke schreef: Toyo R1R's? Blijven die banden over de 12 ronden stabiel of bouwen ze snel af. En is het een echte semi of zoals ook wel gezegd wordt een band die voor de Amerikaanse Autocross gebouwd is. Dus directe grip vanaf koud. Heeft ie een stijve wang, en wat scheelt het qua rondetijd met een normale 195/50?
Als je een race-uitlijning hebt, je wagenhoogte optimaal en je bodyroll met veren of stabis binnen de perken weet te houden is band het volgende belangrijke punt van verschil.Hielke schreef:Ik vraag nog even door Ton, als iemand verstand van deze materie heeft dan ben jij het.
Met m'n Dunlop Bluresponses 195/50/15 haal ik op Assen dwarsversnellingen van 0,95 tot 1,05 G. Met m'n standaard onderstel en standaard gewicht, hoe zou zich dat naar de R1R's vertalen? Ik neem aan dat ik dan die 1,20 tot 1,25 G niet haal.
Hielke schreef: Met m'n Dunlop Bluresponses 195/50/15 haal ik op Assen dwarsversnellingen van 0,95 tot 1,05 G. Met m'n standaard onderstel en standaard gewicht, hoe zou zich dat naar de R1R's vertalen? Ik neem aan dat ik dan die 1,20 tot 1,25 G niet haal.
Het gripnivo van de band hangt, zoals L@urens aangeeft, grotendeels af van zijn stand op het wegdek.Als je een race-uitlijning hebt, je wagenhoogte optimaal en je bodyroll met veren of stabis binnen de perken weet te houden is band het volgende belangrijke punt van verschil.
Als je enkel voor de stuurprecisie de R1R zou nemen dan zou ik dat afraden. Stuurprecisie is zo'n kreet die naar mijn mening een tikje overgewaardeerd is. De Dunlops voelen voor jou op de grens goedmoedig aan en dat is een 10 keer belangrijkere eigenschap dan stuurprecisie. Lekker doorrijden met de huidige configuratie.Hielke schreef:Ik ben vooralsnog niet van plan m'n auto te verlagen en/of van een harder onderstel te voorzien. Wel overweeg ik de R1R's vanwege de stijvere wang en daarmee de betere stuurprecisie. En om heel eerlijk te zijn ben ik ook heel nieuwschierig naar die band. Waarschijnlijk krijg ik er grote spijt van want de Dunlop Bluresponses zijn erg stil, bieden veel grip en zijn op de grens goedmoedig. De verslechterende wielgeometrie bij grotere zijdelingse krachten zou een extra reden moeten zijn om niet voor de R1R's te gaan.
Mooi is het in Friesland heMX5T schreef:Vakantie in Engeland ?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten