BMW e36 328i racer
- Luco
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Dat bmc cda systeem wordt per auto uitgedokterd en indien nodig wordt zelfs het inlaattraject aangepast.
- Bert ///M3
Zet de originele kat terug en rol hem dan nog eens.
Durf er namelijk wel een krat bier op te zetten dat dat je probleem is. Velen gingen u voor om het zo maar te zeggen
Durf er namelijk wel een krat bier op te zetten dat dat je probleem is. Velen gingen u voor om het zo maar te zeggen

- Petrolhead Tom
Een katvervanger negatief van invloed op het vermogen? Dat is voor het eerst dat ik zoiets hoor.
- frank de jonge
Heb het wel al eens eerder gehoord dat een katvervanger soms tegen werkt.
-
Kijk eens in het Mijn Auto draadje van Tomj.Petrolhead Tom schreef:Een katvervanger negatief van invloed op het vermogen? Dat is voor het eerst dat ik zoiets hoor.
- Erik K.
Cpee schreef:
Ik zal me eerst even verdiepen wat voor een systeem Reind exact heeft gebruikt. Dit is een gesloten BMC CDA systeem die zich al heel veel bewezen heeft in de auto/rally sport.
Dat Reind momenteel geen vermogens winst maar verlies heeft na het omlepelen van het motorblok etc kan aan heel veel punten liggen.
Ik ben geen expert op het gebied van luchtfilters, maar een vermogenswinst van 5pk of meer dmv alleen een ander luchtfilter vind ik persoonlijk best veel.
Sowieso levert de motor van Reind nu wat onder de maat, zou 286pk/320Nm moeten zijn. 294pk/308Nm is niet verkeerd, maar nu is het wel mager.
Zoals ik het lees heeft Reind dus na ombouw gemeten met sport filter en daarna met standaard filter?
- Erik K.
+1frank de jonge schreef:Heb het wel al eens eerder gehoord dat een katvervanger soms tegen werkt.
- Cpee
http://www.professionele-alfaromeo-serv ... rollenbankIk ben geen expert op het gebied van luchtfilters, maar een vermogenswinst van 5pk of meer dmv alleen een ander luchtfilter vind ik persoonlijk best veel.
Sowieso levert de motor van Reind nu wat onder de maat, zou 286pk/320Nm moeten zijn. 294pk/308Nm is niet verkeerd, maar nu is het wel mager.
Zoals ik het lees heeft Reind dus na ombouw gemeten met sport filter en daarna met standaard filter?
BMC heeft zich met het CDA systeem absoluut al bewezen dat hun product/venturi werking een toevoeging in vermogen/ koppel geeft. Dat dit niet zo is momenteel bij Reind is mij ook een raadsel.
Ik kan Reind adviseren om inderdaad de Kat weer te monteren en dan opnieuw een meting te laten doen.
Met de meting wel zorgen dat het CDA systeem dan inclusief aanzuigbuis gemonteerd zit. Zodat de aanzuigbuis frisse lucht van buiten naar het CDA systeem aanzuigt.
- WJ
Soms kan een beetje tegendruk geen kwaad inderdaad. Ik had hetzelfde met mijn G60 destijds..
- Luc B
Vroeger werd het nog wel eens bij die Opel Kadettjes gedaan, geluid was top , maar je had voelbaar veel minder vermogen!Petrolhead Tom schreef:Een katvervanger negatief van invloed op het vermogen? Dat is voor het eerst dat ik zoiets hoor.
Googled:
In een uitlaatlijnen lopen namelijk continu drukpulsen heen en weer.
Wat je wilt hebben is dat er een drukpuls aan de uitlaatklep vertrekt net op het moment dat deze opent. Die drukpuls trekt als het waren aan de uitlaatgassen, zodat deze veel makkelijker de cilinder ontsnappen. En hierdoor kan de versie lucht of het verse mengsel de cilinder ook makkelijker instromen.
Jammer genoeg veranderen die drukpulsen met het toerental van de motor, en dus verandert dus ook het moment wanneer ze aan de uitlaatkleppen vertrekken. En dan komen we bij de 1 cilinder 2 takt van Dégioke. Zoals soepap al verklaarde, een 2 takt heeft geen kleppen en is kun je dus de cilindervulling zeer makkelijk aanpassen door te spelen met de uitlaat en als gevolg de drukpulsen erin. En zo kun je het koppel in een bepaald toerentalgebied verbeteren door de uitlaat een andere vorm te geven. Doordat bij Dégioke z'n uitlaat was los kwam te zitten, werkten de drukpulsen in de lagere toerentallen een goede cilindervulling tegen, vandaar het trager accelereren. Maar de drukpulsen in z'n verknoeide uitlaat werden dan weer een goede cilindervulling bij hogere toerentallen in de hand.
Nu bij een 4takt zijn er kleppen, en heeft het veranderen van de drukpulsen in de uitlaatlijn minder uitgesproken gevolgen voor de cilindervulling en dus het koppel van de motor. Daarenboven hebben automotoren meerdere cilinders, waardoor de drukpulsen in de verschillende buizen van het uitlaatspruitstuk (of uitlaatcollector ) elkaar gaan tegenwerken of versterken. Hierdoor krijg je een ingewikkeld kluwen van drukpulsen en wordt het een pak moeilijker die naar je hand te zetten zodat de cilindervulling in alle cilinders verbeterd in een bepaald toerentalgebied.
Vandaar dat je soms vreemd gevormde uitlaatspruitstukken tegenkomt, of uitlaatspruitstukken die niet direct alle uitlaatbuizen van de verschillende cilinders laten samenstromen, maar eerst de uitlaatbuizen van 2 cilinders laten samenkomen dan pas alles naar 1 uitlaatbuis laten samenkomen. Het spel van drukpulsen verklaart dus ook waarom sommige joekels van uitlaten niet perse een koppel of vermogenwinst boeken.
Kort samengevat door met de uitlaat te spelen verander je het koppel in een bepaald toerentalgebied. Nu is het wel zo dat omwille van geluidsnormen, emissienormen en productiekost, uitlaatsystemen van een alledaagse wagen niet echt optimaal werken, zodat je een aftermarket producent niet al te veel moeite moet doen om wat extra koppelwinst te boeken bij deze auto's
- william
Als je met deze mapping wilt blijven rijden dan zou ik die kat terugzetten.
Al die zogenaamde sportfilters zijn leuk maar ik geloof niet dat het veel brengt..... Je luchtmeter is nog aanwezig en die fungeert eigenlijk als restrictor....
Al die zogenaamde sportfilters zijn leuk maar ik geloof niet dat het veel brengt..... Je luchtmeter is nog aanwezig en die fungeert eigenlijk als restrictor....
- Reind
De kat gaat in ieder geval weer terug. Zelfs had ik gedacht/gehoopt dat de katloze middendemper 5-10NM minder koppel zou hebben en 5/10 pk meer vermogen. Maar het mocht niet zo zijn. Wel vreemd dat een erkende uitlaatbouwen als Supersprint uitlaten levert die minder vermogen geven dan std.
MBT het BMC carbon luchtfilter. De extra aanzuigbuis die bij het pakket zit kan niet zonder aanapssingen worden gemonteerd. Dit kan enkel als de koplamp demonteerd of als je andere gekke dingen gaat doen.
MBT het BMC carbon luchtfilter. De extra aanzuigbuis die bij het pakket zit kan niet zonder aanapssingen worden gemonteerd. Dit kan enkel als de koplamp demonteerd of als je andere gekke dingen gaat doen.
- GTRene
vind dat ook vreemd, heb je dat blok voor en na die tijd laten rollen dan?
anders wellicht toch de ecu aan laten passen, maybe zit er diep in het programma toch die oude benodigde info vragen van sensoren die er nu uit zijn oid en dat daardoor de machine niet optimaal kan lopen?
anders wellicht een goed idee om er een sportcat 100 cellen in te gooien, weinig weerstand maar de ecu kan dan wel waardes regelen ivm de sensor?
anders wellicht toch de ecu aan laten passen, maybe zit er diep in het programma toch die oude benodigde info vragen van sensoren die er nu uit zijn oid en dat daardoor de machine niet optimaal kan lopen?
anders wellicht een goed idee om er een sportcat 100 cellen in te gooien, weinig weerstand maar de ecu kan dan wel waardes regelen ivm de sensor?
- Luco
Ik zou hem toch even compleet monteren, die aanzuigbuis zit er niet voor niks bij.Reind schreef:
- Bert ///M3
Normaal heeft een 3.0L luchtfilterhuis een aanzuig op het linker brakeduct. Misschien kan je die slang daar op zetten?Reind schreef:De kat gaat in ieder geval weer terug. Zelfs had ik gedacht/gehoopt dat de katloze middendemper 5-10NM minder koppel zou hebben en 5/10 pk meer vermogen. Maar het mocht niet zo zijn. Wel vreemd dat een erkende uitlaatbouwen als Supersprint uitlaten levert die minder vermogen geven dan std.
3,2L motoren hebben die aansluitling op dat brakeduct niet.
- Cpee
@ Reind, ik weet niet of je de (bij jou rode) montage adapter iets lager kunt zetten of andersom kunt monteren (zie afbeelding). Dan kantelt de CDA box iets naar beneden. Misschien dat er dan net genoeg ruimte is voor de aanzuigbuis.

- Martijn M
Ik zou die aanzuigbuis inderdaad monteren. Kijken of het dan 'beter' is.
- Reind
Ik heb het geprobeerd maar het past echt niet. Door de koplamp, chassisbalk en voorfront is er geen ruimte om de slurf te monteren. Op de foto is te zien dat als de koplamp geplaats is er echt geen ruimte meer is.

- frank de jonge
Komt omdat het een sedan is. Voorfront is korter dan die van een coupe.
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Kan je ook niet met een stuk flexibele slang aan de gang?
Motorruimte van mijn 205 zit ook bomvol en BMC CDA bij mij krijgt zijn koude lucht nu via een stuk flexibele slang dat naar een plek loopt waar je wel zonder gekke fratsen koude lucht aan kan zuigen
Motorruimte van mijn 205 zit ook bomvol en BMC CDA bij mij krijgt zijn koude lucht nu via een stuk flexibele slang dat naar een plek loopt waar je wel zonder gekke fratsen koude lucht aan kan zuigen
- Cpee
Aii inderdaad, ik zat ook al te kijken @ google onder CDA/M3 e36 en daar leek er inderdaad meer ruimte over te zijn dan bij Reind.frank de jonge schreef:Komt omdat het een sedan is. Voorfront is korter dan die van een coupe.
Hmm

- GTRene
nooit van gehoord dat die voorkant korter is, dacht eerder dat de meeste e36 hetzelfde voor waren 

- frank de jonge
Zit verschil. Motorkap coupé is ook anders dan van een sedan. Die van de coupe is nogal een stuk langer. Zoek maar is op op realoem.com
- Reind
Daar zit inderdaad verschil in. Het past dus gewoon niet goed op een sedan.
Daarnaast betwijfel ik of het met slang wat uitmaakt aangezien er een dikke blower voor de auto staat tijdens het rollen. Dus de temperatuur van de motor/motorruimte heeft helemaal geen kans om de inlaattemperatuur te beinvloeden.
Daarnaast betwijfel ik of het met slang wat uitmaakt aangezien er een dikke blower voor de auto staat tijdens het rollen. Dus de temperatuur van de motor/motorruimte heeft helemaal geen kans om de inlaattemperatuur te beinvloeden.
- GTRene
hm, zie idd dat de sedan en touring en compact gelijk zijn en 15.522kg wegen per stuk
en de cabrio en coupe ook gelijk zijn en wat meer wegen idd, 17.734kg scheelt dus meer dan 2kg
anders indeed
, zal mij benieuwen hoeveel langer, dat staat er helaas niet bij.
Reind, ik denk wellicht de sensors die je mist en dat de computer daar niet op is aangepast?? ik roep maar wat
en de cabrio en coupe ook gelijk zijn en wat meer wegen idd, 17.734kg scheelt dus meer dan 2kg

anders indeed

Reind, ik denk wellicht de sensors die je mist en dat de computer daar niet op is aangepast?? ik roep maar wat

Laatst gewijzigd door GTRene op 05 jun 2013, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.