BMW e36 328i racer
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M3 Eerste meters
Hieruit blijkt dat de ET waarde achter van de style 68 ET 50 is. Daarom heb ik ook van die dikke spacers nodig. http://felgenkatalog.auto-treff.com/ Dit komt het totaal gewicht absoluut niet te goede. Als ik ET 10 zou hebben ben ik net zo breed maar heb ik geen spacers nodig.
Daar moet ik dus velgen bij zoeken.
Daar moet ik dus velgen bij zoeken.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW e36 Ringtool M3 Eerste meters
et10 zal vrij moeilijk gaan, alhoewel die BMW Z3M velgen achter bv in ET8 kwamen dacht ik
edit, ja dus, ET8 x 17 in 9J
http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Co ... g_styl_40/" onclick="window.open(this.href);return false;
et15 zie je nog wel eens of ET20 of 22, dat zijn ook leuke maten, hoeven er niet van die dikke spacers onder.

edit, ja dus, ET8 x 17 in 9J

http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Co ... g_styl_40/" onclick="window.open(this.href);return false;
et15 zie je nog wel eens of ET20 of 22, dat zijn ook leuke maten, hoeven er niet van die dikke spacers onder.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M3 Eerste meters
Style 38 (M parallel) zijn er in ET13
Style 21 is er in ET10
En inderdaad de Z3 m velgen hebben ET 8
Style 21 is er in ET10
En inderdaad de Z3 m velgen hebben ET 8
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW e36 Ringtool M3 Eerste meters
probleem vaak met dat soort velgen waar de spaken niet op de buitenkant komen dat je dan vaak in de problemen komt als je meer zuiger klauwen wil plaatsen neem ik aan.
die m parallel vind ik best gaaf en vrij licht...maar bv niet in bv 8x18 en et35 das dan weer jammer
die m parallel vind ik best gaaf en vrij licht...maar bv niet in bv 8x18 en et35 das dan weer jammer

- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: BMW e36 Ringtool M3 Eerste meters
GVD, zie dit nu pas, wat een gaaf ding man!
Damn.
Damn.

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW e36 Ringtool M3 Eerste meters
Als de wielen toch naar specs opgezocht moeten worden, zou ik ook meteen voor iets lichters dan OEM gegaan, zoals bijv. de door Jussi reeds genoemde BBS RC's. 

- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M3 Eerste meters
Ik zit al een beetje te zoeken naar velgen maar heb nog geen site gevonden waar hele lichte velgen worden aangeboden.
OEM zit allemaal tussen de 9 en 11 kilo per velg. Zijn BBS RC's dan zoveel lichter?
OEM zit allemaal tussen de 9 en 11 kilo per velg. Zijn BBS RC's dan zoveel lichter?
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW e36 Ringtool M3 Eerste meters
Welke maat zoek je ongeveer? En wat is het budget? Die 2 zijn natuurlijk een aardig vertrekpunt. 

- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M3 Eerste meters
Kwam dit lijstje tegen: http://measurespeed.com/bbs-rims-wheel-weight.php
Zo licht is BBS ook weer niet.
Ik zoek 17/18 inch.
Zo licht is BBS ook weer niet.
Ik zoek 17/18 inch.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW e36 Ringtool M3 Eerste meters
die lijst wilde ik je net sturen
en zag ook dat ze niet zo heel licht zijn, welke wel licht zijn en ook nog redelijk geprijst zijn bv deze, daar keek ik toevallig ook naar, wil op den duur ook naar 18" niet voor het comfort maar om hem wat gemoedelijker te maken, minder snappy, bovendien vaak gunstiger prijzen voor goede banden
en voor ook meer naar oem rolomtrek/hoogte zodat je ook meer ruimte hebt naar voor zag ik wel, vandaar dat het allemaal net past/kan
bv nu voor 235x35x19 (649mm) terwijl er oem af afbriek op een M coupe 225x45x17 (634mm) zit, dat is toch 6.5mm minder per kant is 6.5mm meer ruimte naar het spatscherm voor.
owja, de velgen die licht zijn, dat zijn bv deze, de fraaie Advan RS bv>>
hier de 9Jx 18
en de 10.5J x 18
hier trouwens de rechtstreekse link voor die gewichten van dat merk>
http://measurespeed.com/advan-rims-wheel-weight.php" onclick="window.open(this.href);return false;

en zag ook dat ze niet zo heel licht zijn, welke wel licht zijn en ook nog redelijk geprijst zijn bv deze, daar keek ik toevallig ook naar, wil op den duur ook naar 18" niet voor het comfort maar om hem wat gemoedelijker te maken, minder snappy, bovendien vaak gunstiger prijzen voor goede banden

en voor ook meer naar oem rolomtrek/hoogte zodat je ook meer ruimte hebt naar voor zag ik wel, vandaar dat het allemaal net past/kan

bv nu voor 235x35x19 (649mm) terwijl er oem af afbriek op een M coupe 225x45x17 (634mm) zit, dat is toch 6.5mm minder per kant is 6.5mm meer ruimte naar het spatscherm voor.
owja, de velgen die licht zijn, dat zijn bv deze, de fraaie Advan RS bv>>
hier de 9Jx 18
en de 10.5J x 18
hier trouwens de rechtstreekse link voor die gewichten van dat merk>
http://measurespeed.com/advan-rims-wheel-weight.php" onclick="window.open(this.href);return false;
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Vorige week op de bank geweest om te kijken wat het vermogen is.
Alvorens ik de motor heb omgebouwd had ik hem in de sloper ook al laten rollen. Daar kwam uiteindelijk 294Pk/308Nm uit. Op de dezelfde bank getest en vergelijkbare omstandigheden als nu.
Aanpassingen die ik heb uitgevoerd waren:
- BMC carbon luchtfilter;
- Supersprint middendemper;
- Eissenann einddemper;
- Drijfstanglagers;
- Alle vloeistoffen etc.
Na drie runs kwam ik uit op 276pk/285NM. Dat was toch niet helemaal wat ik ervan verwachte (understatement).
Met het originele filter kwam ik nog op 280pk/288Nm. Een schrale troost.
Alvorens ik de motor heb omgebouwd had ik hem in de sloper ook al laten rollen. Daar kwam uiteindelijk 294Pk/308Nm uit. Op de dezelfde bank getest en vergelijkbare omstandigheden als nu.
Aanpassingen die ik heb uitgevoerd waren:
- BMC carbon luchtfilter;
- Supersprint middendemper;
- Eissenann einddemper;
- Drijfstanglagers;
- Alle vloeistoffen etc.
Na drie runs kwam ik uit op 276pk/285NM. Dat was toch niet helemaal wat ik ervan verwachte (understatement).
Met het originele filter kwam ik nog op 280pk/288Nm. Een schrale troost.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29403
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Braid velgen zijn erg licht, weet alleen niet of ze die hebben voor jouw steek?
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Dat is nogal een verschil Reind. Waar kan em dat in zitten?
- Knot
- Berichten: 40284
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Misschien dat ie toch net wat minder soepel en minder in balens loopt met nieuwe lagers / alles open geweest?
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Met een aangepast inlaat- en uitlaattraject, zou je dan niet moeten remappen voor het beste resultaat?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28660
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
das inderdaad zonde van al je moeite...
wel toont het weer eens aan dat BMW niet helemaal gek is met zijn inlaat / uitlaatlijn en die best goed is in originele toestand.
wel toont het weer eens aan dat BMW niet helemaal gek is met zijn inlaat / uitlaatlijn en die best goed is in originele toestand.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Daar sla je denk ik de spijker op zijn kop. Daarnaast moet hij misschien nog wat loskomen. Remappen gaat natuurlijk wel helpen maar het brandstof/lucht mengsel is gewoon prima. Hij loopt iets aan de rijke kant, dus daar zijn wel wat pk's te halen. Maargoed, dat was toen hij nog in de sloper zat ook het geval. Verder kun je enkel met de onsteking en sensorwaarden spelen.Martijn_bmw schreef:das inderdaad zonde van al je moeite...
wel toont het weer eens aan dat BMW niet helemaal gek is met zijn inlaat / uitlaatlijn en die best goed is in originele toestand.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Brandstof? Zit er oud spul in de tank of frisse 98?
- Cpee
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 12 jan 2011, 09:03
- Locatie: Veendam
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Met deze nieuwe setup moet je inderdaad een nieuwe programma op de ECU laten schrijven.
Met de Subaru had ik exact hetzelfde.
De Tuner vertelde dat de luchtmassameter/ m.b.t de standaard ECU setup niet wist wat hij moest doen met deze hoeveelheid inlaat waarden.
Na de juiste ECU remap was de winst pas te zien.
(Dit was dan bij de Subaru het geval)
Met de Subaru had ik exact hetzelfde.
De Tuner vertelde dat de luchtmassameter/ m.b.t de standaard ECU setup niet wist wat hij moest doen met deze hoeveelheid inlaat waarden.
Na de juiste ECU remap was de winst pas te zien.
(Dit was dan bij de Subaru het geval)
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Maar wat raar is, is dat het brandstof mengsel bij zowel BMC als std filter gewoon goed was. Dus de LMM kan hem prima bijstellen. En met meer lucht zou je juist een armer mengsel moeten hebben. Maar dat was niet het geval.
Nu kunt je wel gaan remappen. Maar dan is het echt zoeken. En dan word het ineens erg kostbaar allemaal. En je moet je dan afvragen of het die 5pk waard is.
Nu kunt je wel gaan remappen. Maar dan is het echt zoeken. En dan word het ineens erg kostbaar allemaal. En je moet je dan afvragen of het die 5pk waard is.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Bij BMW zijn ze inderdaad niet gek. Ik zeg altijd, er staat daar in München een grote toren vol met ingenieurs die echt wel weten waar ze mee bezig zijn.
Dat merkte ik ook toen ik mijn M3 probreerde te remappen bij PPE in België. Volgens zijn bank had ik +/-20pk meer(wat mij al verbaasde bij een motor die in 1995 al 100pk/l leverde), maar bleek bij meting op de bank bij mij in de buurt zelfs iets minder te zijn dan voor de mapping.
Ik merkte onderweg ook al geen verschil. Uiteraard had ik de orginele software nog, dus die meteen terug laten schrijven. Helaas na lang discussie voeren wilde PPE geen geld terug geven maar dat ter zijde.
Misschien ook even je adapaties laten wissen, dit zal sowieso wel gebeuren bij een remap.
Opvallend ook dat de motor dus meer kracht levert met standaard luchtfilter.
Dat merkte ik ook toen ik mijn M3 probreerde te remappen bij PPE in België. Volgens zijn bank had ik +/-20pk meer(wat mij al verbaasde bij een motor die in 1995 al 100pk/l leverde), maar bleek bij meting op de bank bij mij in de buurt zelfs iets minder te zijn dan voor de mapping.
Ik merkte onderweg ook al geen verschil. Uiteraard had ik de orginele software nog, dus die meteen terug laten schrijven. Helaas na lang discussie voeren wilde PPE geen geld terug geven maar dat ter zijde.
Misschien ook even je adapaties laten wissen, dit zal sowieso wel gebeuren bij een remap.
Opvallend ook dat de motor dus meer kracht levert met standaard luchtfilter.
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Volgens mij is het algemeen bekend dat je met fancy filtertjes maar op één manier winst haalt en dat is in de vorm van aanzuig geluid, als je dat tenminste winst wilt noemen.
Het vermogen neemt met zo'n mod in de praktijk eerder af als toe.
De benaming "cold air intake" snap ik eigenlijk ook niet goed, koude lucht vind je buiten de motorruimte, niet daar binnen.

De benaming "cold air intake" snap ik eigenlijk ook niet goed, koude lucht vind je buiten de motorruimte, niet daar binnen.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Inderdaad,
Is het ook niet zo dat een papieren filter juist meer lucht door kan geven t.o.v. een K&N/ander fancy merk/ filter?
Is het ook niet zo dat een papieren filter juist meer lucht door kan geven t.o.v. een K&N/ander fancy merk/ filter?
- Cpee
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 12 jan 2011, 09:03
- Locatie: Veendam
Re: BMW e36 Ringtool M3 Op de bank geweest
Ik zal me eerst even verdiepen wat voor een systeem Reind exact heeft gebruikt. Dit is een gesloten BMC CDA systeem die zich al heel veel bewezen heeft in de auto/rally sport.hanske schreef:Volgens mij is het algemeen bekend dat je met fancy filtertjes maar op één manier winst haalt en dat is in de vorm van aanzuig geluid, als je dat tenminste winst wilt noemen.Het vermogen neemt met zo'n mod in de praktijk eerder af als toe.
De benaming "cold air intake" snap ik eigenlijk ook niet goed, koude lucht vind je buiten de motorruimte, niet daar binnen.
Dat Reind momenteel geen vermogens winst maar verlies heeft na het omlepelen van het motorblok etc kan aan heel veel punten liggen.
- Cpee
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 12 jan 2011, 09:03
- Locatie: Veendam
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], KoenM, TurboClouseau en 13 gasten