BMW e36 328i racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29403
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Luco » 04 jun 2013, 14:02

Dat bmc cda systeem wordt per auto uitgedokterd en indien nodig wordt zelfs het inlaattraject aangepast.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Bert ///M3 » 04 jun 2013, 14:18

Zet de originele kat terug en rol hem dan nog eens.

Durf er namelijk wel een krat bier op te zetten dat dat je probleem is. Velen gingen u voor om het zo maar te zeggen :)

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Petrolhead Tom » 04 jun 2013, 14:22

Een katvervanger negatief van invloed op het vermogen? Dat is voor het eerst dat ik zoiets hoor.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door frank de jonge » 04 jun 2013, 14:28

Heb het wel al eens eerder gehoord dat een katvervanger soms tegen werkt.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Jussi » 04 jun 2013, 14:39

Petrolhead Tom schreef:Een katvervanger negatief van invloed op het vermogen? Dat is voor het eerst dat ik zoiets hoor.
Kijk eens in het Mijn Auto draadje van Tomj.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Erik K. » 04 jun 2013, 14:41

Cpee schreef:
Ik zal me eerst even verdiepen wat voor een systeem Reind exact heeft gebruikt. Dit is een gesloten BMC CDA systeem die zich al heel veel bewezen heeft in de auto/rally sport.

Dat Reind momenteel geen vermogens winst maar verlies heeft na het omlepelen van het motorblok etc kan aan heel veel punten liggen.

Ik ben geen expert op het gebied van luchtfilters, maar een vermogenswinst van 5pk of meer dmv alleen een ander luchtfilter vind ik persoonlijk best veel.

Sowieso levert de motor van Reind nu wat onder de maat, zou 286pk/320Nm moeten zijn. 294pk/308Nm is niet verkeerd, maar nu is het wel mager.
Zoals ik het lees heeft Reind dus na ombouw gemeten met sport filter en daarna met standaard filter?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Erik K. » 04 jun 2013, 14:42

frank de jonge schreef:Heb het wel al eens eerder gehoord dat een katvervanger soms tegen werkt.
+1

Gebruikersavatar
Cpee
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2011, 09:03
Locatie: Veendam

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Cpee » 04 jun 2013, 15:02

Ik ben geen expert op het gebied van luchtfilters, maar een vermogenswinst van 5pk of meer dmv alleen een ander luchtfilter vind ik persoonlijk best veel.

Sowieso levert de motor van Reind nu wat onder de maat, zou 286pk/320Nm moeten zijn. 294pk/308Nm is niet verkeerd, maar nu is het wel mager.
Zoals ik het lees heeft Reind dus na ombouw gemeten met sport filter en daarna met standaard filter?
http://www.professionele-alfaromeo-serv ... rollenbank

BMC heeft zich met het CDA systeem absoluut al bewezen dat hun product/venturi werking een toevoeging in vermogen/ koppel geeft. Dat dit niet zo is momenteel bij Reind is mij ook een raadsel.

Ik kan Reind adviseren om inderdaad de Kat weer te monteren en dan opnieuw een meting te laten doen.
Met de meting wel zorgen dat het CDA systeem dan inclusief aanzuigbuis gemonteerd zit. Zodat de aanzuigbuis frisse lucht van buiten naar het CDA systeem aanzuigt.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door WJ » 04 jun 2013, 17:11

Soms kan een beetje tegendruk geen kwaad inderdaad. Ik had hetzelfde met mijn G60 destijds..

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Luc B » 04 jun 2013, 17:40

Petrolhead Tom schreef:Een katvervanger negatief van invloed op het vermogen? Dat is voor het eerst dat ik zoiets hoor.
Vroeger werd het nog wel eens bij die Opel Kadettjes gedaan, geluid was top , maar je had voelbaar veel minder vermogen!

Googled:
In een uitlaatlijnen lopen namelijk continu drukpulsen heen en weer.

Wat je wilt hebben is dat er een drukpuls aan de uitlaatklep vertrekt net op het moment dat deze opent. Die drukpuls trekt als het waren aan de uitlaatgassen, zodat deze veel makkelijker de cilinder ontsnappen. En hierdoor kan de versie lucht of het verse mengsel de cilinder ook makkelijker instromen.

Jammer genoeg veranderen die drukpulsen met het toerental van de motor, en dus verandert dus ook het moment wanneer ze aan de uitlaatkleppen vertrekken. En dan komen we bij de 1 cilinder 2 takt van Dégioke. Zoals soepap al verklaarde, een 2 takt heeft geen kleppen en is kun je dus de cilindervulling zeer makkelijk aanpassen door te spelen met de uitlaat en als gevolg de drukpulsen erin. En zo kun je het koppel in een bepaald toerentalgebied verbeteren door de uitlaat een andere vorm te geven. Doordat bij Dégioke z'n uitlaat was los kwam te zitten, werkten de drukpulsen in de lagere toerentallen een goede cilindervulling tegen, vandaar het trager accelereren. Maar de drukpulsen in z'n verknoeide uitlaat werden dan weer een goede cilindervulling bij hogere toerentallen in de hand.


Nu bij een 4takt zijn er kleppen, en heeft het veranderen van de drukpulsen in de uitlaatlijn minder uitgesproken gevolgen voor de cilindervulling en dus het koppel van de motor. Daarenboven hebben automotoren meerdere cilinders, waardoor de drukpulsen in de verschillende buizen van het uitlaatspruitstuk (of uitlaatcollector ) elkaar gaan tegenwerken of versterken. Hierdoor krijg je een ingewikkeld kluwen van drukpulsen en wordt het een pak moeilijker die naar je hand te zetten zodat de cilindervulling in alle cilinders verbeterd in een bepaald toerentalgebied.

Vandaar dat je soms vreemd gevormde uitlaatspruitstukken tegenkomt, of uitlaatspruitstukken die niet direct alle uitlaatbuizen van de verschillende cilinders laten samenstromen, maar eerst de uitlaatbuizen van 2 cilinders laten samenkomen dan pas alles naar 1 uitlaatbuis laten samenkomen. Het spel van drukpulsen verklaart dus ook waarom sommige joekels van uitlaten niet perse een koppel of vermogenwinst boeken.

Kort samengevat door met de uitlaat te spelen verander je het koppel in een bepaald toerentalgebied. Nu is het wel zo dat omwille van geluidsnormen, emissienormen en productiekost, uitlaatsystemen van een alledaagse wagen niet echt optimaal werken, zodat je een aftermarket producent niet al te veel moeite moet doen om wat extra koppelwinst te boeken bij deze auto's

Gebruikersavatar
william
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 okt 2009, 18:04

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door william » 04 jun 2013, 23:30

Als je met deze mapping wilt blijven rijden dan zou ik die kat terugzetten.

Al die zogenaamde sportfilters zijn leuk maar ik geloof niet dat het veel brengt..... Je luchtmeter is nog aanwezig en die fungeert eigenlijk als restrictor....

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Reind » 05 jun 2013, 09:12

De kat gaat in ieder geval weer terug. Zelfs had ik gedacht/gehoopt dat de katloze middendemper 5-10NM minder koppel zou hebben en 5/10 pk meer vermogen. Maar het mocht niet zo zijn. Wel vreemd dat een erkende uitlaatbouwen als Supersprint uitlaten levert die minder vermogen geven dan std.

MBT het BMC carbon luchtfilter. De extra aanzuigbuis die bij het pakket zit kan niet zonder aanapssingen worden gemonteerd. Dit kan enkel als de koplamp demonteerd of als je andere gekke dingen gaat doen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door GTRene » 05 jun 2013, 09:19

vind dat ook vreemd, heb je dat blok voor en na die tijd laten rollen dan?
anders wellicht toch de ecu aan laten passen, maybe zit er diep in het programma toch die oude benodigde info vragen van sensoren die er nu uit zijn oid en dat daardoor de machine niet optimaal kan lopen?

anders wellicht een goed idee om er een sportcat 100 cellen in te gooien, weinig weerstand maar de ecu kan dan wel waardes regelen ivm de sensor?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29403
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Luco » 05 jun 2013, 09:21

Reind schreef:

MBT het BMC carbon luchtfilter. De extra aanzuigbuis die bij het pakket zit kan niet zonder aanapssingen worden gemonteerd. Dit kan enkel als de koplamp demonteerd of als je andere gekke dingen gaat doen.
Ik zou hem toch even compleet monteren, die aanzuigbuis zit er niet voor niks bij.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Bert ///M3 » 05 jun 2013, 10:00

Reind schreef:De kat gaat in ieder geval weer terug. Zelfs had ik gedacht/gehoopt dat de katloze middendemper 5-10NM minder koppel zou hebben en 5/10 pk meer vermogen. Maar het mocht niet zo zijn. Wel vreemd dat een erkende uitlaatbouwen als Supersprint uitlaten levert die minder vermogen geven dan std.

MBT het BMC carbon luchtfilter. De extra aanzuigbuis die bij het pakket zit kan niet zonder aanapssingen worden gemonteerd. Dit kan enkel als de koplamp demonteerd of als je andere gekke dingen gaat doen.
Normaal heeft een 3.0L luchtfilterhuis een aanzuig op het linker brakeduct. Misschien kan je die slang daar op zetten?

3,2L motoren hebben die aansluitling op dat brakeduct niet.

Gebruikersavatar
Cpee
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2011, 09:03
Locatie: Veendam

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Cpee » 05 jun 2013, 10:24

@ Reind, ik weet niet of je de (bij jou rode) montage adapter iets lager kunt zetten of andersom kunt monteren (zie afbeelding). Dan kantelt de CDA box iets naar beneden. Misschien dat er dan net genoeg ruimte is voor de aanzuigbuis.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3668
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Martijn M » 05 jun 2013, 11:01

Ik zou die aanzuigbuis inderdaad monteren. Kijken of het dan 'beter' is.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Reind » 05 jun 2013, 13:26

Ik heb het geprobeerd maar het past echt niet. Door de koplamp, chassisbalk en voorfront is er geen ruimte om de slurf te monteren. Op de foto is te zien dat als de koplamp geplaats is er echt geen ruimte meer is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door frank de jonge » 05 jun 2013, 13:31

Komt omdat het een sedan is. Voorfront is korter dan die van een coupe.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3093
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Ferdi » 05 jun 2013, 13:47

Kan je ook niet met een stuk flexibele slang aan de gang?

Motorruimte van mijn 205 zit ook bomvol en BMC CDA bij mij krijgt zijn koude lucht nu via een stuk flexibele slang dat naar een plek loopt waar je wel zonder gekke fratsen koude lucht aan kan zuigen

Gebruikersavatar
Cpee
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2011, 09:03
Locatie: Veendam

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Cpee » 05 jun 2013, 13:59

frank de jonge schreef:Komt omdat het een sedan is. Voorfront is korter dan die van een coupe.
Aii inderdaad, ik zat ook al te kijken @ google onder CDA/M3 e36 en daar leek er inderdaad meer ruimte over te zijn dan bij Reind.
Hmm :hmmm:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door GTRene » 05 jun 2013, 14:02

nooit van gehoord dat die voorkant korter is, dacht eerder dat de meeste e36 hetzelfde voor waren :D

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door frank de jonge » 05 jun 2013, 14:21

Zit verschil. Motorkap coupé is ook anders dan van een sedan. Die van de coupe is nogal een stuk langer. Zoek maar is op op realoem.com

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door Reind » 05 jun 2013, 15:35

Daar zit inderdaad verschil in. Het past dus gewoon niet goed op een sedan.

Daarnaast betwijfel ik of het met slang wat uitmaakt aangezien er een dikke blower voor de auto staat tijdens het rollen. Dus de temperatuur van de motor/motorruimte heeft helemaal geen kans om de inlaattemperatuur te beinvloeden.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest

Bericht door GTRene » 05 jun 2013, 15:36

hm, zie idd dat de sedan en touring en compact gelijk zijn en 15.522kg wegen per stuk

en de cabrio en coupe ook gelijk zijn en wat meer wegen idd, 17.734kg scheelt dus meer dan 2kg :D

anders indeed :D , zal mij benieuwen hoeveel langer, dat staat er helaas niet bij.

Reind, ik denk wellicht de sensors die je mist en dat de computer daar niet op is aangepast?? ik roep maar wat :mrgreen:
Laatst gewijzigd door GTRene op 05 jun 2013, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bjeffindividual, Erminio, erwin20vt, Fabian, SlowCo en 11 gasten